Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kommunikáció a szervezetben. Formális Informális Formális Informális Horizontális Vertikális Horizontális Vertikális.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kommunikáció a szervezetben. Formális Informális Formális Informális Horizontális Vertikális Horizontális Vertikális."— Előadás másolata:

1 Kommunikáció a szervezetben

2 Formális Informális Formális Informális Horizontális Vertikális Horizontális Vertikális

3 Kommunikáció a szervezetben Vezetői feladat: kommunikációs rendszer létrehozása  Beosztottak irányítása  célok meghatározása  Elvárások, értékek kommunikálása  A jutalom, büntetés közvetítője  Munkakörnyezet értelmezése  Kultúra közvetítése  Döntés  Kontroll

4 Kommunikáció megközelítései a szervezetben Információelméleti: információtovábbításInformációelméleti: információtovábbítás Személyiségpszichológiai: a viselkedés befolyásolása  észlelés, tanulás, motiváció, nyelvSzemélyiségpszichológiai: a viselkedés befolyásolása  észlelés, tanulás, motiváció, nyelv Csoportlélektani: Csoportnormák, -vélemény megváltoztatásaCsoportlélektani: Csoportnormák, -vélemény megváltoztatása Szervezetelméleti: a szervezet, mint információt áramoltató hálózatSzervezetelméleti: a szervezet, mint információt áramoltató hálózat

5 Kommunikáció a szervezetben Leavitt (1966) kísérletei Egyirányú. Ha csak az egyik embertől halad a másik felé: gyorsabb,Egyirányú. Ha csak az egyik embertől halad a másik felé: gyorsabb, Kétirányú: oda-vissza áramlik: pontosabb, a megoldás helyességének jobb megítélése, több vita, részvétel, felelősségKétirányú: oda-vissza áramlik: pontosabb, a megoldás helyességének jobb megítélése, több vita, részvétel, felelősség

6 MI A KOMMUNIKÁCIÓ? Jelentéssel bíró üzenet közlése (kódolás)Jelentéssel bíró üzenet közlése (kódolás) E közlés átvitele (csatorna – zaj)E közlés átvitele (csatorna – zaj) Az átvitt üzenet megértése (dekódolás)Az átvitt üzenet megértése (dekódolás) Visszacsatolás (félreértés, megértés ellenőrzése)Visszacsatolás (félreértés, megértés ellenőrzése)

7 A KOMMUNIKÁCIÓ HAGYOMÁNYOS MODELLJÉNEK REJTETT ELŐFELTEVÉSEI A felek tudnak és akarnak kommunikálniA felek tudnak és akarnak kommunikálni Közös értelmezésre törekszenekKözös értelmezésre törekszenek Közös az érdekükKözös az érdekük A felek elfogadnak egy szervezeti realitást, status quotA felek elfogadnak egy szervezeti realitást, status quot

8 Az értelmezés problémái Minden ember saját magának alkot a környezet jelenségeiről logikus képet  Szociális reprezentációk Szociális reprezentációk Közlésünk a másik fél számára szükségszerűen „hiányos” Közlésünk a másik fél számára szükségszerűen „hiányos” Mert: feltételezzük a kontextus ismeretét

9 A kommunikáció racionális modelljének magatartási „burkai” - ZAJOK ÉSZLELÉSIÉSZLELÉSI ÉRZELMIÉRZELMI HATALMIHATALMI KULTURÁLISKULTURÁLIS

10 ÉSZLELÉSI BUROK GESTALTGESTALT HIEDELMEKHIEDELMEK MOTIVÁCIÓMOTIVÁCIÓ FIGYELEMFIGYELEM SZŰRŐKSZŰRŐK INTERPRETÁCIÓINTERPRETÁCIÓ

11 ÉRZELMI BUROK RACIONALITÁS HELYETT: SZIMPÁTIA – ANTIPÁTIA – EMPÁTIASZIMPÁTIA – ANTIPÁTIA – EMPÁTIA SZEREPEK FELVÉTELESZEREPEK FELVÉTELE FÉLELEM ÉS BIZONYTALANSÁGFÉLELEM ÉS BIZONYTALANSÁG ÖNÉRTÉKELÉSÖNÉRTÉKELÉS CSOPORTNYOMÁSCSOPORTNYOMÁS

12 HATALMI – POLITIKAI BUROK Önmagáért való kommunikáció helyett: Feltárt és rejtett célok, üzenetekFeltárt és rejtett célok, üzenetek BefolyásgyakorlásBefolyásgyakorlás Szándékos félretájékoztatásSzándékos félretájékoztatás Szándékos félreértésSzándékos félreértés

13 KULTURÁLIS BUROK EGYÉN ÁLTAL IRÁNYÍTOTT KOMMUNIKÁCIÓ HELYETT: Rutinok, sémákRutinok, sémák TradíciókTradíciók RituálékRituálék Kontextusba illeszkedésKontextusba illeszkedés

14 Herbst: „félreértések nélküli kommunikáció” A különböző emberek különböző dolgokat értenek egy és ugyanazon fogalmon „ A saját szempontjából mindenkinek igaza van” „LETS AGREE TO DIFFER”

15 A kommunikáció egyik fontos célja A tényleges és a vélt valóság (a valóságról alkotott különböző felfogások) között feszülő ellentmondások tisztázása információk cseréjén keresztül

16 Szociális reprezentációk Többé-kevésbé kialakult gondolati sémák, ismeretrendszerek, előítéletek Új információ beilleszkedése A meglévő rendszer módosulása, átstrukturálódása

17 Szociális reprezentációk Pszichikai struktúráink védelme különböző mechanizmusokon keresztül EMBER, ASZTAL, KÉS, TERÍTŐ

18 Szociális reprezentációk SEBÉSZ, VÉR, ÉRZÉSTELENÍTŐ SEBÉSZ, VÉR, ÉRZÉSTELENÍTŐ

19 A VEZETŐI KOMMUNIKÁCIÓS HATÉKONYSÁG TÉNYEZŐI KONGRUENCIA ALACSONY ZAJSZINT KAPCSOLATÉPÍTÉS GAZDASÁGOSSÁG CÉLKITŰZÉS

20 Kommunikációs jártasságok FigyelésFigyelés ÖnkifejezésÖnkifejezés KonfliktusmegoldásKonfliktusmegoldás Együttműködés, problémamegoldásEgyüttműködés, problémamegoldás Jártasság kiválasztásaJártasság kiválasztása

21 A KOMMUNIKÁCIÓT GÁTOLJÁK ÍTÉLKEZÉS MEGOLDÁ- SOK KÖZLÉSE AGGODALOM ELKERÜLÉSE KritizálásUtasításElterelés CímkézésFenyegetőzés Logikus érvelés DiagnosztizálásmoralizálásMegnyugtatás Értékelő dicséret Túlzott kérdezés Tanácsadás

22 Figyelés: értelmezés, megértés Részvétel Követés Visszajelzés Érdeklődő testtartásAjtónyitogatókKörülírás Megfelelő testmozgásApró bátorításokÉrzelmek tükrözése Szemkontaktus Ritka kérdések Jelentések tükrözése Figyelmet el nem vonó környezetFigyelmes csend Összegző visszajelzések

23 A visszajelző reakciók tükröt nyújtanak a beszélőnek ÉrzésÉrzés megfogalmazása megfogalmazása A beszélő közlése tartalmánakA beszélő közlése tartalmának  Érzelmet kifejező szavak  tartalom  testbeszéd  hogyan éreznék én

24 Az emberi kommunikáció jellegzetességei  Találgatni kell  Az első probléma lehet, hogy nem a legfontosabb  Érzelmek  Figyelem problémái  A szavak: a kommunikáció pontatlan eszközei  Szűrők torzítása

25 A kommunikáció folyamatának pontatlansága HOGYAN GONDOLTÁK? Gondolatok, érzések (magánjellegű) HOGYAN TOVÁBBÍ-TOTTÁK? Tettek és szavak (pontatlanság, elrejtés) HOGYAN FOGADTÁK? A rejtett jelentés értelmezése

26 A kommunikáció folyamatának pontatlansága HOGYAN GONDOLTÁK? „ Ön 20%-al marad alatta értékesítési kvótájának.” HOGYAN TOVÁBBÍTOTTÁK? „ komolyan neki kellene látni most már a feladatának. Maga nincs jelen ugyanúgy, mint a többiek” HOGYAN FOGADTÁK? „úgy gondolja nem vagyok megfelelő erre a munkára.” „úgy gondolja nem vagyok megfelelő erre a munkára.”

27 A figyelés tökéletesítése Ne színleljük a megértéstNe színleljük a megértést Ne mondjuk: tudom, mit érzelNe mondjuk: tudom, mit érzel Reakciók váltogatásaReakciók váltogatása Összpontosítás az érzelmekreÖsszpontosítás az érzelmekre Az érzelmek pontos megfogalmazásaAz érzelmek pontos megfogalmazása Szóbeli empátia-kifejezés (követés)Szóbeli empátia-kifejezés (követés) Legyünk konkrétakLegyünk konkrétak Nem dogmatikus, de határozott válaszokNem dogmatikus, de határozott válaszok A beszélő erőforrásainak visszajelzéseA beszélő erőforrásainak visszajelzése Eredménytelenség elfogadásaEredménytelenség elfogadása Visszajelzés rövid interakció soránVisszajelzés rövid interakció során

28 ASSZERTÍV ÜZENETEK A viselkedés rövid, kritika mentes leírásaA viselkedés rövid, kritika mentes leírása Az érzelmek kinyilvánításaAz érzelmek kinyilvánítása Konkrét hatás közléseKonkrét hatás közlése VALÓSZÍNŰ: védekező reagálás Ennek kezelése  felkészülés  asszertív üzenet küldése  asszertív üzenet küldése  hallgatás  hallgatás  figyelés visszajelzéssel  figyelés visszajelzéssel  a folyamat megismétlése  a folyamat megismétlése  összpontosítás a megoldásra  összpontosítás a megoldásra


Letölteni ppt "Kommunikáció a szervezetben. Formális Informális Formális Informális Horizontális Vertikális Horizontális Vertikális."

Hasonló előadás


Google Hirdetések