Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Szeged, 2008.11.12.... Puchard Zoltán1/40 Az MSZ EN 13108 szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Szeged, 2008.11.12.... Puchard Zoltán1/40 Az MSZ EN 13108 szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb."— Előadás másolata:

1 Szeged, Puchard Zoltán1/40 Az MSZ EN szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb szabályozási elemei Puchard Zoltán Technológiai változások és új vizsgálatok az EN-hez igazított hazai szabályozás tükrében Szeged, november 12.

2 Szeged, Puchard Zoltán2/ Az útépítési aszfaltkeverékkel kapcsolatos EN szabványok rendszere a különféle aszfaltkeverék (típusok) követelményeire vonatkozó termék- szabványokból, az aszfaltok alapanyagaira, a vizsgálati módszerekre és az aszfaltkeverékek anyagelőírásaira vonatkozó un. „támogató”- szabványokból áll. (vizsgálatok, alapanyag, gyártásközi ellenőrzés) Valamennyi termék- és támogató szabvány MSZ EN formájában 2007 elejére hazánkban is hatályossá vált Rövid áttekintés, helyzetismertetés

3 Szeged, Puchard Zoltán3/40 Az aszfaltkeverékekre vonatkozó (összesen nyolc) termék- szabvány egy-egy EU- tagországban való használhatóságához un. „nemzeti-mellékleteket” kell készíteni. Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy az EN szabvány által kínált széles spektrumú menüből kell kiválasztani a nemzeti viszonyokra legjobban megfelelő előírásokat, követelményeket. Ez lehet szabvány (például Ausztria, Szlovénia) de lehetnek Műszaki Szállítási Feltételek, Műszaki Előírások (például Németország, Franciaország) Mind a szabvány, mind az MSZF, vagy ÚME formációknak vannak előnyeik, illetve hátrányaik. Gondoljunk itt az általános „kötelezőség” korábban megszokott gyakorlatára, vagy éppen a könnyebb és gyorsabb „karbantarthatóság” egyes kérdéseire, sőt költség-vonzatokra is. Termékszabványok kiegészítése: „Nemzeti melléklet”

4 Szeged, Puchard Zoltán4/40 Az útépítési aszfaltkeverékekre vonatkozó termék-szabványok: MSZ EN Aszfaltbetonok (Kopó- kötő- és alapréteg típusok) MSZ EN Aszfaltbetonok nagyon vékony rétegekhez MSZ EN Lágy aszfalt MSZ EN Érdesített homokaszfalt MSZ EN Zúzalékvázas masztixaszfalt MSZ EN Öntöttaszfalt MSZ EN Porózus aszfalt MSZ EN Visszanyert aszfalt

5 Szeged, Puchard Zoltán5/40 A CEN nem készített szabványt a beépített aszfaltrétegek követelményeire, minőségére vonatkozóan,   nincs EN szabvány az aszfalt-utak méretezésére és megerősítésére, a forgalmi terhelési (építési) osztályokra, igénybevételi kategóriákra sem. Ezen szabályozási területek várhatóan a jövőben is kizárólagosan nemzeti szabályozási keretek között maradnak,  beépítési-  fontos, hogy az aszfaltrétegek különféle beépítési- jellemzőinek vizsgálati módszereire is vannak már hatályos MSZ EN szabványok. Ha valamely jellemző vonatkozásában még nincs EN, vagy prEN szabvány, akkor ÚME szerinti vizsgálati módszer is alkalmazható, 1.2. Út-pályaszerkezeti aszfaltrétegek

6 Szeged, Puchard Zoltán6/40 A MAÚT „Aszfaltutak” szakbizottságából és a HAPA bizottságaiból létrejött 9 fős ad hoc bizottság mintegy másfél éve kezdte meg munkáját, az EN szabványokkal konform műszaki szabályzatok készítésére. E program keretében:   az aszfaltkeverékekre és aszfaltrétegekre egyaránt vonatkozó ÚT Útügyi Műszaki Előírást szét kellett választani; - típusonként külön-külön aszfaltkeverékekre, és - aszfaltrétegekre,   az aszfaltkeverékek vonatkozásában a jelenlegi első ütemben csak négy aszfalttípusra (aszfaltbetonra, aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez, zúzalék vázas masztixaszfaltra és az öntöttaszfaltokra) vonatkozó előírás, továbbá a visszanyert aszfaltra vonatkozó előírás nemzeti mellékletének kerülhetett sor.   Bizottsági tagok: Görgényi Ágnes, Balogh Lajos, Bartha Géza, Fülöp Pál, Jencs Árpád, Karoliny Márton, Orbán Balázs, Dr. Pallós Imre témavezető, Puchard Zoltán 2. Munkaprogram

7 Szeged, Puchard Zoltán7/40 3. Az első körben elkészülő Nemzeti Alkalmazási Dokumentumok Aszfaltbeton ÚT /1: Útépítési aszfaltkeverékek. Aszfaltbeton Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez ÚT /2: Útépítési aszfaltkeverékek. Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez Zúzalékvázas masztixaszfalt ÚT /5: Útépítési aszfaltkeverékek. Zúzalékvázas masztixaszfalt Öntöttaszfalt ÚT /6: Útépítési aszfaltkeverékek. Öntöttaszfalt

8 Szeged, Puchard Zoltán8/40 Aszfaltbeton 3.1. ÚT /1: Aszfaltbeton Szemléletébeli változás: korábban a hazai gyakorlat az empirikus aszfalttervezési elveket követte, FUNDAMENTÁLIS ez a szabvány a FUNDAMENTÁLIS irányt alkalmazza, vagyis az aszfaltkeverékek összetételét csak 4 ponton írja elő, de e mellett aszfaltmechanikai követelményeket támaszt. A fundamentális előírás új szemléletmódot kíván. Az aszfaltot, mint terméket nem az egyes összetevők kontrollján alapuló ellenőrzés eredményei minősítik, hanem a „produktum”, vagyis az aszfaltkeverékek mechanikai vizsgálati eredményeinek megfelelősége. További kontroll: szerinti gyártásközi minőség-ellenőrzés szerinti gyártásközi minőség-ellenőrzés Garancia időszak Garancia időszak

9 Szeged, Puchard Zoltán9/40 Aszfaltbeton ÚT /1: Aszfaltbeton Szemeloszlás 4 ponton előírva: 0,063 mm; 2,0 mm; D mm; 1,4 x D mm. Minimális bitumentartalom: 3,0 % Teljesítendő követelmények: hézagtartalom, vízérzékenység, nyomvályú, modulus, fáradás

10 Szeged, Puchard Zoltán10/40 Aszfaltbeton ÚT /1: Aszfaltbeton Jelölés: AC AC16kötő(NM) PmB 10/40-65 Hasonlóan: AC 32 alap (F) B 35/50 AC 32 alap (F) B 35/50 AC 22 kötő B 50/70, AC 8 kopó B 50/70

11 Szeged, Puchard Zoltán11/40 Aszfaltbeton ÚT /1: Aszfaltbeton Alapanyagok:   Alapvetően az eddigi gyakorlathoz hasonlóan   Alkalmazható bitumenek köre kiszélesedett   Mészkőliszt adagolásban, illetve zúzott homokban kis változások   Az EN-nek megfelően újrahasznosított aszfalt adagolás megengedett!!! 10 %-ig: valamennyi keveréknél; 20 %-ig: „N” igénybevételi osztályig, 20 % felett: alaprétegek „N” osztályban

12 Szeged, Puchard Zoltán12/40 Aszfaltbeton ÚT /1: Aszfaltbeton Háromféle paraméter-megadási forma: i) konkrét számérték kerül megadásra (pl. vízérzékenység ITSR > 80 %) ii) NR – erre az aszfalttípusra nincs követelmény iii) NR megadandó – azt jelenti, hogy az aszfalttípusra vonatkozó értéket tájékoztató jelleggel meg kell adni Aszfaltmechanikai követelmények:   Hézagtartalom   Vízérzékenység   Maradó alakváltozás (keréknyom)   Modulus   Fáradás

13 Szeged, Puchard Zoltán13/40 Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez 3.2. ÚT /2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez Alkalmazása: Jó teherbírású szerkezetre építhető Sima felület szükséges Kiváló zaj és érdesség várható Empirikus alapon! Nyomvályú Vízérzékenység Hézagtartalom megadandó Vizsgálatok: Jelölés: BBTM 5, BBTM 8, BBTM 11

14 Szeged, Puchard Zoltán14/40 Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez ÚT /2: Aszfaltbeton nagyon vékony rétegekhez

15 Szeged, Puchard Zoltán15/40 Zúzalékvázas masztixaszfalt 3.3. ÚT /5: Zúzalékvázas masztixaszfalt   Jelölés: SMA 4, SMA 8, SMA 8 (F) és SMA 11 (F)   Szemeloszlás: SMA 8 vázasabb lett   hézagtartalom, vízérzékenység, nyomvályú + Új vizsgálat: kötőanyag lefolyás (MSZ EN :2005 D13, MSZ EN )

16 Szeged, Puchard Zoltán16/ ÚT /6:Öntöttaszfalt   Jelölés: MA 4, MA 8, MA 8 (F) és MA 11 (F)   Bontott aszfalt visszaadagolása növelhető (Bontott öntöttaszfaltból „N” kategóriában akár 40% !!!)   Minimális mészkőliszt adagolás csökken   Benyomódás ill. benyomódás-növekmény határértékek EN szerint változtak (szigorodtak)   Minimális kötőanyag-tartalom növekedés, illetve a felhasználható bitumenek köre bővült (10/20)   Megszűnt a bitumenek keverésének lehetősége

17 Szeged, Puchard Zoltán17/40 Az ÚT ÚME rétegekre vonatkozó részét is át kellett alakítani elsősorban figyelemmel az aszfaltkeverékekre vonatkozó előírásokra, továbbá korszerűsítési igényekre, miközben ezen előírás eredeti (már megszokott) szerkezetét, szabályozási elemeit- rendszerét igyekeztünk megtartani. 4. Az aszfaltrétegekre vonatkozó műszaki előírással kapcsolatos változások

18 Szeged, Puchard Zoltán18/40   módosultak az igénybevételi kategóriák,   a tervezhető aszfalttípusok köre, jelölései megváltoztak,   a mintavételi gyakoriság megváltozott,   a beépített réteg tömörségi foka helyett a beépített réteg hézagtartalma az előírt követelmény,   a felületi egyenletesség meghatározására alternatív módszerek lettek specifikálva,   az aszfaltkeverék megfelelőségét a konkrét helyre beépített minta vizsgálatával kell tanúsítani a rétegekre vonatkozó előírásban szabályozottak szerint. A következőkben néhány fontosabb változást csak felvillantás-szerűen mutatunk be: Jelentősebb változások

19 Szeged, Puchard Zoltán19/40 Javaslatok aszfaltbeton keverékekre AC 16 alap AC 11 kötő:AC 16 alap és AC 11 kötő: - Kötő és alaprétegek, de kisforgalmú helyi utak kopórétegeként is javasolt keverék V%: (F: 3-6) ITSR%: (PmB,F: 80) (PmB,F: 80)PRD%: NR NR (PmB:3, F:5) NR NR (PmB:3, F:5) S (MPa): NR NR (F: megadandó) NR NR (F: megadandó) ε 6 : NR NR (F: megadandó) Követelmények: AC 16 alap AC11 kötő

20 Szeged, Puchard Zoltán20/40 Javaslatok aszfaltbeton keverékekre AC 16 F kopó:AC 16 F kopó: - nagy forgalmú városi utak felújítására - Csak és kizárólag felújítás során használható !!! Követelmények: AC 16 F kopó V%: 2,5 – 5,5 ITSR%: 80 PRD%: 6 (PmB: 5) S (MPa): NR ε 6 : NR

21 Szeged, Puchard Zoltán21/40 Javaslatok aszfaltbeton keverékekre AC 22 kötő (NM):AC 22 kötő (NM): - nagy forgalmi terhelés esetén alap és kötőrétegként is építhető !!! (PmB esetén bármely félmerev vagy hajlékony pályaszerkezet alaprétegeként, de B 10/20 kemény bitumennel csak hajlékony pályaszerkezetbe építhető) Követelmények: AC 22 (NM) V%: ITSR%: 70 (PmB: 80) PRD%: 2 S (MPa): ε 6 : 115

22 Szeged, Puchard Zoltán22/ Igénybevételi kategóriák járulékos igénybevételAz ÚT szerinti forgalmi terhelési osztályok Jelea forgalmi, a terep és a klimatikus körülmények ABCDEKR I.I.Hűvös, árnyékos, hegyvidéki útszakaszok, magas épületek közötti utak. NF II. Jó benapozású sík- és dombvidéki útszakaszok és ezek településen átvezető szakaszai, belterületi gyűjtő utak. NF III. Csatornázottan közlekedő forgalommal járt utak, kapaszkodó sávok, szintbeli csomópontok jármű-osztályozói, körforgalmú főúti csomópontok, belterületi főutak, autóbusz- és trolibusz- sávok. Jelentős nehéz forgalmat viselő gyorsforgalmi utak NF

23 Szeged, Puchard Zoltán23/ Tervezhető aszfaltkeverék-típusok réteg Utak, útszakaszok igénybevételi kategóriái szerinti az egyes aszfalt- pályaszerkezeti rétegekként tervezhető aszfalttípusok NF Kopó AC 4 kopó 1), AC 8 kopó, AC 11 kopó BBTM 5 2), BBTM 8 2), BBTM 11 2) SMA 8, SMA 11, SMA 4 MA 8, MA 11, MA 4 1) AC 16 alap 3) AC11 kopó (F), AC 16 kopó (F) BBTM 5 2), BBTM 8 2), BBTM 11 2) SMA 8 (F), SMA 11 (F) MA 11 (F) 4) Kötő AC 11 kötő 3), AC 22 kötő AC 16 alap, AC 22 alap, AC 32 alap AC 22 kötő (F) AC 16 kötő (NM), AC 22 kötő (NM) 5) AC 16 kopó (F) 6) Alap AC 16 alap, AC 22 alap, AC 32 alapAC 32 alap (F) AC 22 kötő (NM) 7) KiegyenlítőAC 8 kopó, AC 11 kopó, AC 11 kötőnem építhető

24 Szeged, Puchard Zoltán24/40, MA 4) 1) Csak kerékpár- és gyalogútra tervezhető aszfalttípusok. (AC 4 kopó, MA 4) 2) Zajcsökkentő burkolat külsőségi és városi útszakaszokra. Útfelújításoknál kizárólag megfelelő teherbírású, profilhelyes meglévő rétegre építhető. (BBTM) 3) A és B forgalmi terhelési osztályokba tartozó utak, kis forgalmú városi utak és kommunális utak kopórétegeként is tervezhető típus. ( AC 16 alap, AC 11 kötő) 4) K és R forgalmi terhelési osztályok esetén nem tervezhető aszfalttípus MA 11 (F) 5) E, K és R forgalmi terhelési osztályú utak esetén kötőrétegként és alaprétegként egyaránt tervezhető aszfalttípus. AC 22 kötő (NM) 6) Új pályaszerkezet építésekor nem, csak burkolat-felújítás esetén tervezhető aszfalttípus. AC 16 kopó (F) 7) Ha az aszfaltkeverék típusokat polimerrel modifikált bitumennel gyártják, úgy félig merev és hajlékony típusú útpályaszerkezet alaprétegeként egyaránt tervezhető. Ha B 10/20 fokozatú kemény útépítési bitumennel gyártják, akkor csak hajlékony pályaszerkezetbe tervezhető aszfalttípus. AC 22 kötő (NM) megjegyzések Keverékekhez kapcsolódó megjegyzések:

25 Szeged, Puchard Zoltán25/40 Korábban forgalmi sávonként legfeljebb 500 folyóméterenként kellett mintát venni. Hengerelt aszfaltok esetében 6000 m2 – enként kell mintát venni. A követelmények köre egyrészt módosult, másrészt bővült. Az előadás időkorláta miatt a változások okainak ismertetését, azok műszaki indokait, előnyöket-hátrányokat itt nem tudjuk ismertetni. (Ezek közeljövőben való ismertetése, szakmai vitája azonban elengedhetetlen lesz.) 4.3 Mintavételek, megfelelőség igazolás

26 Szeged, Puchard Zoltán26/40 Követelmények Az előírás/ követelmények általánosrégi vastagságirégi réteg (szabad)hézagtartalma a tömörségi fok helyett! új a réteg aszfaltjának összetételi jellemzőiúj kopóréteg felületi egyenletessége: - Út 02 készülékkel, vagy - IRI egyenletességi index méréssel régi új kopóréteg makroérdességerégi  30 mm vastagságú kopóréteg tapadása új megépült út geometriai megfelelőségerégi Aszfaltrétegek követelményei

27 Szeged, Puchard Zoltán27/40 A minőségi megfelelőség meghatározása változatlanul az előírt értéktől való megengedett eltérés alapján történik, amely módszert hazánkban először éppen az aszfaltos műszaki előírások alkalmaztak. A módszer még megengedhető túllépést is meghatároz, ennek vonzata azonban minőségcsökkenés-értékcsökkenés, mértéke annál nagyobb minél távolabb van az előírt mértéktől. Ezt az Európa több országában működő és elvileg jól kezelhető, egyértelmű módszert a rétegekre vonatkozó előírásunk megtartotta Megfelelőség, minőségcsökkenés

28 Szeged, Puchard Zoltán28/40 a.) eset: előírt érték kétoldali tűréshatárral Minőségi tartományok, egyértelmű selejthatárokkal selejt értékcsökkent (megengedett túllépés tartománya) megfelelő minőség  előírt érték  tűréssel értékcsökkent (megengedett túllépés tartománya) selejt b.) eset: előírt érték egyoldali tűréshatárral:  előírt érték megfelelő minőség (előírt érték egyoldali tűréssel) értékcsökkent (megengedett túllépés tartománya) selejt

29 Szeged, Puchard Zoltán29/40   a réteg hézagtartalma vonatkozásában az előírt érték az MSZ EN szerinti típusvizsgálat szerint előírt érték. Az alsó tűréshatár a keverék típusára előírt alsó határ, felső tűréshatárának megállapításánál viszont a réteg tömöríthetőségét is figyelembe kellett venni.   a réteg az összetételi jellemzők vonatkozásában az előírt értékek a típusvizsgálatban rögzített (tervezett) értékek, a kétoldali tűréshatárok viszont az a gyártásellenőrzésre vonatkozó MSZ EN 13108:21 szerintiek.   ilyen szabályozási mód tudja talán EN előírásokkal való konformitást biztosítani. További érdekességek…

30 Szeged, Puchard Zoltán30/40 Az úthasználói igények? Út- használó Felületi jellemzők Szerkezeti tervezés Aszfaltkeverék tervezés Alkotó anyagok vizsgálata

31 Szeged, Puchard Zoltán31/40 Méretezési esettanulmány 86-os út felújítása 1. 1.Állapotfelvétel 2. 2.Nyommélység mérés 3. 3.Fúrásos mintavétel 4. 4.Rétegvastagság megh Nyomvályú vizsgálat 6. 6.Teljes pszerk csere kijelölése 7. 7.Teherbírásmérés (Dynatest, TPA) 8.Pályaszerkezet-méretezés (összehasonlító módszer + ALIZE!) AB 1 Szerkezeti réteg típusa Modulus [MPa] 2 Korábbi aszfaltrétegek vegyesen ~ Itatott makadám Szórt alap360 5Altalaj65 6mK-20/F kötőréteg mZMA-12 kopóréteg COLBASE H kötőréteg RUFLEX H kopóréteg7.000

32 Szeged, Puchard Zoltán32/40 86-os főútra tett alternatív javaslat ( km) EREDETI szerkezet (16 cm erősítés)ALTERNATÍV szerkezet (14 cm erősítés)

33 Szeged, Puchard Zoltán33/40 Útpálya komfortérzetének mértéke = IRI (hosszirányú egyenetlenség, állapotleromlás jellemzése) Negyed gépkocsi szűrő (algoritmus) Bármely használatos profilmérővel ~ Hullámhosszankénti elemzés Pontszerű mérések összegzése Úthasználók elégedettségi szintje Az IRI egy szabványos és tökéletes út-mérővel felszerelt járművet szimulál. Az IRI reprodukálható, hordozható és időben stabil! Nagy hullámhossz tartományok kimutatása a hosszprofilban RST RST (IRI + RMS és keresztprofil / nyomvályú

34 Szeged, Puchard Zoltán34/40 Minősítő paraméterek (M5 autópálya, 2007) FELÜLETI EGYENLETESSÉG ELŐÍRÁS M - 5 KONCESSZIÓS AUTÓPÁLYA 1/B ILLETVE 1/C SZAKASZAINAK FELÚJÍTÁSÁHOZ MÉRENDŐ PARAMÉTER MÉRÉSI EREDMÉNY ELŐÍRT ÉRTÉKTŰRÉS 1TŰRÉS 2 JAVÍTÁSI KÖTELEZETTSÉG IRI a 20 m – ként mért értékből számított átlagérték 100 m hosszon, forgalmi sávonként IRI (mm/m) ≤ 1,2 Legnagyobb 5 db 20 m-ként mért érték az átlagból kihagyható, Kihagyandó még a meglévő (nem szerz. szerint Megvalósuló) Rétegekhez való csatlakozás m es értékei ha az előzők szerintSzámított érték > 1,2 mm/m, de Kisebbmint 1,4, kötelezően Vállalandó+2 év jótállás,Vagy Azonnali javítás VállalkozóDön ése Szerint Ha Tűrés 2 sem teljesül, kötelező javítás min. kopó rtg. cseréjével - Belgium:IRI ≤ 2,2 mm/m - Spanyolország:IRI ≤ 2,0 mm/m - Franciaország:IRI ≤ 1,3 mm/m - Lengyelország: rétegenként eltérő - Svédország:haladási sebességtől függ - Quebec:„bonus-malus” - 1,2 mm/m felett kivitelező fizet - 1,2 mm/m alatt megrendelő fizet Nemzetközi kitekintés

35 Szeged, Puchard Zoltán35/40 Csúszási súrlódási együttható >> >> közlekedés biztonság csúszásellenállás zajhatás ASFT - - Homokmélység - - SRT-inga (PSV, PTV) - - SFC-érték ( SCRIM, ASFT)

36 Szeged, Puchard Zoltán36/40 ASFT mérési eredmények BFC-érték Braking Force Coefficient : fékezőerő együttható SFC SCRIM : Sideway Force Coefficient (ferde irányú csúszás) BFC ASFT * k = SFC SCRIM k = 0,87 (gyártói) SFC = 0,65 (ASFT) 2 – 0,35 (ASFT) + 0,42 COLAS Hungária összemérés

37 Szeged, Puchard Zoltán37/40 Gördülési zaj (útburkolat zajhatása) Gördülési zaj: L = A + B log (V) (A,B): út-gumiabroncs komb. V nagy: „A” pont ~ jó komb. V kicsi: „C” pont ~ jó komb. Zaj-kibocsátás + terjedés (érdesség, porozitás) Δ max. 15 dB Mérési módszerek: EN ISO : Statisztikai elhaladási módszer (SPBI index) EN ISO : Járműközeli („zajszigetelt”) módszer (CPXI index)

38 Szeged, Puchard Zoltán38/ Nagy hézagtartalmú drénaszfaltok néhány év alatt elszennyeződnek. - 3 dB zajcsökkentés (zaj időtartama) >>> „forgalom feleződése”. - Pórusos (drén) aszfaltok a városi környezetvédelemben. - Forgalombiztonsági szempont élettartam, fenntartási kts. Zajcsökkentő burkolatok lehetőségei The French Road Authority (Strasbourg LRPC) data-base L Ref in dB(A) 20°C, reference speed 90 km/h) Low Noise < < Intermediate < < Noisy

39 Szeged, Puchard Zoltán39/40 Minden időszakban gazdaságosanbiztonságosan teljesítőképes Minden időszakban gazdaságosan és biztonságosan használható teljesítőképes útpálya biztosítása Magasabb rendű követelmények megfogalmazása: Komfort (egyenetlenség, nyomvályú -mentesség) Biztonság (útpálya csúszás- ellenállása) Környezeti hatások (pl. gördülési zaj) Alkotó anyagok vizsgálata Aszfaltkeverék tervezés Szerkezeti tervezés Felületi jellemzők Út- használó Funkcionális Strukturális Követelmények teljesülése

40 Szeged, Puchard Zoltán40/40 Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Szeged, 2008.11.12.... Puchard Zoltán1/40 Az MSZ EN 13108 szabvány-sorozat alapján készített előírások, valamint az aszfaltrétegekre vonatkozó új ÚME főbb."

Hasonló előadás


Google Hirdetések