Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

ELTE A problémamegoldás lépései Mintapélda: házépítés  Mi az, ami látszik?  Mi az, ami ténylegesen mögötte van? 1. Igényfelmérés (szempontok: család.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "ELTE A problémamegoldás lépései Mintapélda: házépítés  Mi az, ami látszik?  Mi az, ami ténylegesen mögötte van? 1. Igényfelmérés (szempontok: család."— Előadás másolata:

1 ELTE A problémamegoldás lépései Mintapélda: házépítés  Mi az, ami látszik?  Mi az, ami ténylegesen mögötte van? 1. Igényfelmérés (szempontok: család mérete, elképzelése, pénz) 2. Tervezés (alaprajz, anyagigény) 3. Szervezés (ütemterv vagy vállalkozó) 4. Építkezés (anyagbeszerzés, kivitelezés) 5. Használatba vétel (szemrevételezés - szépség, kipróbálás - jóság) 6. Beköltözés, bentlakás (módosítgatás, újabb hibák,...)

2 ELTE A programkészítés folyamata 1. Specifikálás (miből?, mit?)  specifikáció 2. Tervezés (mivel?, hogyan?)  adat- + algo- ritmus-leírás 3. Kódolás (a gép hogyan)  kód (reprezen- táció + implementáció) 4. Tesztelés (hibás?)  hibalista (diagnózis) 5. Hibakeresés (hol a hiba?)  hibahely, -ok 6. Hibajavítás (hogyan jó?)  helyes program 7. Minőségvizsgálat, hatékonyság (jobbítható?)  jó program 8. Dokumentálás (hogyan működik, használha- tó?)  használható program 9. Használat, karbantartás (még mindig jó?)  évelő (időtálló) program

3 ELTE Nyelvi szintek Magyar  Algoritmusleíró  Programozási nyelv  Gépi nyelv A nyelvek (magyar, gépi) közelítése

4 ELTE Az algoritmus fogalma Utcai telefon használata:  Vedd fel a kagylót!  Dobj be egy 100 Ft-ost!  Várj tárcsahangra!  Tárcsázz!

5 ELTE Az algoritmus fogalma  végrehajtható (van hozzá végre- hajtó)  lépésenként hajtható végre  a lépések maguk is algoritmusok  pontosan definiált, adott végre- hajtási sorrenddel  egy folyamat véges hosszúságú, időben esetleg végtelen leírása

6 ELTE Az algoritmus fogalma Szörpautomata használata:  Válassz italt!  Dobj be egy 100 Ft-ost!  Nyomd meg a megfelelő gombot!  Várj amíg folyik az ital!  Vedd ki az italt!  Idd meg!

7 ELTE Az algoritmus fogalma Az alapalgoritmus elemei:  egymásutáni végrehajtás  nemdeterminisztikusság  párhuzamosság

8 ELTE Az algoritmus fogalma Szörpautomata használata:  Válassz italt!  Dobj be egy 100 Ft-ost!  Nyomd meg a megfelelő gombot!  Ismételd nézd a poharat! amíg folyik az ital!  Vedd ki az italt!  Idd meg! Új algoritmikus elem: ismétlés feltételtől függően

9 ELTE Az algoritmus fogalma Szörpautomata használata:  Válassz italt!  Ha van 100 Ft-osod akkor Dobj be egy 100 Ft-ost! különben Dobj be két 50 Ft-ost  … Új algoritmikus elem: választás két tevékenység közül, esetleg nemdeterminisztikus választás

10 ELTE Az algoritmus fogalma Dobj be két 50 Ft-ost:  Ismételd 2-szer: Dobj be egy 50 Ft-ost! Új algoritmikus elem: ismétlés adott darabszámszor

11 ELTE Az algoritmus fogalma Az algoritmusok összerakási módjai:  Szekvencia (egymás utáni végre- hajtás)  Elágazás (választás 2 vagy több tevékenységből)  Ciklus (ismétlés adott darabszám- szor vagy adott feltételtől függő- en)

12 ELTE A specifikáció 1. Bemenő adatok (értékhalmaz, mér- tékegység) 2. Ismeretek a bemenetről (előfeltétel) 3. Eredmények (értékhalmaz, …) 4. Az eredmény kiszámítási szabálya (utófeltétel) 5. A megoldással szembeni követelmé- nyek 6. Korlátozó tényezők 7. A használt fogalmak definíciói

13 ELTE A specifikáció Tulajdonságai  1. Egyértelmű, pontos, teljes  2. Rövid, tömör, formalizált  3. Szemléletes, érthető Specifikációs eszközök  1. Szöveges leírás  2. Matematikai megadás

14 ELTE Példa: háromszög Példa: 3 szám lehet-e egy derék- szögű háromszög 3 oldala? R  Bemenet: x,y,z  R L  Kimenet: lehet  L  Előfeltétel: x>0 és y>0 és z>0  Utófeltétel: lehet= (x 2 +y 2 = z 2 )

15 ELTE Példa: háromszög Példa: 3 szám lehet-e egy derékszögű háromszög 3 oldala? Be: x,y,z lehet:=(x 2 +y 2 =z 2 ) Ki: lehet

16 ELTE Példa: háromszög Példa: 3 szám lehet-e egy derékszögű háromszög 3 oldala? xx:=x 2 yy:=y 2 Zz:=z 2 lehet:=(xx+yy==zz)

17 ELTE Példa: másodfokú egyenlet  Adjuk meg a másodfokú egyenlet egy megoldását!  Az egyenlet: ax 2 +bx+c=0  Mi a megoldás?  Előbb: mi a feladat?  Biztos van megoldás?  Biztos egy megoldás van?

18 ELTE Példa: másodfokú egyenlet R  Bemenet: a,b,c  R R  Kimenet: x  R  Előfeltétel: a  0(mi lenne, ha megengednénk?)  Utófeltétel: Mindig van megoldás? Egy megoldás van?

19 ELTE Példa: másodfokú egyenlet Kimenet bővítés: R, L  Kimenet: x  R, van  L  Utófeltétel: van=(b 2  4*a*c) és van 

20 ELTE Példa: másodfokú egyenlet

21 ELTE Példa: másodfokú egyenlet másképpen Megoldás: d:=b 2 -4*a*c van:=d>0 Ha van akkor Program vége.

22 ELTE Algoritmusleíró nyelvek  Szöveges leírás  Mondatokkal leírás  Mondatszerű elemek – pszeudokód  Rajzos leírás  Folyamatábra  Struktogram


Letölteni ppt "ELTE A problémamegoldás lépései Mintapélda: házépítés  Mi az, ami látszik?  Mi az, ami ténylegesen mögötte van? 1. Igényfelmérés (szempontok: család."

Hasonló előadás


Google Hirdetések