Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Emberi erőforrás menedzsment Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Barizsné Hadházi Edit.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Emberi erőforrás menedzsment Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Barizsné Hadházi Edit."— Előadás másolata:

1 Emberi erőforrás menedzsment Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Barizsné Hadházi Edit

2 Miért lehet ma szükség képzésre? Technológiai változás miatt Szervezeti változás miatt A szervezet kapcsolatrendszeréből fakadó igény Munkaköri megfelelés Egyéni karrier-elképzelés miatt Élesedő verseny hazai és nemzetközi piacon egyaránt Tudatos váltás, összevonások, profil váltás 2

3 Alapfogalmak Képzés: megtervezett folyamat, amelynek során az egyén attitűdje, ismeretei, készségei, vagy viselkedése módosul annak érdekében, hogy meghatározott tevékenységekben a teljesítménye javuljon. Célja, hogy az adott egyén megfeleljen a szervezet jelenlegi vagy jövőbeli követelményeinek, munkáját hatékonyan tudja elvégezni. Oktatás: olyan jellegű ismeretek, készségek és morális értékek fejlesztése, amelyek az élet minden aspektusára kihatnak, azaz elősegítik az életben való eligazodást. (kultúra, törvények, nyelv és személyiségek ismerete) Tudás: adott ismeretek birtoklása. Készség: adott ismeretanyagot képes alkalmazni. 3

4 Képzés: alacsonyabb iskolai végzettségű, alacsonyabb beosztású alkalmazott esetében, jelenlegi munkaköri követelményekre orientált Fejlesztés: magasabb iskolai végzettségű, magasabb beosztású alkalmazott esetében, jövőbeli munkaköri követelményekre orientált 4

5 Egy másik megközelítés – formális, informális, nem formális tanulás Tanulási tevékenységek formái ( ET Liszaboni memorandum ) Formális tanulás oktatási, képzési intézményekben oklevéllel, szakképesítéssel ismerik el Non-formális tanulás oktatási, képzési rendszerek mellett általában bizonyítvánnyal nem jár színtere: munkahely, civil szervezetek, stb Informális tanulás mindennapi élet velejárója nem feltétlenül tudatos tevékenység

6 A problémás teljesítmény feltárására irányuló folyamat 1. Van-e valami probléma? 2. Ismeri-e a beosztott a munkaköri kötelességeit? 3. Valami gond van a visszajelzéssel? 4. Van-e valami akadály? 5. A gondot a képesség hiánya okozza? 6. A gondot a motiváció okozza? 6

7 A képzés tervezése, megvalósítása Kit fejlesszünk? Milyen módszerekkel fejlesszünk? Ki végezze a fejlesztést? Az elvárt eredmények? 7

8 A konkrét tervezési módszer lehet: Tudatos tervezés, ehhez költségek rendelése. Bázis szemlélet: a jóváhagyott kereten belül tervezik a képzést. Rendelkezésre áll egy költségkeret, de nincs képzési tervezés. Nincs költségkeret, a képzés ad hoc jellegű. 8

9 Házon belüli képzés Előnyei: tananyag munkához kapcsolható olcsó (munkahelyi eszközök alkalmazása) nincs kieső munkaidő, utazás nincs probléma a megszerzett tudás gyakorlati alkalmazásával Hátrányai: dolgozók húzódoznak a probléma nyílt megfogalmazásától oktató pedagógiai hiányosságai (szakmailag nincs probléma) elhúzódó munkavégzési folyamat, selejtarány növekedése sok zavaró tényező (zaj, más dolgozók megjegyzései) 9

10 Külső intézmény Előnyei: oktatók gyakorlottsága magasabb szintű speciális oktatói eszközök állnak rendelkezésre nyugodt tanulás résztvevők nyitottsága nincs hatással a tényleges termelési folyamatra (tanulási folyamat számtalanszor megismételhető) Hátránya: nem biztos, hogy megfelel a szervezet igényeinek drágább tanultak gyakorlatba ültetése nehezebb tanfolyam menetét, kurzusok időpontját az oktató szervezet adja meg. 10

11 11 A képzés folyamata Igények felmérése Eszközök biztosítása Képzési terv kidolgozása Képzési program kidolgozása Képzés lebonyolítása Képzés értékelése 65

12 A képzés formáiról Akciótanulás Mentorálás Coaching Részvétel projektmunkában Munkakör rotáció Szervezett képzés Tanulmányok, konferencia-részvétel Számítógépes, programozott oktatás Üzleti szimulációk Helyzetgyakorlatok Outdoor tréningek 12

13 Képzési módszerek spontán tanulás utánzás demonstráció betanító kézikönyvek munkaátadás, munkadelegálás strukturált munkagyakorlat körbejáratás szekvencionális gyakorlatok felfedező tanulás programozott tanulás távtanulás előadások filmek, videó-vetítések, diavetítéses előadások üzleti játékok esettanulmányok szerepjátékok tranzakció analízis szimulációk csoportos gyakorlatok érzékenységjavító csoport (T-csoport) szereputánzás önképzés 13

14 14 Testreszabott vállalaton belüli képzés leggyakoribb témái  Vezetői készségek  Csoport- és csoport vezetési képességek  Projektmenedzsment  Problémamegoldás  Konfliktuskezelés  Támogató magatartás  Változások menedzsmentje  Karrier építés támogatása  Átmeneti helyzetek (krízis) kezelése  Üzleti tárgyalások lebonyolítása *

15 15 A képzés értékelési szintjei (Kirkpatric, Phillips) SzintTartalom AttitűdHogyan reagál a részvevő a programra, milyen alkalmazást tervez IsmeretekMilyen változások következtek be az ismeretekben, készségekben AlkalmazásMilyen magatartásváltozás következett be, hogyan alkalmazzák a tanultakat Üzleti eredményÜzleti mutatókban kifejezhető változások PénzügyiEredmények és a ráfordítások összevetése *

16 A képzés értékelésének lehetőségei 16

17 Vállalatorientált menedzserképzési program (VOMP-modell) 17


Letölteni ppt "Emberi erőforrás menedzsment Debreceni Egyetem Közgazdaság- és Gazdaságtudományi Kar Barizsné Hadházi Edit."

Hasonló előadás


Google Hirdetések