Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fogaskerék hajtások 2. Diószegi Mónika 2011. november 26.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fogaskerék hajtások 2. Diószegi Mónika 2011. november 26."— Előadás másolata:

1 Fogaskerék hajtások 2. Diószegi Mónika november 26.

2 Σx és y viszonya (a fogcsonkítás oka) Miért? d a1 =z 1 m + 2m + 2x 1 m -2(Σx-y)m x 1 + x 2 ≠ y Σx > y Magyarázat (ábra) és ismertetés a táblán!

3 Szerszámelállítás okai (magyarázat a táblán)  1. z 1

4 Relatív csúszás kiegyenlítés A merőlegesek tételéből adódik, hogy a normál irányú sebességek az 1 és a 2 keréken is megegyeznek. Probléma: az AE szakaszon tetszőlegesen kijelölt pont tangenciális sebességeinek(v t1 ésv t2 ) eltérése!

5 A relatív csúszás  Egységnyi tangenciális irányú fogfej vagy fogláb sebességre eső csúszási sebesség  Legnagyobb csúszási érték az A és az E pontban ébred A kék nincs kiegyenlítve AE A piros ki van egyenlítve Csúszás mindig van. Eltüntetni nem tudjuk csak kiegyenlíteni!

6 Relatív csúszás kiegyenlítés szerkesztéssel N 1 C/2= Pólus pont Keressük A és E pontokat - azaz a fejköröket (fgv. x- nek) – szerkesztéssel a közös fogmagasság segítségével! Adott: h wkomp = 2m h wált = 2m – (Σx-y)m Ezt az eltérést kell kiegyenlíteni Az 1-es próbálkozás helytelen, ilyen fejkörökkel nagy lenne a csúszás A 3-as a helyes, mert P3’≈ P3’’

7 Relatív csúszás meghatározása számítással Csak a fejkörök változtathatók! (fgv.x) A többi érték állandó.

8 Fogkopások jellege

9 Fogaskerekek méretezése Modul szerepe  Befogott tartóként kell figyelembe venni a fog igénybevételét  Modul optimalizálás: adott fejkör és b szélességnél olyan modult kell választani aminél a keréktest sérülés nélkül is működik

10 Fogra ható erők  I. fogtő igénybevétele hajlítás: repedések  II. felszíni (nyomás) szilárdságra: kagylós gödrösödés a lábrészen  III. berágódásra: kilágyulás a működő részeken Nyomó ig. Hajlító ig. A σ red a (σ 1 - σ 2 ) és az átlagos τ feszültségből adódik Erre méretezünk

11 I. fogtő igénybevétele hajlítás - fogalak tényező (fgv. z, x) Elemi fogazat esetén a fogban ébredő feszültség Általános fogazat esetén a fogban ébredő feszültség F= T/r w Névleges kerületi erő

12 Fogalak tényező Fogcsonkításnál: q f = q t -cg

13 I. Fogtő hajlításra történő ellenőrzés általános fogazatnál Fogaskerekek szilárdsági méretezése fogcsonkításnál: q f

14 Fogaskerék anyagok

15 II. Felszíni nyomás ellenőrzése Fogaskerekek szilárdsági méretezése

16 III. Berágódás vizsgálata  Hő villanás következtében létrejövő horzsolások Függ: Felületi finomságtól Kerületi sebességtől Kenőanyagtól Felületi keménységtől Foghézagtól „n” berágódás = biztonsági tényező vizsgálata Fogaskerekek szilárdsági méretezése

17 Ferdefogazatú kerekek (jegyzet:78-85)

18 Ferdefogazatú kerekek osztásai  Homlokosztás ívben  Normálosztás fogakra merőlegesen

19

20 Ferdefogazatú kerék geometriája

21 Ferdefogazatú kerekek kapcsolószáma

22 Ferde- és egyenes fogazat összehasonlítása Egyenes fogazat:  A fog teljes hosszában egyszerre viszi át a terhelést  Nagy csúszás  „C” – ben irányváltás  Nagy dinamikus hatások, rezgések  Kisebb kapcsolószám Ferde fogazat :  Folyamatos kapcsolódás  Egyenletesebb terhelés  Zaj és rezgés mentes  „a” három tényezőtől függ  Axiális terhelés is éri a csapágyakat

23

24 Felhasznált irodalom  Géprajz gépelemek II.-III. jegyzet és segédlet  Gépelemek BSC tankönyv  Diószegi György: Gépszerkezetek példatár További tanulandó ismeretek: 1. Több fogméret (j ) 2. Csigahajtás (j )

25 Köszönöm a figyelmet! 1.December 7.-én (péntek) zh pótlás és a házi feladatot is legkésőbb ekkor be kell adni ! (két mulasztott zh esetén csak az egyiket lehet megírni) 2. December 7. (péntek) a 3. házi feladat végső beadási határideje! Sok sikert a vizsgázóknak!


Letölteni ppt "Fogaskerék hajtások 2. Diószegi Mónika 2011. november 26."

Hasonló előadás


Google Hirdetések