Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Titkosszolgálatok és a demokráciák Titkosszolgálatok a 20-21. században 2011-11-10  kurtán 2011.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Titkosszolgálatok és a demokráciák Titkosszolgálatok a 20-21. században 2011-11-10  kurtán 2011."— Előadás másolata:

1 Titkosszolgálatok és a demokráciák Titkosszolgálatok a században  kurtán 2011

2 TITKOSSZOLGÁLATOK FUNKCIÓI FenyegetésFunkciók Külső katonai katonai hírszerzés politikai politikai hírszerzés Belső külföldi kat. kémek kémelhárítás külföldi pol. kémek rendszert ellenzők kémelhárítás, alkotmány/állam- védelem

3 ELVÁRÁSOK A TITKOSZOLGÁLATOKAL KAPCSOLATBAN A DEMOKRÁCIÁKBAN ► A funkciók lehetőleg váljanak külön ► A belbiztonsági szolgálat és a (külföldi) hírszerzés legyen szétválasztva ► A titkosszolgálatok és a rendőrség lehetőleg legyen elválasztva

4 A SZOLGÁLATOK HELYE A INTÉZMÉNYRENDSZERBEN Szolgálat típusaMi alá van rendelve Polgári hírszerzésKülügyminisztérium Kémelhárítás/AlkotmányvédelemÁllamfő Kormányfő Belügyminisztérium Igazságügyi minisztérium Rendészeti minisztérium HírszerzésKormányfő Külügyminisztérium Katonai hírszerzésKormányfő Honvédelmi minisztérium Katonai elhárításHonvédelmi minisztérium

5 BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: FRANCIAORSZÁG FenyegetésFunkciók Külsőkatonai hírszerzés DRM politikai hírszerzés DGSE Belső katonai kémelhárítás DPSD kémelhárítás, alkotmányvédelem DST

6 BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: NAGY-BRITANNIA FenyegetésFunkciók Külső hírszerzés MI6 GCHQ Belső katonai kémelhárítás fegyveres erők kémelhárítás, alkotmányvédelem MI5 Scotland Yard Special Branch

7 BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: NÉMETORSZÁG FenyegetésFunkciók Külső hírszerzés BND Belső katonai kémelhárítás MAD kémelhárítás, alkotmányvédelem BfV

8 BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: OLASZORSZÁG FenyegetésFunkciók Külső katonai hírszerzés AISE politikai hírszerzés AISE Belső katonai kémelhárítás fegyveres erők AISI kémelhárítás, alkotmányvédelem AISI

9 BELBIZTONSÁG/HÍRSZERZÉS ELVÁLASZTÁSA: USA FenyegetésFunkciók Külső katonai hírszerzés CIA NSA NRO DIA politikai hírszerzés CIA NSA NRO Belső katonai kémelhárítás fegyveres erők kémelhárítás, alkotmányvédelem FBI

10 A SZOLGÁLATOK ELLENŐRZÉSE NÉHÁNY ORSZÁGBAN OrszágEllenőrzés (Végrehajtó hat.) Ellenőrzés (Törvényhozó hat.) Jogi szab. szintje Franciaországvannincstörvény (2007) Nagy-Britanniavan törvény (1994) Németországvan törvény (1990) Olaszországvan törvény (1977/2007) USAvan törvény (U.S. Code) (1947)

11 Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 1. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország House Permanent Select Committee; Senate Select Committe Parlamentarisches Kontrollgremium Intelligence and Security Committee Nemzetbiztonsági Bizottság Mandátum erős gyenge közepes Tagság Mind a két ház tagjai, kiválasztva a Képviselőház és a Szenátus vezetői által A Bundestag képviselői, a Bundestag által választva Képviselők mindkét házból, kiválasztva a miniszterelnök által, az ellenzék vezetőjével konzultálva Képviselők, akiket a parlament választ

12 Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 3. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország Törvényhozás Mind a két bizottság kezdeményezhet és véleményez A bizottság kezdeményezhet és véleményez Nincs ilyen jogosultsága A bizottság kezdeményezhet és véleményez Felügyeleti jogkörök A műveletek törvényességének és az összes szolgálat eredményességének vizsgálata A szolgálatok pénzügyeinek, adminisztrációjának vizsgálata, a katonai szolgálatokat nem felügyeli és nem vizsgálja az műveletek törvényességének A műveletek törvényességét nem vizsgálhatja, de erre felkérheti a minisztert

13 Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 4. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország Költségvetés  Mind a két bizottság rendelkezik jóváhagyási és előirányzati jogkörrel  Mindkét bizottság ajánlásokat tehet a költségvetési bizottságnak  Jóváhagyja a költségvetési tervet  Konzultál a költségvetési bizottsággal  Rendelkezik költségvetési felügyeleti jogkörrel, de jóváhagyási jogkörrel nem  Az alsóház elnöke mellett működő számviteli bizottság felügyeli a költségvetési kiadások részteteit  Véleményezi a szolgálatok költségvetését  Javaslatot tehet

14 Négy ország összehasonlítása a szolgálatok ellenőrzése szempontjából 2. USANSZKNagy-BritanniaMagyarország Jelölés és kinevezés A Szenátus bizottsága jóváhagyja a szolgálatok vezetőit Nincs ilyen jogosultsága Kinevezési jogosultsága nincs, a jelölt alkalmasságáról véleményt nyilvánít Vizsgálati jogkör; információkhoz való hozzáférés  Panaszokat nem vizsgál  Mindkét bizottságnak teljes hozzáférése van minden információhoz  Mindkét bizottságnak van idézési jogköre  Ha az elnök rejtett műveletet hagy jóvá, erről mindkét bizottságok informálnia kell, jóllehet a műveleti szempontokat figyelembe kell vennie  Állampolgári panaszokat vizsgál  Információkat kérhet a kormánytól és a szolgálatoktól  Rendelkezik idézési jogkörrel  Fel van jogosítva bizonyítékok kikérésére és helyszíni szemlékre  Nincs formális vizsgálati jogosítvány  Nem vizsgája meghatározott műveletek törvényességét  Információkat kérhet, de meghatározott dokumentumokat nem  Nincs idézési jogköre, de szükség esetén a miniszterek és a szolgálatok vezetői tanúvallomást tesznek  Panaszokat vizsgálhat betekinthet bizonyos dokumentumokba  Idézési joga van  A műveletek törvényességét nem vizsgálhatja

15 AZ OLASZ SZOLGÁLATOK SZERVEZTTÖRTÉNETE SISDE AISI SIFAR SID (kat.) (kat.) SISMI (kat.) AISE funkcionális territoriális elv elv


Letölteni ppt "Titkosszolgálatok és a demokráciák Titkosszolgálatok a 20-21. században 2011-11-10  kurtán 2011."

Hasonló előadás


Google Hirdetések