Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Varázsszer, józan ész, vagy klasszikus problémák új köntösben? - Tudásmenedzsment és HR a 21. században Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár egyetemi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Varázsszer, józan ész, vagy klasszikus problémák új köntösben? - Tudásmenedzsment és HR a 21. században Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár egyetemi."— Előadás másolata:

1 Varázsszer, józan ész, vagy klasszikus problémák új köntösben? - Tudásmenedzsment és HR a 21. században Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár egyetemi tanár Széchenyi István Egyetem Győr

2 Súlypontok A téma aktualitása A téma aktualitása A tudás értéke A tudás értéke Tudásmenedzsment rendszer működőképessége Tudásmenedzsment rendszer működőképessége Rendszerépítés logikája és HR teendők Rendszerépítés logikája és HR teendők HR eszközkészlet HR eszközkészlet Az időtényező Az időtényező Összegzés Összegzés

3 A versenyelőny új forrása Emberi erőforrás Emberi erőforrás A téma aktualitása

4 Tudásgazdaság – tudástársadalom Kényszer és lehetőség a cégeknek Kényszer és lehetőség a cégeknek Tudástartalom érték Tudástartalom érték A fejlett gazdasággal rendelkező országok GDP- jének közel a felét a tudásipar adja (tíz munkahelyből nyolcat a tudás intenzív ágazatokban hoznak létre) A fejlett gazdasággal rendelkező országok GDP- jének közel a felét a tudásipar adja (tíz munkahelyből nyolcat a tudás intenzív ágazatokban hoznak létre) A téma aktualitása

5 A tudás értéke A tudáspiac szereplői: A tudáspiac szereplői: Vásárlók Vásárlók Eladók Eladók Ügynökök Ügynökök A tudáspiac árrendszere: A tudáspiac árrendszere: Reciprocitás Reciprocitás Hírnév Hírnév Altruizmus Altruizmus Bizalom – monopólium - hiány Bizalom – monopólium - hiány

6 A tudás értéke A tudás hatalom! A tudás hatalom! Tanulj, azt nem veheti el tőled senki! Tanulj, azt nem veheti el tőled senki! Amit megtanultál, az a tiéd marad! Amit megtanultál, az a tiéd marad! …….. …….. tudásféltés, monopólium, hatalom

7 A tudás értéke A versenyelőny megteremtését és fenntartását a vállalat tudásalapú elmélete segítheti A vállalat elsődleges célja, hogy az egyének által birtokolt tudást termékekké és szolgáltatásokká integrálja. A tudás alkalmazásán, és nem létrehozásán van a hangsúly.

8 Mit is jelent a tudás? AdatInform áció Tud ás l s o g z F e d l o á M e g é r t é s I s m e r e t Ismeret A tudás : olyan információ, amit végiggondolunk, megértünk, beépítünk saját fogalmi rendszerünkbe, majd tapasztalataink és ismereteink felhasználásával egy adott környezetben, helyzetben hasznosítunk.

9 A tudás és tudásmegosztás elméletben Az explicit tudás rendszerezhető, rögzíthető, formalizálható, mások számára könnyen megfogalmazható, átadható pl.: jelentések, könyvek által. Az explicit tudás rendszerezhető, rögzíthető, formalizálható, mások számára könnyen megfogalmazható, átadható pl.: jelentések, könyvek által. Az implicit tudás az egyén tapasztalataira, cselekedni tudására (know-how) épülő tudás. Az implicit tudás az egyén tapasztalataira, cselekedni tudására (know-how) épülő tudás.

10 A tudás és tudásmegosztás elméletben Pénz, üzlet, haszon Tudás, tapasztalat, mint önrész Információ Együttműködés Bizalom ( Köles Sándor )

11 TudásmenedzsmentTudásmenedzsment Yankee Group definíciója szerint a TM az a hatékony kapcsolat, amely összeköti az egy bizonyos tudással rendelkezőket azokkal, akiknek szükségük van erre a tudásra. A folyamat eredményeképpen a személyes tudás szervezeti tudássá válik. Yankee Group definíciója szerint a TM az a hatékony kapcsolat, amely összeköti az egy bizonyos tudással rendelkezőket azokkal, akiknek szükségük van erre a tudásra. A folyamat eredményeképpen a személyes tudás szervezeti tudássá válik.

12 Tudásmenedzsment rendszer 4. Tudás fejlesztése 3. Tudás megszerzése 2. Tudás azonosítása 1.Tudásprioritá- sok meghatározása 6. Tudás hasznosítása 8.Tudás ellenőrzése 7. Tudás rögzítése 5. Tudás szétosztása Tudás forrás – tanuló szervezet

13 A tudásmenedzsment stratégia kezdeményezése „Top-Down” (felülről jövő) megközelítés „Top-Down” (felülről jövő) megközelítés „Bottom-Up” (alulról jövő) megközelítés „Bottom-Up” (alulról jövő) megközelítés „Middle-Up-Down” („középről-fel-és-le”) megközelítés „Middle-Up-Down” („középről-fel-és-le”) megközelítés 1. Tudásprioritások meghatározása HR feladatok – stratégia, információ, kommunikációs utak, meggyőzés

14 A vállalat tudásának helyzete Abszolút tudástér alatt a tudás legnagyobb halmazát, a teljes tudást értjük, amely halmaz végtelen. (a szervezet ennek egy részét birtokolja) Relatív tudástér alatt a tudáselemek és képességek azon halmazát értjük, melyek összefüggnek a szervezet stratégiájával és céljaival. (Ezekből az elemekből a szervezet bizonyos elemeket magáénak mondhat, míg másokat meg kell szereznie, illetve ki kell fejlesztenie.) 2. Tudás azonosítása

15 Belső tudáshelyzet mátrix A szervezet Tudja Nem tudja Abszolút tudástér Mit tud? MegfelelőPazarlás Mit kell tudni? (relatív tudástér) Mit nem tud? ReménykeltőVeszély

16 A szervezetek belső tudása versenyképesség tekintetében három kategóriába sorolható: Alaptudás Alaptudás Fejlett tudás Fejlett tudás Innovatív tudás Innovatív tudás HR feladatok – tudástérkép, kompetencia mátrix, Mind mapping, stb.

17 Az iparági tudás birtoklását leíró helyzetkép elemzésére szolgál a külső tudáshelyzet elemzési tér, mely: Az iparági tudás birtoklását leíró helyzetkép elemzésére szolgál a külső tudáshelyzet elemzési tér, mely: egyik dimenziójában a vállalatok által birtokolt tudásszintet vizsgálja, egyik dimenziójában a vállalatok által birtokolt tudásszintet vizsgálja, míg másik dimenziója a piaci részesedés változásán keresztül azt méri, hogy a cégek mennyire tudták a rendelkezésükre álló tudást beépíteni tevékenységükbe. míg másik dimenziója a piaci részesedés változásán keresztül azt méri, hogy a cégek mennyire tudták a rendelkezésükre álló tudást beépíteni tevékenységükbe.

18 Külső tudáshelyzet elemzési tér Piaci részesedés változása (%) (-) (+) Alap Fejlett Innovatív Lemaradók Reménykeltők Diktálók „Ügyesek” „Ügyetlenek” Kiszorulók Tudásszint Forrás: Fehér P. HR feladatok – best practice, benchmarking, stb.

19 A tudás megszerzésének eszközei és módszerei Saját tapasztalat Saját tapasztalat Tanulás Tanulás Továbbképzés Továbbképzés Betanítás, mentor Betanítás, mentor Új munkatárs felvétele Új munkatárs felvétele Együttműködés az ügyfelekkel Együttműködés az ügyfelekkel Kutatás, szakfolyóiratok Kutatás, szakfolyóiratok Együttműködés a beszállítókkal Együttműködés a beszállítókkal 3. Tudás megszerzése

20 A tudás megszerzésének eszközei és módszerei 2. Kongresszusok, fórumok Kongresszusok, fórumok Piackutatás Piackutatás Összehasonlító elemzés Összehasonlító elemzés Tanácsadók felhasználása Tanácsadók felhasználása Kooperáció egyetemekkel Kooperáció egyetemekkel Szervezetek informális, összeverődő hálózatai Szervezetek informális, összeverődő hálózatai Egy találó történet Egy találó történet

21 A tudás megszerzésének eszközei és módszerei 3. Vállalat felvásárlása Vállalat felvásárlása Bérlés Bérlés Tudáslopás Tudáslopás Megfelelő kommunikáció Megfelelő kommunikáció Vegyítés Vegyítés Adaptáció Adaptáció Célorientált erőforrások Célorientált erőforrások Vállalati pletyka Vállalati pletyka HR feladat – lehetőségek felkutatása, támogatás biztosítása, (toborzás – kiválasztás), szervezetfejlesztés

22 A kockázat „ Annál, hogy képzed embereidet, és elvadásszák tőled, csak egy rosszabb van, ha nem képzed, és nálad maradnak ” Zig Ziggler 4. Tudás fejlesztése

23 Elkötelezettség, lojalitás Készség, képesség, tudás Képzetlen, de marad Kiképzem, majd elmegy TM ideális hatóiránya A kockázat HR feladat - képzési rendszer kidolgozása, karriertervek, talentmenedzsment, szervezeti „vákuum”

24 A tudástranszfer és problémái SúrlódásLehetséges megoldások A bizalom hiányaKapcsolatok és bizalom kiépítése személyes találkozásokon keresztül Eltérő kultúrák, szókincsek, vonatkoztatási rendszerekKözös alap létrehozása oktatással, eszmecserékkel, publikációkkal, csapatszervezéssel, vetésforgóban betöltött állásokkal Idő és találkozóhely hiánya; korlátolt gondolkodás a produktív munkáról A tudástranszferhez szükséges idő és hely megteremtése: vásárok, társalgók, konferencia beszámolók A tudás kizárólagos birtokosának státus és jutalom járA teljesítményértékelés és az ösztönző rendszer a tudásmegosztáson alapul A befogadók abszorpciós képességének hiányaAz alkalmazottak rugalmasságra nevelése; elegendő idő a tanulásra; a munkaszerződések lényegi elvárása az ötletekre való nyitottság Hit abban, hogy a tudás meghatározott csoportok előjoga, a „nem mi találtuk ki” szindróma A nem hierarchikus tudás megközelítések ösztönzése; a gondolatok minősége fontosabb az ismeretforrás rangjánál Intolerancia a hibákkal és a segítségkéréssel szembenA kreatív hibák és az együttműködés elfogadása és jutalmazása; nem jár státusvesztéssel, ha valaki nem tud mindent 5. Tudás szétosztása HR feladat – kultúra építés, (eszközök: mester-tanítvány, mentoring, minőségi körök, AAR, Retrospekt, Storytelling, tudáscsere, knowledge – cafe, kötetlen technikák)

25 A kockázat kezelése – HR feladatok Célok megfogalmazása (HR stratégia) Karrier- és talentmenedzsment rendszer kiépítése Kulcs munkatársak, kulcs kompetenciák és tudás azonosítása 6. Tudás hasznosítása Személyre szabott programok kidolgozása Megtartás, értékelés, támogatás, (motivációs rendszer) Megtartás, fejlesztés eszközrendszerének alkalmazása Piaci siker: „ügyesek”, „diktálók” Emberi problémák és konfliktus kezelés, tanulószervezet karbantartása

26 HR eszközök Kulcs munkatársak kiválasztási módszerei Kulcs munkatársak megtartása Kihívó feladat Felelősség Vezetői támogatás Javadalmazás Kommunikáció Kapcsolatok Lehetőségek Kulcs munkatársak fejlesztési eszközei Stratégiai projektmunka Rotáció Egyéni feladatok MBA Nyelvi képzés Szakképzés Általános készségfejlesztés Vezetői készségfejlesztés Csapatépítés Egyéni készség vagy személyiség fejlesztés

27 IT – TTMP – szervezeti memória 7. Tudás rögzítése HR feladatok - rendszer működtetése (folyamatában), LLL

28 Tudás ellenőrzése

29 Összegzés Céltudatosság – kultúra formálás - bizalom építés - értékes tartalom – IT háttér - TM rendszer működtetése és fenntartása. A tudásmenedzsment rendszer kiépítése nem cél, csupán eszköz

30 Köszönöm szépen a figyelmet


Letölteni ppt "Varázsszer, józan ész, vagy klasszikus problémák új köntösben? - Tudásmenedzsment és HR a 21. században Prof. dr. habil Bencsik Andrea egyetemi tanár egyetemi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések