Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Ökoiskolák, erdei iskolák szerepe a környezeti nevelésben avagy a „ BIOSZFÉRÁNK JÖVŐJE ” Polák Péter környezeti nevelési szaktanácsadó.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Ökoiskolák, erdei iskolák szerepe a környezeti nevelésben avagy a „ BIOSZFÉRÁNK JÖVŐJE ” Polák Péter környezeti nevelési szaktanácsadó."— Előadás másolata:

1 Ökoiskolák, erdei iskolák szerepe a környezeti nevelésben avagy a „ BIOSZFÉRÁNK JÖVŐJE ” Polák Péter környezeti nevelési szaktanácsadó

2 A béka és a melegvíz Ha meleg vízbe teszed – menekül Ha meleg vízbe teszed – menekül ha hideg vízbe – jól érzi magát ha hideg vízbe – jól érzi magát ha a vizet lassacskán melegíted – észrevétlenül megfőzheted ha a vizet lassacskán melegíted – észrevétlenül megfőzheted (kínai tanmese)

3 1997 április - május „Képzeljünk el egy ígérettel teli új évszázadot, melyet a tudomány és a technológia alakít, s a tudás hajt. Legmerészebb álmaink megvaló- sítása kezdődik…” „Képzeljünk el egy ígérettel teli új évszázadot, melyet a tudomány és a technológia alakít, s a tudás hajt. Legmerészebb álmaink megvaló- sítása kezdődik…” „Bolygónkat a természeti erők kormányozták 4,5 milliárd éven át. Az új évszázadban ha tetszik, ha nem, bolygónk fenntartása kezünkbe hull, és sajnos, mi sok- kal inkább hajlamosak vagyunk a kizsákmá- nyolásra, mint a gondos- kodásra. Bill Clinton W. Broecker - klímakutató

4 „GEO 2000 - Globális Környezeti Kilátás” ENSZ Környezeti Programja (UNEP) ENSZ Környezeti Programja (UNEP) hiteles adatok tömege a Földről és a rajta élő ember helyzetéről hiteles adatok tömege a Földről és a rajta élő ember helyzetéről 30 nemzetközi intézmény – közel 1000 megnevezett kutatója 30 nemzetközi intézmény – közel 1000 megnevezett kutatója Egyoldalú elfogultsággal vagy érdekeltséggel nem vádolható Egyoldalú elfogultsággal vagy érdekeltséggel nem vádolható

5 4 fő probléma A hiányos tudás kollektív vakságként hat – elrejti a fenntartható környezethez vezető utat A hiányos tudás kollektív vakságként hat – elrejti a fenntartható környezethez vezető utat A fogyasztás a környezeti romlás fő hatóereje, amelyhez párosul a népességnövekedés és a gazdagok-szegények egyre nyilvánvalóbb elkülönülése A fogyasztás a környezeti romlás fő hatóereje, amelyhez párosul a népességnövekedés és a gazdagok-szegények egyre nyilvánvalóbb elkülönülése

6 Cselekedeteinket nem hatja át a környezeti gondolkodás. Nem jelenik meg a mezőgazdasági, kereskedelmi, beruházási, kutatási, fejlesztési, infrastrukturális valamint pénzügyi döntéseinkben. Cselekedeteinket nem hatja át a környezeti gondolkodás. Nem jelenik meg a mezőgazdasági, kereskedelmi, beruházási, kutatási, fejlesztési, infrastrukturális valamint pénzügyi döntéseinkben. A kérdések megoldása minden érintett bevonásával lehetséges – az emberiség összefogásával A kérdések megoldása minden érintett bevonásával lehetséges – az emberiség összefogásával

7 A Nagy Rendszer figyelmeztetéseit, a természetben minket érő negatív hatásokat nem vesszük eléggé komolyan. Az élővilág pusztulása, az erősödő ultraibolya-sugárzás, a savas kémhatású eső, a pusztító aszályok és árvizek a városi embert többnyire nem érintik közvetlenül.

8 A „fejlett” országok emberei gondolják, függetlenítették magukat természeti környezettől. Életüknek legnagyobb részét légkondicionált vagy legalábbis télen fűtött épületben töltik a megélhetésüknek alapjául szolgáló munka általában nem közvetlen élelemtermeléssel kapcsolatos, szórakozásukban, ismeretszerzésükben a természet feldolgozott, közvetített formájában jelenik meg,

9 ételüket, italukat szolgáltatókon keresztül szuper- és hipermarketekben vásárolják, szennyanyagaikat is mások tüntetik el valahol. A fejlődő országok vágya a fejlettek lemásolása – a természettől való függetlenítésük A fejlődő országok vágya a fejlettek lemásolása – a természettől való függetlenítésük

10 A napi teendőkkel elfoglalt ember nem gondol arra, hogy a pillanatnyi állapot nem feltétlen garantálja a továbbiakban a tartósságot. A napi teendőkkel elfoglalt ember nem gondol arra, hogy a pillanatnyi állapot nem feltétlen garantálja a továbbiakban a tartósságot. A toronyházból kiesett ember zuhanás közben is csak a zavaró huzat miatt panaszkodhat, amíg földet ér ? A toronyházból kiesett ember zuhanás közben is csak a zavaró huzat miatt panaszkodhat, amíg földet ér ?

11 Éltető ökoszisztémák

12 A Föld elsődleges termelői A Föld elsődleges termelői napenergiával működnek napenergiával működnek élelmet, rostot, vizet adnak élelmet, rostot, vizet adnak szolgáltatásaik vannak: szolgáltatásaik vannak: - tisztítják a levegőt és a vizet - szabályozzák az éghajlatot, a tápanyagok körforgását - termőtalajt hoznak létre Ezt mi nem tudjuk elfogadható áron helyettesíteni - a számla évi 33 billió dollár (10 12 ) – 1997-es árak alapján Ezt mi nem tudjuk elfogadható áron helyettesíteni - a számla évi 33 billió dollár (10 12 ) – 1997-es árak alapján

13 Ökoszisztémák régen és ma erdő erdő tengerpart tengerpart édesvízi rendszerek édesvízi rendszerek füves területek füves területek hegyvidéki hegyvidéki sarki területek sarki területek sivatagok, kopárok, sós területek sivatagok, kopárok, sós területek mezőgazdasági, agrár monokulturás ültetett erdők urbán (települések) Ezek összesen 50 %- át adják (legkedvezőbb!) A maradék 50 % a kedvezőtlenebb területek

14 Mi az, ami romlik bennük? Pr – produktivitás; Mi – vízminőség; Pr – produktivitás; Mi – vízminőség; Me – vízmennyiség; Bi – biodiverzitás; Me – vízmennyiség; Bi – biodiverzitás; Sz – szénmegkötés (30 évvel ezelőtti állapotukhoz képest) Sz – szénmegkötés (30 évvel ezelőtti állapotukhoz képest)

15

16 Az emberiség a bioszféra rákos daganata A parazita városi ökoszisztémák úgy növekednek a bioszféra erőforrásainak terhére, mint a beteg emberben a vidáman osztódó rákos sejtek A parazita városi ökoszisztémák úgy növekednek a bioszféra erőforrásainak terhére, mint a beteg emberben a vidáman osztódó rákos sejtek Áthelyezik új gócaikat, de csak addig míg az egész szervezet bele nem pusztul Áthelyezik új gócaikat, de csak addig míg az egész szervezet bele nem pusztul a vidám rákos sejtekkel együtt!! a vidám rákos sejtekkel együtt!!

17 Van-e helyünk a bioszférában ? Bioszféra II. kísérletek

18 16 % agrár 4 % urbán 80 % természetes

19 Kiindulás 8 ember 8 ember 2 évig élt benn (1991-1993) 2 évig élt benn (1991-1993) anyag se ki, se be (energia és információ) anyag se ki, se be (energia és információ) rengeteg növény, állat és talajlakó mikroszervezetek betelepítése rengeteg növény, állat és talajlakó mikroszervezetek betelepítése az Egyesült Államok természeti modellje kicsiben az Egyesült Államok természeti modellje kicsiben

20 A két év alatt Ébrenléti idejük százalékos megoszlása: Ébrenléti idejük százalékos megoszlása: - 45 % élelemtermelés - 25 % javítás, fenntartás - 20 % kommunikálás - 5 % tudományos kutatás - 5 % pihenés (az alváson kívül) Jó egészségben, vidáman hagyták el a rendszert Jó egészségben, vidáman hagyták el a rendszert

21 De mi történt a bioszférával? A 25 gerinces állatfajból rövid idő alatt 19 kipusztult A 25 gerinces állatfajból rövid idő alatt 19 kipusztult Az összes beporzó rovar kipusztult – kézi erővel kellett pótolni fontos funkciójukat Az összes beporzó rovar kipusztult – kézi erővel kellett pótolni fontos funkciójukat Egyes hangya- csótány- és sáska fajok robbanásszerűen elszaporodtak Egyes hangya- csótány- és sáska fajok robbanásszerűen elszaporodtak A liánszerű növények mindent belepve vették el a fényt a többitől A liánszerű növények mindent belepve vették el a fényt a többitől

22 A víztestek bezöldültek, eutrofizálódtak A víztestek bezöldültek, eutrofizálódtak 1,5 év alatt az oxigénciklus folyamatosan leromlott - a 21 tf% helyett csak 14 tf% lett – pedig dús, burjánzó növényzet volt 1,5 év alatt az oxigénciklus folyamatosan leromlott - a 21 tf% helyett csak 14 tf% lett – pedig dús, burjánzó növényzet volt a dinitrogén-oxid veszélyes szintre emelkedett (agykárosodás) a dinitrogén-oxid veszélyes szintre emelkedett (agykárosodás) Ezért a légkör összetételébe be kellett avatkozni Ezért a légkör összetételébe be kellett avatkozni

23 Tanulságok Tartósan fenntartható ökoszisztémát az ember nem tudott eddig konstruálni Tartósan fenntartható ökoszisztémát az ember nem tudott eddig konstruálni Nem tudjuk a „Bioszféra I.” – a Földünk ezt hogyan csinálja Nem tudjuk a „Bioszféra I.” – a Földünk ezt hogyan csinálja A földi bioszféra működése számunkra nélkülözhetetlen és megfizethetetlen. A földi bioszféra működése számunkra nélkülözhetetlen és megfizethetetlen.

24 Megoldás ?! A bioszféra indikációit, jelzéseit, információit kellene jól tudnunk leolvasni A bioszféra indikációit, jelzéseit, információit kellene jól tudnunk leolvasni Majd ezen az alapon megszervezni, berendezni helyünket egy működőképes, fenntartható élettérben Majd ezen az alapon megszervezni, berendezni helyünket egy működőképes, fenntartható élettérben Ezt nem vagyunk hajlandóak tudomásul venni Ezt nem vagyunk hajlandóak tudomásul venni És élünk vidáman, mint rákos sejtek a betegben, vagy mint élesztőgombák a mustban - de meddig? És élünk vidáman, mint rákos sejtek a betegben, vagy mint élesztőgombák a mustban - de meddig?

25 Itt jönnek az ökoiskolák és erdei iskolák fontos szerepei

26 Hányan vagyunk? Hány %-a a közoktatásban résztvevőknek? Kisebbség ? Lesz-e valamikor is többség?

27 Az oktatáspolitika támogatja hathatósan? vagy csak hangoztatja?

28 Célunk segíteni az ökoiskolák szélesebb elterjedését; erősíteni az iskolák erdei iskoláztatási kedvét.

29 Két szekció a szünet után középfokú iskolák általános iskolák hogyan lehetne jövő tanévtől folyamatossá tenni a bemutatkozásokat a megye iskoláinak? Kiskörzetenkénti – társulásonkénti fórumok? Egy nagy fórum a tankönyv kiállításon? Az ökoiskola székhelyén tartandó nyílt napok? Kik lennének egyáltalán partnerek ebben?

30 Tartalmas szekciókat kívánok! Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Ökoiskolák, erdei iskolák szerepe a környezeti nevelésben avagy a „ BIOSZFÉRÁNK JÖVŐJE ” Polák Péter környezeti nevelési szaktanácsadó."

Hasonló előadás


Google Hirdetések