Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Www.fszk.hu/dobbanto Számít az iskola? Számít a pedagógus?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Www.fszk.hu/dobbanto Számít az iskola? Számít a pedagógus?"— Előadás másolata:

1 Számít az iskola? Számít a pedagógus?

2 Kőpatakiné Mészáros Mária - Nádas Pál 2 1. Ahol az ellentétek feszülnek 2. Mit mond a Fehér Könyv? 3. Mit jelez a kutatás? 4. Mit kínál a fejlesztés? 5. Megoldás a kreatív műhely? 6. A puding próbája!

3 Mit vár egy munkáltató, munkaadó a munkavállaló általános tulajdonságai tekintetében? Kitartás Rendszeresség Megbízhatóság Pontosság Együttműködés Mit vár a pedagógus általános tulajdonságok tekintetében? szófogadó „okos” Szorgalmas, igyekvő Őszinte, beismeri a hibáit Figyel az órákon

4 Ne féljünk a farkastól.. Ami alkalmassá tesz:  a belső motiváltság,  a csapatmunkában szükséges empátia,  a változások elfogadása és kezdeményezése,  az együttműködés képessége stb. Sokkal inkább érzelmi alapokon nyugszanak, semmint az intellektuson…

5 2. A Fehér Könyv

6 „Törekednünk kell a képzés és szakképzés megerősítésére, mert e tényezők alapvető fontosságúak a foglalkoztatás és a versenyképesség terén.”

7 Műszaki műveltség - lehetővé teszi, hogy az egyén azonosuljon az adott foglalkozással. A társadalmilag hasznos képesség – azok az interperszonális készségek, amelyek meghatározzák,  ki hogyan viselkedik munkavégzése során,  mennyire érez felelősséget teljesítményét illetően,  együtt tud-e működni teamjének többi tagjával,  mennyire kreatív és  mennyire fontos számára a minőség. Európai Tanács júniusi cannes-i találkozójáról kiadott dokumentum

8 „Más szakmára jelentkeztem, mondta az igazgatóhelyettes, hogy nem tudnak arra felvenni, mert nekem már van egy szakmám, ez volt az informatika. Az elsők a 10-esek, azokat veszik fel inkább először, nekik nincsen szakmájuk. Elfogadtam az igazgatóhelyettes nőnek a döntését, a szakmát. Kitanultam a kosárfonást, a faliújságtartót, cicakosarakat, meg ilyen fali állványokat. Utána jelentkeztem a kerékpár szerelő szakmára, hál istennek megy.” (Speciális szakiskolai tanuló)

9 A társadalmilag hasznos képesség „Nem látszik, hogy annyira fontos lenne az iskolának [t.i. a munkavállalásra való felkészítés]. Azt gondolom, hogy az iskola azzal foglalkozik, hogy a gyerek megkapja a bizonyítványát és kész.” (Alternatív munkaerőpiaci szereplő) A gyerekekkel beszélgetni kell, a gyerekeket mentálisan, értelmileg felkészíteni, hogy kell viselkedni, a legalapvetőbb viselkedés hiányzik a mai iskolarendszerből, ahhoz, hogy a munkaerőpiacon meg tudjanak maradni. Fogalma sincs a gyereknek, hogy kell viselkedni egy buszon, egy munkahelyen, hogy kell elmenni egy állásinterjúra, hogy kell egyáltalán eladnia, amit tud. Mert ezek a fajta képzések a kipipált képzések, van itt mindenféle álláskeresési tréning, meg mindenféle. Nagyon kevés alkalmas ember van rá, aki tényleg úgy csinálja, hogy elhívatottan, tanulnak is tőle. (Egy munkaadó)

10 3. Kutatás

11 Ami gyakran szerepet játszik:  a tanulmányi elégtelenség, a tanulási motiváció,  a szorgalom hiánya,  a sok hiányzás és  az általános iskolából hozott tudás elégtelensége áll.  a segítő szakemberek hiánya (28%) és  az SNI tanulók munkatempójának lassúsága (23,6%). Ami soha nem játszik szerepet:  a befogadási problémák (71%),  a terhesség, házasságkötés (66%),  a speciális tárgyi feltételek, taneszközök hiánya (61,5%),  a tanárok módszertani kultúrájának szegényessége (52,6%),  a tanulók elköltözése (53,5) és  a tankötelezettségi korhatár elérése (50%).

12 Amit tesznek:  A problémák megbeszélése (az érintett tanulóval, az őt oktató pedagógusokkal és a szülőkkel).  Segítségkérés (osztálytársak)  Új iskolai szolgáltatások nyújtása (korrepetáló tanár, kollégiumi elhelyezés, tanulópár kijelölése).  Mentesítés a tantárgyak értékelése, minősítése alól.  Intézményen kívüli erőforrások bevonása (a szakértői bizottságokhoz fordulás, ismételt szakértői bizottsági vélemény kérése) Az intézmény gyakorlata a lemorzsolódás, elkerülésére

13 Az „iskola nem számít” (Coleman, 1966; Jencks et al., 1971). McKinsey-jelentés (2008) - a pedagógus szerepe az eredményességben. „A tanárok számítanak!” (OECD, 2005)

14 4. Fejlesztés

15

16 Egyéni érdekek dominanciája – a „sztár”-szerep. Tapasztalatok, tudások megosztása nem jellemző. A kis korrekciók túlsúlya - ha ugyanazt csinálod, ugyanazt kapod Demokratikus (megvitatott) döntéshozatal ritka – szavazás. A valódi csapatmunka, a csapatban való gondolkodás nem jellemző. („Nekem nem beszél vissza a gyerek!”) Bátorság hiánya – ha elmarad a gyors eredmény…

17 Élettapasztalat A tudás átadásának és akarásának képessége A „Tanítványt” felruházni azzal a képességgel, hogy feltámadjon benne a tudásvágy, a LLL Rendelkezzen „fundamentummal” – tekintély, referencia A kitűzött feladatokkal való azonosulás képessége Konfliktuskezelés képessége Széles és aktívan működtetett kapcsolatrendszer – ezzel biztosítható a komplexitást a feladathoz

18 Azok a reformok, amelyeket az intézményektől távol találtak ki, és amelyeknek a bevezetése kötelező volt, a tapasztalatok szerint kevés eredménnyel jártak, mert a reformok nem, vagy ritkán épültek be az intézményi szervezeti kultúrába.. Más találta ki Messziről jött Kötelező? Milyen alapon? A nehézségi erő

19 5. A kreatív műhely

20 TANULÁS Kudarcok Nehézségek Sikertelenség Megalázás Büntetés MUNKA Gyötrelem Fáradtság Nehézség Kevés pénz Lebecsülés Siker Elismerés Értékek „jó dolog” Öröm Alkotás Szolgálat Méltó elismerés Önmegvalósítás Előrejutás sikerélmény

21 1. Együttműködés  Tartja magát az egyezséghez..  Képes megállapodásokat kötni  Megosztja a tapasztalatait 2. Feladat végrehajtás  Nem adja fel azonnal, amikor a próbálkozása eredménytelen. 3. Önmegjelenítés  Kiáll egy csoport elé és elmondja a véleményét, bemutatja a hobbiját…  Beszél a tapasztalatairól…

22 4. Tudjon választani  Gondolkozik, mielőtt dönt, vagy akar valamit (de azonnal!).. 5. Tudjon kiállni magáért  Nemet tud mondani, ha nem akar valamit….. 6. Konfliktuskezelés  Megoldást keres, meghallgat mást, ha mérges  Mentegetőzik, bocsánatot kér, ha udvariatlan, durva volt…

23 … A-tól D-ig A (soha nem viselkedik megfelelően) B (ritkán, a kipróbált helyzetekben viselkedik megfelelően) C (általában megfelelően viselkedik) D (csaknem mindig………..)

24 6. A puding próbája

25

26

27 A közös gondolkozást és az önként vállalt együttes cselekvést. A kettő együtt bevonja, aktivizálja és átalakítja a szereplőket: pedagógusközösségek, szülők, tanulók, intézményvezetők gondolkodását, gyakorlatát, szemléletét. Tanulási helyzetet, tanulást, tudásváltozást. További kihívásokat.

28 Mindig választhatunk, hogyan végezzük a munkánkat még akkor is, ha sokszor nem választhatjuk meg magát a munkát. Stephen C. Lundin

29

30


Letölteni ppt "Www.fszk.hu/dobbanto Számít az iskola? Számít a pedagógus?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések