Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Iskolai gyermekvédelmi feladatok Előadó: Herczeg Csilla szaktanácsadó 2013. szeptember 26. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Iskolai gyermekvédelmi feladatok Előadó: Herczeg Csilla szaktanácsadó 2013. szeptember 26. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu."— Előadás másolata:

1 1 Iskolai gyermekvédelmi feladatok Előadó: Herczeg Csilla szaktanácsadó szeptember 26. Zala Megyei Pedagógiai Intézet

2 2 Az iskolai erőszak kapcsán az OKM által eddig kezdeményezett, illetve megtett intézkedések Kidolgozták a nevelési–oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet (a továbbiakban: Rendelet) módosítását – amely már hatályba lépett – az alábbiak szerint: a) A nevelési-oktatási intézmények szervezeti és működési szabályzatának tartalmaznia kell a gyermekjóléti szolgálattal történő kapcsolattartás rendjét. b) A gyermekeket, tanulókat veszélyeztető okok elhárítása érdekében az intézmények számára biztosítja a Rendelet, hogy együttműködjenek a gyermekjóléti, családsegítő szolgálattal, illetve bizonyos kérdésekben az oktatásügyi közvetítői szolgálattal. c) A Rendelet rögzíti a kötelezettségszegő tanulóval szemben indított fegyelmi eljárást megelőző eljárással kapcsolatos részletszabályokat. Zala Megyei Pedagógiai Intézet

3 3 Pénzfelhasználási terv / Ha az igazolatlan mulasztás elérte az 50 órát/ - ruha, cipő - élelem - bérlet - hiteltörlesztés, rezsiköltség/ gyermekre eső része/ - iskolai tartozások Eseti gondnok /pl. lehet egy közeli rokon, az iskola ifj. véd.-i felelőse, vagy a védőnő/ Ha a problémák már nem állnak fenn, akkor megszüntetik a felfüggesztést Zala Megyei Pedagógiai Intézet

4 4 Változás a HH és HHH-s tanulók esetében c./a gyermek elégtelen lakókörnyezete, illetve lakáskörülményei, ha megállapítható, hogy a gyermek a településre vonatkozó integrált városfejlesztési stratégiában szegregátumnak nyilvánított lakókörnyezetben vagy félkomfortos, komfort nélküli vagy szükséglakásban, illetve olyan lakáskörülmények között él, ahol korlátozottan biztosítottak az egészséges fejlődéséhez szükséges feltételek. Zala Megyei Pedagógiai Intézet

5 5 Az iskolában és az iskolán kívüli bűncselekmények szankcionálása megváltozott A pedagógus ellen szembeni megbotránkoztató viselkedés Bolti lopások Azonnali bilincseléssel járó előállításhoz, akár több napos elzáráshoz vezethet El kell-e idáig jutni?? A törvény bevezetése óta 30%-kal visszaesett a bolti lopások száma Zala Megyei Pedagógiai Intézet

6 6 A fiatalok által leggyakrabban elkövetett bűncselekmények Testi sértés Kényszerítés Közveszéllyel fenyegetés Garázdaság Közokirat-hamisítás Lopás Rablás Rongálás /graffiti/ Zala Megyei Pedagógiai Intézet

7 7 A bűnmegelőzési órák célja A tanulók ismerjék fel a rájuk leselkedő veszélyhelyzeteket Meg tudják különböztetni a pozitív és negatív befolyásokat Ismerjék döntéseik, cselekedeteik következményeit Képesek legyenek ellenállni a kortársaktól érkező csábításnak, kínálásnak A konfliktushelyzeteket úgy oldják meg, hogy abból kikerülve ne érezzék vesztesnek magukat Kapjon nagyobb hangsúlyt a drámapedagógia, szerepjáték Zala Megyei Pedagógiai Intézet

8 8 Család Fogalma /szeretet,melegség, gyerekek, biztonság/ Változások a család életében: Életút- nincsenek határok /gyermekkor kitolódik/ Népesedés /kevés születés, később szülnek a nők/ Együttélés intézményei /kevés házasság/ Családi értékrend Zala Megyei Pedagógiai Intézet

9 9 Családon belüli erőszak Olyan rendszeresen visszatérő cselekvéssor, mely során valaki hozzátartozója testi-lelki épségét veszélyezteti, károsítja, önrendelkezésében korlátozza Irányai: - Partnerbántalmazás - Gyermekbántalmazás - Szülőbántalmazás - Testvérbántalmazás Zala Megyei Pedagógiai Intézet

10 10 Fajtái Lelki Fizikai Szexuális Elhanyagolás Megnyilvánulhat: - Szóbeli,- megfélemlítés,- lelki erőszak,- testi erőszak,- szexuális erőszak,- jogok megtagadása,- gazdasági erőszak Zala Megyei Pedagógiai Intézet

11 11 Gyermekvédelmi szakellátás A családból történő kiemelés leggyakoribb okai: Elhanyagolás Magatartási problémák (iskolakerülés, droghasználat) Bántalmazás Rossz szociális körülmények/hajléktalanság Szülők alkoholizmusa A szülők kapcsolati problémái/pszichés megbetegedése Zala Megyei Pedagógiai Intézet

12 12 Látencia okai Anyagi függőség Gyerekek Hűség, sajnálat, gondoskodás Félelem az egyedülléttől Kötődés Kötelességérzet Felelősségérzet Alacsony önértékelés, bűntudat Szégyen A probléma tagadása Bizakodás Félelem a bosszútól Zala Megyei Pedagógiai Intézet

13 13 A gyermek- és fiatalkori bűnözés okai Családi okok: nem megfelelő családi környezet, szülői felügyelet hiánya Bűnöző életmódot követő minta Ellenőrizetlen szabadidő, késő esti csavargás, az életkornak nem megfelelő éjszakai szórakozó helyek látogatása Baráti környezet: csoportnorma szerepe, rossz modell-követés Iskolai problémák: tanulmányi nehézségek Egyéb okok: médiahatás, stb. Zala Megyei Pedagógiai Intézet

14 14 Iskolai erőszak Olyan szándékos negatív cselekedet, mely A tanulók egymás közötti, A tanulók tanárokkal szembeni erőszakos viselkedésben nyilvánul meg Lehet : Verbális Fizikai Pszichikai Zala Megyei Pedagógiai Intézet

15 15 80 / óráig hívható, ha problémás helyzet adódik az iskolában mediáció menüpont chat szoba Segíthetünk? Segítünk! /anonim/ „Biztonságos iskola” c. kiadvány eljut minden iskolába Zala Megyei Pedagógiai Intézet

16 16 Óvjuk a fiatalokat az áldozattá válástól Vigyázz jól értékeidre (táska, igazolvány, bérlet stb.)! Sok pénzt ne tarts magadnál, mert könnyen ellopják tőled azok, akik erre specializálták magukat, esetleg erőszakkal is elvehetik tőled a nagyobb társaid! Pénzedet, értékeidet (mobiltelefon) ne mutogasd senkinek, nyitott táskában, kosárban ne tartsd ezeket! Lehetőleg használj a ruházatod alatt elrejtett övtáskát! Zala Megyei Pedagógiai Intézet

17 17 Agresszív gyermek Mit tehetünk? Indulatmentesen kezeljük a megnyilvánulásokat Mikor, mi válthatta ki? Figyeljük meg az érzelmeit Tervezzük meg, hogyan bánjunk vele Fontos az önuralomra nevelés Zala Megyei Pedagógiai Intézet

18 18 Család agresszív légkörének kialakulása Alacsony konfliktus megoldó színvonal Negatív érzések aránytalan kifejezése Szűk tér,sok együtt töltött idő Bizonytalan, tisztázatlan szerepek Merev szerepek, túlzott elvárások Stressz,válságok Alacsony szociális kontroll Zala Megyei Pedagógiai Intézet

19 19 A hátrányos helyzetű gyermek Az átlagosnál nehezebb körülmények között élő gyermek, különböző környezeti ártalmaknak kitett, normálisan fejlett,fiziológiailag nem sérülteket sorolunk ide. Mikrokörnyezeti ártalmak: Család /vagy ép család / hiánya Alacsony egy főre jutó jövedelem Egészségtelen lakáskörülmények Szülők alacsony iskolai végzettsége Család életmódja,érzelemhiány, törődés hiánya Zala Megyei Pedagógiai Intézet

20 20 A veszélyeztetett gyermek Veszélyeztetett az a gyermek, aki egyébként személyiségében ép, de annak fejlődésében erősen gátolt. Nem a szociális tartalom a hangsúlyos, hanem a pszichés összetevő Veszélyeztetettség az egész személyiség fejlődését gátolja,és negatív irányba tereli Különböző devianciák, életvezetési problémák,önértékelési zavarok, erkölcsi defektusok veszélye HH nem törvényszerű, hogy veszélyeztetettség is! Zala Megyei Pedagógiai Intézet

21 21 A deviáns viselkedés A deviancia szociológiai fogalom, eltérést jelent. Olyan megnyilvánulások,amelyeknek közös jellemzője, hogy a társadalom által elfogadott szokásoktól, normáktól eltérnek. Kiváltó okok: rossz szociális helyzet, felbomlott család, szülők alkoholizmusa, elhanyagoló nevelés,kulturálatlan életmód, brutális bánásmód, a család laza erkölcsi normái, kriminalitás Zala Megyei Pedagógiai Intézet

22 22 A deviáns viselkedés jellemzői Beszédstílus – szegényes szókincs, trágárkodás,tartalmilag sivár kommunikáció Külső megjelenés – sovány,fejletlen, rosszul táplált, elhanyagolt,piszkos ruházat, felnőttes öltözködés Viselkedés – csoporthelyzet – durvaság, támadó attitűd,magányosság, peremhelyzet,nyugtalanság, hipermobilitás,szélsőséges mértékű érzelmi reakció, csavargás, igazolatlan hiányzás,hazudozás, tartós iskolai teljesítményromlás Zala Megyei Pedagógiai Intézet

23 23 Makrokörnyezeti ártalmak A település helyzete, infrastruktúrája A település kulturális élete Az iskola objektív feltételeinek hiánya /túlzsúfoltság, felszereltség hiánya / Zala Megyei Pedagógiai Intézet

24 24 Mire figyeljünk, ha drogozik a gyermek? Aluszékonyság, levertség, sápadtság Bőr viszketése Fokozott étvágy, orra szivárog Ingerlékenység,nyugtalanság Émelygés, hasmenés, fogyás Szemei véresek, vizenyősek, verejtékezés Pupillák beszűkültek, vagy tágak, fényre nem reagálnak Mozgása, gesztikulációja koordinálatlan Sebek, szúrásnyomok vannak rajta Egyre több pénzt kér, esetleg értékek tűnnek el otthonról Zala Megyei Pedagógiai Intézet

25 25 Mit tehetünk? Erősítsük az önbizalmat, önértékelést Sokat beszélgessünk velük Ismerjük a baráti társaságát Figyeljünk, hogy mit néz a tévében,hol kalandozik az Interneten Gyanú esetén azonnal kérjünk segítséget Zala Megyei Pedagógiai Intézet

26 26 Szülők nélkül nem megy! Bizalomteljes kapcsolatot kell kialakítanunk,hangsúlyozva a segítő szándékot. A szülői ellenállás okai lehetnek: Szégyen Megint rám olvassák, hogy csapnivaló szülő vagyok Tehetetlenség Rossz élmények Szegénység Csalódottság, önvédelem Értetlenség, eltérő értékrend Zala Megyei Pedagógiai Intézet

27 27 A szegénység hatása Az általános iskolai érdemjegyek előrejelzik a tanulók várható sikerességét. Az eltérő társadalmi hátterű családok más-más mértékben képesek biztosítani a továbbtanuláshoz szükséges feltételeket. A társadalmi előnyök-hátrányok átörökítődnek. A lakóhelyi elszigeteltség, a tartós szegénység, a társadalmi izoláltság is korlátokat szab a továbbtanulási döntésnek. Zala Megyei Pedagógiai Intézet

28 28 A szegénység átörökítésének rejtett csatornái Két nagy elmélet: Emberi tőke elmélet: a szülők iskolázatlansága, szegénysége, a befektetések alacsony szintje – kedvezőtlenül hat a gyerekek fejlődésére. Családi stressz modell: a gyerek hátrányos fejlődését a szülő mentális állapotán keresztül határozza meg, ami a szegénység, a munka elvesztése miatt alakulhat ki Zala Megyei Pedagógiai Intézet

29 29 A szegénységből fakadó hátrányok „közbülső változó”-i A szülők és gyerekek kapcsolata - Másfajta szocializáció - Meleg elfogadás helyett negatív fegyelmezési stratégiák Otthoni környezet - A fejlődést segítő eszközök hiánya - Az élményszerzés anyagi korlátai Zala Megyei Pedagógiai Intézet

30 30 "A pedagógus nem lehet elkeseredett, megtorpant ember, mert a pedagógusnak egyetlen karizmája van: a jövőbe vetett hit optimizmusa." /Karácsony Sándor/ Zala Megyei Pedagógiai Intézet

31 31 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Herczeg Csilla Zala Megyei Pedagógiai Intézet


Letölteni ppt "1 Iskolai gyermekvédelmi feladatok Előadó: Herczeg Csilla szaktanácsadó 2013. szeptember 26. Zala Megyei Pedagógiai Intézet www.zalai-oktatas.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések