Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Marketingszervezet l Vevőorientáció és szervezeti integráció l Szervezetépítési elvek és a marketingfunkció elhelyezkedése.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Marketingszervezet l Vevőorientáció és szervezeti integráció l Szervezetépítési elvek és a marketingfunkció elhelyezkedése."— Előadás másolata:

1 1 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Marketingszervezet l Vevőorientáció és szervezeti integráció l Szervezetépítési elvek és a marketingfunkció elhelyezkedése l Marketingtevékenységek megjelenítése Funkcionális szervezet Termékmenedzseri rendszer Földrajzi terület szerinti tagozódás Piacorientált marketingszervezet l Szervezeti koordináció l Emberi tényező és piaci szervezet l Marketingvállalat mint új képződmény

2 2 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Szervezetépítési elvek és a marketingfunkciók lAlA hagyományos vállalati funkciók létezése - a marketingfunkció eltérő megközelítése sok modell, gyakori váltás szemben néhány modell folyamatos gyártása - a termelési funkció dominanciájának vége lDlDivizionális szervezetek - tárgyi / termék alapú szemben földrajzi lMlMátrix-szervezet - szervezetképzési elvek összehangolása, konfliktusa

3 3 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Funkcionális marketingszervezet l A marketingfeladatok hatóköre: - törzskari szervezetek szemben értékesítési feladatok - stratégiai és operatív teendők - marketingtervezéstől (64%) a készletezésig (16%) l A marketingtevékenységek szerepe a versenyelőnyben RészterületMagyarország (1996) Anglia (1988) Versenyképes ár 36% 8% Termékminőség 35% 18% Vállalat/márka hírneve 22% 26%

4 4 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Termékmenedzseri rendszer A termékmenedzser (gyakran márka- menedzser) felelős egy adott termék (márka) értékesítése érdekében valamennyi részfeladat (termelés, beszerzés, tervezés, eladás stb.) koordinálásáért a piaci bevezetéstől a piacról történő kivonásig. A termékmenedzserrel szembeni elvárások: szívósság, konfliktustűrés kapcsolatteremtő képesség l A szervezeti forma előnyei és hátrányai A márkamenedzsmenttől a kategória-menedzsmentig

5 5 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet A földrajzi tagozódástól a piaci menedzserig l A földrajzi távolság és a kritikus méret l A régiók szerepének átrendeződése - Kelet-Közép-Európa a multik szemében l A régió mint azonosan viselkedő entitás l A piaci orientáció totális érvényesülése a piaci menedzserben: - fogyasztók jól definiált csoportja - figyelem a felhasználási jellemzőkre - szegmentumok „rendszerszemléletben” A „piaci rövidlátás” veszélye

6 6 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Szervezeti koordináció l A koordinációtól az integrációig: célkitűzés l Koordinációs mechanizmusok (Kieser: 1995) - személyes utasítások - önálló összehangolás - programozás, általános szabályok - tervezés l A marketingtevékenység szervezeti megoldásai Magyarországon l A szervezeti formák kialakításának irányzatai - kontingenciaelmélet - tranzakciós költség elmélete

7 7 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet A vállalati marketingszervezet jellemzői 1996-ban és 2000-ben Szervezeti megoldás Elkülönült marketingosztály van A marketing az értékesítési/kereskedelmi osztályhoz tartozik Az értékesítés a marketing osztály része A marketing közvetlen igazgatói hatás- körbe tartozik A marketing közvetlenül képviselve van az igazgatótanácsban A marketingtevékenységet termék és/vagy márka menedzserek köré szervezzük A marketingtevékenységet piaci és/vagy területi menedzserek köré szervezzük 26 29

8 8 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet A hierarchikus (belső) és a piaci (külső) szervezettípusok Strukturális Belső szervezetKülső szervezet jellemzők Bürokratikus forma Tranzakciós forma Centralizált Alkalmas környezet FormalizáltTeljesítménymutatók Nem specializáltPéldák Organikus forma Kapcsolati forma Decentralizált környezeti bizonytalanság versenypiaci feltételek Nem formalizált nagyon adaptív nagyon adaptív Specializált termékmenedzser reklámügynökség

9 9 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Emberi tényező és piaci szervezet Vállalati kultúrán a szervezet tagjai által közösen vallott (követett) értékeket, célokat, nézeteket, ismereteket értjük. Értelmes feladatkijelölés és ellenőrzés Készségek: vezetési, eladási, elemző, empatikus Ismeretek: termék, szakterület, módszertan, pszichológia A marketingvezetőkkel szembeni elvárások változása Magyarországon: nyitottság, nyelv, dinamizmus Tanuló egyén és tanuló szervezet Marketingvállalat, mint új forma

10 10 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet A szervezeti kultúra tipológiája (1) (Deshpandé-Webster: 1989) KlánAdhokráciaHierarchiaPiac A szervezet típusa Emberközeli, nagy család Dinamikus Vállalkozás Formalizált Struktúrált Termelés- orientált A szervezet vezetője Tanácsadó, szülő Vállalkozó Kockázatvállaló Koordinátor Szervező Technikai beállítottság Mi tartja össze a vállalatot? Hűség, tradíció Innováció, elsőség Formális szabályok Feladatok, célok Mi fontos a vállalat számára? Emberi erőforrás Növekedés, új kihívások Állandóság, stabilitás Verseny- képesség

11 11 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet A vállalat szervezeti megközelítése 2000-ben (2) (Százalék, N=572, 20 főnél több foglalkoztatott A szervezet típusaEmlítés %-a 1. Klán 1. Klán Szervezetünk emberközeli, olyan mint egy nagy család. Az emberek nagyon sok mindent megosztanak egymással Piac 2. Piac Szervezetünk termelésorientált. A kollegák személyes érintettség nélkül végzik a munkájukat19

12 12 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet A vállalat szervezeti megközelítése 2000-ben (3) Mi fontos a vállalat számára?Említés %-a 1. Klán 1. Klán Szervezetünk az emberi erőforrásra helyezi a fő hangsúlyt. Az össze- tartás és a morál fontos a cég számára Piac 2. Piac Szervezetünk a versenyképesség tevékenységre és eredményekre helyezi a hangsúlyt. A számokban kifejezhető, „mérhető” célok fontosak a vállalat számára.27

13 13 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet A szervezeti kultúra tipológiája (4) KlánAdhokráciaHierarchiaPiac A szervezet típusa Emberközeli, nagy család 35 Dinamikus Vállalkozás 24 Formalizált Struktúrált 22 Termelés- orientált 19 A szervezet vezetője Tanácsadó, szülő 17 Vállalkozó Kockázatvállaló 34 Koordinátor Szervező 23 Technikai beállítottság 26 Mi tartja össze a vállalatot? Hűség, Tradíció 29 Innováció, elsőség 14 Formális szabályok 17 Feladatok, célok 39 Mi fontos a vállalat számára? Emberi erőforrás 22 Növekedés, új kihívások 22 Állandóság, stabilitás 29 Verseny- képesség 27 Együttesen

14 14 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Magyar és japán vállalatok szervezeti kultúrájának összehasonlítása (5) KlánAdhokráciaHierarchiaPiac Magyar vállalatok Japán vállalatok Magyar nagyvállalatok ( fő) Forrás: OTKA kutatás, Marketing Tanszék


Letölteni ppt "1 Bauer-Berács: Marketing, 15. fejezet Marketingszervezet l Vevőorientáció és szervezeti integráció l Szervezetépítési elvek és a marketingfunkció elhelyezkedése."

Hasonló előadás


Google Hirdetések