Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás, mely közvetlenül a szerepjátékot követi.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás, mely közvetlenül a szerepjátékot követi."— Előadás másolata:

1 Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás, mely közvetlenül a szerepjátékot követi

2 szakaszok fejlődéslélektani szakaszok általános rajzfejlődési szakaszok életkor években 0 csecsemőkor firkakorszak 1 kisgyermekkor óvodáskor Képzeletszerű rajzolás, vagy intellektuális realizmus kisiskolás kor prepubertás kor jelenségszerű ábrázolás, vagy szemléleti realizmus pubertáskor Az általános fejlődéslélektani és a rajzfejlődési szakaszok összevetése Feuer Mária: A gyermekrajzok fejlődéslélektana

3 SÉMÁK KIALAKULÁSA ÉS AZ ŐSFORMÁK: 3 éves kor: Én-tudat kialakulása → zárt firka biztos rajzi kivitelezése. Firkaformák megmerevedése → zárt firka gépies rajzolgatása → mikromozgás-sorok készségszintű begyakorlása ( motorikus emlékezet szerepe). A rajzmozgás funkcióöröme lassan gyengül, a mozgás korábbi nagy érzelmi feszültségszintje csökken, a gyermek intellektuális erői előtérbe kerülhetnek. → A körfirkából lassan kibontakozik az emberi alak!

4

5 (Ős-fogalmak) (pl. minden szárnyas állat „pipi”) Ős-sémák Alapja egy belső modell, amelyen az érzelmileg legfontosabb, legpreferáltabb elemek szerepelnek ↓ differenciálódás éves gyermek: a sémába fantáziaszinten sok mindent belelát, az egyszerűen kivitelezett rajzhoz érzelmekben gazdag dús fantázia-szövevény csatlakozik. 5 éves korra a grafikusan letisztult sémák, mint jelek és az ahhoz kapcsolódó jelentések szilárddá válnak → felismerhető, összetéveszthetetlen

6 * A SÉMA olyan merev leképezési forma, amelynek igen erőteljesek, állandóak és hangsúlyozottak a kontúrvonalai, típusszerűen és kétdimenziós ábrázolásban jelenik meg, s a tárgycsoport ( ház-, fasémák stb.), illetve az ember- és állatábrázolások minden tagja nagyjából azonos képet mutat. * (Feuer Mária: A gyermekrajzok fejlődéslélektana)

7 Az óvodáskorú gyermek percepciója, tárgyszemlélete GLOBÁLIS és SZINKRETIKUS 3-6 év ábrázolási jellegzetességei: aránytalanság az érintkezés, bennfoglalás adekvát ábrázolására való képtelenség az irányok gyakran véletlenszerűek ↑↑↑ JUXTAPOZÍCIÓ ↓

8

9 transzparencia (átlátszóság, röntgenrajzok) több szempontú ábrázolás A gyermeki tapasztalat szintézisbe kerül a látott jelenséggel.

10 szubjektív arányok, emocionálisan felnagyított részletek szubjektív színhasználat színautomatizmus (a színeket kiegészítő párjaikkal alkalmazzák) díszítési vágy zsúfoltság ( hitelesség igénye, horror vacui) antropomorfizálás sűrítés

11

12 Ez a korszak a biztos vonalhúzás periódusa: a gyermek nem javítja saját rajzát. Ganatyev: „metszet módszer” A gyermek azt rajzolja amit TUD, nem pedig azt, amit lát → IDEOVIZUÁLIS ÁBRÁZOLÁS (Wallon) → INTELLEKZUÁLIS REALIZMUS (Luquet)


Letölteni ppt "Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás, mely közvetlenül a szerepjátékot követi."

Hasonló előadás


Google Hirdetések