Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia,"— Előadás másolata:

1 Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia, Budapest október Az előadás az Institutional effects on student achievement in higher education c. kutatás, a RH/6885/2013 számú pályázati projekt keretében a Debreceni Egyetem támogatásával készült

2  A nem-tradicionális (NT) hallgatók számának növekedése, problémái  A NT hallgatók vizsgálatának interakciós dimenziója  Két speciális NT hallgatói típus erős külső kötődésekkel: vallási/sportoló közösségek tagjai  Mennyire integráltak?  Mennyire eredményesek?  Mi járul hozzá eredményességükhöz?

3  1. …megvizsgálni Tinto integrációs elméletének érvényességét, hallgatói a kapcsolatok, integráció hatását a hallgatók eredményességére  2…..feltárni a külső és belső kötődések hatásának különbségeit a hallgatók eredményességével kapcsolatban  3. … összevetni az egyetemi integráció és a társadalmi háttér hatását a hallgatói eredményességre a vizsgált cspeciális csoportokban

4  A hallgatók intézményi integrációja meghatározza akadémiai eredményességüket: a rosszabb teljesítmény háttérében alacsonyabb intézményi részvétel áll (Astin 1993). Az integráció magasabb szintjéhez a hallgatóknak szakítani kell az intézményen kívüli kapcsolataikkal (Tinto 1993, 2003) 2. A hallgatók külső közösségekhez való tartozása hozzájárul az intézményi integrációjukhoz (Coleman 1988, Pusztai 2011) Vajon milyen típusú közösségek támogatják ezt? 3. A hallgatói eredményesség különbségei nem a társadalmi háttér hanem a kapcsolati háló eltérőségeiből erednek (Coleman 1988, Pusztai 2011)

5 KI- VAGY BEINTEGRÁLÓ ERŐ? Az „aktív együttműködés” „erőket meghaladó energiákat” mozgósít Durkheim (2002) A vallási élet elemi formái A vallásosság társadalmi tőke forrás a kapcsolathálók reguláló- orientáló hatása miatt (Coleman-Hoffer 1987, Coleman 1988) A vallási vagy spiritualis tőke ennek speciális altípusa (Berger - Hefner 2003, Finke 2003, Iannaccone 2003 ) Az integráltság hatása a gazdasági, társadalmi részvételre (Glock és Stark 1965, Iannaccone 1998, Zulehner-Tomka-Naletova 2008) A kampusz integrációt fékező ereje (Sherkat 2007, Mahaffey–Smith 2009)

6 Kutatási terület

7  AZ EHEA perifériája, regionális egyenlőtlenségek, magasabb munkanélküliség, fejletlenebb infrastruktúra, a diplomások aránya alacsonyabb mint az EU átlag  A régió hallgatóinak nagy része alsó- vagy középosztálybeli, a családok nagy részében nincs diplomás.  Az alacsony képzettségű szülők gyermekeinek aránya 40%, a nők aránya magasabb mint 60%.

8  HERD adatbázis N=2619  9 egyetem a vizsgált régióból (Partium): Nagyváradi Egyetem, Partiumi Keresztény Egyetem (Nagyvárad), Emanuel Egyetem (Nagyvárad), Babeş-Bolyai Egyetembranch Szatmárnémeti Kihelyezett Tagozat (Románia), Debreceni Egyetem, Nyíregyházi Főiskola Debreceni Református Hittudományi Egyetem (Magyarország) "This presentation is part of the “HERD: Higher Education for Social Cohesion Cooperative Research and Development in a Cross-border Area" (HURO/0901/253/2.2.2.) research project and supported by the European Union European Regional Development Fund."

9  Hallgatói kapcsolatok  Hallgatók és a kar közötti kapcsolatok  Civil tagság (kivéve vallási és sportoló közösségek)  Közös hallgatói értékek

10  Kitartás: a diploma megszerzésének elhatározása és  Meggyőződés a tanulmányok hasznosságáról  A hatékony tanulás képességének percepciója  Extrakurrikuláris tevékenység  Tanulmányi elköteleződés  Vizsgahatékonyság  A tanulmányokhoz kapcsolódó etikai normák elfogadása  Továbbtanulási szándék

11

12

13

14 Vallási közösség tagja Nem tagja vallási közösségnek Sportoló közösség tagja Nem tagja sportoló közösségnek Hallgatói integráció,068,165*,138*,151* Nem-,057-,076*,006-,103* Apa isk. vég.,067,056,045,062 Anya isk. vég.,109-,004,019,024 Lakhely 14 éves korban,010,038,085,007 Szubjektív anyagi helyzet -,020-,016-,027,001 Objektív anyagi helyzet,069,017,080,008 R2R2R2R2,046,038,043,039

15  A vallási közösségi és a sport mentén szerveződő kötődések nem csökkentik az intézményi integrációt  Azok a hallgatók, akik sportoló vagy vallási közösségek tagjai, jobban integráltak a campus világába  A társadalmi háttér hatása kisebb a hallgatók akadémiai eredményességére, mint a hallgatói integrációé  A spot és a valási közösségi tagság

16 Köszönjük a figyelmet!  https://sites.google.com/site/kovacsklara1987/


Letölteni ppt "Pusztai Gabriella –Kovács Klára Debreceni Egyetem, Nevelés- és Művelődéstudományi Doktori Program Felsőoktatás-kutató és Fejlesztő Központ (CHERD-H) MSZT-konferencia,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések