Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

HÓHÉR A VESZTŐHELYEN Dr. habil. Bencsik Andrea egyetemi docens Széchenyi István Egyetem Győr.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "HÓHÉR A VESZTŐHELYEN Dr. habil. Bencsik Andrea egyetemi docens Széchenyi István Egyetem Győr."— Előadás másolata:

1 HÓHÉR A VESZTŐHELYEN Dr. habil. Bencsik Andrea egyetemi docens Széchenyi István Egyetem Győr

2 Ami fontos… 1. Miért a hóhér? 2. Tanuló egyetem… 3. Új taxonómia 4. A lehetőség adott, csak…..

3 A felsőoktatási intézmények tudásintenzív szervezetek Tanítjuk, menedzseljük, de nem csináljuk Előremenekülés stratégiája hiányzik 1. Miért a hóhér?

4 A múlt: 2005-ig folyamatos emelkedő tendencia 2008-ban: 71 intézmény (18 állami egyetem és 12 főiskola, 7 nem állami egyetem és 34 főiskola) Integrációk, olvadás és válás küzdelem 1. Miért a hóhér?

5 A jövő: Intézmények száma és oktatók száma emelkedik Születési ráta drasztikusan csökken Szakképzés alacsony szintű és kis létszámú hallgató képzését biztosítja Mindenki diplomás akar lenni Szakok és szakirányok száma ismét emelkedik 1. Miért a hóhér?

6 A tudás árucikk Versenyképes „tudásmunkás” kell a piacnak Oktatói – hallgatói tőke szabadon áramlik Külföldi intézmények szaporodnak Bologna - folyamat és korlátai 2. Tanuló egyetem…

7 Bologna – folyamat korlátai: Rugalmasság Alkalmazkodó képesség Gazdaságosság Tanulószervezeti működés Munkatárs központúság Minőségi kritériumok Vezetői támogatás Team munka 2. Tanuló egyetem…

8 Stratégia? Bátor vállalkozás megfogalmazni Vállalkozói egyetem? Elvárások: Rugalmasság az innovációban Alkalmazkodóképesség a gyakorlatban Minőség a folyamatokban és a végeredményben Munkatársak a középpontban humántőke – menedzsment befektetései megjelennek a szervezeti jellemzőkben 2. Tanuló egyetem…

9 Vállalkozás kontra tudásmenedzsment? Best practice Vezetői magatartás – gondolkodás, továbbképzés Változásmenedzsment Oktatói magatartás változás – csoportmunka tudás spirál 2. Tanuló egyetem…

10 Tudásvagyon gazdálkodás Erőforrás alapú nézet (Resource Based View) Tudás alapú nézet (Knowledge Based View) Versenyelőny fenntarthatósága és az appropriációs képeség új megközelítése szükséges 3. Új taxonómia

11 Appropriációs képesség: termék és folyamat innovációból származó nyereség megszerzésének képessége A tudásvagyon jellemzői: –Értékes –Rendkívüli –Ne lehessen leutánozni –Ne rendelkezzen stratégiailag egyenértékű helyettesítővel 3. Új taxonómia

12 A tudásvagyon azonosítását szolgáló kérdések: Értékes-e a tudásvagyon? Rendkívüli-e a tudásvagyon? Könnyen lemásolható-e a tudásvagyon a versenytársak által? Könnyen helyettesíthető-e a tudásvagyon? Meg lehet-e hatékonyan védeni a tudásvagyont a másolástól a szellemi tulajdonjogok segítségével? Természeténél fogva könnyen lehet-e a tudásvagyont lemásolni és fejleszteni? Állnak-e bőségesen rendelkezésre olyan tudásvagyonhoz kapcsolódó kiegészítő eszközök, amelyeket az intézmény ellenőrzés alatt tud tartani? 3. Új taxonómia

13 Központi tudásvagyon (core knowledge assets) A központi tudásvagyon azokat a tudásvagyon elemeket foglalja magában, amelyek jelentős hatással vannak a versenyelőny fenntarthatóságára és az appropriációs képességre. Központi tudásvagyon elemek a felsőoktatásban: Magas hozzáadott értéket előállító humán erőforrás (oktatók, kutatók), Rugalmas és bizalmon alapuló szervezeti kultúra, Tudásmegosztás, és annak érvényesülése, Stratégiai partnerekkel való kapcsolattartás, Intézményi kapcsolatok. 3. Új taxonómia

14 Dinamikus tudásvagyon (dynamic knowledge assets) Azok a tudásvagyon-elemek tartoznak ide, amelyek a versenyelőny fenntarthatóságára kis hatással, az appropriációs képességre pedig nagy hatással vannak. A dinamikus tudásvagyon érzékeny a környezet változékonyságára. Támogató tudásvagyon (supportive knowledge assets) A támogató tudásvagyon elemei a versenyelőny fenntarthatóságára nagyobb, az appropriációs képességre pedig kisebb hatást gyakorolnak. A támogató tudásvagyon kevésbé érzékeny a környezeti változásokra. 3. Új taxonómia

15 Alacsony értékű tudásvagyon (low-value knowledge assets) Az alacsony értékű tudásvagyon-elemek, amelyek kevésbé hatnak a versenyelőny fenntarthatóságára és az appropriációs képességre. Két alcsoportra osztható: a csökkenő és a növekvő értékű tudásvagyonra. Kérdés: Mely tudásvagyon elemek dominálnak, és ez az arány összhangban van-e a stratégiával? 3. Új taxonómia

16 Fel kell ismerni Fel kell készülni Fel kell mérni Értékelni és cselekedni 4. A lehetőség adott, csak…..

17 felismerés felkészülés felmérés Tudásvagyon elemek összetétele nem megfelelő Menedzsment és alkalmazotti állomány felkészítése Alkalmas módszertan kiválasztása és gyakorlatba történő átültetése 4. A lehetőség adott, csak…..

18 Menedzs- ment emberek kultúra struktúra folyamatok TM működési előfeltételeinek gyűrűje 4. A lehetőség adott, csak….. Értékelni és cselekedni

19 4. A lehetőség adott, csak….. 1 – tudáscélok megfogalmazása, 2 – tudás azonosítása, 3 – tudás megszerzése, 4 – tudás fejlesztése, 5 – tudás elosztása, 6 – tudás hasznosítása, 7 – tudás rögzítése, 8 – tudás ellenőrzése és értékelése

20 Vissza- csatolás intenzív folyama- tok Fejlesz- tő kapcso- latok Képzés Munka megbí- zások és kihívá- sok 5. Tapasztalatokból történő tanulás 4. A lehetőség adott, csak…..

21 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "HÓHÉR A VESZTŐHELYEN Dr. habil. Bencsik Andrea egyetemi docens Széchenyi István Egyetem Győr."

Hasonló előadás


Google Hirdetések