Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Adatbeviteli eszközök Az egér. A képernyő kezelése kétféle módon lehetséges: karakteresen és grafikusan. Karakteres képernyőn a kurzor mozgatása nem okoz.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Adatbeviteli eszközök Az egér. A képernyő kezelése kétféle módon lehetséges: karakteresen és grafikusan. Karakteres képernyőn a kurzor mozgatása nem okoz."— Előadás másolata:

1 Adatbeviteli eszközök Az egér

2 A képernyő kezelése kétféle módon lehetséges: karakteresen és grafikusan. Karakteres képernyőn a kurzor mozgatása nem okoz különösebb problémát, a kurzormozgató nyilakkal egyszerűen és gyorsan megoldható. Alapvetően más a helyzet azonban a grafikus képernyőt használó programok esetében, mivel itt a felbontás miatt ez a módszer nem használható a lassúsága miatt. Az ilyen programok elterjedése megkívánta olyan eszközöknek a kifejlesztését, melyek képesek a kurzor gyors mozgatására gyakorlatilag a felbontástól függetlenül. Ilyen eszköz az egér is.

3 SZEREPE: A számítógép egyik legfontosabb beviteli (input) eszköze, a billentyűzetről történő adatbevitelt helyettesítheti, és teszi kényelmesebbé bizonyos esetekben.

4 ELNEVEZÉS: Az eszköz formája miatt kapta az EGÉR (MAUSE) elnevezést. Ha jobban megnézzük, tényleg hasonlít a kis rágcsálóra.

5 Egerek csoportosítása működési mód szerint:

6 Optomechanikus egerek A fő alkatrész a viszonylag nagyméretű golyó, melynek paraméterei rendkívül fontosak. A felületének megfelelően érdesnek kell lennie és nagyon fontos a súlya is. A golyó érintkezik az asztallappal, vagy jobb esetben a speciálisan erre a célra kifejlesztett egérpaddal. Az egér mozgatása két dimenzióban lehetséges, ami azt jelenti, hogy az egér pozíciója az x és y koordinátákkal egyértelműen megadható. A golyó szerepe a mechanikai elmozdulás közvetítése a két görgőnek

7 A görgők végén egy-egy tárcsa van, melynek felépítése az ábrán látható. Megadott számú lyuk helyezkedik el a tárcsa kerülete mentén. A tárcsa két darab, fény adó és vevőből álló optokapu előtt forog. A vevő kimenetén akkor jelenik meg a kimeneti jel, ha fény vetődik rá. Így az optokapukkimenetén megjelenő impulzusok száma megegyezik az előttük elhaladó lyukak számával. Ebből már egy céláramkör meg tudja határozni az egér új koordinátáit. Azért kell két optokapu mindkét tárcsa elé, mert a mozgás irányát csak így tudjuk meghatározni

8

9

10

11 Optoelektronikus egerek Annyiban hasonlít az előző típushoz, hogy itt is a fényt használjuk az elmozdulás elektronikus információvá alakítására. Azonban, mint ahogy a neve is mutatja, itt nincs mechanikusan elmozduló alkatrész. Az egérpad felülete speciális, fényes bevonatú fémlap, melyen meg adott távolságokban függőleges és vízszintes csíkok vannak. Minél sűrűbben helyezkednek el ezek a csíkok, az egér felbontása annál nagyobb lesz. Az egér alján helyezkedik el egy fénykibocsátó dióda, mely az emberi szem számára láthatatlan fényt bocsát ki. Ez a fény visszaverődik ott, ahol a felület fényes és megtörik ott, ahol a csíkok vannak.

12 Piezo egerek Ez a típus szintén nem tartalmaz mozgó alkatrészt, az elmozdulás érzékelésére a piezo effektust használják fel. Ennek a lényege a következő: A piezokristály olyan speciális tulajdonsággal rendelkezik, hogy ha feszültséget kapcsolunk rá, akkor a fizikai méretei megváltoznak. Ez a folyamat fordítva is igaz, tehát ha deformáljuk a kristályt, akkor a kivezetései között feszültség indukálódik

13 Természetesen a kristályokból négyet kell alkalmazni, az irányok megállapíthatóságának érdekében. Az egérpadnak itt is kulcsszerepe van, mert az egérből kinyúló apró tű, mely az egér aljának közepéhez kapcsolódik ezen akadozik el. Az akadozás során az egér alja rezegni kezd, melynek során létrejön a piezokristályok fizikai deformációja.

14 Ultrahangos egerek Ezek az egértípusok nagyon drágák, ennek megfelelően abszolút nem terjedtek el, a piacon nem is találkozhatunk ilyenekkel. A működésükhöz az ultrahangot használják fel, melyet az emberek többsége nem képes érzékelni. Az adó által kibocsátott ultrahangokat az egér visszaveri, melyet a vevő érzékel. Az egér olyan anyagból készült, ami a lehető legjobban visszaveri az ultrahangokat. A kibocsátás és az érzékelés között eltelt időt kell mérni, melyből megállapítható az adó és az egér távolsága. Ha egy tér két sarkában elhelyezünk két adó-vevőt, akkor az ezektől való távolság megadja az egér koordinátáit.

15 Optikai egerek: Miután a számítógépes eszközök egyre olcsóbbak lettek, lehetőség nyílt egy sokkal pontosabb képelemző chip beépítésére is az egérbe, melynek segítségével az egér mozgását már szinte bármilyen felületen érzékelni lehetett, így többé nem volt szükség speciális egérpadra. Ez a fejlesztés megnyitotta a lehetőséget az optikai egerek elterjedése előtt. A modern optikai egerek egy szenzor segítségével sorozatos képeket készítenek az egér alatti területről. Az optika munkáját segíti az a piros LED, amely oldalról megvilágítja az alatta lévő felületet.

16 Mivel a területet megvilágító LED fényének színe piros, ezért általában ezeknek az egereknek gondot szokott okozni a piros felületen való „látás”. Problémásak még a nagyon sima felületek és az erősen tükröződő anyagok. Ezeken ugyanis nem tud az egér megfelelő támpontokat értékelni. A képek közötti eltérést egy képelemző chip dolgozza fel, és az eredményt a két tengelyhez viszonyított elmozdulássá alakítja

17 Gamer egerek Az irodai egereknél jobb minőségű, ún. gamer egereket főleg játékokhoz használják, mivel jobb tulajdonságokkal bírnak hagyományos társaiknál: aranyozott USB- csatlakozó, nagy APM (Actions Per Minute), nagy DPI, teflontalpak. Míg a hagyományos egerek 2-3 ezer forint körüli összegbe kerülnek, a gamer egerek árának alsó határa 10 ezer forint körül van. Az ilyen modernebb egerekhez szintén magasabb árakon külön egérpadot is lehet kapni, melynek néha meglehetősen nagy a mérete a még szabadabb mozgatás érdekében. Anyaga, felszíne lehet vászon, de akár nemesfémek is. Ezen használva az egér sokkal előnyösebben mozog és könnyebb vele végrehajtani a gyors reakcióidőt megkövetelő feladatokat

18 Trackball (hanyattegér) (ÚTÁLOM!!!!!!!!!) Az elnevezés utáni kifejezés nagyon szellemesen utal az eszköz működési elvére. Elképzelhetjük úgy, mintha az egeret a hátára fordítottuk volna és nem az eszközt mozgatjuk, hanem a golyót forgatjuk. Itt is a fő alkotóelem a golyó, mely a mechanikai elmozdulást adja át a két görgőnek.

19

20 Egerek csoportosítása a PC-vel való kommunikáció szerint: RS232 interfésszel rendelkezők: (soros DB-9 ) A klasszikus RS232C átviteli szabvány olyan soros átvitelt támogat, ahol az adatátviteli sebesség 0 és bit/s között változik. Az átvitel maximális távolsága 25 méter.

21 PS/2 csatlakozóval szereltek: A PS/2 egerek az alaplap PS/2 csatlakozójára csatlakoznak. A kommunikációhoz PS/2 protokollt használnak, ami nagyon hasonlít a szinkron soros adatátvitelhez. A billentyűzet vezérlő képes kezelni az egérről érkező adatokat. A PS/2 port ma már minden új alaplapon integrálva megtalálhatók.

22 USB csatlakozóval szereltek: Univerzális soros csatlakozást használják mely manapság nagyon elterjedt, mind a sebesség mind a széleskörű lehetőségei miatt.

23 vezeték nélküli egerek: A vezeték nélküli egerek az adatokat többnyire Bluetooth, WiFi vagy infravörös sugárzás segítségével küldik át.

24 Egerek csoportosítása a gombok száma szerint: Egygombos (PC-k esetében nem használják, a Macintosh-on terjedtek el). Ezeknek az egereknek csak egy gombjuk van, minden funkciót ezzel lehet elvégezni. PC-knél nem terjedt el, mert a grafikus operációs rendszerek támogatják a helyzet érzékeny előugró menüt. A Machintosh-on ilyen lehetőség nincs, ezért tökéletesen megfelel oda az egygombos egér is.

25 Kétgombos egerek. Ezek a legáltalánosabbak, legelterjedtebbek. A bal oldali gomb szolgál a funkció kiválasztására, míg a jobb gombot a grafikus programok esetén egy helyfüggő menü előhívására használhatjuk. Általában programfüggő, hogy a bal gombbal egyszer vagy kétszer kell-e kattintanunk az objektumra, hogy a hozzá tartozó funkciók életre keljenek.

26 Háromgombos egerek. Ezeket először a Logitech és a Genius cég kezdte el gyártani. A két gomb közé (fontos) beépítettek egy harmadikat is. Ennek a gombnak a szerepe a felhasználó kívánságától függ. Ez azt jelenti, hogy az egér mellé kapunk egy szoftvert, aminek a segítségével különböző funkciókat rendelhetünk ehhez a gombhoz. Ilyen lehet például, ha a dupla kattintást helyettesítjük a középső gombbal. Mivel az új nyomógomb középre került, így a bal és a jobb oldali gombokat ugyanúgy használhatjuk, mint eddig.

27 Extra funkcióval ellátott egerek: Sok lehetőség nem maradt, a gombok számát már nem volt célszerű növelni, ezért mást kellett kitalálni. Az egyik megoldáshoz az adta az ötletet, hogy az emberek többsége szövegszerkesztésre használja a számítógépet az idejének többségében. Szövegszerkesztés esetén gyakran kell a szövegben előre-hátra lapozni. Így készítettek egy kis görgőt az egér harmadik gombja helyére (vagy kiegészítéseként), mellyel ez a funkció anélkül megoldható, hogy az egeret elmozdítanánk. A forgatási iránnyal megegyezik a lapozási irány is, a görgetési sebességet általában az egér programjában tudjuk beállítani.

28 Digitalizáló táblák: Ez egy speciális beviteli eszköz, mely a CAD programoknál lehet nagyon hasznos segítőtárs. Egy megadott speciális műanyagból készült lap, mely alatt érzékelők húzódnak mátrix alakba kötve. Minél több található belőlük, annál nagyobb a tábla felbontása. Az érzékelők működésüket tekintve induktív érzékelők. Általában a rajzolást egy ceruza alakú speciális tollal lehet megvalósítani. Lehetőség van a nyomásérzékenység kialakítására is, ekkor az erősebb nyomás például vastagabb vonalat jelenthet a képernyőn.

29


Letölteni ppt "Adatbeviteli eszközök Az egér. A képernyő kezelése kétféle módon lehetséges: karakteresen és grafikusan. Karakteres képernyőn a kurzor mozgatása nem okoz."

Hasonló előadás


Google Hirdetések