Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI."— Előadás másolata:

1 EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok, 2009 február 9.

2 „Hazánkban a közlekedések ügyét a véletlen vezette eddig. Egyes hatóságoknak, jobbadán pedig azokban egyes egyéniségeknek tevékenysége állított ugyan elő az ország némelly vidékein jó utakat: de azok iránya, fentartása, használhatósága mindig egyéniségek nézeteitül, s erélyétül függött. Hány példa van, hogy egyes vidékek közlekedési állapotát egy tisztváltozás felforgatta, vagy a kereskedelmi mozgásnak egy alispán uj vonalt mutatott ki. Illy állásban rendszeres összeköttetésrül, országos fővonalakrul szó sem lehetett; mert rendszerünkbül folyólag csak helyhatósági utaink lehettek, az ország, s annak érdeke képviselve nem volt.” Grof Széchenyi István: Javaslat a magyar közlekedési ügy rendezésérül. Pozsony január 25-dikén 1848.

3 Európai folyosók 4 TEN-T Transzeurópai közlekedéshálózat 4 PEN Páneurópai folyosók – a TEN keleti kiterjesztése 4 TINA – a Páneurópai folyosók kiegészítése 4 TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése 4 REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése 4 Összefoglaló

4 TEM Észak-déli autópálya tervezete a nyolcvanas évekből. Stratégiai meggondolások? Vastag vonallal az u.n. déli autópálya elképzelése (1990) Európai folyosók

5 Az európai útrendszer átszámozása 1975-ben. K-Ny és É-D tengelyek, - új funkciók felismerése Európai folyosók

6 4 80-as évektől „Közös hálózatot a közös piachoz” 4 Transzeurópai hálózat (TEN-E, TEN-C, TEN-T) – Maastricht - EU 12 (-> EU 16-ra számítva) kiemelt projekt => (2004 ápr. 29: 30-ra emelik) 4 Mateu Turro (1999) Going Trans-European: Planning and financing Transport Networks for Europe. Elsevier „regionális érdekektől vezérelt folyamat, drága megoldások” TEN-T - uniós átlapoló közlekedéshálózat

7 4 A TEN-T 14 kiemelt projektje (1996) 4 1 High-speed train/combined transport N/S 4 2 High-speed train PBKAL 4 3 High-speed train south 4 4 High-speed train east 4 5 Betuwe Line, conventional rail/combined transp. 4 6 High-speed train/combined transp. France-Italy 4 7 Greek motorways Pathe and Via Egnatia 4 8 Multimodal link Portugal-Spain-Central Europe 4 9 Conventional rail Cork-Dublin-Belfast-Stranraer 4 10 Malpensa Airport, Milano 4 11 Oresund fixed rail/road link Denmark-Sweden 4 12 Nordic Triangle multimodal corridor 4 13 Ireland/United Kingdom/Benelux road link 4 14 West Coast Main Line 4 Forrás: Freight Transportation: The European Market - International Technology Exchange Program June 2002 TEN-T - uniós átlapoló közlekedéshálózat

8 4 Közben 1989 a berlini fal és a vasfüggöny leomlik 4 Pán-európai konferencia 1991 Prága, 1994 Kréta, 1997 Helsinki 4 „Krétai folyosók” v. Helsinki folyosók v. Páneurópai folyosók – a TEN keleti kiterjesztése TEN-T - uniós átlapoló közlekedéshálózat

9 4 Mit jelent a TEN keleti kiterjesztése ? Európai folyosók

10 4 A hálózat kiterjesztése kelet felé Európai folyosók

11 4 A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása Európai folyosók

12 4 A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása Európai folyosók

13 4 A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása Európai folyosók

14 4 A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása Európai folyosók

15 Páneurópai folyosók Forrás: A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók

16 Európai folyosók A TEN-T transzeurópai közlekedéshálózat és a PEC páneurópai folyosók

17 Hazai interpretáció 4 Az EU Közös Közlekedéspolitika (1992) hatásai térségünkre: az “áramlások tere” dominanciája 4 Magyar Közlekedéspolitika (1996): a kiegyensúlyozott öt stratégiai főirány ellenére az “Európai Unióhoz való csatlakozás elősegítése” domináns szerepet kapott, mégpedig olyan értelmezésben, mintha ennek fő letéteményese a folyosók mielőbbi kiépítése lenne. Ezzel a többrétegű hazai közlekedési rendszerből indokolatlan mértékben kiemelődik a régióközi kapcsolatok szintje (az “áramlások tere” hordozója) a városközi és faluközi kapcsolatok rovására (ami viszont a „helyek tere” kapcsolati háttere).

18 Hazai interpretáció A tranzitfolyosókat Magyarország a legforgalmasabb és védendő térségein vezeti keresztül

19 Egy lehetséges magyarországi régióközi folyosó-hálózati struktúra

20 Forrás: Fleischer Tamás – Magyar Emőke – Tombácz Endre – Zsikla György (2001): A Széchenyi Terv autópálya-fejlesztési programjának stratégiai környezeti hatásvizsgálata. 109 p. A Budapesti Közgazdaságtudományi és Államigazgatási Egyetem Környezettudományi Intézetének tanulmányai, 6. szám. Sorozatszerkesztő Kerekes Sándor és Kiss Károly. Budapest, 2001 december

21

22 Forrás: KHEM honlap Gyorsforgalmi úthálózat

23 4 Helsinkiben a 10 folyosó mellett négy páneurópai közlekedési térséget is kijelöltek PETRA (Pan-European Transport Areas) Ezek tengerhajózási medencék 4 A Fekete-tenger az egyik PETRA térség (BS-PETRA) 4 Fő fejlesztési prioritása Constanta kikötője Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése

24 Európai folyosók Az ERTMS vasúti teherszállítási korridorok 2005-től indult tervei

25 4 TINA – Transport Infrastructure Needs Assessment 4 ( There Is No Alternative ) – 11 csatlakozó ország módszertani segítése 1999 zárójelentés főhálózat = páneurópai folyosók + másodlagos hálózat (amit még a 11 ország javasolt) TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése

26 A helsinki folyosók és a TINA-hálózat kiegészítő elemei Forrás: A 8. sz. főút fejlesztési feladatai... UKIG Hálózatfejlesztési Főosztálya szept. 13 TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése

27 4 TIRS – Transport Infrastructure Study in Balkans – 7 ország ALB, B-H, BG, CR, SR-M, MAC, RO 4 BG és RO az alaphálózat azonos a TINA folyamatban meghatározottal, 4 A többi országban EIB Western Balkans Transport Infrastructure Inventory – 223 projekt finanszírozhatóság szempontjából kategorizálva TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése

28 A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók a balkáni térségben TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése

29 4 REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study – 5 ország ALB, B-H, CR, SR-M, MAC, 4 Cél: finanszírozható projektek keresése, majd rangsorolása 4 20 projektet kiválasztottak REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése

30 4 REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése Általános áttekintés és 20 projekt részletes előtanulmánya (pre-feasibility study)

31 Összefoglaló, tanulságok 4 A TEN 12 (15) uniós ország saját közlekedési hálózatának figyelembevételével alakított ki egy átlapoló hálózatot (1992) Azóta a hálózat háttérbe szorul, főleg 14 (30) projektről van szó 4 A PEN (páneurópai hálózat) a TEN kelet-nyugati folyosói meg- hosszabbításaként próbálta lefedni Európa keleti részét (1997) 4 A TINA megtartotta a PEN hálózatát, de lehetővé tette másodlagos folyosók beiktatását (1999) 4 A TIRS kiindulásnak tekintette a PEN és a TINA folyosókat, és kiegészítette öt további ország irányában (2002) 4 A REBIS az utóbbi öt ország hálózatát felmérte és kiegészítő javaslatokat tett (2003) 4 A teljes folyamatban dominál a projekt-orientált megközelítés, kizárólagosan az elemi projektek finanszírozhatósága képezi a rangsor alapját - és hiányzik az átlapoló hálózat funkcionális szerepének a tudatosítása. Ilyen módon a meglévő struktúra őrződik (erősödik) meg, nincs mód struktúraváltásra.

32 EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI LOGISZTIKA Szolnoki Főiskola, Nemzetközi Gazdálkodás Szak Nemzetközi Logisztika Szakirány Szolnok, 2009 február 9. VÉGE A MÁSODIK BLOKKNAK


Letölteni ppt "EURÓPAI KÖZLEKEDÉSI FOLYOSÓK: FOLYAMATOS TOLDOZGATÁS Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet NEMZETKÖZI."

Hasonló előadás


Google Hirdetések