Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat"— Előadás másolata:

1 Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat

2 Pedagógiai szakszolgálatok alakulása  15/2013. (II. 26.) EMMI rendelet a pedagógiai szakszolgálati intézmények működéséről  szeptember 1.

3 BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat szervezeti felépítése  SzékhelyintézményTagintézményekTelephelyek MiskolcCigánd Edelény Encs Gönc Kazincbarcika……………………….Sajószentpéter Mezőcsát Mezőkövesd Miskolc………………………………… Felsőzsolca Ózd Putnok Sárospatak Sátoraljaújhely Szerencs Szikszó Tiszaújváros Tokaj

4 2011. évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről 18. § (1) A szülő és a pedagógus nevelő munkáját, valamint a nevelési-oktatási intézmény feladatainak ellátását pedagógiai szakszolgálat segíti. (2) Pedagógiai szakszolgálat a) a gyógypedagógiai tanácsadás, korai fejlesztés, oktatás és gondozás, b) a fejlesztő nevelés, c) szakértői bizottsági tevékenység, d) a nevelési tanácsadás, e) a logopédiai ellátás, f) a továbbtanulási, pályaválasztási tanácsadás, g) a konduktív pedagógiai ellátás, h) a gyógytestnevelés, i) az iskolapszichológiai, óvodapszichológiai ellátás, j) a kiemelten tehetséges gyermekek, tanulók gondozása. (3)A pedagógiai szakszolgálatok feladatainak, működési feltételeinek, feladatai ellátásának részletes szabályait az oktatásért felelős miniszter rendeletben állapítja meg.

5 Szakértői bizottságok  megyei szakértői bizottság  tankerületi szakértői bizottság 1. harmadik életévüket betöltött gyerekek, tanulók teljes körű pszichológiai, pedagógiai- gyógypedagógiai vizsgálata 2. BTMN vizsgálat, felülvizsgálat 3. a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása Területi ellátási kötelezettsége: adott tankerület (járás) területe

6 A gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása = iskolaérettségi vizsgálat

7 2013. március 1-e előtt 4/2010. (I. 19.) OKM rendelet A pedagógiai szakszolgálatokról Iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából szakvéleményt kell készíteni  ha a gyermek nem járt óvodába  óvodába járó gyermek estében, annak megítélése céljából, hogy hétéves korában szükséges-e még egy nevelési évet kezdenie? (jegyző értesítése!)

8 2013. március 1-e előtt  vizsgálati kérőlap: nevelési tanácsadói (egyszerűbb)  évi LXXIX. Tv. a közoktatásról tankötelezettség kezdetésről az iskola igazgatója dönt (óvoda véleménye alapján)  Legkorábbi tankötelezettségi időpont: 6. életév betöltése (május 31-ig)  Legkésőbbi iskolakezdési időpont 8. életév betöltése (aug. 31-e után született gyerekeknél)

9 2013. március 1-e után 15/2013. (I2. 19.) EMMI rendelet Iskolába lépéshez szükséges fejlettség megállapítása céljából szakértői véleményt kell készíteni 1. óvodába járó gyermek estében, annak megítélése céljából, hogy hétéves korában szükséges-e újabb nevelési évet kezdenie? 2. Annak megítélésére, hogy a gyermek számára javasolt-e, hogy hat éves kora előtt megkezdje tankötelezettségének teljesítését

10 2013. március 1-e után 3. óvodába járó gyermek esetén, ha az iskolába lépéshez szükséges fejlettség egyértelműen nem állapítható meg – a gyermek óvodai fejlődését nyomonkövető óvodai dokumentumok alapján 4. ha a szülő nem ért egyet az óvodának az óvodai fejődést nyomonkövető dokumentumainak alapján születő, a gyermek „iskolába léphet” javaslatával

11 2013. március 1-e után 5. Ha a szülő nem ért egyet a hatodik életévét augusztus 31-ig betöltő gyerek szóló óvodai döntésselóvodai nevelésben való további részvételéről Ha óvodai nevelésben kell maradnia a gyermeknek – a szakértői bizottság értesíti a járási hivatalat. A szülő a szakértői véleményben foglaltak ellen eljárást indíthat a járási hivatalnál (felülvizsgálatot kezdeményezhet)

12 2013. március 1-e után évi CXC. törvény a Nemzeti köznevelésről A tankötelezettség kezdetéről dönt: 1. Az óvoda vezetője 2. Szakértői bizottság: ha nem járt óvodába a gyermek, az iskolaérettségi vizsgálat alapján dönt. 3. Szakértői bizottság: az iskolaérettségi vizsgálat alapján – a szülő vagy az óvoda vezetője kérése alapján. Vizsgálati kérőlap: 15/2013. (I2. 19.) EMMI rendelet mellékletei

13 Variációk ÉletkorokBetöltött életév Jogosultság ig 6 évÓvodavezető döntése (maradhat/mehet) ig 7 évSzakértői bizottság döntése (maradhat/mehet) ig 8 évNincs vizsgálat (kivéve SNI céljából), előző évi szakértői vélemény alapján el kell mennie iskolába. Az iskolakezdés legkorábbi időpontja(2014. szept. 1.) Halasztott iskolakezdés(2015. szept. 1.) Legkésőbbi iskolakezdés(2016. szept. 1.)

14 Iskolaérettségi vizsgálatok BAZ megyében 2012/13-ban (1488 iskolaérettségi vizsgálat)

15 Iskolaérettségi vizsgálatok megoszlása 2012/13

16 Átfogó szűrőprogram a tokaji körzetben Szűrésbe bevont óvodások száma: fő187 fő220 fő183 fő n. a.82 %89 %80 %

17

18 PREVENCIÓ!!!  Legalább a tanköteles korú óvodások tanéveleji pedagógiai szűrése  Szülő jelen van a vizsgálaton (utána konzultáció)  Szűrés eredményeinek konzultációja az óvónőkkel  Szeptember-október hónapban beszélni arról, hogy mehet-e majd a gyerek az iskolába!

19 PREVENCIÓS PROGRAM  Pedagógiai fejlesztések megvalósulása a tanév során 1. Pedagógiai szakszolgálat részéről 2. Óvónők a szakszolgálattal konzultálva az óvodai foglalkozásokon fejlesztik a gyerekeket 3. Lehetőleg bevonni a szülőt mindkét részről

20 Prevenciós program  Cél: ne az iskolaérettségi vizsgálaton derüljön ki, hogy részképességzavara, tanulási nehézsége van a gyereknek, esetleg BTMN gyerek/tanuló lesz!  Szenzitív szakaszban kell fejleszteni!!

21 Iskolaérettségi vizsgálat  Szülőt, gyereket fel kell készíteni!

22 Iskolaérett gyerek  Biológiai érettség: Testmagasság cm Testsúly: kg Agyi fejlődés: lateralizáció kialakulása, összerendezettebb mozgás. Nagy- és finommozgások tökéletesednek.

23 Iskolaérett gyerek  Pszichés érettség: figyelem, emlékezet, gondolkodás változása. Tudatos figyelem egy dologra Mennyiségfogalom Konkrét műveletek szakasza Észlelés (főleg a látásban) Szociális érettség: önállóság, feladatvégzés, feladatmegértés, feladattartás, munkatempó, figyelem, együttműködés.

24


Letölteni ppt "Bódor Andrea BAZ Megyei Pedagógiai Szakszolgálat"

Hasonló előadás


Google Hirdetések