Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)"— Előadás másolata:

1

2 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

3 A hőlégballonok Készítette: Pető Szilvia 10.D

4 A ballonozás kezdetei Kong Ming Francesco Lana Terzi Mongolfier-fivérek Jacques Alexandre César Charles és Ainé Roberts Männer és Kraskovits

5 Hogyan működik? Kezdeti kudarcok Felszállás Irányítás

6 Elkészítése Szigorú követelmények Ballon Kosár/gondola

7 Felhasználás Szórakoztatás Kutatások

8 Köszönöm a figyelmet!

9 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

10 A cartesius-búvár működési elve. Aranyosi Márk 10.D

11 René Descartes

12 Carteusi búvár működése

13 Köszönöm a figyelmet Készítette: Aranyosi Erik 10.D

14 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

15

16

17 Torricelli életműve Barométer A nehéz testek munkája Légnyomás

18 A Barométer

19 Torricelli kísérlet Higannyal teli cső Higannyal teli tárolóedény

20 Köszönöm a figyelmet!

21 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

22 A HIDRAULIKUS SAJTÓ MŰKÖDÉSI ELVE ÉS ALKALMAZÁSA KÉSZÍTETTE: POGÁNY JÚLIA 10/D

23 BEVEZETÉS HIDROSZTATIKA ALAPJAI: A MUNKAFOLYADÉK ÁLTAL LÉTREHOZOTT ERŐK ÉS MOZGÁSOK. AZ ENERGIAÁTVITEL KÖZEGE FOLYADÉK. A MUNKAFOLYADÉK ÁLTAL LÉTREHOZOTT ERŐK ÉS MOZGÁSOK. AZ ENERGIAÁTVITEL KÖZEGE FOLYADÉK. GÖRÖG EREDETŰ SZÓÖSSZETÉTEL: "HYDOR" JELENTÉSE: VÍZ AZ "AULOS" PEDIG CSŐ GÖRÖG EREDETŰ SZÓÖSSZETÉTEL: "HYDOR" JELENTÉSE: VÍZ AZ "AULOS" PEDIG CSŐ

24 A NYOMÁS TERJEDÉSE FOLYADÉKOKBAN: LÉGGÖMB KÍSÉRLET:

25 PASCAL TÖRVÉNYE: PASCAL TÖRVÉNYE: ZÁRT TÉRBEN LÉVŐ FOLYADÉKBAN A KÜLSŐ ERŐ OKOZTA NYOMÁS MINDEN IRÁNYBAN GYENGÍTETLENÜL TERJED TOVÁBB. PASCAL TÖRVÉNYE: ZÁRT TÉRBEN LÉVŐ FOLYADÉKBAN A KÜLSŐ ERŐ OKOZTA NYOMÁS MINDEN IRÁNYBAN GYENGÍTETLENÜL TERJED TOVÁBB. TAPASZTALAT: A FOLYADÉKOK NEM NYOMÓDNAK ÖSSZE, TÉRFOGATUK NEM VÁLTOZIK, AMENNYIBEN AZ ŐT ÉRŐ ERŐ NEM SZÉLSŐSÉGESEN NAGY. TAPASZTALAT: A FOLYADÉKOK NEM NYOMÓDNAK ÖSSZE, TÉRFOGATUK NEM VÁLTOZIK, AMENNYIBEN AZ ŐT ÉRŐ ERŐ NEM SZÉLSŐSÉGESEN NAGY.

26 A HIDRAULIKUS EMELŐ MŰKÖDÉSE: PASCAL-TÖRVÉNYEN ALAPUL PASCAL-TÖRVÉNYEN ALAPUL MŰKÖDÉSÜK EGYSZERŰSÍTETT ELVE: MŰKÖDÉSÜK EGYSZERŰSÍTETT ELVE: 1.EGY EDÉNY, MELYET KÉT KÜLÖNBÖZŐ MÉRETŰ DUGATTYÚ ZÁR LE, S AZ EDÉNY FOLYADÉKKAL VAN TELE. 2.HA AZ EGYIK DUGATTYÚT BENYOMJUK, AKKOR A MÁSIK KIFELÉ ELMOZDUL. 3.MIVEL MINDKÉT HELYEN EGYENLŐ A NYOMÁS, EZÉRT A KISEBB FELÜLETŰ DUGATTYÚT KIS ERŐVEL NYOMVA A NAGYOBB FELÜLETŰ DUGATTYÚNÁL NAGYOBB ERŐ JELENIK MEG

27 MUNKAVÉGZÉSE: A HIDRAULIKUS EMELŐVEL ERŐKIFEJTÉSÜNK NAGYSÁGA CSÖKKEN A HIDRAULIKUS EMELŐVEL ERŐKIFEJTÉSÜNK NAGYSÁGA CSÖKKEN A KISEBBIK DUGATTYÚ ELMOZDULÁSÁVAL KIPRÉSELT FOLYADÉKTÉRFOGAT KERÜL ÁT A NAGYOBB DUGATTYÚHOZ, AMI OTT TEHÁT KISEBB ELMOZDULÁST EREDMÉNYEZ A KISEBBIK DUGATTYÚ ELMOZDULÁSÁVAL KIPRÉSELT FOLYADÉKTÉRFOGAT KERÜL ÁT A NAGYOBB DUGATTYÚHOZ, AMI OTT TEHÁT KISEBB ELMOZDULÁST EREDMÉNYEZ A KISEBB HENGERBŐL KIÁRAMLÓ FOLYADÉK TÉRFOGATA MEGEGYEZIK A NAGYOBB HENGERBE BEÁRAMLÓ FOLYADÉK TÉRFOGATÁVAL A KISEBB HENGERBŐL KIÁRAMLÓ FOLYADÉK TÉRFOGATA MEGEGYEZIK A NAGYOBB HENGERBE BEÁRAMLÓ FOLYADÉK TÉRFOGATÁVAL

28 ALKALMAZÁSA: GYAKRAN HASZNÁLT ESZKÖZ KIS (PÉLDÁUL KÉZI) ERŐ MEGSOKSZOROZÁSÁRA. GYAKRAN HASZNÁLT ESZKÖZ KIS (PÉLDÁUL KÉZI) ERŐ MEGSOKSZOROZÁSÁRA. LEGEGYSZERŰBB ALAKJA EGY KIS KERESZTMETSZETŰ HENGER. LEGEGYSZERŰBB ALAKJA EGY KIS KERESZTMETSZETŰ HENGER. FÖLDMUNKAGÉPEKNÉL ÉS MEZŐGAZDASÁGI GÉPEKNÉL ALKALMAZÁSUK ELŐNYÖS. FÖLDMUNKAGÉPEKNÉL ÉS MEZŐGAZDASÁGI GÉPEKNÉL ALKALMAZÁSUK ELŐNYÖS. SOK ÖNJÁRÓ DARU, AUTÓDARU, MARKOLÓGÉP, ÁROKÁSÓGÉP, BÁNYAGÉP KÉSZÜL HIDRAULIKUS HAJTÁSSAL. SOK ÖNJÁRÓ DARU, AUTÓDARU, MARKOLÓGÉP, ÁROKÁSÓGÉP, BÁNYAGÉP KÉSZÜL HIDRAULIKUS HAJTÁSSAL.

29

30 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!

31 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

32

33  Definíció

34  Definíciója  hőmegmaradás

35  kialakulása

36  Definíciója  -szabad

37  -mesterséges

38

39 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

40 Elmélkedés a hőerőgépek maximális hatásfokáról (avagy a Carnot körfolyamatról ) Tamás Marcell 10.D

41 A képen a17 éves diák, Nicolas Leonard (Lénárt) Sadi Carnot ( ) Tanítói: Gay-Lussac, Poisson, Ampere 28 évesen írta az „Elmélkedés a tűz mozogató erejéről” A világ első termodinamikusa

42 Nicolas Leonard (Lénárt) Sadi Carnot ( ) Apja : Carnot Lázár Miklós Margit, kinek Napóleon grófi címet adott és belügyminiszterré is kinevezett. Neki köszönhetünk egy jeles összefüggést a matematikában. Carnot tétel: c 2 = a 2 +b 2 -2ab cos  Testvére : Carnot Lázár Ipoly akinek fia: Carnot Mária Ferenc Sadi a francia köztársaság elnöke volt. A modern gőzgépek 1769-től jelennek meg. (James Watt) Carnot azon gondolkodott, hogy miként lehet ezeket a gépeket minél kevesebb befektetett energiával minél több munkára bírni: az-az milyen feltételekkel éri el a legjobb hatásfokot. Ez fontos katonai-politikai, stratégiai feladat még ma is.

43 A z első gőzmozdonyok egyike a : ROCKET

44 Carnot tétele 1824-ben így hangzott az „Elmélkedés a tűz mozogató erejéről” c. munkájában: „valahányszor a melegség munkát végez, mindannyiszor a mellegnek (hőmennyiség) egy része átmegy valamely melegebb helyről (kazánból) hideg helyre (sűrítőbe); melegségi átmenet nélkül a hő munkát nem végezhet. A végzett munkának és az átment mellegnek viszonya csupán a hőmérséklettől függ.” A ROCKET működési animációja:

45 Egy 3 hengeres gőzgép müködési animációja: Körfolyamat jön létre, mely matematikailag is leírható:

46 Egyszerűsített matematikai modell a körfolyamatra: A körfolyamatban a gáz által végzett hasznos munka, a körbejárt terület számértéke. A termikus hatásfok számolható:  hasznos munk./ összes Az összes: ADEC „trapéz”területe.

47 Carnot- féle körfolyamat eredetileg gőzgépekre vonatkozott. Megfordításával, a hűtőgépek körfolyamatához jutunk.

48 A folyamat pontosabb modelljét szemlélteti a következő diagram:

49 A bonyolult összefüggést Carnot professzora, POISSON egyszerűsítette:  (T  -T  )/T 

50 A hatásfok maximuma:  (T  -T  )/T  =1- T  /T  TT TT

51 A folyamatot könnyen követhetjük az előző diagram animációján:

52 Tamás Marcell 10/D Miskolc 2014 A Carnot féle gondolat, egyszerűnek tűnő kérdést vet fel, amely megfogalmazható viccesen is: - Jean fázom, hány fok van idebenn? 16 - És kint? 6 - Engedje be azt a hatot is, hogy kellemesebb legyen idebenn ! Miért nem lehetséges ez? Miért ilyen a természet? Miért egyenlítődnek ki a hőmérsékletek? A tudomány nyelvén: csak nőhet az ENTRÓPIÁ-ja, a zárt rendszernek. Ezt már Carnot munkája nyomán: Clausius mondta ki. „De nem tudja azt senki fia miért nő az entrópia.” Vagy mégsem nő?? Gyermeki nyelven filozofálva: egy szobában anya/apa nélkül csak nőhet a rendetlenség! De tökéletesen izolált rendszer tulajdonképpen nem létezik… az Atya néha bejön. Ezért jogosan gondolhatjuk a világról, hogy VALAKI gondoskodik róla… Ma a világ entrópiája meglepően alacsony, az-az nagyok a hőmérséklet különbségek.

53 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

54 Készítette: Pecze Linda

55  Ókori kultúrák ismerték és használták a jeget  Gyakran túlzásba vitték a hideg italok fogyasztását(pl.Don Carlos herceg)  Jégbarlangok

56

57

58  Sózás  Jégen tárolás

59 TERMODINAMIKAI ELVEN NEM TERMODINAMIKAI ELVEN  Gőzkompressziós  Abszorpciós  Gőzsugaras  Levegő hűtőközegű  Termoelekromos  Termoakusztikus

60

61

62

63

64 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)

65 Tarr Márton

66 DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)


Letölteni ppt "DIÁKKONFERENCIA 10.D Miskolc, 2014.június 4. „ISMERETET – BÖLCSESSÉGGÉ” „KÉPESSÉGET – JÁRTASSÁGGÁ” „…hogy elmenjetek és gyümölcsöt teremjetek…” (Mt 14:15)"

Hasonló előadás


Google Hirdetések