Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az új termékdíjas szabályozás bevezetése A rendszer- és szervezetépítés elvégzett munkálatainak bemutatása – Első helyzetjelentés – Budapest, 2011. szeptember.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az új termékdíjas szabályozás bevezetése A rendszer- és szervezetépítés elvégzett munkálatainak bemutatása – Első helyzetjelentés – Budapest, 2011. szeptember."— Előadás másolata:

1 Az új termékdíjas szabályozás bevezetése A rendszer- és szervezetépítés elvégzett munkálatainak bemutatása – Első helyzetjelentés – Budapest, szeptember 15. 1/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM,

2 Tartalomjegyzék –> Az új jogszabály elemei –> A szervezeti struktúra kiépítése –> Termékdíj Bizottság –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség –> Az Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv –> Adatgyűjtés és kiértékelés –> Célértékek, indulóértékek meghatározása –> OGyHT –> Üzleti terv –> Közbeszerzési terv –> Jogszabályi háttér fejlesztése –> Törvény kiigazítása –> Végrehajtási rendelet 2/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM,

3 Az új jogszabály elemei A változtatás alapelvei 1.) Környezettudatosság erősítése, a társadalmi érdek megjelenítése 1.1.) Új szervezeti séma kialakítása 1.2.) Új díjfizetési rendszer kialakítása 1.3.) Egyéb ösztönző eszközök beépítése 2.) Adminisztrációs terhek csökkentése 3.) Termékdíj-bevételek növelése 4.) A hulladékgazdálkodás alrendszereinek forrásbővítése Változások: től Változások iránya: Megszűnés, új lehetőség, módosulás 3/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM,

4 Az új jogszabály elemei Megmaradó elemek 1.) A szabályozás alapvető célkitűzése 2.) Termékkör: 6 termékcsoport, kereskedelmi csomagolás speciális kategóriája 3.) Kötelezetti kör [részben] 4.) Alapvető fogalmak, esetek 5.) Kötelezettség keletkezésének időpontja (pl. készletre vételkori fizetés lehetősége) 6.) Átvállalás (számlás, szerződéses) [részben (koordinálós nem)] 7.) Befizetés, ellenőrzés: NAV 8.) Visszaigénylés, annak jogcímei (pl. export) 9.) Gyártói felelősség elve – egyéni hulladékkezelés 4/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM,

5 Az új jogszabály elemei Megszűnő intézmények 1.) Mentesség 2.) Levonás (kereskedelmi csomagolás) 3.) Kedvezmény 4.) Számlán feltűntetés kötelezettsége Új lehetőség 1.) Gyártói felelősség elvének valódi érvényesítése – egyéni hulladékkezelés 5/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM,

6 Az új jogszabály elemei Új elemek 1.1.) Új szervezeti séma a.) A Termékdíj Bizottság létrehozása b.) Az Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség létrehozása (a továbbiakban részletesebben kifejtve) 6/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, OHÜ OGYHT Termékdíj Bizottság

7 Az új jogszabály elemei Új elemek 1.2.) Új díjfizetési rendszer a.) Indokolatlan mentesség, levonás, kedvezmény megszűnése b.) Szennyezéssel arányos díjfizetés, felső hasznosítási arány célértékkel c.) A központosított (független) elosztó és ellenőrzési rendszer explicit finanszírozása d.) A gyártói felelősség gyakorlását biztosító díjfizetési alrendszer kiépítése 7/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM,

8 Az új jogszabály elemei Új elemek – új díjfizetési rendszer - csomagolás 8/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Termékdíj (2011) Ft/kg Hasznosítási díj (2011) Ft/kg Termékdíj (2012) Ft/kg Műanyag3615,7-20,728 Papír167,5-8,716 Alumínium164,8-6,016 Egyéb fém132,8-3,413 Fa166,5-6,916 Textil167,5-8,716 Üveg62,9-5,06 Rétegzett ital Egyéb társított4417,0-22,544 Egyéb4418,5-2244

9 Az új jogszabály elemei Új elemek – új díjfizetési rendszer – kereskedelmi csomagolás 9/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Termékdíj (2011) Ft/kg Termékdíj + Hasznosítási díj (2011) Ft/kg Termékdíj (2012) Ft/kg Műanyag táska Műanyag egyéb35053,556 Üveg307,27 Fém Rétegzett ital Egyéb társított Egyéb

10 Az új jogszabály elemei Új elemek – új díjfizetési rendszer – E+E berendezések 10/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Termékdíj (2011) Ft/kg Hasznosítási díj (2011) Ft/kg Termékdíj (2012) Ft/kg Háztartási nagygépek Háztartási kisgépek IT berendezések Szórakoztató elektronika Barkácsgépek, …83230 Játékok, szabadidős… Ellenőrző, vezérlő…90330 Adagoló automaták Rádiótelefon készülékek

11 Az új jogszabály elemei Új elemek – új díjfizetési rendszer – Egyéb termékek 11/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Termékdíj (2011) Ft/kg Hasznosítási díj (2011) Ft/kg Termékdíj (2012) Ft/kg Akkumulátor Gumiabroncs Egyéb kőolajtermék Reklámhordozó papír26-52

12 Az új jogszabály elemei Új elemek 1.3.) Új ösztönzők beépítése a.) Újrahasználat díjmentesítése b.) Társadalmi tudatformálási költség növelése: 5% -> 7% c.) Helyesebb termékdíj arányok irányába elmozdulás (több lépésben 2014-ig) - Italcsomagolások esetén helyesebb arányok - Kereskedelmi csomagolás kivezetésének elindítása d.) A szennyező fizet elvének kidomborítása, díjtételekben (externális költség), alanyban, tárgyban (pl. a selejt is szennyez) e.) Átalányosok körének bővítése 12/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM,

13 Az új jogszabály elemei Új elemek 3.) Adminisztrációs terhek csökkenése a.) Díjfizetés alanyának áttelepítése csomagolásról csomagolóeszközre, valamint a reklámhordozó papír esetén az első forgalomba hozóra (nyomda) -> kb. 100 ezer kötelezettel kevesebb b.) Adóhatóság felé történő bejelentési és bevallási kötelezettség formai és tartalmi egyszerűsítése [nullás bevallás, VPID] c.) Számlán történő feltüntetési kötelezettség korlátozása d.) Átalányfizetők körének bővülése: kis- és csekély mértékű kibocsátók (csomagolók) -> importőrök esetén van jelentősége e.) Többutas göngyölegek kezelése f.) Elektromos és elektronikai berendezések tárgyi hatályának egyszerűsítése g.) Reklámhordozó papír kötelezettségét a gyártó számlán átvállalhatja h.) Nem kötelező a termékdíj ügyintézői végzettség 13/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM,

14 Az új jogszabály elemei Módosuló elemek – átvállalás 14/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, ELSŐDLEGES KÖTELEZETT ELSŐ VEVŐ, HA KÜLFÖLDRE VISZI (LEGALÁBB 60%) BÉRGYÁRTÓ MÁSODIK VEVŐ, HA KÜLFÖLDRE VISZI (LEGALÁBB 60%) NAV KŐOLAJTERMÉK ELSŐ BELFÖLDI FORGALOMBA HOZÓJA Átvállalás szerződéssel Átvállalás számlán SZ szla SZ TERMELŐI CSOPORT (2010-TŐL) © 2011

15 Az új jogszabály elemei Módosuló elemek – csomagolás – csomagolóeszköz 15/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Csomagolóeszköz Csomagolás Kötelezettek számának drasztikus csökkenése Bevétel növekedése Egyes környezetvédelmi szempontok EU adatszolgáltatás

16 Az új jogszabály elemei Módosuló elemek – csomagolás – csomagolóeszköz 16/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, © 2011 Csomagolóeszköz Csomagolóanyag Csomagolási segédanyag Csomagolás Tárolóeszköz Selejtezés Nem termék megóvása Kereskedelmi csomagolás Csomagolás Nem csomagolási cél

17 Az új jogszabály elemei Módosuló elemek – csomagolóeszköz – lehetséges kötelezetti rend 17/20 Belföldi csomagolóeszköz- gyártó Külföldi csomagolóeszköz- gyártó Belföldi csomagolóeszköz- forgalmazó Csomagolást végző BF SCF Belföldi csomagolóeszköz- gyártó Külföldi csomagolóeszköz- gyártó Belföldi csomagolóeszköz- forgalmazó Csomagolást végző BF SCF Csomagolást behozó © 2011 Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM,

18 Az új jogszabály elemei Módosuló elemek – csomagolóeszköz – lehetséges kötelezetti rend 18/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, © 2011 GyártóCsomagolóKereskedő Csomagolóanyag, csomagolási segédanyag CsomagolóGyártó Csomagoló Nyilatkozat Visszaigénylés Gyártó Kereskedő Csomagoló záradék Csomagolóeszköz

19 OHÜ OGYHT Termékdíj Bizottság –> Termékdíj Bizottság Új szervezeti struktúra Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20

20 Termékdíj Bizottság 9 fő Termékdíj Bizottság 9 fő 4 fő állami delegált 4 fő ipari delegált Elektronikai és elektromos berendezések (2 fő állam, 2 fő ipar) Gépjármű anyagáramok albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Különleges anyagáramok albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Iparfejlesztési albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Csomagoló anyagáramok albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) 1 fő független szakértő (miniszteri delegált) Új szervezeti struktúra –> Termékdíj Bizottság Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20

21 A termékdíj-köteles hulladékáramok hulladékgazdálkodását az állam az OHÜ, valamint az ahhoz kapcsolódó Termékdíj Bizottság (a továbbiakban: TDB) működésén keresztül kívánja megszervezni, irányítani. A TDB tagjait a környezetvédelemért felelős miniszter (a továbbiakban: miniszter) nevezi ki, továbbá felügyeli a bizottság tevékenységét. A TDB feladata a hazai termékdíj-köteles termékekkel kapcsolatos hulladékgazdálkodás működését stratégiai szinten befolyásoló rendszerelemek meghatározása, felülvizsgálata és módosítása. A TDB a miniszter tanácsadó testülete. Új szervezeti struktúra –> Termékdíj Bizottság Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20

22 A TDB kilenctagú testület, öt tagot az állam, négyet az ipar delegál. Az állam által delegált tagok: - az OHÜ ügyvezetője (elnök); - az OHÜ által delegált további két tag (egyik: titkár); - a NAV delegáltja; - független, külső szakértő. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Új szervezeti struktúra –> Termékdíj Bizottság

23 A TDB bizottsági üléseket tart, mely félévente egyszer kötelezően (rendes ülés), valamint az elnök és alelnök javaslatára, eseti jelleggel, soron kívül kerül összehívásra. A bizottsági üléseket az elnök vezeti, a megtárgyalt napirendi pontokat a titkár készíti elő. Az állandó üléseken kötelezően tárgyalandó napirendi pontokat az OHÜ szervezeti és működési szabályzata rögzíti. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Új szervezeti struktúra –> Termékdíj Bizottság

24 Az alábbi témákat évente kell tárgyalni és előterjesztést kell készíteni: - A termékdíj-köteles termékáramra az adott évben jellemző felső hasznosítási arány mértéke; - A termékdíj-köteles termékáramra az adott évben, a megelőző év teljesítménye alapján meghatározott OHÜ elvárt teljesítési hányad mértéke; - A termékdíj-köteles termékáramban közreműködő hazai gyűjtők számára adható szolgáltatás megrendelés fajlagos és abszolút értékben meghatározott mértéke; - A termékdíj-köteles termékáramban potenciálisan elérhető hasznosítói eljárások prioritási sorrendje, a különféle hasznosítási eljárások teljes életciklus elemzésen alapuló társadalmi hasznosságából kiindulva Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Új szervezeti struktúra –> Termékdíj Bizottság

25 Elektronikai és elektromos berendezések (2 fő állam, 2 fő ipar) Gépjármű anyagáramok albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Különleges anyagáramok albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Iparfejlesztési albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Csomagoló anyagáramok albizottság (2 fő állam, 2 fő ipar) Termékdíj Bizottság Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Új szervezeti struktúra –> Termékdíj Bizottság

26 Az albizottságok mindegyike négytagú, két állami és két ipari delegálttal. A tagokat az állam részéről az elnök, az ipar részéről az alelnök delegálja. Az albizottság vezetőjét a TDB elnöke jelöli ki. Az albizottságok feladata a bizottság által az albizottság részére delegált kérdések és feladatokkal kapcsolatban megoldási javaslatok, alternatívák kidolgozása, döntés előkészítés. Az albizottság munkájának támogatására indokolt esetben külső szakértők vonhatók be, melyeket az albizottság vezetőjének javaslatára a TDB elnöke hív meg. Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Új szervezeti struktúra –> Termékdíj Bizottság

27 Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Új szervezeti struktúra –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség OHÜ OGYHT Termékdíj Bizottság

28 Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Új szervezeti struktúra –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Feladata: Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (OHÜ) ellátja az iparág tevékenységének irányítási, szervezési, felügyeleti funkcióit. De: nem gyűjt, szállít és kezel! - Önállóan gazdálkodó, nonprift szervezet, a - környezetvédelemért felelős miniszter döntéseit hajtja végre - Tevékenységét a TDB (Termékdíj Bizottság) által meghatározott keretek között végzi - Kifizetéseit a termékdíjból befolyó pénz fedezi - Felügyeli a miniszter, valamint az ügydöntő felügyelő bizottság - Szoros együttműködésre törekszik a hatóságokkal (felügyelőségek, NAV)

29 Alapvető feladatai: Közvetíti a termékdíj-köteles termékekből keletkező hulladékok begyűjtését és hasznosítását, szolgáltatás-megrendelés útján Nyomon követi és értékeli a hulladékgazdálkodás folyamatait Közreműködik az ipari és a lakossági begyűjtő rendszerek fejlesztésében Végrehajtja az Országos Gyűjtési és Hasznosítási Tervet (a továbbiakban: OGYHT); Megrendeli a hulladékok szállításának és kezelésének megfelelő működéséhez szükséges szolgáltatásokat a piaci szereplőktől Támogatja a hulladékgazdálkodással kapcsolatos hasznosítói ipar fejlesztését Közreműködik a lakosság környezettudatos nevelésével kapcsolatos teendők ellátásában Új szervezeti struktúra –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20

30 Új szervezeti struktúra –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20

31 Létszámok: - Kezdetben 40, a rendszer végleges állapotában kb. 80 fő az Operatív igazgatóság kötelékében hajtja végre a folyamatos ellenőrzéseket - Kb. 70 fő adminisztráció, irányítás, K+F, egyéb ben összesen 60 fő belépése, ebből 35 munkatárs felvétel alatt - Jelenlegi koordinátorok összesített alkalmazotti létszáma: kb fő, ebből állandó, kifejezetten ellenőr feladatkör: 2 fő Új szervezeti struktúra –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20

32 32/20 Jogi, könyvelési, könyvvizsgálati stáb Alapítás (1) – Az alapítást elvégző jogi iroda kiválasztása (2) – Az OHÜ könyvelőjének kiválasztása (3) – Az OHÜ könyvvizsgálójának kiválasztása (4) – Telephely kiválasztása Határidő: (1) – OHÜ üzleti terv kidolgozása (2) – Az alapításhoz szükséges dokumentumok összeállítása (3) – Optimális törzstőke meghatározása (4) – OHÜ kiemelt közhasznúsága Határidő: Elindulás (1) – OHÜ induló forrásának biztosítása (2) – Telephely felújítása (3) – Telephely bérleti szerződés előkészítés és megkötés Határidő: Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Új szervezeti struktúra –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség

33 33/20 Törzskar létrehozása Szervezetépítés és dokumentálás (1) – Szervezeti séma véglegesítése (2) – OHÜ vezető kinevezése (3) – OHÜ igazgatók kijelölése (4) – OHÜ Felügyelő Bizottság megszervezése Határidő: (1) – IT és kommunikációhoz kapcsolódó törzsdokumentumok elkészítése, megvalósítása, I. fázis (2) – OHÜ Felügyelő Bizottság tagok kinevezése (3) – Számviteli törvényhez kapcsolódó törzsdokumentumok elkészítése (4) – Szervezeti Működési Szabályzat létrehozása (5) – OHÜ kulcsvezetők kijelölése (6) – Pályázati és közbeszerzési minták kidolgozása Határidő: Együttműködés partnerekkel (1) – Alvállalkozói szerződésminták kidolgozása (2) – IT és kommunikációs elemek megvalósítása II. fázis (3) – Egyéb kapcsolatok kiépítése partnerekkel Határidő: Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Új szervezeti struktúra –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség

34 34/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Új szervezeti struktúra –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Szervezetfejlesztési tapasztalatok: - A koordinátorok szakértő munkatársai érdeklődnek az új munkakör iránt - Fontos szakmai pozíciókba megszűnő koordinátorok munkatársai kerültek delegálásra - Az érdeklődő szakértők száma meghaladja a 300-at - Az ellenőrzési rendszer szakmai stábjához jelentős humán erőforrás toborzására volt lehetőség a munkaerőpiacon

35 35/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Új szervezeti struktúra –> Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség Piaci verseny megvalósulása: közbeszerzés, szolgáltatás megrendelés, valamint fejlesztési pályázatok útján Országos Hulladékgazdálkodási Ügynökség (ÖHÜ) Önkormányza- tok, közszolgáltstók Kötelezettek Szerződés Begyűjtők, hasznosítók (kezelők) Közbeszerzés (verseny)

36 36/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Új szervezeti struktúra –> OHÜ -> ellenőrzési rendszer Problémák a jelenlegi rendszerben - Kevés a vizsgálati helyszín (országosan) a reprezentatív mintához begyűjtési módszertől függ az arány (ipari, lakossági,...) - Homogenitás eltérő lehet az egyes fuvarokban (reprezentatív mintavételezési probléma) - Kicsi a minta az összes hulladékhoz képest, pl. üveg: töröttség – felismerhetetlenség - A vizsgálatok gyakorisága: minden akár havi több alkalom kellene (a különböző anyagtípusokra és keveredettségre is) -> anyagtípusra nagyjából meg van oldva - Egyéb problémák, hátráltató tényezők (ami miatt pontatlan a vizsgálat, anyagtípusonként) mindegyiknél jobb lenne, de a fémnél nélkülözhetetlen szükséges feltételek a vizsgálathoz nem mindig adottak (markoló, teherautó, hídmérleg, stb.)

37 37/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Új szervezeti struktúra –> OHÜ -> ellenőrzési rendszer A szigorúbb ellenőrzés oka Az iparág működése nem tisztán piaci alapokon szerveződik, ezért a társadalom számára indokolható magatartás és működési forma nem feltétlenül a legkedvezőbb pénzügyi értelemben a résztvevők számára Az ellenőrzési rendszer főbb jellemzői - Az ellenőrzési rendszerben a statikus elemek (dokumentum ellenőrzés) mellett a dinamikus ellenőrzések kiemelése (helyszíni folyamatos adatgyűjtés), melyek elvégzésére a hatóságok nincsenek felkészülve, kapacitásaik sem elegendőek, így ezen nem hatósági ellenőrzéseknek az új szervezet számára történő delegálása; - Támogató nyilvántartás: A termékdíjas rendszerben keletkező adatok központi gyűjtését és kiértékelését biztosító infrastruktúra létrehozása és bevezetése (Nemzeti Regiszter);

38 38/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Új szervezeti struktúra –> OHÜ -> ellenőrzési rendszer 1.: Szisztematikus ellenőrzése a hulladékgazdálkodásban közreműködők folyamatainak (begyűjtés, szállítás, hasznosítás) Begyűjtés: Gyűjtőpontok ellenőrzése Szállítás: Viszonylatok feltárása (honnan – hova, mit, mennyit, mivel) Kezelés: Hasznosítók ellenőrzése 2.: Referencia adatok adattárának megalapozása, frissítése Jellemző adatok: Úthosszak Rakományméretek Összetételek

39 39/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Új szervezeti struktúra –> OHÜ -> ellenőrzési rendszer 3.: Adatszolgáltatás ellenőrzése és validálása A beküldött adatokat alátámasztó / elvető ellenőrző mérések végrehajtása – ez gyakorlatilag azonos az 1.-gyel, csak ez nem szisztematikus, hanem ad-hoc jellegű Szükséges és elégséges adatok köre, mennyisége, minősége 4.: Jogi eljáráshoz megalapozó adatsor Jogi eljárásban (bírósági per, közigazgatási eljárás, vizsgálat, stb.) felhasználható, a döntést megalapozó adatok begyűjtése Szükséges és elégséges adatok köre, mennyisége, minőség

40 OHÜ OGYHT Termékdíj Bizottság 40/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv

41 Az OHÜ feladata alapvetően a rendszerirányítás, közvetlenül gyűjtést, hasznosítást nem végez, ezzel pályázatokon, szolgáltatás- megrendelésen keresztül piaci szereplőket bíz meg. A gyűjtésre és hasznosításra Országos Gyűjtési és Hasznosítási Tervet készít, mely célértéket képez minden termékdíj-köteles termékáramra és anyagáramra. 41/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv

42 Az OHÜ a tárgyévet megelőző év július 31-ig készíti el a tárgyévre vonatkozó OGyHT-t. Az OGyHT tartalmazza az OHÜ által a tárgyév során elérendő országos gyűjtési és hasznosítási mennyiségeket (a továbbiakban: célérték), valamint a tárgyévet megelőző évben szétosztható mennyiséget (a továbbiakban: induló érték), amely az országos gyűjtési és hasznosítási mennyiség legfeljebb 75%-a lehet. A célértéket termék- és anyagáramonként kell meghatározni. 42/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv

43 Az OGyHT-t az OHÜ vezetőjének javaslatára a környezetvédelemért felelős miniszter hagyja jóvá. Az OGyHT az OHÜ vezetőjének javaslatára a környezetvédelemért felelős miniszter jóváhagyásával tárgyévben módosítható. Az OGyHT-ben meghatározott célértéket a tárgyév október 31-ig az OHÜ vezetője a a környezetvédelemért felelős miniszter jóváhagyása nélkül az induló érték egyharmadával módosíthatja. 43/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv

44 44/20 Adatfeldolgozás Pályázat, Közbeszerzés (1) – Gyűjtők, szállítók regisztere (2) – Kezelők, hasznosítók regisztere (3) – Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv, I. fázis Határidő: (1) – Induló értékekre pályázatok, tenderek ( ) (2) – Nyertesek kiválasztása ( ) (3) – Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv, II. fázis ( ) (4) – Szerződéskötés nyertesekkel ( ) Határidő: Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, –> Kidolgozásának ütemterve:

45 Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv 45/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Helyzetjelentés: - Az OGyHT gyakorlatilag elkészült, a évi input és az output oldal számadatai véglegesítve vannak; - A kidolgozásának alapelve, hogy az egyéni hulladékkezelés mértéke a évi egyéni mentesség nagyságrendjével azonos; - Ennek változása (egyéni hulladékkezelés bejelentése) az OGyHT átdolgozását követeli meg -> folyamatos módosításra lesz szükség - Beépítésre kerültek a fejlesztési célok - Számos olyan adat merült fel, amelynek a valós mértékét kizárólag a 2012-es év működése során nyert adatok alapján lehet meghatározni

46 Országos Gyűjtési és Hasznosítási Terv 46/20Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, Az OGyHT célja, következménye: - OGyHT az alapja az OHÜ üzleti tervének -Az OHÜ kiadásainak 70%-a szolgáltatás megrendelés -Gördülő módon kell az OHÜ üzleti tervét készíteni, ahogy az OGyHT változik, úgy az OHÜ üzleti terve is - Az OGyHT az alapja az OHÜ Közbeszerzési tervének -A közbeszerzésekben a főszabály az OGyHT-ban meghatározott gyűjtési mértékek és hasznosítási prioritások biztosítása -> a hulladékgazdálkodás folyamatának komplex kezelésével - > End of waste állapotig történő nyomon követés -> a szolgáltatások megrendelésében a gyűjtés és hasznosítás együttes érvényesítése -> a forráson a piaci szereplők belső osztozása, az OHÜ közreműködésével -Az induló szintekben konzervatív megközelítés választása es év speciális kezelése (hosszabb távú megrendelések ideiglenes mellőzése)

47 Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Jogszabály módosítás –> Törvény kiigazítása Helyzetjelentés: - A törvény kiigazítása megtörtént: -Fogalmak további pontosítása -Csomagolószer – csomagolás helyes végigvezetése a rendszeren -Újrahasználat szabályainak pontosítása -OHÜ feladatkörének pontosítása -> hatósági együttműködések (NAV + felügyelőségek) pontosítás alatt - Társadalmi vitára és Parlament elé kerülhet a következő hetekben [kodifikált szövegterv szinten van]

48 Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Jogszabály módosítás –> Végrehajtási rendelet, elemei: - A kötelezettség általános szabályai - A fizetési kötelezettség keletkezési időpontja - Egyéni hulladékkezelés - Bejelentés, bevallás - „Nem kell megfizetni” a termékdíjat esetek - Átvállalás - Termékdíj Bizottság és OHÜ működési szabályok - OHÜ-n kívüli koordináció (Cseber, Recyclomed) - Visszaigénylés - Felújított gumiabroncsok szabályai - Újrahasználható csomagolóeszköz és a csomagolóeszköz-csomagolás egyes szabályai - Számlaszöveg feltüntetés tartalmi feltételei - Hatósági ellenőrzés, adatkezelés - Közbeszerzési és egyéb pályáztatási eljárások feltételei - Hulladékkezelési szabályok Elkészülés: várhatóan október eleje [munkaanyag állapotban van, jogszabályi szöveg részben elkészült]

49 Termékdíjas szabályozás – Első helyzetjelentés – VM, /20 Köszönöm a figyelmet! Készítette: Vámosi Oszkár, OHÜ


Letölteni ppt "Az új termékdíjas szabályozás bevezetése A rendszer- és szervezetépítés elvégzett munkálatainak bemutatása – Első helyzetjelentés – Budapest, 2011. szeptember."

Hasonló előadás


Google Hirdetések