Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Gyakorlatorientált mérnökképzés a Széchenyi István Egyetemen Győrben Szekszárd, 2011. 11. 16. Dr. Kardos Károly rektorhelyettes.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gyakorlatorientált mérnökképzés a Széchenyi István Egyetemen Győrben Szekszárd, 2011. 11. 16. Dr. Kardos Károly rektorhelyettes."— Előadás másolata:

1

2 Gyakorlatorientált mérnökképzés a Széchenyi István Egyetemen Győrben Szekszárd, Dr. Kardos Károly rektorhelyettes

3 AGENDA AGENDA Előzmények; 1995 A mérnökképzés minőségbiztosítási komponenseiElőzmények; 1995 A mérnökképzés minőségbiztosítási komponensei PRACTING elmúlt 15 évePRACTING elmúlt 15 éve A PRACTING szerepe a gyakorlatorientált képzésbenA PRACTING szerepe a gyakorlatorientált képzésben A Széchenyi István Egyetem fejlesztéseiA Széchenyi István Egyetem fejlesztései Hogyan tovább?Hogyan tovább?

4 1995 Korszerű kreditrendszerű tanterv - és követelményrendszer  Milyen legyen a mérnökképzés? mérnökképzés?  Mik legyenek a képzés főbb komponensei? főbb komponensei?  Hogyan valósítható meg a korszerű gyakorlati ismeretek oktatása?  Jól felszerelt korszerű laborháttér biztosítása!  Practing - szemeszter, magas technikai színvonalú vállalatoknál!

5 Előzmények - Történeti áttekintés  Phare pályázat: „Az oktatás és a gazdaság kapcsolatainak erősítésére”

6 Előzmények - Történeti áttekintés  A megvalósulás lépései:  1) A PRACTING - Alapítvány megalakítása (közhasznú) 2) A PRACTING Konzorcium létrehozása 2) A PRACTING Konzorcium létrehozása 3) Ipari környezetbe kihelyezett praxis-szemeszter 3) Ipari környezetbe kihelyezett praxis-szemeszter komplex rendszerének kidolgozása komplex rendszerének kidolgozása A Kuratórium elnöke: Dr. Kardos Károly A kuratórium társelnökei : Dr. Pintér József oktatás Kenyeresné Vörös Rita ipar

7 A PÁLYÁZATI RENDSZER PÁLYÁZATI ADATLAP KITÖLTÉSE, ÖNÉLETRAJZ, MOTIVÁCIÓS LEVÉL (MUNKATERV) PÁLYÁZATOK ELKÜLDÉSE A VÁLLALATOKNAK, A VÁLLALAT, CÉG DÖNTÉSE HALLGATÓK ÉRTESÍTÉSE A DÖNTÉSRŐL EGYÜTTMŰKÖDÉSI SZERZŐDÉS A VÁLLALATOKKAL, ÖSZTÖNDÍJSZERZŐDÉS A HALLGATÓKKAL GYAKORLAT MEGKEZDÉSE

8 A PRACTING szerepe a mérnökképzésben A legtöbb hallgatót fogadó vállalatok (2011-ig): AUDI202 fő RÁBA 184 fő GM (OPEL)45 fő NOKIA82 fő igm 78 fő NEMAK 48 fő SZINTÉZIS47 fő Federal Mogul 38 fő Magna Steyr37 fő PHILIPS65 fő KISALFÖLD VOLÁN58 fő ZWICKAUI FŐISKOLA 22 fő Összesen a 12 helyen: 906 fő  62 % 1450 Tizenöt év alatt 1450 hallgató vett részt az iparba kihelyezett féléves Practing gyakorlaton 134 hazai és 29 külföldi, összesen 163 gyakorló helyen PRACTING GYAKORLATON RÉSZT VETT HALLGATÓK SZÁMA ÉVENKÉNTI BONTÁSBAN Össz Magyaro Külföldön Összesen

9 A PRACTING ELŐNYEI  MINIMUM 3 HÓNAPOS SZAKMAI GYAKORLAT  MUNKATAPASZTALAT  SEGÍTSÉG A SZAKDOLGOZAT MEGÍRÁSÁBAN  EGYÉNI TANULMÁNYI REND  ÖSZTÖNDÍJ: minimum Ft / HÓ  BETÉTLAP A DIPLOMÁBA A GYAKORLAT ELVÉGZÉSÉRŐL

10 A PRACTING szerepe a mérnökképzésben A vállalatok oktatást formáló hatása: A vállalatok oktatást formáló hatása: 1) Philips: Mechatronikai szak, illetve a gépészmérnök képzésben mechatronikai szakirány kialakítása >> 2001 szeptemberében elindult 2) Audi, Suzuki, Opel: gépészmérnök-asszisztens képzés kialakítása >> 2001 szeptemberében Esztergomban a Géza Fejedelem >> 2001 szeptemberében Esztergomban a Géza Fejedelem Szakközépiskolában és Győrben a Jedlik Ányos Szakközépiskolában, Szakközépiskolában és Győrben a Jedlik Ányos Szakközépiskolában, összesen 50 fős kerettel elindult összesen 50 fős kerettel elindult 3) Audi: Ötödik szemeszteres hallgatók számára választható tantárgy kialakítása „AUDI MOTOR HUNGARIA KFT. - Egy jövőorientált vállalat” címmel >> 2001 szeptemberében elindult >> 2001 szeptemberében elindult 4) Szakalapítói lettünk az Mechatronika BSc. És MSc. képzés mérnökképzésnek és a NAT által ben a BSc. És 2006-ban a MSc. képzés akkreditációja megtörtént től a régió vállalati és oktatási intézményi között regionális, interaktív és elektronikus kommunikációs csatorna kiépítése kezdődött el és bevezetése 2007-ben tervezett. 5) LEONARDO EU-s sikeres pályázat keretében francia, német, magyar együtműkdésben egy elektronikus alapú, mátrixrendszerű szaképzéstől a masterképzésig egységes követelményrendszeren alapuló, gépész- és mechatronikai tanterv kidolgozása kezdődik el 2008 évi befejezéssel.

11 A PRACTING szerepe a mérnökképzésben  Pozitív sajtóvisszhang (65 újságcikk és publikáció)

12 A Széchenyi István Egyetem és az IH Ingolstadt fő hallgatói team részére a Bühl cég által finanszírozott ipari göngyöleg környezetvédelmi és logisztikai analízise, mérése és hatékonyság javítása

13 Nemzetközileg elismert szakképzési rendszer kidolgozása az autógyártás területén Leonardo da Vinci Szakképzési Program Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Széchenyi István Egyetem

14 Az Európai Bizottság támogatást nyújtott ennek a projektnek a költségeihez. Ez a kiadvány (közlemény) a szerző nézeteit tükrözi, és az Európai Bizottság nem tehető felelőssé az abban foglaltak bárminemű felhasználásért. Széchenyi István Egyetem A projekt célja: valós ipari igényeken alapuló, nemzetközileg elismert, e-learning alapú szakképzési rendszer kialakítása a gépészet és mechatronika területén, amely révén megvalósulhat az egyes képzési szintek közötti rugalmas átjárhatóság; egy olyan modulrendszerű, mátrix struktúrájú szakképzési program kidolgozása, mely a szakmunkás- képzéstől a BSc mérnökképzésig a képzési rendszer valamennyi szintjét felöleli. Széchenyi István Egyetem Union des Industries et Métiers de la Métallurgie (Franciaország), AFPI (Franciaország), Fachhochschule Ingolstadt (Németország), Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium. A projekt időtartama: október 1 – szeptember 30. A projekt megvalósításában résztvevő partnerintézmények:

15 SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM SZERZŐDÉSBEN VÁLLALT KÉPERNYŐ KÖVETELMÉNYEK

16 A PRACTING hozzájárulása az oktatás laborhátterének fejlesztéséhez A PRACTING hozzájárulása az oktatás laborhátterének fejlesztéséhez  Jankovits Hidraulika Kft. adománya 1997: Hidraulika laboratórium átadása Hidraulika laboratórium átadása  HNS Kft. 1998: SPC laboratóriumi szoftver  Rába Rt. 1999: CAD-CAM laboratórium létrehozása, közös OMFB pályázat keretében  Philips 2000: Robotlaboratóriumhoz ABB robot, a mechatronikai szakirány képzéséhez a mechatronikai szakirány képzéséhez  SZIF 2001: OMFB pályázat a Prakting - vállalatok anyagi segítségével 3D-s mérőgép anyagi segítségével 3D-s mérőgép  SZIF 2001: A TÜV Rheinland segítségével hegesztő minősítő bázis létrehozása  SZIF 2001: A Rába Rt. segítségével Pro/Engineer CAD tervező szoftver CAD tervező szoftver

17 Új SAPU kezdeményezés Visszapillantás a jövőbe címmel ötletpályázat a hallgatók részére SAPU továbbképzési projekt II. éves gépész és mechatronikai hallgatók részére

18 Gépészmérnök Hallgatók VI. Országos Konferenciája napos rendezvény, melyet hallgatók hívtak életre a Practing Alapítvány segítségével - szakmai feladat komplex innovatív kidolgozása és prezentálása a cél - a feladatokat adó fontos ipari partnerek az alábbiak: Audi, Rába, SMR, LUK, igm Robortendszerek, Visteon, Borsodi Műhely, Jankovits Hidraulika

19 Széchenyi István Egyetem fejlesztései

20 19 Előzmények – Az alapok – Különlegesen erős térségi beágyazottság – Szoros oktatási-kutatási együttműködés, mely a 90-es évek során is fennmarad – Észak-Dunántúl gazdasági szereplőinek aktív támogatása az egyetemmé válás során – Töretlenül fejlődő hallgatói létszám, kiváló elhelyezkedési arányok – Országos szinten egyedülálló sikertörténet: Practing A SZE hallgatóinak lakólye (2005) Forrás: Hardi T. (…) A SZE elsődleges vállalati kapcsolatai (2007) Forrás: Saját szerkesztés Practing JEL-KKK JRET

21 20 Az AUTOPOLIS együttműködés projektjei Élhető, modern város kialakítása Gazdaság fejlesztés Gazd-i környezet fejlesz- tése A NV-k KKV-k Oktatás Kutatás Tehet- ség gondo -zás Szak- képzés támogatás Autóipari Beszállítói Park Innovációs Szolgáltatások PANAC Szakképzés és a felsőfokú képzés fejlesztése Digitális és nyomtatott tudásbázis létrehozása Módszertani és műszaki kulturális központ Intelligens közlekedés Egészségügy INNO-RAAB TudásPark TechnoNet Kompetenciaközp. LivingLAB … Kooperációs K+F projektek Közös laborfejlesztések Megosztott kutatási kapacitások Kutatói mobilitás Technológia transzfer (KKV-k)

22 21 A tudásáramlást támogató intenzív, koncentrált felület

23 22 TIOP 1.3.1(2007)Tudás Központ projekt Nyitott, szolgáltlató intézmény Új-Tudás-Tér: Szakképzésfejlesztés, továbbképzés, e-learning Pályakövetés, képzési igény monitoring INNO-SHARE: Elektronikus és hagyományos „információ-tár” Tudásmenedzsment, információ-bróker szolgáltatás UNI-INNO (Laborépület): Kutatásmenedzsment funkció kiterjesztése Kutatási műszerpark fejlesztés Elvárt eredmények Szakmai képzés fejlesztés módszertani támogatása Rugalmas, adaptív (tovább)képzési programok Erősödő nemzetközi oktatási, kutatási kapcsolatok Publikus hozzáférésű műszaki tudásbázis (könyvtár) Versenyképes egyetemi kutatási kapacitások és tevékenység Új-Tudás-Tér Regionális Egyetemi Közösségi Tér INNO-SHARE Regionális Egyetemi Tudásmenedzsment Központ

24 Intézményfejlesztési pályázati projektek alapadatai 20 feletti egyetemfejlesztési projekt összehangolt végrehajtása ( ) 3 projekt lezárult, 18 projekt végrehajtás alatt, 5 pályázat döntésre vár, több előkészítés alatt Az egyetemi működés teljes spektrumát átfogja A fejlesztés forrásai Kb. 12 millárd Ft EU-társfinanszírozású forrás mellett, ~ 2 milliárd Ft vállalati és önkormányzati, valamint ~1 milliárd Ft saját egyetemi forrás Egy hallgatóra (ill. egy egyetemi polgárra) jutó legmagasabb fajlagos fejlesztési összeg: 1,25 millió Ft/fő Új-Tudástér INNO-Share K+F Műterem- ház INNO-Share 2.Emelet & K+F MOBILIS központ (Győr Város) Energia- hatékonyság Audi Institute Audi, Győr INNO-RAAB Tudáspark (Befektető) (Projektötlet) Parkoló ház Kollégium Hőszig. Tudás- disszemináció Alkalm. matematika Nemzetközi team - KKK (Universitas) Alkalm. Koop. kutatások Kutatóegyetem Tud. Műhelyek, Tehetséggondozás Könyvtári szolg. Tudásmenedzsment Központ Vezetői Inf. Rsz Munkaerőpiaci kapcso. Vezetői Inf. Rsz DPR; Hallgatói Szolg Tananyag- fejlesztés Képzők képzése Kutatási és tudományos kapacitás (Tudásmag) Szervezet / Folyamatok Infrastruktúra Eszközök/terek Tudás- hasznosítás Oktatási kompetenciák

25 A TIOP Keretében megvalósult új közösségi terek

26 Hallgatói létszám: fő, ebből nappali: fő 3 kar és 2 önálló intézet, 3 doktori iskola: – Deák Ferenc Állam-és Jogtudományi Kar – Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar – Műszaki Tudományi Kar – Petz Lajos Egészségügyi és Szociális Intézet – Varga Tibor Zeneművészeti Intézet Képzési szintek – Felsőfokú szakképzés: 13 (ebből műszaki 3) FSZ – Alapképzések: 21 (ebből műszaki 12) alapszak – Mesterképzések, illetve osztatlan képzések: 22 (ebből 12 műszaki) mesterszak – Doktori tanulmányok Teljes munkaidős oktatók: 364 fő Nem oktató teljes munkaidős dolgozók: 229 fő Éves költségvetés: 12 Mrd Ft SZE-Győr képzések 25 Műszaki TKar Baross Intézet Műszaki TKar Jedlik Intézet Kautz Gy. Gazdaság TKar Deák F. Állam & Jog TKar Petz L. Egészségügyi & Szociális Intézet Varga T. Zene-művészeti Intézet ÁJK Doktori iskola KGK Doktori iskola MTK Doktori iskola

27 Jármű- és közlekedésipari egyetemi képzéseink 26 Épített környezet Közlekedési pályák Közlekedési eszközök Hajtáslánc Közlekedési rendszerek Gyártás Integráló területek Mérnökinformatikus BSc & MSc Villamosmérnöki BSc & MSc Műszaki menedzser BSc Környezetmérnöki BSc Távközlési rendszerek MSc szaki. Automatizálási rendszerek MSc szaki. Gépészmérnöki BSc Mechatronikai mérnök BSc & MSc Járműmérnöki BSc és MSc Közlekedés mérnöki BSc & MSc Közlekedési rendszerek MSc szaki. Gépgyártástech. BSc szakirány Járműgyártó BSc szakirány Autó produktció BSc szakirány (Duális kép) Gyártási rendszerek BSc & MSc szaki. Logisztikai mérnöki MSc Építész Építészmérnöki BSc Település- mérnöki MSc Infrastruktúra- építőmérnöki MSc Közlekedésépítés MSc szaki. Járműgépész BSc szakirány Járműrendszer mechatronikai BSc szakirány Járműrendszer mérnöki MSc szaki. Belsőégésű motorok MSc szaki. Építőmérnöki BSc Szerkezettervező építészmérnöki MSc Településmérnöki MSc Infrastruktúra MSc szakirány Járműüzemeltetési MSc szakirány Műszaki szakoktató BA Tanár-mérnöktanár MA

28 Fő témák: Önjáró mobil robotok intelligens vezérlése Robotok együttműködése a gyártási folyamatokban Intelligens érzékelés és tudásmegosztás Innovatív ipari robot fejlesztés Robot laboratóriumok az oktatás és kutatás szolgálatában

29 A TIOP Keretében beszerzett legújabb berendezések Lasersintern CT Prüfung

30 Rádiófrekvenciás labor Rádiófrekvenciás berendezések megfelelőségi vizsgálata: Megfelelőségi tesztek Hallgatói laboratórium

31 Főállású oktatók számának alakulása, Forrás: Széchenyi István Egyetem – Statisztikák (2006/ /2011 ősz) alapján saját szerkesztés

32 A főállású minősített oktatók arányának alakulása, Forrás: Széchenyi István Egyetem – Statisztikák (2006/ /2011 ősz) alapján saját számítás, szerkesztés

33 A doktori iskolák létszámának alakulása, MTDI/RGDI - Multidiszciplináris Társadalomtudományi Doktori Iskola / Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola MMTDI - Multidiszciplináris Műszaki Tudományi Doktori Iskola ÁJDI - Állam- és Jogtudományi Doktori Iskola Forrás: Széchenyi István Egyetem – Statisztikák (2004/ /2011 ősz) alapján saját szerkesztés

34 A kutatás-fejlesztési tevékenység forrásainak alakulása, Forrás: Gazdasági és Műszaki Főigazgatóság

35 Practing – Alapitvány létrehozása – 202 practingos hallgató fogadása Tantárgyak – Audi egy modern vállalat Közös tanszék – Audi Hungaria Belsőégésű Motorok Tsz. Szakirányok – Belsőégésű motorok MSc szaki. Szakmai előadássorozatok – VW & Audi vezetők és vezető konstruktőrök Közös beruházások – Belsőégésű motor vizsgálóközpont létrehozása Kutatási feladatok kiadása – Jelentős mértékű hallgatói bevonás Hallgatói csapatok támogatása – Formula Student csapat Mérnök továbbképzések – Egyetemi humán és eszközkapacitásra alapozva Közvetett hatás – Viselkedés formáló szerepe – Erős marketing elem Az Audi jelenléte az egyetemen 34

36

37 A Duális képzés építőkövei Magas szintű egyetemi elméleti képzés Azonnal bevethető mérnök Korszerű ipari technikai és helyi ismeret A duális képzés olyan nappali – azaz teljes képzési idejű – képzés, amely a jelenlegi hatályos felsőoktatási törvény által előírt – félévenkénti háromszáz tanórán felül hasonló nagyságrendű külső gyakorlati képzést biztost a hallgatók számára.

38 A Duális képzés Pilot projektjében miért a gépészmérnök szak autoproduktion szakirányát választottuk?

39 “ SZE duális-képzési forma” - javaslat Duális képzési forma - javaslat38 1. BS c szakmunkás mérnökasszisztens MScPhD 50% Moduláris vizsga 25% - felvételi -gyakorlati félév, min. 20 hét, HU/DE -hallgatócsere 2 elméleti félév DE Gyakorlati időszak a képzés alatt min. 54 hét – a hallgatók a képzési idő több mint 50%-át a vállalatnál töltik, akár 1,5 év összefüggő gyakorlati idővel. kettős diploma FH Ingolstadt Albstadt- Sigmaringen Erlangen TU Karlsruhe Szemesztere k Duális gyakor lat 8 KW /28 KW 14 KW

40 Pilot projekt - Szak és szakirány struktúra Duálisképzési forma - javaslat39 A szak tantárgyainak javasolt felvételi rendje FÉLÉV Általános géptan Mechanika- Statika Mechanika- Szilárdságtan Mechanika- Mozgástan Mechanika- Rezgéstan Végeselem módszer Környezetvéd elem EU ismeretek Gépszerkezet tan Számítógépe s modellezés és tervezés Gépészeti rendszertech nika Minőségbizto sítás Szakdolgozat választási lehetőség Közgazdaságt an Fémtan, anyagvizsgála t Hő- és áramlástan Munkavédele m Törzstárgy II. választási lehetőség Hő- és áramlástan gépei Jogi ismeretek Elektrotechni ka Mérnöki anyagok Számítógépe s modellezés és tervezés Szerelés, anyagmozgat ás Mérnöki fizika Megmunkálá si technológiák Gépipari automatizálá s Műszaki kémia Matematika (Lineáris algebra és többváltozós függvények) Méréstechnik a Matematika (Analízis) Járművek Informatika II. Matematika (Valószínűség számítás és matematikai statisztika) Informatika Törzstárgy I. választási lehetőség Szabadon választható tantárgy Polimertechn ika

41 SZE Duális képzés Pilot projektje TÁMOP /1/A Automobil Produktion szakirány e-learninges tantárgyai Járművek modul Jármű-hajtásláncnémet ny.4 kredit Járműmechatronika4 kredit Járműdiagnosztika2 kredit Járműkarosszérianémet ny.3 kredit Gyártási folyamattervezés modul Virtuális gyárnémet ny.4 kredit Gyártástervezés és ütemezésnémet ny., lic. 4 kredit Üzemi logisztikanémet ny.,lic. 3 kredit Technológia modul Szerelés és karosszériagyártásnémet ny., lic. 3 kredit Képlékeny alakításnémet ny.3 kredit Forgácsolás és szerszámainémet ny.3 kredit Szerszámgépek és gyártórendszerek4 kredit Gyártóeszköz tervezés és gyártás3 kredit Gyártásautomatizálás4 kredit Felületi technológiák2 kredit

42 “SzE duális képzési forma” – javaslat előnyei Duális képzési forma - javaslat41 Nem változik a 15 hetes oktatási rendszer, nem kell bonyolult jogi megoldás Nincs kettős bizonytalanság a felvételkor Az első 4 félév normál nappali BSc képzés, Az alapozó tárgyak letételére (vizsgák ismétlésére) megfelelő időkeret van biztosítva.(a gyenge hallgatók szűrése, hallgatóbarát megoldás) A hiányzó nyelvismeret pótolható ! A felsőoktatási intézményben nem kell duplikálni a humánerőforrást (mindenki ugyanúgy halad, nincsenek 12 és 15 hetes modulverziók)!!! A vállalatok választhatják ki, mely hallgatókkal kívánnak szerződést kötni (AC) Felkészültebb hallgatók közül választhatnak, a vállalathoz már a négy félév alapozó tárgyainak ismeretében kerülnek Nincs meg az a rizikófaktor a hallgatók és vállalatok részére sem, hogy a hallgatók valamely alapozó tárgy sikertelen teljesítése után, kiesik a vállalati képzési rendszerből Összefüggő 1,5 éves vállalati gyakorlat A szakirány vizsgaköteles tárgyai egyéni tanrenddel és e-learning alapon teljesíthetőek. Oktatói mentorálást a felsőoktatási intézmény biztosít. A szakirány gyakorlati feladatait 100%-ban az adott vállalatoknál végzik el, így a legkorszerűbb ismereteket kaphatják. A másfél év összefüggő gyakorlatával a teljes képzési rendszer több, mint 50%-át a hallgatók a vállalatnál töltik el, komplex feladatokat képesek elvégezni.

43 Pilot projektben résztvevő vállalatok: Duálisképzési forma - javaslat42 Audi Hungaria Motor Kft. Opel Szentgotthárd Magna Steyr - Győr LuK Savaria Kft. BPW Szombathely Federal Mogul Kft. Borsodi Műhely Kft. Gépészmérnök BSc szak Automobil Produktion szakirány

44 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "Gyakorlatorientált mérnökképzés a Széchenyi István Egyetemen Győrben Szekszárd, 2011. 11. 16. Dr. Kardos Károly rektorhelyettes."

Hasonló előadás


Google Hirdetések