Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Working together to make Europe a safer place Az AdRisk program eddigi hazai eredményei Fiatalok baleseteinek megelőzése 2008. 11. 24.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Working together to make Europe a safer place Az AdRisk program eddigi hazai eredményei Fiatalok baleseteinek megelőzése 2008. 11. 24."— Előadás másolata:

1 Working together to make Europe a safer place Az AdRisk program eddigi hazai eredményei Fiatalok baleseteinek megelőzése

2 Röviden az eddigi tevékenységről Working together to make Europe a safer place  Felderítés – olyan magyar programok és gyakorlatok keresése, melyek kapcsolódhatnak az AdRisk céljaihoz  A „Holland módszer” – egy Hollandiában kipróbált módszer tesztelése magyar fiatalokon  Williams Életkészségek – elismert jó gyakorlat a konfliktusok kezelésére és feldolgozására fiataloknak  Új lehetőségek keresése – kérdőíves felmérések lehetséges más módszerek kipróbálására

3 1. Programok felderítése  Számos program működik Magyarországon, mely a kockázatvállalással van összefüggésben  Ezeket a programokat az alábbi szempontból vizsgáltuk:  Cél (alkohol, drog, mentális egészség stb.)  Korcsoport (3-24 éves korosztály)  Intervenció helye Working together to make Europe a safer place

4 1. Programok Magyarországon Working together to make Europe a safer place  A vizsgálat során több, mint 70 programot tekintettünk át. Mindegyik elfogadott, működő program.  Speciálisan balesetmegelőzésre egyik sem irányult  14 programot lehet balesetmegelőzéssel kapcsolatba hozni

5 1. Néhány a programok közül Working together to make Europe a safer place  „Életvezetési ismeretek és készségek” 5-18 évesekkel foglalkozó pedagógusoknak, iskolai védőnőknek, iskolapszichológusoknak, gyermekvédelemmel foglalkozóknak szóló képzés a prevencióról.  „Véleményem szerint …” évesekkel foglalkozó pedagógusoknak, iskolai védőnőknek, nevelőknek szóló képzés a dohányzás megelőzésének lehetőségeiről, az önálló véleményalkotásról, a csoportnyomás legyőzéséről és a döntéshozás lépéseinek elsajátításáról.  Drog prevenció Hét különböző program, különféle korcsoportok számára, tanároknak, kollégiumi nevelőknek, szociális munkásoknak stb.

6 2. A holland módszer 1.  A holland módszer alapja: olyan videókat keresni az interneten (YouTube, Videa, stb.), melyek erőszakot vagy baleseteket mutatnak be  Például az alábbiak illusztrálására:  Alkohol vagy kábítószerfogyasztás,  Csoportos erőszak,  Önsértés,  webcam szex,  extrém sportok. Working together to make Europe a safer place

7 2. A holland módszer 2.  A filmek kiscsoportos beszélgetés során kerültek bemutatásra.  Nem hagyományos óra, hanem interaktív formában.  A beszélgetést nem tanár, hanem külsős vezette.  A foglalkozás 2 órán át tartott  Ezután a diákok kérdőíven nyilatkoztak arról, mennyire érezték ezt hasznosnak, és  Mennyire tetszett nekik az alkalom Working together to make Europe a safer place

8 2. A magyar tesztelés  Első alkalommal Pécsen került kipróbálásra a módszer.  A holland klipek nem mindegyike került felhasználásra, néhányat kivettünk (hegtetoválás)  Helyette viszont egy, az adott helyen és időben nagyon aktuális film került bele (mecseki motorbaleset). Working together to make Europe a safer place

9 2. Aktuális probléma Working together to make Europe a safer place  2007-ben egy gyorshajtó motoros frontálisan ütközött egy másik motorral a Mecsek útjain, a vétlen szereplő meghalt. A balesetet okozó fél motorjára videokamera volt rögzítve, ami végig vette az egész eseményt.  Aktuális problémák folya- matosan vannak, például a Budapesten egyre el- terjedtebb „tujázás”.

10 2. Csoportos beszélgetés Working together to make Europe a safer place  Magyarországon 99 tanuló vett részt a felmérésen 4 iskolából. A foglalkozásokat egy, mentális higiénével foglalkozó szociális munkás vezette, az iskola szociális munkásai segítségével és az igazgató engedélyével.  Két csoportban hangfelvétel készült, a kérdőíveket mindenütt kitöltötték.

11 2. Visszajelzések a diákoktól Working together to make Europe a safer place  A foglalkozások után kérdőívekkel mértük le a módszer hatékonyságát.  A holland mintához képest módosítottunk a kérdőíveken, arra voltunk kíváncsiak, hogy  Mennyire van jelen az adott probléma Magyarországon (3. szint)  Saját környezetükben (2. szint)  És saját életükben (1. szint).  Ezenkívül rákérdeztünk azokra a problémákra, melyek esetleg még foglalkoztatják őket.

12 2. Eredmények Working together to make Europe a safer place Országosan Környezetükben Saját életükben Drog és alkohol fogyasztás Csoportos erőszakSportbalesetekWebcam szexNem jellemző fiúk (%)66,67 58,7342,869,52 lányok (%) 53, ,3316,67 Drog és alkohol fogyasztás Csoportos erőszakSportbalesetekWebcam szexNem jellemző fiúk (%)90,4885,7174,60540 lányok (%)93,3366,6763,33700 Drog és alkohol fogyasztás Csoportos erőszakSportbalesetekWebcam szexNem jellemző fiúk (%)44,4431,7530,1514,2836,51 lányok (%) 36,6723, ,67

13 2. Eredmények Working together to make Europe a safer place  Ahol saját maguk vetették fel a témát, a hallani kívánt témák között szerepel az alkohol (esetleg más kontextusban), munkahelyi balesetek, prostitúció, családon belüli erőszak, külföldi munkavállalás.  A módszer várakozáson felül jól működött. A válaszokból kitűnik, mennyire fontos odafigyelni a fiatalok véleményére, és engedni, hogy megismerjék társaik véleményét is.  Számunkra nagyon pozitív volt, hogy a számos, már létező ismeretterjesztő oktatás mellett ezzel valami újat tudtunk számukra kínálni.

14 3. A Williams Életkészség Program Working together to make Europe a safer place  Tudományosan megalapozott: a Duke Egyetem (Durham, NC, USA) szakemberei által kidolgozott komplex program, több pszichoszociális rizikótényezőre hat  Bizonyítottan hatékony: Nemzetközi szaklapokban közölt tudományos vizsgálatok igazolják testi – lelki egészségre gyakorolt pozitív hatását  Magyar adaptáció és kizárólagos jogok: Selye János Magyar Magatartástudományi és Magatartásorvoslási Társaság

15 3. Miért ezt ajánljuk? Working together to make Europe a safer place  Komplex, tudományosan megalapozott  Stresszkezelő és kommunikációs készségek  Önismeret és tudatosság  Mások viselkedésének jobb megértése  Idő- és költséghatékony

16 3. Az Életkészségek tréningek struktúrája Working together to make Europe a safer place  Kis csoportok (8-12 fő)  óra tematikája részletesen kidolgozott  Áttekinthető, könnyen megérthető és megjegyezhető alap séma  Fix keretben egyéni tartalom  Segédanyagok: Munkafüzet, diasor  Videó, önsegítő könyv (magyar adaptáció folyamatban)

17 3. Az Életkészségek tréning módszerei Working together to make Europe a safer place  A mindennapokban – munkahelyen és magánéletben egyaránt - alkalmazható, egyszerűen elsajátítható készségek  Pszichoedukációs bevezetők  Kognitív és viselkedésterápiás technikák  Relaxáció tanulás  Szituációs gyakorlatok  Modelltanulás  Csoport: tükör és élményközösség

18 3. ÉletKészségek tréning tematikája Working together to make Europe a safer place  Helyzetelemzés  Probléma megfogalmazása  Érzelmek, gondolatok tudatosítása  Célok kitűzése  Döntéshozatal  Feszültséglevezetés  Gondolat átstrukturálás  Gondolat-stop  Figyelem-elterelés  Relaxáció-Meditáció  Akció Készségek  Problémamegoldás  Önérvényesítés  „Nem”-et mondás  Kapcsolatépítő készségek  Figyelmes meghallgatás  Hatékony beszéd  Empátia  Pozitív megnyilvánulások

19 4. Új lehetőségek keresése Working together to make Europe a safer place  Más módszerek Hollandiából, tesztelés magyar viszonyok között  A holland partner nagyon jó médialehetőségekkel rendelkezik – TV kampányok  Két kampány magyarországi tesztvetítése

20 4. A „tűzijáték-kampány” Working together to make Europe a safer place  „gerilla-marketing”: nem a TV-ben, hanem interneten publikált, nem néz ki reklámnak – vicces videók, amiket a fiatalok egymás között osztanak meg, mert „poénosak”  Erősen provokatív (iszlám terroristák) – a provokáció az interneten szabadabban működik, mint a TV-n keresztül (kontrollálatlan médium)

21 4. A „tűzijáték-kampány” magyar visszhangja Working together to make Europe a safer place  50 középiskolás kérdőíves kikérdezése 2 középiskolában  Kérdések iránya: tetszés, provokáció, terjesztés, új ismeretek, az ismeretek alkalmazása  5 fokozatú skálán kellett értékelni  Eredmény: kisebb aktivitás a terjesztésre, viszont sokan néznék meg.  „Tetszési index” 50% körüli, a beszélgetés és folyosói visszhang alapján ennél magasabb is lehet

22 4. Working together to make Europe a safer place  4. A „tűzijáték-kampány” értékelése

23 4. A „Split the risk” kampány Working together to make Europe a safer place  A tűzijátéktól teljesen eltérő, professzionális TV szpotok  Alapgondolat: a balesetek elkerüléséhez elég egy tört másodpercben átgondolni, mit akarunk tenni  Dinamikus, agresszív, pörgő filmek, példakép figurák cselekvési sémája szemben a hétköznapi emberekkel

24 4. A „Split the risk” magyar felmérés Working together to make Europe a safer place  Magyar fiatalok véleménye a kampányfilmről – kérdőíves felmérés 32 fiatallal  Jelenleg a kiértékelés zajlik  A kérdőívek a „Magyar Tolkien Társaság” tagjaival kerültek kitöltésre – az AdRisk célcsoport korosztálya, nagyon eltérő háttérrel – a hasonló civil szervezeteken keresztül eljuthatunk azokhoz a fiatalokhoz, akikhez másként igen nehezen lehet (egyetemisták, fiatal munkavállalók)

25 További tervek Working together to make Europe a safer place  A „holland módszer” adaptálásra kész, kipróbált – tanfolyamok szervezése iskolai szociális munkásoknak és pszichológusoknak a módszer használatáról  Új anyagok, videók folyamatos keresése és megosztása az AdRisk Toolbox felületén  A WÉK kamasz változatának terjesztése, tanfolyam vezetők képzése a korosztályra kihegyezve  A megvizsgált többi módszer adaptálási lehetőségének felkutatása, az ezekből szerzett tapasztalatok megosztása  További módszerek kutatása és kipróbálása (szlovén életmód weboldal)


Letölteni ppt "Working together to make Europe a safer place Az AdRisk program eddigi hazai eredményei Fiatalok baleseteinek megelőzése 2008. 11. 24."

Hasonló előadás


Google Hirdetések