Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TERESKE Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TERESKE Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény."— Előadás másolata:

1 TERESKE Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény

2

3 INTÉZMÉNYÜNK  Körzeti iskolánknak 2 intézményegysége van - óvoda / egy épületben az iskolával / - óvoda / egy épületben az iskolával / - alsó tagozat Szátok településen - alsó tagozat Szátok településen  Az innovációs munka, amelyet felvállalt a tantestület, a hátrányos helyzetű gyermekekért történt  Szemléletváltás, pedagógiai megújulás  Esélyegyenlőség

4 Statisztikai adatok  Létszám:  Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók aránya: 30 %+30%  Hátrányos helyzetűek :30 %+ 35%  Bejáró:  Napközis : 41 OKÉV engedély OKÉV engedély  Gyermekétkeztetési Alapítvány / /

5 Helyzetkép Nő az agresszivitásNő az agresszivitás Távolodnak a gyerekek az iskolátólTávolodnak a gyerekek az iskolától Nő a lemorzsolódás, a tanulási nehézségNő a lemorzsolódás, a tanulási nehézség Nő a kezeletlen konfliktusok számaNő a kezeletlen konfliktusok száma Növekszik a tanulási nehézséggel, tanulási zavarral küzdő gyermekek számaNövekszik a tanulási nehézséggel, tanulási zavarral küzdő gyermekek száma Elmagányosodás családon belülElmagányosodás családon belül Deviancia, bűnözés terjedéseDeviancia, bűnözés terjedése Erkölcsi normák változásaErkölcsi normák változása  Presztizsvesztés

6 Helyzetkép  Tereske és Szátok- kis települések  Alacsony foglalkoztatottság-magas munkanélküliségi ráta  Végleges kirekesztődés a munka világából  Újra termelődő szegénység Egy kis siker!  Felnőttoktatás (26 felnőtt fejezte be az általános iskola nyolc évfolyamát, közülük többen OKJ-s vizsgát is tettek)

7 „Addig ne bíráld a szomszédodat, amíg néhány métert nem mentél a cipőjében” A családok szociális helyzete tükröződik az iskola közösségi életében A családok szociális helyzete tükröződik az iskola közösségi életében Tanítványaink jelentős része hátrányos helyzetűTanítványaink jelentős része hátrányos helyzetű Veszélyeztetett,Veszélyeztetett, HiperaktívHiperaktív Deviáns viselkedésűDeviáns viselkedésű Tanulásban akadályozottTanulásban akadályozott  Viszont minden gyermek szeretetre és elismerésre vágyó egyéniség, értékeik felismerése és keresése, a pozitív mintaadás a legfontosabb feladatunk

8 A pedagógusok kétségei Tudunk-e hatékony megoldásokat a fenti problémák kezelésére (sokszor szélmalom harcot vívunk)Tudunk-e hatékony megoldásokat a fenti problémák kezelésére (sokszor szélmalom harcot vívunk) Meg tudunk e felelni az elvárásoknakMeg tudunk e felelni az elvárásoknak Tudunk-e segíteniTudunk-e segíteni Elfogadja e a szülő és a gyerek a segítségünketElfogadja e a szülő és a gyerek a segítségünket Jól csináljuk-e, megtettünk-e mindentJól csináljuk-e, megtettünk-e mindent A fenntartó meddig tud finanszírozniA fenntartó meddig tud finanszírozni Mi lesz a HHH-s gyerekeinkkel egy mammut- iskolábaMi lesz a HHH-s gyerekeinkkel egy mammut- iskolába  Kiégés veszélye

9 Különbözőségek  - tanulási stílusa  - motivációja  - attitűdje  - érdeklődési köre  - agyfélteke dominancia  - fiú – lány  - etnikai különbségek

10 Különbözőségek  Meglévő ismeretek – amit otthonról hozott / szókincs, értékrend, szokások / / szókincs, értékrend, szokások /  Képességbeli különbségek:  -észlelés  -figyelem  -emlékezet  -gondolkodás

11 SZEMLÉLETVÁLTÁS  Tréningek - képzések UNICRI/ENSZ prevenciós ped.munka/ UNICRI/ENSZ prevenciós ped.munka/ Soros/ Önfejlesztő Roma Iskolák / Soros/ Önfejlesztő Roma Iskolák / Magatartás és viselkedészavar Magatartás és viselkedészavar kezelése kezelése Életvezetési ismeretek Életvezetési ismeretek Konfliktuskezelés Konfliktuskezelés Montessori pedagógia Montessori pedagógia Családpedagógia Családpedagógia

12 Szemléletváltás  Magyar Népfőiskolai Társaság képzései  Fejlesztő pedagógia  Romológus képzés  Drogkoordinátor képzése  Deviáns viselkedés okai- háttere  Konfliktuskezelés

13 SZEMLÉLETVÁLTÁS  Tapasztalatcsere, kitekintés Integrációs bázisintézmények: Integrációs bázisintézmények: Gödöllő, Jászkarajenő,Magyarmecske, Gödöllő, Jászkarajenő,Magyarmecske, Vajda Péter Ált. Isk. Bp, Vajda Péter Ált. Isk. Bp, Somogyi Béla Ált. Isk. Bp Somogyi Béla Ált. Isk. Bp Mérei Általános Iskola Budapest Mérei Általános Iskola Budapest Amrita Egyesület Pécs Amrita Egyesület Pécs Ghandi Gimnázium Pécs Ghandi Gimnázium Pécs Kis Tigris Gimnázium Alsószentmárton Kis Tigris Gimnázium Alsószentmárton Collegium Martineum Mánfa Collegium Martineum Mánfa Tanoda Gilvánfa Tanoda Gilvánfa Dr Ambedkar Gimnázium és Szakiskola Dr Ambedkar Gimnázium és Szakiskola

14 Jelenlegi állapot  Integrációs bázisintézmény vagyunk  Zártunk egy HEFOP pályázatot, amely a megkezdett integrációs programunk megvalósítását segítette  Konzorciumi partnerek voltunk egy másik HEFOP pályázatban, ez a tanodai program, ahol a hátrányos helyzetű gyerekek iskolán kívüli életét színesítjük különféle programokkal  Egy újabb HEFOP pályázat végén járunk, ez az iskola digitális eszközökkel való felszerelését segítette

15 Jelenlegi állapot  Konzorciumi partnerek vagyunk 2 tanodai programban: Legénden Legénden Gilvánfán Gilvánfán  Zárjuk a HEFOP pályázatot  További terveink: egy középiskola indítása, ahol második esélyt kaphatnának azok a fiatalok, akik tanulmányaikat félbehagyták

16 TRÉNINGEK PÁLYÁZATI TÁMOGATÁSBÓL  Kooperatív tanulás  Drámajáték  Integrációs Pedagógiai Rendszer  Árnyalt értékelés  Hatékony tanuló megismerési technikák  Professzionális tanári munka integráló környezetben  Projektmódszer  Szociális környezet képzése  Önismeret-közösségépítés gyerekeknek

17 NYÍLT NAPOK  Bemutató foglalkozások - kooperativ órák - kooperativ órák - drámajáték - drámajáték - tanórai differenciálás - tanórai differenciálás - a fejlesztő munka beépítése a tanórába és az - a fejlesztő munka beépítése a tanórába és az óvoda mindennapi életébe óvoda mindennapi életébe - Montessori- módszer - Montessori- módszer

18 NYÍLT NAPOK  Előadások szervezése Paradigmaváltás Paradigmaváltás Magatartás és tanulászavar kezelése Magatartás és tanulászavar kezelése  Szakmai napok Régiós bázisintézményi találkozók Régiós bázisintézményi találkozók Országos Montessori Szakmai Nap Országos Montessori Szakmai Nap Régiós Szakmai Műhely Régiós Szakmai Műhely

19 KAPCSOLATAINK  Országos Tanoda Szövetség  Csillagfény Egyesület  Családpedagógiai Egyesület  Cigány Kisebbségi Önkormányzat / Tereske, Szátok / / Tereske, Szátok /  Országos Cigány Önkormányzat  Miskolci Egyetem Pedagógiai Tanszéke  Országos Foglalkoztatási Alap

20 KAPCSOLATAINK  Szülői házzal családlátogatás családlátogatás szülői fórumok szülői fórumok családi hétvégék családi hétvégék családterapeuta bevonása családterapeuta bevonása családi kirándulások családi kirándulások munkadélutánok munkadélutánok

21 KAPCSOLATAINK  OOIH  Ec – Pec Alapítvány  Ipoly Menti Népfőiskolai Társaság  Ombudsman  Montessori Egyesület  Magyar Tudományos Akadémia

22 TANÁRI EGYÜTTMŰKÖDÉS  Team-munka / óvoda-iskola / team I: fejlesztő programok team I: fejlesztő programok team II: családsegítő programok team II: családsegítő programok team III: tanodai munka team III: tanodai munka team IV: szociális kerekasztal team IV: szociális kerekasztal

23 PÁLYÁZATOK  Soros Alapítvány  Phare / konzorciumi partner /  Integrációs  HEFOP  HEFOP  HEFOP 2.1.8

24 Tantestület tréning

25

26 Önismereti tréning

27 Módszerek FFFFrontális osztálymunka: verbális egy szálon fut nehéz a figyelmet fenntartani a diák passzív befogadó a tanítás-tanulás interakciója csekély alkalmazzuk

28 Kooperatív módszer  Kooperatív módszer alapelvei -építő egymásrautaltság: -építő egymásrautaltság: egyik diák fejlődéséhez társul a másik diák egyik diák fejlődéséhez társul a másik diák fejlődése. fejlődése. Egyik csoport sikere függ vagy társul a másik Egyik csoport sikere függ vagy társul a másik csoportéhoz csoportéhoz

29 KOOPERATÍV MÓDSZER  Egyéni felelősség A csoport egyes tagjainak teljesítménye a csoportmunka értékét befolyásolja. A csoport egyes tagjainak teljesítménye a csoportmunka értékét befolyásolja. Az egyén érdekelt abban, hogy feladatát a tőle telhető legjobban elvégezze Az egyén érdekelt abban, hogy feladatát a tőle telhető legjobban elvégezze

30 KOOPERATÍV MÓDSZER  Egyenlő részvétel  A frontális oktatásnál egyenlőtlen a részvétel.  Az egyenlő részvétel biztosítható szereposztással, munkamegosztással

31 KOOPERATÍV MÓDSZER  Párhuzamos interakciók - párokban, csoportokban aktív - párokban, csoportokban aktív kommunikációt, munkát folytatnak, nem kommunikációt, munkát folytatnak, nem passzív befogadók passzív befogadók

32 KOOPERATÍV MÓDSZER  Úgy kell megszervezni a tanórát, hogy mindenki aktívan dolgozzon  Csoportalakítás szempontjai: - véletlenszerű - véletlenszerű - vegyes csoport - vegyes csoport - azonos érdeklődésű - azonos érdeklődésű

33 DRÁMAJÁTÉK Célja: az oktatás hatékonyabbá tétele A tanár olyan helyzetet teremt, amelyben a gyereknek véleményt kell formálnia, mozgósítja meglévő ismereteit. A tanár olyan helyzetet teremt, amelyben a gyereknek véleményt kell formálnia, mozgósítja meglévő ismereteit. Az értelem, érzelem, a jellem harmonikus fejlesztése. Az értelem, érzelem, a jellem harmonikus fejlesztése. Módszer a kezünkben ahhoz, hogy az ismeretátadás mellett személyiségét is formáljuk. Módszer a kezünkben ahhoz, hogy az ismeretátadás mellett személyiségét is formáljuk.

34 Projektmódszer  Mozgósítja a gyerek meglévő ismereteit és új ismeret szerzésére serkent.  Egy téma köré csoportosítja az ismereteket.  Projektnap: pl. farsang, multikulturális nap, karácsony,roma népismeret projektben feldolgozva

35 PROJEKTHÉT  A gyermekek választása alapján téma: Az autó Tantárgyi koncentráció: Tantárgyi koncentráció: - kémia: üzemanyag - kémia: üzemanyag - fizika: az autó működése - fizika: az autó működése - földrajz: az ismert autómárkák - földrajz: az ismert autómárkák gyártóhelye a térképen gyártóhelye a térképen - német: autómárkák keresése az interneten - német: autómárkák keresése az interneten - matematika: sebesség, fogyasztás, gazdaságos - matematika: sebesség, fogyasztás, gazdaságos üzemeltetés üzemeltetés - történelem: az ipari forradalom, az autóipar fejlődése - történelem: az ipari forradalom, az autóipar fejlődése - biológia: természet és környezetvédelem - biológia: természet és környezetvédelem - készség tárgyak: kedvenceim - készség tárgyak: kedvenceim

36 Egyéni differenciálás  Részképességek felmérése után egyéni fejlesztési tervek készítése  Tanórán saját haladási ütemének megfelelő munka végzése  Sajátos nevelési igényű tanulók

37 JÓ GYAKORLAT Óvodából iskolába való átmenet segítése  Óvoda szülői ház kapcsolata -Baba-mama klub -Családi délutánok közösen az iskolával -Nyílt napok szülőknek  Témakörök projektmódszerben feldolgozva -Jó reggelt projekt -Erdő projekt -Közös foglalkozás az elsősöknek és a nagycsoportosoknak ( A világrészek, azok állatai ) ( A világrészek, azok állatai )  Montessori pedagógiájának alkalmazása -Megyei szintű, egész napos montessori szakmai nap -Publikációk a Montessori folyóíratba  Játszósarok kialakítása az első osztályban az óvodai játékokból  Fejlesztő eszközök, játékok készítése  Egyéni és kiscsoportos fejlesztések

38 Integrációs Pedagógiai Rendszer  Szigorú törvényi szabályozás  Integrációs stratégia kidolgozása, megvalósítása  Sikertelenségeinket, eredménytelenségeinket tudatosabban éljük meg  Intézményi önértékelés az IPR szempontjai alapján  Az integrációs normatíva igénybevételének és felhasználásának feltételei / egyéni fejlesztések /

39 Siker-sikertelenség  Középiskolai lemorzsolódás- sokszor a bérlet hiánya miatt gyűlik össze a maximális mulasztás  A szakmát szerzők sem tudnak elhelyezkedni  Érettségizett fiatalok száma kevés  Munkanélküli életforma – gyerekeink reggel egyedül, későn kelnek

40 Önismereti tréning

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54 Tereske Köszönöm figyelmüket! Köszönöm figyelmüket!


Letölteni ppt "TERESKE Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény Tereske Óvoda és Általános Iskola Integrációs Bázisintézmény."

Hasonló előadás


Google Hirdetések