Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u. 2-4. fsz. 2. Társas lény - 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u. 2-4. fsz. 2. Társas lény - 1."— Előadás másolata:

1 Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u fsz. 2. Társas lény - 1

2 Filozófia 2 Követelmények Az óra látogatása Két zárthelyi dolgozat - az órán elhangzott anyag alapján. A zh kérdések a tantárgy weboldalán fent lévő ppt-kben szereplő anyagra vonatkoznak. A zh előtt legkésőbb egy héttel felkerül a weboldalra lehetséges zh kérdések listája. Bár a dolgozat megírásához a ppt-ken szereplő és az órán elhangzott anyag elegendő, a hallgatók felkészülését a következő ajánlott irodalmak segítik: Atkinson, et al. eds. Pszichológia, Osiris, fejezetek Aronson, E.: A társas lény. Közgazdasági és Jogi Kiadó, 1984.

3 Filozófia 3 Atkinson 18. és 19. fejezet 18. Szociális vélekedések és attitűdök A szociális vélekedések intuitív tudománya Attitűdök Személyközi vonzalom 19. Társas kölcsönhatás és társas befolyásolás Mások jelenléte Személyközi befolyásolás Csoportdöntés A friss kiadásokban kissé más a fejezetkiosztás, de ugyanezek a témák szerepelnek. Atkinson 3. kiadásában (Osiris, Budapest, 2005) 17. (Társas befolyás) és 18. (Társas megismerés) fejezetek.

4 Filozófia 4 Az óra célja Bizonyos alapvető ismeretek elsajátítása a szociálpszichológia nevű diszciplína területéről Nem válunk pszichológusokká, a pszichológusokat máshol képzik Nem folytatunk pszichológiai tanácsadást az óra keretei közt (a tanácsadók másutt érhetők el) Viszont megismerkedünk azzal, milyen módszerekkel dolgozik, milyen kísérleteket folytat a szociálpszichológia, kik a főbb szerzői, stb. 1. téma: az ember társas környezetben Illusztráció: Solomon Asch kísérlete

5 Filozófia 5 Asch (1951) kísérlete Vonalak megítélése 18 kép pár esetén kell eldönteni, melyik egyezik meg a három vonal közül az alapvonal hosszúságával Beavatottak 18-ból 12-szer rossz választ adnak

6 Filozófia 6 Asch - konformitás Kísérleti személyek - háromnegyede legalább egy esetben konform fele legalább 6 esetben ad rossz választ konform módon csak egynegyede áll ellen, közben mindannyian jelentős szorongást élnek át konformitás: az egyének gondolatainak, érzéseinek és viselkedésének igazodása a csoportnormához Személyes konformitás: elfogadjuk a csoport véleményét Nyilvános konformitás, behódolás: képzelt – vagy valós – nyomásnak engedelmeskedünk, amelyet valójában nem helyeslünk

7 Filozófia 7 Konformitás Meglepő, hogy még az individualistának gondolt nyugati társadalom tagjai is alávetettek a csoportbefolyásnak A konformitás persze fontos a kultúra fennmaradása, az emberiség vagy a csoport túlélése szempontjából, vagy a problémamegoldásban Az az érzés, hogy mások egyetértenek velünk, hozzájárul saját helyzetünk feletti uralom érzéséhez, növeli a véleményünk helyességébe vetett bizalmunkat De lehet manipulálni e révén az embert (Hogyan?) Vetítés: kandi kamera Mi árnyalja a csoportnorma befolyását?

8 Filozófia 8 Asch (1951) kísérlete - eredmények Befolyást gyakorlók száma További beépített személyek nem növelik jelentősen a konformitást 3 beépített ember esetén megnő a konformitás 1-2 beépített személy esetén alacsony konformitás

9 Filozófia 9 Az ember mint társas lény Mi a különbség az egyes ember egyedi viselkedése és a társas helyzet közt? Más emberek fizikai jelenléte, az ismeretek és a vélemények, melyeket átadnak nekünk, valamint érzéseink a csoportok iránt, melyekbe tartozunk, mind befolyásolnak minket a társas folyamatokon keresztül, akár társas helyzetben vagyunk, akár egyedül

10 Filozófia 10 Mások jelenlétének hatása  Könnyebb vagy nehezebb vizsgázni, ha mások figyelnék, ahogy vizsgázunk?  Mi lehet a magyarázata? Norman Triplett 1898: úszók és biciklisták jobban teljesítenek, amikor ellenfeleikkel versenyeznek, mint amikor egyedül edzettek Mások jelenléte javítja a teljesítményt? Társas facilitáció: a dolgozó hangyák több homokot ásnak ki, amikor más hangyák is ott vannak, Viszont a kísérleti személy gyakran több hibát követ el, amikor mások is ott vannak, vagy közönség előtt végzi, mint amikor egyedül van

11 Filozófia 11 Magyarázatok Ellentmondó eredmények: társas serkentés és gátlás is létezik Zajonc (1965) magyarázata: Mások jelenléte → arousal → domináns válasz valószínűsége növekszik Mi a domináns válasz? Nehéz vagy új feladatnál: a rossz. Könnyű vagy jól begyakorolt feladatnál: a jó. El tudunk-e képzelni másfajta magyarázatot is? Más magyarázatok: Értékeléstől való félelem (könnyűnél nincs) Figyelemelterelés (de! a teljesítménynövekedés? Talán a plusz arousal)

12 Filozófia 12 Példák a társas serkentésre és gátlásra Zajonc: gyakorlott vagy ösztönös válaszokból álló cselekvések közönség jelenlétében teljesítménynövekedést mutatnak (bicikli, horgászorsó tekerése) míg bonyolult, vagy újonnan tanult válaszok romlanak az együtt cselekvők esetében (l. együtt vizsgázás) Csótányok futnak a „labirintusban”, együtt vagy egyedül Kísérleti személyek számítógépbe írják a nevüket, valamint a nevük betűit visszafelé növekvő számokkal váltva – kísérletvezető jelenlétében vagy egyedül

13 Filozófia 13 Mekkora terület a szociálpszichológia a pszi-án belül? Klinikai pszichológia, pszichológiai elveket alkalmaznak érzelmi és viselkedési problémák megoldására (lelki betegségek, fiatalkori bűnözés, kábítószerfüggés, családi-házassági konfliktus) ezen belül tanácsadás – kevésbé súlyos problémák Fejlődés pszi. – az emberi fejlődés stációinak vizsgálata a születéstől az öregkorig (főként azért gyerekkor van fókuszban) Szociálpszi. – alább definiáljuk Személyiség pszi. - Hogyan lehet besorolni az embereket tulajdonságaik alapján csoportokba, vannak-e különálló személyiségvonások, (pl. introverzió, extroverzió) biológiai pszi. – fiziológia – pl. hogyan befolyásolják a nemi hormonok a viselkedést, melyik agyi terület irányítja a beszédet?

14 Filozófia 14 Területek a pszichológián belül Kísérleti pszi. Ez így félrevezető, hiszen más területek kutatói is kísérleteznek – pl. hogyan reagálnak az emberek érzékleti ingerekre, hogyan észlelik a világot, hogyan tanulnak és emlékeznek – főként alap készségekkel foglalkozik Fel lehet még sorolni: neveléspszi. szervezetpszi., munkapszi. Kognitiv pszichológia – ez részben átfed az előző kategóriákkal, de más megközelítés, inkább interdiszciplináris – kognitív – mentális – folyamatok – észlelés, emlékezés, döntéshozatal, problémamegoldás átfedésben filozófiával, kibernetikával – amelyek részben ugyanezen folyamatok iránt érdeklődnek – valamint idegtudomány, antropológia, nyelvészet, mesterséges intelligencia, stb. Pszichoanalízis: Részben a klinikai, részben a személyiség pszi-be sorolható

15 Filozófia 15 Mi a szociálpszichológia? Annak a tudományos tanulmányozását jelenti, hogy hogyan hatnak a társas és a kognitív folyamatok arra, ahogyan az emberek észlelik és befolyásolják egymást, illetve ahogyan egymáshoz viszonyulnak. Tehát nem csak a társas környezetben való viselkedés érdekli a szocpszicht, hanem a viselkedést meghatározó társas és kognitív folyamatok is. Egy kis történeti kitekintés: Vetítés

16 Filozófia 16 A szocpszi. gyakorlati felhasználása reklám, kommunikáció, média, meggyőzéstechnika, egészség, klinikai gyakorlat, segítségnyújtás iskola, nevelés munka, üzleti élet (normák szerepe a munkahelyen, munkanélküliséggel való küzdés, gyenge vagy erős irányítás a munkahelyen) politika, nemzetközi konfliktusok (fenyegetés és elrettentés a nemzetközi kapcsolatokban) sport, agresszív viselkedés a sportpályán, futballhuligánság törvénykezés: benyomások a tárgyalóteremben, kisebbségi befolyás az esküdtszéken közvélemény-kutatás, stb

17 Filozófia 17 Miért más a szocpszichológus mint a mindennapi ember? Miben más ez, mint mindaz, ami egyébként is érdekli az átlagembert? A különbség nem a célokban, hanem a módszerekben rejlik Pl: azt képzelnénk, lottónyertesek, frissen és gyorsan előléptetettek, stb boldogak, míg azok, akik megtudták, hogy súlyosan betegek, vagy akiket nem léptettek elő De! A szpsz megmutatta, hogy ez nem ilyen egyszerű. Lottónyertesek 1-2 év elteltével nem boldogabbak, súlyos betegek gyakran rendkívüli lelkierővel viselik, stb, akit gyorsan léptetnek elő, sokszor elégedetlenebb mint az, akinek kevesebb esélye az előrejutásra A tudományos kutatásra alapozott következtetések nem mindig egyeznek meg a józan ésszel (sokszor torzítunk, és nem is vagyunk tudatában, nem tudunk védekezni)


Letölteni ppt "Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Sztoczek J. u. 2-4. fsz. 2. Társas lény - 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések