Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az Inklúziós Index hazai adaptációja Schiffer Csilla főiskolai adjunktus ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar VII. Nevelésügyi Kongresszus,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az Inklúziós Index hazai adaptációja Schiffer Csilla főiskolai adjunktus ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar VII. Nevelésügyi Kongresszus,"— Előadás másolata:

1 Az Inklúziós Index hazai adaptációja Schiffer Csilla főiskolai adjunktus ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar VII. Nevelésügyi Kongresszus, augusztus 27.

2 Booth, T. – Ainscow, M. (2008): Inklúziós Index: Kézikönyv a befogadó iskolák fejlesztéséhez. magyar változat: Schiffer Csilla – Csányi Yvonne, ELTE BGGYFK, Budapest 2002 Mark Vaughan előadása a Bárczin 2003 óta a fordítás és magyar változat a BGGYFK munkatársainak együttműködésében: Perlusz Andrea, Földiné Angyalossy Zsuzsanna, Szekeres Ágota 2006 óta akciókutatás: Heltai Gáspár Általános Iskola, Földesné Fábián Csilla (ig.), Czető Mónika (igh.), Marton Eszter, Postás Beáta

3 Inklúzió Minden gyermek Befogadó iskola A tanulás és a közösségi életben való részvétel Pedagógiai többlettámogatások A tanulás és az iskolai szociális folyamatokban való részvétel akadályai / támogatási lehetőségei és erőforrásai

4 Inklúziós Index 2000, 2002 a befogadó SZEMLÉLET kialakítása

5 Az Index dimenziói és szakaszai A DIMENZIÓ: A befogadó iskolai SZEMLÉLET kialakítása A1. szakasz: Közösségfejlesztés A2. szakasz: A befogadás, mint érték hangsúlyozása B DIMENZIÓ: A befogadó pedagógiai PROGRAM megalkotása B1. szakasz: Mindenki számára megfelelő iskola fejlesztése B2. szakasz: A pedagógiai többlettámogatások megszervezése C DIMENZIÓ: A befogadó iskola mindennapi GYAKORLATÁNAK megszervezése C1. szakasz: A tanulás szervezése C2. szakasz: Az iskolában és környezetében rejlő lehetőségek és erőforrások felhasználása

6 indikátorok A.1 l Közösségfejlesztés A.1.1 l Iskolánkban mindenkit szívesen fogadunk A.1.2 l A tanulóink segítik egymást A.1.3 l Pedagógusaink együttműködnek egymással A.1.4 l Iskolánk pedagógusai és a tanulói kölcsönösen tisztelik egymást A.1.5 l A pedagógusok és a szülők/gondviselők partnerként viszonyulnak egymáshoz A.1.6 l Iskolánk munkatársai és fenntartója hatékonyan együttműködnek A.1.7 l A helyi közösségeket és szervezeteket bevonjuk az iskolánk életébe

7 Kérdéssorok: A DIMENZIÓ A befogadó iskolai szemlélet kialakítása A.1 Közösségfejlesztés A.1.1 Iskolánkban mindenkit szívesen fogadunk Barátságosan és szívesen fogadjuk-e az iskolába érkezőket az első alkalommal? Az iskolában szívesen fogadunk-e minden gyermeket, beleértve a fogyatékos, a roma gyermekeket, a bevándorló és az ideiglenesen hazánkban tartózkodó szülők gyermekeit is? Az iskolában szívesen fogadjuk-e a szülőket/gondviselőket és a helyi önkormányzat, hivatalok és szervezetek más tagjait is? Az iskoláról szóló tájékoztató anyagokat elérhetővé tesszük-e minden érdeklődő számára, függetlenül az anyanyelvétől vagy információszerzési módjától (amikor szükséges akár fordításban, Braille írásban, hangfelvételen, nagyított formában)? Az iskolát érintő szóbeli információkat elérhetővé tesszük-e minden érdeklődő számára (amikor szükséges akár saját tolmács, mediátor segítségével)? Egyértelműen megjelenik-e az iskolánk álláshirdetéseiben és a jelentkezőknek nyújtott szóbeli tájékoztatón, hogy az iskola mindennapjainak fontos része, hogy figyelembe veszi a tanulók közötti különbségeket? Az iskolánk előcsarnoka tükrözi-e az iskolaközösség tagjainak sokféleségét? Az iskolánk felvállalja-e a helyi kulturális hagyományokat, közösségeket, és ennek jelét is adja? Az iskolánk hagyományos ünnepi szertartással köszönti-e új tanulóit és munkatársait, illetve ünnepélyesen búcsúzik-e el tőlük? A tanulóink sajátjuknak érzik-e a tantermüket? A tanulók, a szülők/gondviselők, a munkatársak, a fenntartó és a helyi lakosok is sajátjuknak érzik-e ezt az iskolát? Egyéb kérdések:

8 Az Index folyamat 1. Az Index bevezetése 2. Az iskola megismerése 3. Az inkluzív iskolafejlesztési terv elkészítése 4. A célok megvalósítása 5. Visszajelzés az Index folyamatról koordináló csoport kérdőívek iskolafejlesztési nap Pl. A.1.5. A pedagógusok és a szülők partneri viszonya megerősödjék Pl. Módszertani Klub Iskolai rendezvények Szülői Klub és családi játszóház Nyílt napok A segítő szakemberek nagyobb arányú bevonása - Egyéni konzultációk Szülői fórumok Ismerem az iskola törekvéseit

9 Az Inklúziós Index ajánlott Tanuló szervezetek, Önfejlesztő iskolák Szakmai együttműködések, Hálózatépítés Innovatív légkör Befogadó iskola kialakításának célkitűzése Egyedi iskolák rendszerében a különböző szükségletek koordinálása

10 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az Inklúziós Index hazai adaptációja Schiffer Csilla főiskolai adjunktus ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Kar VII. Nevelésügyi Kongresszus,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések