Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Prof. Dr. Noszkay Erzsébet elnök MTA VSZB TM Albizottság Tudásközösségek és közösségi tudások a praxisban.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Prof. Dr. Noszkay Erzsébet elnök MTA VSZB TM Albizottság Tudásközösségek és közösségi tudások a praxisban."— Előadás másolata:

1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Prof. Dr. Noszkay Erzsébet elnök MTA VSZB TM Albizottság Tudásközösségek és közösségi tudások a praxisban Magyar Televízió TM fejlesztésének esete TUDÁSKÖZÖSSÉGEK - KÖZÖSSÉGI TUDÁSOK MTA VSZB TM ALBIZOTTSÁG VIII. WORKSHOP, GYŐR

2 MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 … tudásközösségek az MTV-ben … a videojournalista tudásközösség bemutatása … Knoco a tudásközösségekről Amiről szó lesz TM a Magyar Televízióban

3 MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 TM a Magyar Televízióban A PoziTeam Kft. és az MTV 3 éves együttműködése Alulról szerveződő kezdeményezés A tudásmenedzsment szükségessége az MTV-ben Eddigi eredmények Számos tudásintenzív munkakör az MTV- ben Az MTV munkaerő- állománya elöregedett fő aktív részvétele a tudásmenedzsment programokban Gyakornoki program, mentori rendszer Pilot projektekből működő tudásközösség Intranet, SharePoint bevezetés

4 A tudásközösségek Tapasztalati közösségek (hálózati szerveződésűek, lehetnek: tudásközösségek, szakmai közösségek;- céljaik szerint) MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 MAG (közösségi koordinátor, guru = a közösség „arca”, néhány aktív koordinátor - szervező) Aktív csoport Periférikus résztvevők Kívülállók

5 Milyen megközelítések esélyesek a TM rendszerek és közösségek kiépítése kapcsán? Hogyan hatolhatunk be a szervezetbe) Att A TM rendszertől függ! Lehetséges módok: 1.1. A vállalati stratégia részeként felülről (felsővezetői döntéssel és részvétellel építkezve); Legkedvezőbb hatékonysága:  az információ kezelés és hozzáférhetést lehetővé tevő (pl. könyvtár, egyéb közös dok. tárak, stb.);  a folyamatokban lévő explicit tudás kezelését célzó rendszerek kiépítése során;  kompetencia- központok;  NVO üzleti modellek, klaszterek, stb Alulról építkezve (szervezeti résztvevők, nem felsővezetői döntés mentén)  Kiváló hatékonyságot érhetünk el pl. tudásközösségek, szakmai közösségek, stb.) kiépítésében; 1.3. „Szendvics – módszerrel”1.3. „Szendvics – módszerrel” a.) felülről és alulról;a.) felülről és alulról; b.) középrőlb.) középről MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011

6 Tudásközösségek a Magyar Televízióban Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt

7  A tudás és a tudásgazdák megtalálására helyezik a hangsúlyt (tudás helyének, tulajdonosának, értékének, felhasználási módjának, elvesztési kockázatának és az áramlás akadályainak azonosítása, stb.)  Microsoft Share Point bevezetése: hasznos segítség a közösségeknek  Munkatársak adatainak felmérése  a kulcskompetenciáik  Ösztönzik munkatársainkat, hogy használják tudásuk megosztását mások megtalálására is MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Tudásközösségek a Magyar Televízióban Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt

8 Több feladatot is ellát: az újoncok képzése, beilleszkedésének segítése Nyugdíj közeli korosztály és kilépők tudásának megtalálása Munkatársak nyilvántartása, értékelése, tudásuk mérése Mentori szerep a tudás elismerése is egyben MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Tudásközösségek a Magyar Televízióban Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt

9 Gyakorlati tapasztalat alapján indult ki – egy jelentős eseményt web 2.0-s felületeken (Facebook, YouTube, Twitter, Blog.hu, Indavideo.hu és eszközöket: pl. videoblog) kezdtek meghirdetni, ami sikeres volt Rájöttünk, hogy a web 2.0-s eszközök alkalmazása elengedhetetlen a vállalati kommunikációban A tagok az MTV közösségi munkafelületeket kezelik, kezdeményezték a terület szabályozását MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Tudásközösségek a Magyar Televízióban Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt

10 Cél a műszaki terület szakmai színvonalának növelése  Műszaki szakmai műhely létrehozása, ahol megismertetik a munkatársakkal a legújabb technikákat-technológiákat, segítik ezek bevezetését  További hangsúly az adatbázisok létrehozásán-alkalmazásán, a folyamatos információáramlás segítésén és a szakmai továbbképzésen. MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Tudásközösségek a Magyar Televízióban Tudástérkép projekt Mentorprogram projekt Web 2.0-ás kommunikációs projekt Műszaki intelligencia projekt Videóújságíró projekt

11 MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Videóújságíró – egyszemélyes stáb „Én vagyok a riporter, az operatőr és a vágó. Ahogy én hívom: „Három az egyben”. A főnökök szeretik, mert olcsó, gyors, rugalmas és mégis minőségi. Az operatőrök, riporterek, vágók már kevésbé, mert „veszélyezteti a munkájukat”. Hol használják? A világ nagy közszolgálati tévéiben és kis lokális csatornáknál. „Szerencsés találkozása a vezetői igénynek és a vállalati alulról építkezésnek.” „Amikor megkerestek, hogy milyen tudásközösségépítési ötletem lenne, azonnal és automatikusan dobtam be az egyszemélyes stábokat.”

12 MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 A videóújságíró tudásközösség működése Belső képzés Továbbfejlesztés Együttműködés a P OZI T EAM -mel Heti találkozók 3 hónapon keresztül Operatőri, vágási, gyakorlati alapismeretek Közben folyamatos tudásmegosztás az igoogle felületén keresztül Youtube-os próbafelület, majd műsoridő igénylése Tudásbővítési módok sokasága: skype találkozók, személyes találkozók, YouTube felület, intranetes tudásbázis felület, nyitott szemléletmód Hosszabb tanfolyam mellett gyorstalpaló indítása Médiaguru műsor indítása a szélesebb közönség oktatására Tudásközösségekről szóló szakmai ismeretek nyújtása Saját benchmark módszerek a tudásközösségekre a PoziTeam Nyitott Műhelyein Folyamatos konzultáció Szervezeti háttér

13 MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 A Videojournalizmus eredményei Üres kapacitások produktívvá tétele a belső átképzéssel Egyes műsortípusok feltámasztása Saját műsoridő nyerése - Médiaguru Új tudásbázis épülése a Magyar Televízióban a tapasztalatokból Külföldi érdeklődés a képzés és módszere iránt A dél-afrikai foci VB-ről már VJ módszerrel tudósítottak dokumentumfilm Oknyomozó riport Utazós műsor Beépülős újságírás

14 Az alulról induló kezdeményezések menedzselése A tudásközösségek közötti kapcsolatok kialakítása, Nyitás az érdeklődők felé Facebook csoporton keresztül Pl. ANAMORF alkotói filmklub Saját filmek vetítése, közös munka megosztása egymással Alakuló kommunikációs csatornák: , hírlevél, hirdetőtábla Motivációs rendszer: a legjobb filmek díjazása,vendégek meghívása MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 További lépések Folyamatos új kezdeményezések A közösség összefogása, irányítása 1 2

15 Knoco a tudásközösségekről I/III  Knoco (TM fejlesztési módszer – Poziteam franchise szerződése a brit Knoco Ltd.-vel)  Lényegi összetevői: Közösségi stratégia Jó ha van TM stratégia, amibe beleillik a tudásközösség Felülről építkező Alulról építkező Tudásközösségek erőforrásai Vezető, vagy mentor – (teljes munkaidős vezető?) Felső-vezetés anyagi és erkölcsi támogatása Fizikai tér – (BBC) Tudásközösség elindulása Induló meeting 2-3 napos – fontos, hogy szemtől-szembe találkozzanak Minél több tag meghívása – kritikus tömeg

16 Knoco a tudásközösségekről II/III Felépítés Részvétel szintje alapján osztályozunk Guru ill. k oordinátorok, központi csoport, alkalmi résztvevők: bujkálók, újoncok Életciklus Hatékonyság mérőszámai Egy, vagy több ciklus KOMMUNIKÁCIÓEgy helyenKülön helyen Egy időbenMeeting, műhely konferencia Virtuális találkozó – twitter, telefon, online konferencia Külön időbenProjekt iroda, csoport szoba , fórum, sharepoint, wiki

17 Knoco a tudásközösségekről III/III Közösség értékelése Előzetes felmérés, Aktivitás mérése, 6 hónapos felmérés Történetek anekdoták Üzleti mérőszámok – ki lehet mutatni Közösség tudása Tudásbank létrehozása – folyamatos frissítés! Tudástérkép – ki, mit tud? Felelős hozzárendelése Szervezeti határokon túl Ha nincs meg a kritikus tömeg, ha túl fiatal a kutatási terület Szükség, vagy lehetőség Kapcsolatépítés és bizalom Felelősség és szerepek

18 Köszönöm a megtisztelő figyelmet! Várom kérdéseiket!


Letölteni ppt "MTA Tudásmenedzsment Albizottság workshop 2011 Prof. Dr. Noszkay Erzsébet elnök MTA VSZB TM Albizottság Tudásközösségek és közösségi tudások a praxisban."

Hasonló előadás


Google Hirdetések