Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ERP rendszerek Szeminárium-vezető: Dr. Ternai Katalin BCE Információrendszerek Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ERP rendszerek Szeminárium-vezető: Dr. Ternai Katalin BCE Információrendszerek Tanszék."— Előadás másolata:

1 ERP rendszerek Szeminárium-vezető: Dr. Ternai Katalin BCE Információrendszerek Tanszék

2 ERP rendszerek Az integrált vállalatirányítási információs rendszerek egy viszonylag új, de egyre gyakrabban használt elnevezése a szakirodalomban az ERP (vállalati erőforrások tervezése). Az elnevezés mögött a vállalatok sokoldalú kiszolgálása húzódik meg. Az integrált vállalatirányítási rendszer egy vállalat valamennyi feldolgozását (komplett üzleti folyamatok) megvalósító, egységes információs rendszer, amelyben minden adat csak egyszer szerepel (mindenki ugyanabból az adatbázisból dolgozik), és az adat a keletkezése helyén kerül rögzítésre.

3 Alapfogalmak… Adat Dolgok, események, tevékenységek és tranzakciók alapvető leírása, ami rögzített, osztályozott, tárolásra került. Információ Az adatok megfelelő feldolgozása révén hozható létre, jelentéssel bír, aminek értéke van a felhasználó számára Tudás Az információ feldolgozásával, felhasználásával nyert megértés, tapasztalat és szakértelem, amely alkalmazható egy konkrét problémára vagy tevékenységre

4 Információrendszer Az információrendszer (IR) információt gyűjt, dolgoz fel, tárol, elemez, és oszt el egy meghatározott cél érdekében. Más rendszerekhez hasonlóan az IR részekből áll: inputok (adat, instrukciók) és outputok (jelentések, számítások). Feldolgozza az inputokat technológia segítségével (pl. PC) és a végeredményt a felhasználóhoz vagy más rendszerhez továbbítja elektronikus hálózaton keresztül. Működését valamilyen visszacsatolási mechanizmus tartja kontroll alatt.

5 Emberek Számítógép-alapú információrendszer Hardver Szoftver Adat Hálózat Eljárások Emberek Hardver Szoftver Adat Több, mint csupán hardver és szoftver! Alkalmazás

6 Az információrendszerek képességei 1. Nagy sebességű, nagy volumenű számítási feladatok végrehajtása Gyors, pontos és olcsó kommunikáció biztosítása szervezeten belül és szervezetek közt Óriási mennyiségű adat tárolása és könnyű, olcsó elérhetőségének biztosítása

7 Az információrendszerek képességei 2. Akár földrajzilag távol lévő emberek csoportmunkájának hatékony és eredményes támogatása Emberi elme által már feldolgozhatatlan mennyiségű információ kezelése Rutin üzleti tranzakciók és manuális tevékenységek automatizálása

8 Információrendszer : – Osztályozás a szervezeti struktúra szerint Funkcionális IR Vállalatirányítási IR Szervezetközi IR Egy információrendszer (IR) kiszolgálhat szervezeti funkciókat, üzleti egységeket és teljes vállalatokat is. Az információrendszerek általában elektronikus hálózatokon keresztül kapcsolódnak

9 Információrendszer : – Osztályozás a funkcionális egység szerint Üzemvitel Számvitel Pénzügy Marketing HR Egy információrendszer (IR) egy vállalat valamennyi funkcióját támogathatja Tranzakciófeldolgozó rendszerek ( Transaction Processing Systems, TPS): rutin és ismétlődő feladatokat automatizál, melyek kritikusak a szervezet működése szempontjából Point-of-Sale (POS)

10 Információrendszer : – Osztályozás a funkcionális egység szerint Egy információrendszer (IR) egy vállalat valamennyi funkcióját támogathatja

11 Az integrált rendszer struktúrája Ellátási lánc Belső architektúra HR Logisztika Pénzügy Marketing Központi adatbázis Interfész VEVŐKSZÁLLÍTÓK

12 Irányítás céltudatos szellemi tevékenység, amelynek során beavatkozás történik egy folyamatba, annak érdekében, hogy a transzformáció célnak alárendelten menjen végbe a határozatlanság csökkentése érdekében T(x) X Y

13 Az elektronikus integráció perspektívája értékláncon belüli integráció értékláncok összekapcsolása értékláncok alárendelése elektronikus piac

14 Szervezetközi rendszerek Két vagy több szervezet

15 Technológiai trendek A chipek költség-teljesítmény aránya ratio folyamatosan javul. Moore törvénye: a szilicium-chipek feldolgozási kapacitása minden 18 hónapban megduplázódik. McGarvey & tenornetworks.com: az optikai kommunikációs hálózatok teljesítménye 3 évente megtízszereződik A tárolási kapacitás és teljesítmény javítására is számos módszer és eszköz létezik Objektum-orientált technológia segíti a szoftverfejlesztést, újrafelhasználható, megosztható szoftver elemekkel A hálózatos és elosztott számítástechnika gyorsan terjed

16 Az üzleti modellek megváltoztatását kikényszerítő erők Környezeti, szervezeti, és technológiai tényezők fokozzák a versenyt az üzleti környezetben, változékonyak, gyakran megjósolhatatlanul átalakulhatnak. Az IT meghatározó szerepet játszik a modern szervezetekben és a megújulás katalizátora

17 Átalakulások az üzleti környezetben Tudásalapú gazdaság Termelékenység Új termékek és szolgáltatások Tudás, mint vállalati eszköz Idő-alapú verseny Rövidülő termék-életciklusok Turbulens környezet Az alkalmazottak korlátozott ismeretei

18 A változás okozói Üzleti kényszerítő hatások változásokat tesznek szükségessé Piac Technológia Társadalom Globalizálódás Élesedő verseny Megváltozott vásárlói magatartás Innovációk Gyors avulás Információs túlterhelés Társadalmi felelősség Dereguláció/ szabályozás Etikai problémák

19 Üzleti válaszlehetőségek A szervezeteknek gyorsan és hatásosan kell reagálniuk mind az üzleti környezetből eredő fenyegetésekre, mind a lehetőségekre. A válasz lehet egy meglévő hatásra adott reakció, jövőbeli fenyegetések kivédését szolgáló kezdeményezés vagy a változó körülményekből eredő lehetőségek kihasználását célzó akció

20 Szervezeti válaszok a kihívásokra Stratégiai menedzsment és rendszerek Folyamatos fejlesztés – működési hatékonyság és kiválóság Üzleti folyamatok átalakítása Rendelésre gyártás, Mass- Customization Fogyasztóközpontú stratégiák Elektronikus kereskedelem Stratégiai szövetségek Az IT nélkülözhetetlen e válaszok megvalósításához

21 Az IT stratégiai fontossága Az IT nagy költségekkel jár Az IT kritikus fontosságú Az IT stratégiai fegyver Az IT alkalmazást a gazdasági környezet igényli Az IT-val kapcsolatos problémák egyre fontosabbak

22 Az IT lehetőségei Az új technika beépítése a meglévő termékekbe és szolgáltatásokba Költségcsökkentés (energiamegtakarítások, jobb irányítás) Döntéshozatal támogatása (hatékonyság növelés) A vállalat profiljának, célkitûzéseinek megváltozása A vállalatközi kapcsolatok megváltozása Új termékek, szolgáltatások létrehozatala

23 Információrendszer : – Osztályozás a támogatott funkció szerint Felsővezetői rendszerek Vezetői információrendszerek Döntéstámogató rendszerek Intelligens támogató rendszerek 5 éves eladási előrejelzés Profit tervezés 5 éves költségvetési előrejelzés Termékfejlesztés Értékesítés menedzsment Készletezési kontroll Éves költségvetés Termelés ütemezés Költségelemzés Árazás elemzés Szimuláció Rendszer támogatás Szövegfeldolgozás Szövegszerkesztés Alsó szintű vezetés Adatmunkások Középvezetés Felsővezetés Tudásmenedzsment rendszerek Irodaautomatizáló rendszerek Tranzakciófeldolgozórendszerek Megrendelésfeldolgozás Teljesítés Anyagmozgatás Bérszámfejtés POS

24 OAS, Workflow, stb. Az információrendszerek típusai Operatív szint Tudás szint Középvezetés Felsővezetés A rendszer jellege A támogatott csoport Stratégiai szint Felsővezetés Menedzsment szint Középvezetés Operatív szint Operatív vezetés Tudás szint, elemzésTudás és adatmunkások Értékesítés Gyártás Pénzügy Számvitel Emberi erőforrások marketing marketing TPS (KWS) MIS, DSS EIS

25 Felsővezetői információrendszerek - executive information systems (EIS) Vezetői információrendszerek - management information systems (MIS) Döntéstámogató rendszerek - decision support systems (DSS) Tudásalapú rendszerek - knowledge work systems (KWS) Irodaautomatizálás - office automation systems (OAS) Tranzakciófeldolgozó rendszerek - transaction processing systems (TPS) Az információrendszerek fő típusai

26 Operatív szint Bemenetek: tranzakciók, események Feldolgozás: frissítés (updating) Kimenet: részletes jelentések Felhasználók: operatív személyzet Példa: számlakiegyenlítés Tranzakciófeldolgozó rendszerek (TPS)

27 Tipikus tranzakciófeldolgozó alkalmazás Értékesítés és marketing rendszerek A rendszerek fő funkciói: értékesítés menedzsment; piackutatás; promóció; árazás; új termékek Fő alkalmazási rendszerek: megrendelési információs rendszerek; piackutatási rendszerek; árazási rendszerek

28 Tipikus tranzakciófeldolgozó alkalmazás Termelési rendszerek A rendszerek fő funkciói: ütemezés; beszerzés; szállítás / átvétel; tervezés; műveletek Fő alkalmazási rendszerek: nyersanyagszükséglet tervezés; beszerzési megrendelés kontroll rendszerek; tervező rendszerek; minőségellenőrzési rendszerek

29 Tipikus tranzakciófeldolgozó alkalmazás Pénzügyi és számviteli rendszerek A rendszerek fő funkciói: költségvetés tervezés; főkönyv; számlázás: költségelszámolás Fő alkalmazási rendszerek: főkönyv; számla-bevételezés / fizetés; költségvetés tervezés; költségvetési- gazdálkodási rendszerek (kincstár)

30 Tipikus tranzakciófeldolgozó alkalmazás Emberi erőforrás-menedzsment A rendszerek fő funkciói: Személyzeti adatok; munkaügyi rendszerek, juttatások; képzés Fő alkalmazási rendszerek: Bérszámfejtés; Személyzeti adatnyilvántartás; Juttatási rendszerek; Karriertervezési rendszerek; Személyzeti tréning rendszerek

31 Tipikus tranzakciófeldolgozó alkalmazás Egyéb típusok (pl. Egyetem) A rendszerek fő funkciói: beiratkozás; érdemjegyek nyilvántartása; kurzusok nyilvántartása; alumni Fő alkalmazási rendszerek: Regisztrációs rendszerek; Hallgatói index rendszerek; Kurzus és képzés- nyilvántartási rendszerek; végzett hallgatók nyilvántartása

32 Tudás/szakértelmi szint Bemenetek: terv specifikáció Feldolgozás: modellezés Kimenet: tervek, grafikák Felhasználók: technikai személyzet Példa: mérnöki tervező munkaállomás Tudásmunkás rendszerek (KWS)

33 Irodaautomatizálási rendszerek (OAS) Elmozdulás a “papírmentes” iroda felé A munkafolyamatok újratervezése Integrált szoftverek Ergonomikus tervezés Világos, kellemes munkakörnyezet Példa: prezentációs grafikák

34 Vezetői szint Bemenet: nagymennyiségű adat Feldolgozás: egyszerű modellek Kimenet: összefoglaló jelentések Felhasználók: középvezetés Példa: éves költségvetés tervezés Vezetői információrendszerek (MIS)

35 Strukturált és félig strukturált döntések Jelentési kontroll orientáció Múlt és jelen adataira alapszik Belső orientációjú Hosszadalmas tervezést igényel Vezetői információrendszerek (MIS)

36 Tranzakciós adatok a vezetői információrendszerek számára MIS MIS adatok Eladási adatok Termelés egység- költsége Termék- változási adatok Kiadási adatok MIS Jelentések Vezetők TPS Rendelés feldolgozási rendszer Nyersanyagellátás tervezési rendszer Főkönyvi rendszer Megrendelési adatok Termelési adatok Számviteli adatok

37 Vezetői szint Bemenetek: kismennyiségű adat Feldolgozás: interaktív Kimenetek: döntési elemzés Felhasználók: szakértők, professzionális személyzet Példa: szerződési költségek elemzése Döntéstámogató rendszerek (DSS)

38 Rugalmas, adaptív, gyors A felhasználó kontrollálja a bemeneteket és kimeneteket Nem professzionális a programozás A döntési folyamat támogatása Kifinomult modellezési eszközök Döntéstámogató rendszerek (DSS)

39 Stratégiai szint Bemenetek: aggregált adatok Feldolgozás: interaktív Kimenetek: előrejelzések Felhasználók: felsővezetés Példa: 5 éves működési terv Felsővezetői információrendszerek (EIS)

40 Felsővezetés eszköze Személyre szabott Összeköti a vezetőt a többi szervezeti szinttel Fenntartása nagyon költséges Kiterjedt támogatást igényel Felsővezetői információrendszerek (EIS)

41 Intelligens rendszerek: Intelligent Support Systems (ISS) Mesterséges Intelligencia rendszerek (Artificial intelligence (AI) intelligens problémamegoldásra képesek. Tipikus MI alkalmazások a szakértő rendszerek (expert systems). Ezek a bennük tárolt tudást biztosítják nem szakértők számára bonyolult vagy időigényesen megoldható problémák esetén. Tanácsadó rendszerek, teljesen különböznek a TPS alkalmazásoktól, melyek az adatokra koncentrálnak, és a MIS ill. DSS alkalmazásoktól, melyek információfeldolgozásra szolgálnak. A DSS segítségével a felhasználó döntést hozhat a rendszer által generált információknak megfelelően. ES a benne tárolt szakértelem és tapasztalat révén döntési javaslatot tesz a felhasználónak.

42 Information Systems Function Információs infrastruktúra Hardver Szoftver Hálózati és kommunikációs szolgáltatások Adatbázisok IT személyzet

43 Információs architektúra Hardver alapú osztályozás Nagygépes (Mainframe) környezet PC környezet PC-LAN környezet Elosztott számítástechnikai környezet Kliens/szerver környezet Szervezetet átfogó informatikai környezet Kötelező (Legacy ) rendszerek Az információs architektúra osztályozásának alapvető módja a számítógépes háttér szerint történik.

44 IT döntéshozó struktúra Technológia Architektúra és Infrastruktúra Menedzsment Ügyvezetés

45 Szervezeti vezető Funkcionális vezető Számítástechnikai vezető IT döntéshozó struktúra Technológia Architektúra és Infrastruktúra Menedzsment Ügyvezetés

46 EIS DSS MIS TPS OLAP OLTP Az EIS-től az OLAP-ig OLAP: Online Analitical Processing OLTP: Online Transaction Processing

47 ERP Az integrált vállalatirányítási rendszer definíciója: Egységes információs rendszer Egy vállalat valamennyi feldolgozását megvalósít(hat)ja Minden adat csak egyszer szerepel Az adat a keletkezése helyén kerül rögzítésre

48 Az ERP rendszerekhez vezető út… A ‘60-as évek eleje: MRP (Material Requirements Planning) 70-es évek: Zárt láncú MRP A ‘80-as években: MRP-II (Manufacturing Resource Planning) A ‘90-es évek elején: ERP (Enterprise Resource Planning) A XXI. századra elértünk az ERP-II rendszerekhez

49 Költségek csökkentése és a hatékonyság növelése az üzleti folyamatok integrálásával Megnövelt hatékonyság a logisztikai láncban az együttműködés révén Értékképzés az üzleti közösségekkel való együttműködés révén Vállalati erőforrás- tervezés Vállalatok közötti együttműködés e-Közösségbeli együttműködés Internet-forradalom …és kitekintés a jövőbe

50 Integrációs elvárások I. Funkcionális integráció A hagyományos vállalati funkciók tranzakciós megoldásainak integrálása egy rendszerben Számvitel Logisztika Emberi erőforrás menedzsment Kontrolling

51 Integrációs elvárások II. Alkalmazások integrációja Különböző vállalati alkalmazások (felhasználói funkciók) integrálása egy rendszerben Tranzakció-feldolgozás Döntéstámogatás Információs rendszerek Irodaautomatizálás Workflow

52 Integrációs elvárások III. Alkalmazási területek integrációja A különböző vállalati hierarchiaszinteknek megfelelő tranzakciós és információs igények együttes biztosítása Stratégia Menedzsment kontroll Operatív kontroll Tranzakció-feldolgozás

53 Alapvető elvárások Széles funkcionalitás Rugalmasság Integrálhatóság Modularitás Nyitottság Felhasználóbarát kezelési mód Biztonság Folyamat- orientáltság Megbízhatóság Egységesség Gazdaságosság Nemzetköziség Valós idejű tranzakció- feldolgozás

54 Elvárások az ERP-II szintjén A vállalat beszállítóival és vásárlóival való kapcsolattartás képessége (CRM: Customer Relationship Management) A termékek teljes életciklusának kezelése (SCM: Supply Chain Management) E-business támogatás Adattárház és adatbányászat

55 Előnyök Könnyebb információhoz jutás Hibák aránya csökken Automatizmus Egyszeres adatbevitel A vállalat tevékenysége jobban nyomon követhető Alacsonyabb munkaigény Optimalizálható folyamatok Javul a szervezeten belüli kommunikáció Földrajzi távolságok jelentőssége csökken

56 Hátrányok, nehézségek Igény „percrekész” adatokra Hatáskörök átrendeződése Belső hálózat fejlesztése elkerülhetetlen Az egyszeres adatbevitel buktatói Precíz jogosultság-kiosztás iránti igény Minden egy helyen – biztonsági kérdések

57 Az ERP bevezetésének költségei Betanítás Integrálás és tesztelés Személyre szabás Adatok átvitele, átalakítása Tanácsadók költsége ERP szakértők növekvő bérigénye ERP bevezetési visszaesés

58 Magyar helyzet Három piaci szegmens azonosítható: Nagyvállalatok Bevezetés költsége: millió forint Ideje: 1-2 év Közepes vállalatok Bevezetés költsége: millió forint Ideje: 3-8 hónap Kis és mikro vállalatok Bevezetés költsége: ezer forint Ideje: elhanyagolható

59 Kiknek jó? Az ERP nem egy problémamegoldó eszköz A bevezetést az üzleti folyamatok áttekintése és szükség esetén üjratervezése (BPR) kell, hogy megelőzze! Stabil, növekedő vállalatoknak ajánlott Optimalizációs céllal Fel kell mérni, hol nincs értelme a bevezetésnek

60 Piaci kitekintés Jelenleg igazán nagy megrendeléseket kapni már nehézkes, hiszen a nagyvállalatok már bevezették az ERP rendszereket A fejlesztők már a KKV-kra összpontosítanak, valamint az ERP-II elvárások kielégítésére Igazán jelentős piaci részesedéseket felvásárlásokkal szereznek Új üzleti modellek: ASP (Application Service Provider): Alkalmazásszolgáltatás Outsourcing: Kiszervezés

61 Az integrált rendszerek evolúciója

62 ERP rendszerek Integrációs elvárások funkcionális integráció Különböző hagyományos vállalati területek tranzakciós megoldásainak integrálása egy rendszerben: számvitel (könyvelés) logisztikai (értékesítés, anyaggazdálkodás) emberi erőforrás menedzsment controlling...

63 ERP rendszerek Integrációs elvárások alkalmazások integrációja Különböző vállalati alkalmazások (felhasználói funkciók) integrálása egy rendszerben: tranzakció feldolgozás (OLTP), döntéstámogatás és elemzés (OLAP), információs rendszerek irodaautomatizálás, dokumentumkezelés, workflow CAD / CAM rendszerekkel összekapcsolás

64 ERP rendszerek Integrációs elvárások alkalmazási területek integrációja Vállalati területek (hierarchia szintek) tranzakciós és információs igényeinek együttes biztosítása egy rendszerben: stratégia menedzsment kontrol operatív kontrol tranzakció feldolgozás

65 ERP rendszerek Elvárások széles funkcionalitás integráció rugalmasság nyitottság felhasználóbarát kezelési mód modularitás biztonság bevezetési módszertan folyamat orientáltság megbízhatóság egységesség gazdaságosság valós idejű tranzakciófeldolgozás összekapcsolási lehetőségek szolgáltatások nemzetköziség

66 Az integrált rendszerek előnyei  kevesebb idő, erőfeszítés az információkhoz való hozzájutás  gyorsabb érthetőbb prezentációs technikák  A hibák aránya jelentősen csökken többek közt az automatizmusoknak és az egyszeres adatbevitelnek köszönhetően.  Jobban nyomon követhető a vállalat tevékenysége  alacsonyabb munkaerőigény  optimalizálható a beszerzés, termelés, értékesítés  javul a szervezeten belüli kommunikáció  csökken a földrajzi távolságok jelentősége  STRATÉGIAI ELŐNYT JELENTHET...

67 Új elvárások a 21. században Ügyfélkapcsolati terület (CRM), Adattárház funkció (DW), Adatbányászat (DM), Elektronikus kereskedelem (E- business), Ellátási lánc menedzsment (SCM) területén is alkalmazhatóak.

68 Információrendszerek bevezetésének szakaszai Tenderkiírás - választás Üzleti folyamatok újraszervezése Rendszerbevezetés Koncepcionális tervezés Prototípus tervezés Tesztelés Éles üzembeállítás Utómunkálatok

69 ERP rendszerek Magyarországon Piac mérete: 12+ milliárd Ft, még mindig nem telített Három piaci szegmens 1. Nagyvállalatok (bevezetés: millió Ft, 1-2 év) 2. Közepes vállalatok (bevezetés: millió, 3-9 hónap) 3. Kis és mikro vállalatok (bevezetés: ezer Ft, elhanyagolható)

70 Vezetői döntések Menedzsment: olyan folyamat, amely erőforrások felhasználásával a szervezeti célok elérését biztosítja Az erőforrások a folyamat bemenete, míg a célok elérése a várt kimenet A vezetők feladata a folyamat felügyelése és optimalizálása

71 Vezetői döntések és IT támogatás A vezetés sikere olyan tevékenységek sikeres végrehajtásától függ, mint a tervezés, szervezés, irányítás és ellenőrzés Ezek sikeres végrehajtása érdekében a vezetőknek döntéseket kell hozniuk A döntéshozatalt kvalitatív és kvantitatív technikák, és jellemzően informatikai alkalmazások támogatják

72 Modell és modellezés A modellek a döntésekben a valóság leegyszerűsített ábrázolásai, absztrakciói Segítségükkel a valós helyzetek, problémák helyett virtuális kísérletek és elemzések végezhetők A modellek olcsóbb, gyorsabb, rugalmasabb, és alacsonyabb kockázattal bíró megoldást kínálnak összehasonlítva a valóságban való kísérletezéssel

73 Történeti áttekintés

74

75 A döntési folyamat fázisai

76 DSS definíció (Turban) DSS-ek azok a döntéshozatal folyamán használható számítógépes rendszerek, amelyek a strukturált és kevéssé strukturált feladatok megoldásához is segítséget nyújtanak a beépített döntési szabályok és modellek felhasználásával, s ezeket a felhasználó is módosíthatja, vagy bővítheti. A DSS tehát komplex döntési szituációk megoldásában segít, növelve a döntések hatásosságát.

77 Az adatok adat, információ, tudás belső adatok (internal data) alkalmazottakról nyilvántartott adatok, a forgalmazott termékek adatai, a vállalat folyamataihoz kapcsolódó adatok, a szolgáltatások adatai külső adatok (external data) adatok a gazdasági környezetről, a versenytársakról, az ügyfelekről, stb. A külső adatok forrása széleskörű: Internetes források, kereskedelmi adatbázisok, statisztikai, kutatási adatok, stb.

78 Adatminőség Pontosság (accuracy): az adat hitelesen reprezentálja-e a valóságot, vagy az ellenőrizhető adatforrást? Konzisztencia (consistency): az adat elemeket következetesen, ellentmondások nélkül (vagyis konzisztens módon) definiálták-e? Integritás, sértetlenség (integrity): az adatszerkezet, az entitások közötti kapcsolatok és attribútumaik karbantartása nem tartalmaz-e ellentmondást (vagyis, konzisztens-e)? Teljesség (completeness): valamennyi szükséges adat jelen van? Érvényesség (validity): az adat az üzleti követelmények által meghatározott tartományba esik-e? Időszerűség (timeliness): az adat hozzáférhető-e amikor szükséges? Elérhetőség (accessibility): az adat elérhető-e, megérthető-e, használható-e?

79 Metaadatok Az adatokról nyilvántartott adat A metaadatok úgy működnek, mint az indexek az adattárház tartalmára vonatkozóan Tipikusan a következő információkat tárolják: az adatstruktúra (úgy ahogyan azt a programozó ismeri) az adatstruktúra (úgy ahogyan azt az elemző ismeri) forrásadatok az adattárház feltöltéséhez adattranszformáció az adattárház feltöltése során adatmodell az adatmodell és az adattárház kapcsolata a kiterjesztések (extracts) élettörténete

80 Informatikai rendszerek beszerzése az a folyamat, amelynek során a szervezet egy új információrendszerhez jut: vásárol fejleszt lízingel

81 Az információrendszerek beszerzési folyamatának szakaszai a beszerzésre vonatkozó IT projekt meghatározása, a megtérülés igazolása, a beszerzendő információrendszer tervezése az IT architektúra kialakítása a fejlesztési, beszerzési alternatíva kiválasztása tesztelés, installálás, integráció üzemeltetés és karbantartás.

82 A fejlesztés, beszerzés alternatívái belső (szervezeten belüli) fejlesztés külső fejlesztő készíti el a szervezet igényeinek megfelelő, testreszabott információrendszert az IT alkalmazás megvásárlása (a szervezet igényeinek megfelelő módosítással, vagy nélküle) alkalmazás-szolgáltató (ASP - Application Service Provider) igénybevétele, lízing csatlakozás olyan szövetséghez, amelynek segítségével más szervezetek által kifejlesztett IT alkalmazások használata válik lehetővé csatlakozás elektronikus piacokhoz, aukciós webhelyekhez a fentiek kombinációja.

83 IT rendszerbevezetési projekt lépések és elemek ElőkészítésBeszerzés Bevezetés utáni tevékeny- ségek Bevezetés Fejlesztés / Testreszabás Részletes tervezés Üzleti folyamatok kialakítása Funkcionalitás megvalósítása Tesztelés Oktatás Adattisztítás Migráció Biztonság Üzemeltetés kialakítása Dokumentálás Minőségbiztosítás és kontrolling ElőkészítésMegvalósítás

84 A BPR szükségessége túlzott komplexitás: a szervezeti tevékenységek egyszerű szabványosított tevékenységekre való felosztása romló versenyképesség: a tradícionális funkcionális szervezeti struktúra elérte teljesítmény-határait A megoldás: egyszerűsítés, ‘mass Customization’, új alapelvek

85 „Laposabb”, rugalmasabb szervezetek jönnek létre

86 Egyszerűbb, gyorsabb, automatizált folyamatok

87 Mi a folyamat? Olyan elõre definiált tevékenységek logikailag kapcsolódó sorozata, melyek elõre specifikált kimenetek létrehozására irányulnak. Tipikus példa lehet a termékfejlesztés, a szállítótól való rendelés, a marketingterv készítés, stb. Általában funkciók (pl. a marketing, a pénzügy, stb.) sokaságát érinti. Folyamatok egy rendszere alkotja az üzleti rendszert

88 Milyen a jó folyamat? Értéket maximalizál (eredményes) Veszteséget, redundanciát minimalizál (hatékony) Egyszerű, átlátható, rugalmas Világosak a kapcsolódásai a többi folyamathoz Egyértelmű a felelőse Mérhető

89 Business Process Redesign Hammer és Champy definíciója: az üzleti folyamatok alapvető újratervezése, átalakítása révén drámai javulás elérése a teljesítmény olyan kritikus, átfogó jellemzőiben, mint a költségek, minőség, gyorsaság vagy szolgáltatások.

90 A folyamatok osztályozása (Earl) Magfolyamatok vagy kulcsfolyamatok (Core Process) Támogató folyamatok (Support Process) Üzleti hálózat folyamatok (Business Network Process) Menedzsment folyamatok (Management Process)

91 A kulcsfolyamatok Az üzleti kulcsfolyamat kapcsolódó tevékenységek rendszere, amely funkcionális határokat keresztezve a piaci igényeknek való megfelelést teszi lehetővé és meghatározza a szervezeti képességeket. Minden szervezetnél 3-7 kulcsfolyamat jellemző

92 A BPR alapelvei A kimenetek és nem a feladatok körül kell szervezni Azok javítsák a folyamatot, akik a végeredményt használják Az információfeldolgozást az információt teremtő valós tevékenységekbe kell bevonni A földrajzilag széttagolt tevékenységeket úgy kell kezelni, mintha centralizálva lennének A feladatok integrációja helyett a párhuzamos megoldásokra kell törekedni A döntési pontot oda kell helyezni, ahol a munka végrehajtása folyik, az ellenőrzést a folyamatba építve

93 A BPR folyamata


Letölteni ppt "ERP rendszerek Szeminárium-vezető: Dr. Ternai Katalin BCE Információrendszerek Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések