Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kultúra és kultúrák Humánetológia. Etológia 1973 Orvosi – fiziológiai Nobel-díj  Karl von Frisch  Konrad Lorenz  Nikolaas Tinbergen Csányi Vilmos.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kultúra és kultúrák Humánetológia. Etológia 1973 Orvosi – fiziológiai Nobel-díj  Karl von Frisch  Konrad Lorenz  Nikolaas Tinbergen Csányi Vilmos."— Előadás másolata:

1 Kultúra és kultúrák Humánetológia

2 Etológia 1973 Orvosi – fiziológiai Nobel-díj  Karl von Frisch  Konrad Lorenz  Nikolaas Tinbergen Csányi Vilmos Az emberi természet. Humánetológia. Vince Kiadó Csányi Vilmos Az emberi viselkedés. Sanoma

3 Etológia  Tinbergen klasszikus négy szempontja a viselkedés vizsgálatában (1963): mechanizmus: „hogyan” csinálja az állat az adott tevékenységet; funkció: „miért” viselkedik úgy az állat; ontogenezis: hogyan alakul ki és változik az adott viselkedés az állat egyedfejlődése során; evolúció: hogyan alakult ki és változott a vizsgált viselkedés az adott állatfaj törzsfejlődése során (filogenezis).

4 Öröklött emberi viselkedésformák  Újszülötteknél: emlőkeresés, szopóreflex fogóreflex Moro-reflex (veszély, esés esetén) úszóreflex merülési reflex lépegető reflex szemtörlő reflex hangjelzések belső állapotjelzésre  kontaktusfelvétel ébredés után, alvási hang, ivó hang, elégedett hang

5 Öröklött emberi viselkedésformák  Újszülötteknél: imitáció (arcjáték, ajakkerekítés, nyelvnyújtás) mosoly (nem pusztán imitáció!) tárgyállandóság koncepció  Később törekvés tárgyak megszerzésére agresszív és agresszió-csökkentő viselkedések  Kulcsingerek arc- és alakészlelés

6 Öröklött emberi viselkedésformák  Sok ezek közül megtalálható a főemlősöknél is félelemgrimasz, játékarc felmagasodás, meghajlás éberségi gesztusok evés közben

7 Öröklött emberi viselkedésformák

8

9 A humán viselkedés-komplex  A csoportélettel kapcsolatos viselkedési formák: Szociális vonzódás, zárt csoportok Csoporthűség Csökkent és szabályozott belső agresszió „Idegengyűlölet” Táplálékmegosztás Több funkciójú szexualitás Szülői gondoskodás – átruházható

10 A humán viselkedés-komplex  A csoportviselkedés összehangolását szolgáló mechanizmusok Az emóciók szinkronizációja: empátia Hipnotizálhatóság Viselkedési szinkronizáció: imitáció, másolás, tanítás, fegyelmezés, szabálykövetés Érzelmi és viselkedési szinkronizáció: ritmus, ének, zene, tánc, rítus

11 A humán viselkedés-komplex  Konstrukciós képességek Mímelés – érzelem- és gondolatkifejezés Nyelvhasználat Virtuális realitás (absztrakciós készség) Tárgyak használata és készítése Szociális rendszerek Hiedelemrendszerek

12 A humán viselkedés-komplex  Végeredmény: Közös hiedelmek Közös akciók Közös konstrukciók Olyan kontraintuitív következmények is megérthetőek, mint pl. az önfeláldozás  Mi a helyzet ma? „megapopuláció”, megszaladási jelenségek, „pszeudocsoportok”, egyszemélyes csoport

13 Mi az, ami specifikusan emberi?  A csoportviselkedés legtöbb eleme csak fokozati eltérést jelent a főemlősökhöz képest  A konstrukciós képességek sok esetben viszont radikális újításnak látszanak  Legtöbbször a nyelvi képességeket emelik ki – itt viszont túl nagy a szakadék, nehéz megérteni, hogyan alakulhatott ki (lásd erről Merlin Donald elképzeléseit később)  Mi a helyzet a szinkronizációs képességekkel?

14 Mi az, ami specifikusan emberi?  A csoportméret Felső határa: táplálékszerzés Alsó határa: védelem a ragadozók ellen Páviánok fő, szorosabban, csimpánzok jóval nagyobb területen, lazább csoportokban A csoporttagok közti versengés nagy, a táplálkozás során amennyire lehet, széthúzódnak, veszély esetén összetömörülnek

15 Mi az, ami specifikusan emberi?  Az emberi csoportok A nagy testméret ellenére szoros csoportszerveződés Egy területen fő, fős primér csoportokba rendeződve Ezek között csoportszintű kapcsolatok Nagyon rég óta (időszakosan) állandó alvóhely  Mi tette ezt lehetővé? A legfontosabb a csoporton belüli agresszió csökkentése  A legfontosabb ezek közül a táplálékmegosztással és a szexualitással kapcsolatos agresszió elnyomása  Ez a többi főemlősnél még igen erős

16 Mi az, ami specifikusan emberi?  Táplálékmegosztás Néhány társas ragadozófajnál is megtalálható A letelepedéssel és a hosszú utódgondozással hozható kapcsolatba (feltétele? következménye?)  A szexuális rivalizáció csökkentése A monogámia és a párkötődés kialakulásával  Az emberi kultúrák 40%-ában intézményesített a monogámia, a poligámia az azt elfogadó társadalmakban is csak a hierarchia tetején lévőkre jellemző Megváltozott funkciójú szexualitás  Általában egy utódra 1-4 aktus jut átlagosan  Két kivétel: az ember (~2000) és az oroszlán (~3000)  „oroszlánciklus”  Az ember esetében megjelenik a párkötő és örömszerző funkció (az utóbbi már a bonobóknál megfigyelhető)

17 Gondolkodás és utánzás  Az ember és a csimpánz összehasonlítása [Victoria Horner kísérlete: ]

18 Az ember: tanulógép  Erős imitációs hajlandóság: nehéz túlbecsülni a pontos, akaratlagos utánzás szerepét az emberi kultúra kialakulásában  Feltételezi a tanító felnőtteket  „Forradalom 9 hónapos korban” Michael Tomasello: Gondolkodás és kultúra (Osiris, 2002). Ekkor jelenik meg az ember különleges képessége: a közös figyelmi aktusok megjelenése (a csecsemő-felnőtt-tárgy hármas viszonylatában)

19 Univerzális tanulógép?  „Üres tábla” metafora (S. Pinker) – ez a standard társadalom- tudományi modell  A következő órákon árnyaljuk ezt, és megnézzük, hogyan alakulhatott ez ki! kultúra kulturális univerzálék kulturális változatosság természet genetikai egyetemesség genetikai változatosság hasonlóságokkülönbségek


Letölteni ppt "Kultúra és kultúrák Humánetológia. Etológia 1973 Orvosi – fiziológiai Nobel-díj  Karl von Frisch  Konrad Lorenz  Nikolaas Tinbergen Csányi Vilmos."

Hasonló előadás


Google Hirdetések