Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csajági Dezső 1 Gondolatok az informatikai kihívásokról és vezetésről Csajági Dezső sanofi-aventis informatikai vezető 2007.07.12.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csajági Dezső 1 Gondolatok az informatikai kihívásokról és vezetésről Csajági Dezső sanofi-aventis informatikai vezető 2007.07.12."— Előadás másolata:

1 Csajági Dezső 1 Gondolatok az informatikai kihívásokról és vezetésről Csajági Dezső sanofi-aventis informatikai vezető 2007.07.12

2 Csajági Dezső 2 „Forma dat esse rei” - Nicsak, ki beszél ? Az informatika, mint az üzletág ? Informatikai kihívások és a szakértelem Hogyan kezdjünk a hatékony és üzleti alapú informatika kialakításához ? Kapcsolati tőke ! Értéknövelő tényezők Az informatikai kiadások szerkezete Mutatószámok Marketing Zárszó

3 Csajági Dezső 3 -Okl. vegyész (JATE, 1983) Informatikai manager (BKÁE, 2001) - Chinoin Matematikai modelltervező 1983- 1989 Kutatás, informatikai vezető 1990- 1998 IT, Help-desk vezető 1998- 2003 IS, QA vez.2003- 2003 QA, IS validálási vezető (Veresegyház, gyógyszergyártás)2004- 2006 sanofi-aventis zrt,informatikai vezető 2007 -

4 Csajági Dezső 4 ISMERŐS ? - Az IT-nek nincs jövőképe vagy stratégiája - Az IT-re költött összegek nem hoznak a vállalatnak stratégiai előnyt - Az IT-t költséghelyként kezelik és nem stratégiai versenyágazatként - Az IT nem integráns része az üzleti terveknek - Az IT vezetése szét lett osztva a vállalaton belül - Nincsenek IT standardok - Az informatikai beruházásaink vezetését, menedzselését és értéknövelő képességét nem lehet felelősen számon kérni -.. s mindeközben amit IT kiadásként könyvelünk el, egyike a legnagyobb beruházásnak és költségnek..

5 Csajági Dezső 5 KISÉRLETEK ?

6 Csajági Dezső 6 SZAKÉRTELEM I.

7 Csajági Dezső 7 Üzleti szakértelem Mélységben kell ismerni a vállalat üzletmenetét, hogy tevőlegesen részt vegyünk az üzleti stratégia kialakításában, azoknak az alapvető IT módszereknek a kialakításában, amelyek segítik a stratégia megvalósulását. Műszaki szakértelem A CIO–nak és informatikus vezetőtársainak képesnek kell lenniük arra, hogy olyan standardokat alakítsanak ki, amely figyelembe veszi a komplex IT megoldások kiválasztását, integrálását és üzemeltetését. Ki kell alakítani a mérőszámokat, a közösen elfogadott standardokhoz pedig ragaszkodni kell. A CIO-nak robosztus, ámde rugalmas és költséghatékony hálózati és telekommunikációs struktúrát tudnia kell megtervezni és bevezetni. Keresni és elemezni kell azokat a technológiákat, amelyek a vállalat üzleti céljából számításba jöhetnek. SZAKÉRTELEM II.

8 Csajági Dezső 8 Vezetés és menedzsment szakértelem Részvétel a felsővezetésben Hatékony munka az igazgatótanács szintjén A tudás, a jó tapasztalatok (best practice) és egyéb szakértelem átadásának képessége Kollegiális és eredményorientált csapatjátékos A szervezeti és kulturális szakértelem A humán erőforrás, a szervezeti viselkedés megértése és a változások kezelésének képessége Az a képesség, hogy különböző kultúrájú csoportokban és csoportokkal dolgozzunk együtt Az a képesség, hogy nagyobb szervezeti változásokat vigyen keresztül SZAKÉRTELEM III. Legyenek karriertervek !

9 Csajági Dezső 9 Pénzügyi szakértelem Áttekinthető és üzletorientált informatikai költségvetést kell tudni készíteni Érteni kell a komplex költségelemzéshez, a portfólio kezeléshez és a pénzügyek menedzseléséhez, valamint az informatikai költségek ellenőrzéséhez Az üzleti alapú informatikai és pénzügyi teljesítménymutatókat, az ezek által gyakorolt hatást meg kell érteni, és tudni kell, hogy lehet ezeket az indexeket a kívánt változásokhoz felhasználni. SZAKÉRTELEM IV.

10 Csajági Dezső 10 HOGY KEZDJÜNK HOZZÁ A HATÉKONY ÉS ÜZLETI SZEMPONTÚ INFORMATIKA KIALAKÍTÁSÁHOZ ?

11 Csajági Dezső 11 Kapcsolati mátrix Időre és személyre szabott stratégiára van szükség, hogy jól működő és magas színvonalon teljesítő csapat jöjjön létre, amely eredményorientált, készséges és nem szolgál ki pillanatnyi érdekeket. Az outsourcing szervezetben a technológia helyett a kapcsolatok menedzselésére van szükség. KAPCSOLATI TŐKE Nyertes – nyertes állapotra való törekvés

12 Csajági Dezső 12 A RÉSZVÉNYESEK SZÁMÁRA ÉRTÉKET NÖVELŐ TÉNYEZŐK Bevétel és jövedelem növekedés Beruházások Új elosztási csatornák Készpénzforgalom / pénzügyi tervezés Költségcsökkentés Kutatás-fejlesztés / innováció Marketing / hirdetések Egyik évben hozzáadnak, másik évben pedig elvesznek a keretből. Mivel a projektek nem a pénzügyi évben érnek véget, sosem lehet befejezni. Ciklikus működés – örökzöld projektek. Pl. a zeneipari üzleti modell megváltozása kivitelezési hibák, stratégiai hibák, súlyos infrastrukturális hibák biztonsági hibák KOCKÁZATELEMZÉS !

13 Csajági Dezső 13 AZ INFORMATIKÁVAL KAPCSOLATOS KIADÁSOK SZERKEZETE I. Infrastruktúra Gépterem Hálózat kiépítés Karbantartás Felújítás – csere PC Monitor Laptop Printer Multifunkciós eszköz Operációs rendszer Tárterület Mentések Szolgáltatás SLA Front Office szoftverek … Életciklus követés ! Valódi költségviselő helyek - visszaterhelések Alkalmazások Projekt ….. … Üzemeltetés … …nagy dolog, ha ez létezik !

14 Csajági Dezső 14 AZ INFORMATIKÁVAL KAPCSOLATOS KIADÁSOK SZERKEZETE II De figyeljük az öszetételét is !

15 Csajági Dezső 15 MUTATÓSZÁMOK:SLA KIALAKÍTÁS-MEGEGYEZÉSSEL ÉS MÉRÉSSEL Alulról felfelé történő költségtervezéskor: Mi a nyújtott szolgáltatás ? Mik a jelenleg ténylegesen nyújtott szolgáltatások ? Szükség van a szolgáltatás színvonalának emelésére ? Szükség van további, újabb szolgáltatásra emellett ? Minden szolgáltatásra szükség van és azon a színvonalon, amelyet most kapunk ? A felülről lefelé törénő költségterv készítésekor : Mennyi pénz áll rendelkezésre az informatikai szolgáltatásokra ? Mely szolgáltatások kerüljenek be ebbe a költségtervbe ? Milyen szolgáltatási szint (színvonal) kerülhet bele a tervbe, és mik azok a szolgáltatások, amiknek feltétlenül benne kell lenniük ? Ki lesz a szolgáltató (belső vagy külső partner) ? Mi a pénzügyi különbség közöttük ? Prioritások !

16 Csajági Dezső 16 MUTATÓSZÁMOK II Csak az valódi, ami mérhető (Max Planck) A sikeres mutatók: Relevánsak Gyakorlatiasak Cselekvésre serkentőkJelentés készül belőlük, közzé teszik Van felelős gazdájuk Más számokat a más hallgatóságnak ! Az IT: a fizikai „üzem”

17 Csajági Dezső 17 MARKETING Sok CIO és más IT szakember szerint az a rendjénvaló, ha az Informatika “fekete dobozként” működik. Következmények: - el nem ismert teljesítmény, meg nem szerzett támogatás, azaz kisebb üzleti érték Pedig az átlátható és nyílt, őszinte kommunikáció olyan eszköz, amellyel sokminden elérhető – de ez nem a kör e-mail ! - Rendszeres működési riportok (negyedévente, félévente, évente) - Formális, szervezett vezetőségi találkozók és konferenciák - Nyílt fórumok, közös piknikektől az elektronikus üzenőtábláig A leghatékonyabb kommunikációs eszköz: a rendszeres és személyes találkozás. Ha mindez a tervezési periódusokban történik (amikor kérnek a felhasználók és az üzlet, akkor általában kellemes hangulatú).

18 Csajági Dezső 18 Zárszó -Tanulni ! Tanulni ! Tanulni ! - Ne csak csináld, elemezz ! - Ne csak elemezz, csináld ! - A legfontosabb: az attitűd !


Letölteni ppt "Csajági Dezső 1 Gondolatok az informatikai kihívásokról és vezetésről Csajági Dezső sanofi-aventis informatikai vezető 2007.07.12."

Hasonló előadás


Google Hirdetések