Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A szövegértés tanítása II.. Vázlat: Az olvasás dimenziói Általános módszertani eljárások Vázlatkártyák A gyermekvers tanítása Az első osztályos szövegek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A szövegértés tanítása II.. Vázlat: Az olvasás dimenziói Általános módszertani eljárások Vázlatkártyák A gyermekvers tanítása Az első osztályos szövegek."— Előadás másolata:

1 A szövegértés tanítása II.

2 Vázlat: Az olvasás dimenziói Általános módszertani eljárások Vázlatkártyák A gyermekvers tanítása Az első osztályos szövegek feldolgozása

3 A legfontosabb stratégiai elemek:  I. Olvasás előtt  Séma aktiválása  Szövegvizsgálat, előzetes áttekintés  Átfutás  Szöveganticipáció  II. Olvasás alatt  Feltevések vizsgálata, korrekciója,  Belső képek alkotása, verbalizálása, kifejezése  III. Olvasás után  Összefoglalás  Következtetés levonása  Szintézis  Javító stratégiai elemek

4 Új ismeretet közlő szöveg esetében az információk kiemelése és rangsorolása a legfontosabb. Tények, adatok. (Mi, mennyi, mikor, hol?) Narratív szöveg esetében a történet elemeinek egymásutánja, az események egymásra gyakorolt hatása és az ítélet- véleményalkotás a legfontosabb. (Ez jelenti a megértést leginkább.) (Mikor, miért, szerinted…?) és…. ÉLMÉNY!

5 Az olvasás dimenziói 1. Személyes dimenzió- Én  Mit olvasok?  Mi érdekel?  Miért olvasom ezt?  Miért nem olvasom tovább?  Mi nem érdekel? Miért nem?  Milyen szövegek okoznak személyes élményt?  Mi tetszik nekem ebben a könyvben, történetben?

6 2. Tartalom, tudás dimenziója - Mit?  Mit olvasok?  Mi a központi téma, legfontosabb gondolat?  Mit akarok tudni?  Mit tudtam meg, miután elolvastam?  Mit tudtam előtte?  Mit nem értek?  Mit szeretnék kérdezni, hogy megértsem?  Hogy folytatódik tovább a történet?

7 3. Kognitív dimenzió – Hogyan?  Hogyan olvasok?  Hogy csináljam, hogy jobban megértsem, amit olvasok?  Hogyan képzelem el a szereplőt, helyszínt…?

8 4. Szociál-kommunikatív dimenzió- „Mi, együtt”  Beszélek arról másoknak, amit olvasok?  Kivel beszélem meg, amit olvasok?  Miről szoktam beszélni?  Miről nem beszélek szívesen?

9 Általános módszertani eljárások Palincsar-féle reciprok tanítás Robinson-féle PQRST vagy SQ3R módszer (áttekintés, kérdés, olvasás, felmondás, ellenőrzés) A társak vezette beszélgetés (Peer led discussion): Az egyenrangú beszélgetés módszere. SIS módszer: Sensory Imaging Strategy (érzékszervi képek alkotása) STPG módszer (set two literacy goals= állítsunk fel két célt a szöveg olvasása előtt) Young-féle IEPG módszer (imagine, elaborate, predict, confirm= képzeld el, fejtsd ki, találd ki/jósold meg, mi következik, erősítsd meg vagy alakítsd át a jóslatod)

10 Janice Almási vázlatkártyái: Ki szerepel a történetben?Hol játszódik? Mi a probléma?Hogy oldódik meg?

11 Eseménylánc

12 Esemény Következmény

13 A szöveg alternatív összefoglalása Szerző: Cím: Ezt tudtamEzt tudtam megErre vagyok kíváncsi

14 A gyermekvers Az első irodalmi élmények csecsemőkortól (+népdal) A középpontban az érzelmi, képi megközelítés áll a cselekmény helyett Érzelmi azonosulás Az 1. és 2. szövegértési szint inadekvát Szabad asszociációk, önálló „kicsomagolás” A stilisztikai elemzés kerül előtérbe Ritmus, dallam

15 Mozgás Látás, képzőműv. Szaglás Hallás, zene Gondol- kodás „Ajándék” Verseny Ízlelés Fantázia Tapintás Vers, (Ir.-i Mű)

16 Az első osztályos szövegek feldolgozása Rövid, egy szálon futó történet (gyakorló szöveg), de nem lehet igénytelen Más művek felolvasásával pótoljuk az élményt (változatos tevékenységek) Szövegszint alatti nyelvi szintek értésének gyakorlása A szöveg első szintjére koncentrálunk (szó szerinti megértés) Motiváció fontossága Szó- és kifejezésmagyarázat

17 Az első osztályos szövegek feldolgozása Az első osztályos szövegek feldolgozásának sajátos lépései: 1. Mondatonkénti néma olvasás 2. Mondatonkénti hangos egyéni olvasás 3. A szöveg mondatonkénti értelmezése 4. Szintetizáló bemutató tanítói olvasás 5. Szövegértelmezés

18 Kérdések 1. Melyek az új ismeretet közlő szövegek tanításának fő jellemzői? 2. Melyek a narratív szövegek tanításának fő jellemzői? 3. Mutassa be a Robinson-féle PQRST vagy SQ3R módszert! 4. Mutassa be a társak vezette beszélgetés, egyenrangú beszélgetés módszerének jellemzőit!. 5. Mit jelent a SIS-módszer? 6. Mit jelent az STPG-módszer? 7. Mutassa be a Young-féle IEPG módszert! 8. Hogyan tanítunk dolgozunk fel verset első osztályban? 9. Melyek a szövegértés tanításának jellemzői, lépése első osztályban?


Letölteni ppt "A szövegértés tanítása II.. Vázlat: Az olvasás dimenziói Általános módszertani eljárások Vázlatkártyák A gyermekvers tanítása Az első osztályos szövegek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések