Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet XIV. Logisztikai Fórum Magyar Logisztikai Egyesület Budapest,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet XIV. Logisztikai Fórum Magyar Logisztikai Egyesület Budapest,"— Előadás másolata:

1 Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleisch@vki.hu XIV. Logisztikai Fórum Magyar Logisztikai Egyesület Budapest, 2008. 02. 21-22. ZÁHONY TÉRSÉGE SZÉLESEBB HÁLÓZATI KITEKINTÉSSEL

2 2 Záhony térsége, szélesebb hálózati kitekintéssel 4 Mentegetőzés 4 Cselekedni beszéd helyett? Megfontolni, előretekinteni 4 Legtöbb gondolat megjelent már a korábbi előadásokban 4 Vázlat: 4 Több dimenziót jelent a címbeli „szélesítés” kifejezés: 4 Szemléleti: (Magyar Logisztikai Stratégia) 4 Térségi / hálózati összefüggések 4 Időbeli kitekintés: lehetséges forgatókönyvek

3 3 Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) 4 Magyar Logisztikai Stratégia (Tervezet, 2008 január) (Horváth Miklós már idézte, ő elégedetten idézve a célját. ) 4 Záhony kapcsán három gondolat kiemelése, kommentárral 4 „A schengeni külső határok, mint megállítási potenciál” (Az együttműködés legyen inkább a lényeg, ne a kényszerű akadály fenntartásában legyünk érdekeltek. ) 4 „A szomszédos országok versenye az áruszállítás kiszolgálásában és a disztribúcióban” (A stratégiai partnerség kialakítása a fontos. Pozitív példák: Koper, Rotterdam, Kassa meghívása a konferenciára, Czinkos Pál hasonló szellemű előadása) 4 „Magyarország megkerülhetetlen tranzit, [… …] szerepének megerősödése azáltal, hogy interkontinentális logisztikai cargo hubbá válik, a távol-keleti országok, illetve elsősorban Kína számára” (Megkerülhetetlenség?)

4 4 Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) kapcsán 4 Strukturális hézag: egyetlen kapcsolat külön-külön szorosan kapcsolt csoportok között

5 5 4 Strukturális hézag: egyetlen kapcsolat külön-külön szorosan kapcsolt csoportok között Pl. természeti akadály miatt Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) kapcsán

6 6 4 Strukturális hézag: egyetlen kapcsolat külön-külön szorosan kapcsolt csoportok között. Vagy mert nem kíváncsiak egymásra Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) kapcsán

7 7 4 Strukturális hézag (SH): egyetlen kapcsolat külön- külön szorosan összekapcsolt csoportok között 4 Kialakulása: természeti okok (kapu), 4 …vagy pl. az egymás iránti érdeklődés hiánya 4 Az SH valóban kiváló logisztikai szerepkör (monopólium). De ha tényleg igény van a kapcsolatra, többnyire nem őrizhető meg. 4 Társadalmi hálózatok elmélete: bróker szerep Akkor működik jól, ha a közvetítő mindkét kapcsolatrendszernek beltagja. (bizalom, normák, hálózat) 4 A jó pozíció megőrzése: Pl. sokáig ilyen volt a budapesti Duna- átkelés (nem épült híd) De ott aki nem épített, az is „mi” voltunk

8 8 Magyar Logisztikai Stratégia (tervezet) kapcsán 4 A logisztikusok álma: két strukturális hézag keresztezésében lenni. 4 „Ahol az észak- déli és a kelet- nyugati áramlatok találkoznak” 4 Kassa, Koper, Polgár, -- és mindenki más elmondja magáról 4 A keresztezés ténye igaz, de nem olyan nagy ritkaság. Rácspont

9 9 4 Peking – Bécs 11000 km 15- 18 nap vasúton Peking - Bécs 20000 km, 36 nap, heti gyakoriság hajóval Forrás: http://www.fareastlandbridge.euhttp://www.fareastlandbridge.eu Landbridge

10 10 4 Forrás: http://www.fareastlandbridge.com/http://www.fareastlandbridge.com/ Landbridge nyugati hídfő, keleti hídfő

11 11 4 Forrás: http://www.fareastlandbridge.com/http://www.fareastlandbridge.com/ 4 A nyugati hídfő: 14 ország, közülük 7 tenger nélkül. Négy bejárat ÉK Záhony; DNy Koper ( Trieszt, Rijeka ); ÉNy Hamburg, Rotterdam; DK Constanta (csak utóbbiról nem volt szó)

12 12 4 Forrás: Egyed Géza szakállamtitkár előadása GKM, Budapest, 2007. május 29. SmartPort Hungary – Miért éppen Magyarország? 4 A „nyugati hídfő” négy karakteres bejárata és a belvízi gerincút [A feltüntetett távolságok tengeri mérföldben]

13 13 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN 952-214-327-8 http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf

14 14 4 Kikötők versenyképessége 4 Forrás: Yeo, G.T. et al., Evaluating the competitiveness of container ports in Korea and China, Transport.Res. Part A (2008), doi:10.1016/j.tra.2008.01.014//

15 15 Kikötők versenyképessége 4 (1) kiszolgálás vízoldali fogadás, partoldali kiszolgálás, hinterland (képzett munkaerő, szabadkereskedelmi zóna) 4 (2) megbízhatóság zsúfoltság, fogadókészség 4 (3) költségek (lehetne parti és vízi oldali) 4 (4) külső kapcsolatok szárazföldi folyosók közelsége, ill. a kikötő elhelyezkedése a tengeri folyosókhoz képest 4 Tanulság: a versenyképesség fő tényezőit a kikötő saját tulajdonságai alkotják, szolgáltatása, (annak kiterjedése, minősége). (Az általános elvek e felsorolását túlhaladottá tette a Rákóczi András által ismertetett konkrét és részletes Záhony versenyképességi vizsgálat)

16 16 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN 952-214-327-8 http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf A teljes kereskedelmi forgalom Kína és főbb európai partnerei között, 2005- ben, [millió USD-ben] http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf

17 17 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN 952-214-327-8 http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf A teljes kereskedelmi forgalom Kína és főbb európai partnerei között, 2005- ben, [millió USD-ben] 130 bn USD 65 %; http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf

18 18 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN 952-214-327-8 http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf A teljes kereskedelmi forgalom Kína és főbb európai partnerei között, 2005- ben, [millió USD-ben] 130 bn USD 65 %; 18 bn USD 9 % http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf

19 19 4 Forrás: Ivanova, Oksana – Toikka, Tero – Hilmola, Olli-Pekka (2006) Eurasian Container Transportation Market: Current Status and Future Development Trends with Consideration of Different Transportation Modes. Research Report 179 Lappeenranta University of Technology, Department of Industrial Engineering and Management, Kouvola Research Unit. – with support from the European Union and TEKES, the Finnish Funding Agency for Technology and Innovation. ISBN 952-214-327-8 http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf A teljes kereskedelmi forgalom Kína és főbb európai partnerei között, 2005- ben, [millió USD-ben] 130 bn USD 65 %; 10 bn USD 5 % 18 bn USD 9 % http://kouvola.lut.fi/files/download/Research_Report_179_Nora.pdf

20 20 4 Forrás: Egyed Géza szakállamtitkár előadása GKM, Budapest, 2007. május 29. SmartPort Hungary – Miért éppen Magyarország?

21 21 Trans-Asian Railway Network 2004 – UN ESCAP

22 22 Trans-Asian Railway Network 2004 – UN ESCAP

23 23 4 Forrás: Egyed Géza szakállamtitkár előadása GKM, Budapest, 2007. május 29. SmartPort Hungary – Miért éppen Magyarország? 4 Szállítmányozási időadatok összevetése Korea – Észak-Európa viszonylatban ]

24 24 4 Forrás: Erdősi (2005) saját szerkesztése 4 Jelmagyarázat: 1 Transz-szibériai vasút; 2 N.E.W. korridor; 3 TRACECA korridor; 4 előbbi kiegészítései; 5 déli szárazföldi korridor; 6 észak-déli korridor 4 A Transz-szibériai és a többi transz-eurázsiai szárazföldi korridor, valamint az Észak–Dél korridor

25 25 4 Forrás: Eriksen, Odd (2005) Public consultation on the extension of the major trans-European transport axes to the neighbouring countries and regions

26 26 4 Forrás: Eriksen, Odd (2005) Public consultation on the extension of the major trans-European transport axes to the neighbouring countries and regions

27 27 Létrejön-e egyáltalán ez a várt forgalom? 4 Három forgatókönyv: 4 (1) Az időfaktor szerepe felértékelődik: a vasúti kapcsolat szerepe megnő. ( Kapacitás, megbízhatóság, biztonság.) A kínai- orosz, és orosz-európai uniós kapcsolatok minősége fontossá válik. ( Záhony és a többi vasúti tengely szerepe nagy) 4 (2) Az időfaktor szerepe felértékelődik, és a hajózás képes a megújulásával követni. ( Jeges-tengeri útvonal, vagy Amerika felőli útvonal, hajózási technológia-váltás ) ( Záhony szerepe kisebb ) 4 (3) A globális környezeti tényezők szerepe felértékelődik, és a szállítási költségek és kibocsátások elfogadhatatlanná teszik a most alakuló globális munkamegosztást. A relatíve kis távolságú kapcsolatok felértékelődése, a vasút felértékelődése. ( Záhony fontos, de inkább regionális szerepkörben )

28 28 Záhony térsége, szélesebb hálózati kitekintéssel 4 Tanulságok: 4 Egy áttekintő hálózati összehasonlítás jónak mutatja a transz-szibériai kapcsolat pozícióját 4 Ugyanakkor más fejlesztések is ugyanennek a forgalomnak a megszerzésére (ugyanennek a térségnek a kiszolgálására) számítanak. 4 Azon az oldalon jelentős a logisztika, ahol a térségi kereskedelmi célforgalom is nagy. 4 Létrejön-e egyáltalán a várt forgalom? Három forgatókönyv: a távolsági vasúti forgalom jelentős felértékelődése csak az egyikben kiemelkedő

29 Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet http://www.vki.hu/~tfleisch/ tfleisch@vki.hu XIV. Logisztikai Fórum Magyar Logisztikai Egyesület Budapest, 2008. 02. 21-22. ZÁHONY TÉRSÉGE SZÉLESEBB HÁLÓZATI KITEKINTÉSSEL KÖSZÖNÖM A FIGYELMET !


Letölteni ppt "Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet XIV. Logisztikai Fórum Magyar Logisztikai Egyesület Budapest,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések