Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az iskolai csoportok sajátosságai

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az iskolai csoportok sajátosságai"— Előadás másolata:

1 Az iskolai csoportok sajátosságai
Zsigmond István

2 Tartalom 1 2 3 A csoport fogalma A csoporttá válás
Feltételek Kialakulási szakaszok A csoport pszichológiai jellemzői 3

3 A csoport fogalma M. Deutsch: csoport 2 vagy több személyből áll, akik
Egy vagy több közös tulajdonság Megkülönböztető egység Célok és érdekek Társadalmi cél, vagy spontán törekvés megvalósítása Interakció Kölcsönös célok Normák Szabályok

4 A csoporttá válás feltételei
Ébredjenek egymás jelenlétének tudatára (térbeli közelség, személyes tényezők) Igényeljék a másokkal való együttműködést Kölcsönösség és viszonzás (bizalom, alkudozás, összehangolás) Másoktól megkülönböztető egységet képeznek (csoporttudat)

5 A csoportok kialakulásának szakaszai
Alakulás – forming Viharzás – storming Normaképzés – norming Működés - performing

6 A csoportok pszichológiai jellemzői
Normák – szabályok Kohézió Szerepek Struktúra –formális és informális hálózat

7 Pszichológiai jellemzők I: Normák
Csoportnorma – írott vagy íratlan szabályok Előíró és tiltó normák Normák kialakulása Vezető határozza meg Hat rá a csoport előtörténete Más helyzetekből áthozott normák

8 Pszichológiai jellemzők II: Szerepek
Feladatorientált; (feladatra irányuló viselkedések) Kapcsolatorientált; (társas, érzelmi viselkedések)

9 Pszichológiai jellemzők III: csoportkohézió
A tagoknak fontos, hogy a csoport elérje célját és betartsa normáit Fontos nekik az összetartozás Személyközi kohézió Feladat alapú kohézió Csoportkohézió: növelő tényezők A csoport nagysága (minél kisebb, annál összetartóbb) A csoportba kerülés módja (minél nagyobb) Kellemes közös tevékenységek, élmények Nem mindig kedvező (van egy optimális szint)

10 Versengés és együttműködés a csoportban
Társak jelenléte Serkentés Gátlás Okok: aktivációs szint, értékelés, figyelemmegosztás, énbemutatás A társas lazsálás Okok: motivációs ok, koordinációs veszteség Versengés vagy kooperáció A versengés előnyei és hátrányai Verseny vagy kooperáció választása

11 A csoportstruktúra feltérképezése: Szociometria
Moreno Mérei: több szempontú szociometria Használata: Új osztálynál: rokonszenvi viszonyok áttekintése Csoportokkal való munka során: fejlődési fázisok, légkör, együttműködés nyomon követése

12 Szakirodalom Az iskolai csoportokról Szociometria
Szabó, É. (2002). A csoport fejlődésének és működésének alapmechanizmusai. In A. Mészáros (Ed.), Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Szociometria Mészáros, A. (2002b). Az osztály csoportszerkezete és hatékonysága. In A. Mészáros (Ed.), Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó.

13 Köszönöm a figyelmet !

14 Diagram 1 ThemeGallery is a Design Digital Content & Contents mall developed by Guild Design Inc. 2 ThemeGallery is a Design Digital Content & Contents mall developed by Guild Design Inc. 3 ThemeGallery is a Design Digital Content & Contents mall developed by Guild Design Inc.


Letölteni ppt "Az iskolai csoportok sajátosságai"

Hasonló előadás


Google Hirdetések