Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bevezetés az informatikába 3. előadás Hardver alapismeretek II Szoftver alapismeretek.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bevezetés az informatikába 3. előadás Hardver alapismeretek II Szoftver alapismeretek."— Előadás másolata:

1 Bevezetés az informatikába 3. előadás Hardver alapismeretek II Szoftver alapismeretek

2 Hardver II

3 Formatálás, (formázás) A mágneslemez gyárilag homogén mágneses felülettel bir formázó program: sávokat, szektorokat alakít ki az adathordozón FAT (l.majd) Gyökérkönyvtár (l.majd)

4 Monitor megjelenítő egység video kártya: monitor vezérlése része: video RAM szerepe: kijelzés általunk adott adatok, számítógép üzenetei, eredmények, amiket írott formában nem szükséges megőrizni Kezelés

5 Monitorok csoportosítása Megjelenítés elve Katódsugárcsöves Folyadékkristályos Gázplazmás Megjelenített kép típusa (üzemmód) Grafikus Karakteres Színkezelés Monocrom  Színes  Színmélység: 16, 24 bit High,true color Felbontóképesség Monitor típusok: - Hercules (750*348 monocrom) - CGA kis felb. (320*200 4 szín,…) - EGA (640* szín, egyszerre 16 jeleníthető meg) - VGA (640*480) - SVGA (640*480, 800*600, 1024*768, 1280*1024, 1600*1200) min. 256 szín Képernyőátmérő 15”, …, 21”

6

7 Billentyűzet Adatbeviteli eszköz 1 karakter leütése - CPU - Display pl. 101, 102, 105 gombos kezelés: gomb, shift+gomb, altgr+gomb Numerikus, alfabetikus, spec. karakterek Pozicionáló bill. Szövegszerkesztő bill. Vezérlő bill Funkcióbill. Kapcsolóbill. kódolásmegjelenítés

8

9 Mouse (egér) Mutató és pozicionáló eszköz mechanikai elven optikai elven Gombok száma:2,3,4 Mutatás Kattintás 2*kattintás Mozgatás További eszközök Mouse-pen Trackball Touch-pad Tuch-screen Fényceruza Lightpen Digitalizáló tábla

10 Nyomtató Illesztés: párhuzamos nyomtató csatoló (parallel port) vannak hálózati nyomtatók +vezérlő kártya nyomtatási kép apró pontokból áll össze Felbontás: dpi (dot per inch) Saját memória: nyomtatópuffer Nyomtatás: (lassú) 1.nyomtatás 2.letöltés > 300 extra = 300 átlagos < 300 gyenge

11

12 Modem Telefon-modem ISDN-modem

13

14 Egyéb adatbeviteli (input) egységek Mikrofon Fényceruza Kódolvasó Kamera Scanner (lapolvasó)...

15 Megjelenítő (output) eszközök Nyomtató Rajzgép (plotter) Hangszóró Fejhallgató Fülhallgató Video projektor

16 Hardware - Osztályozási szempontok Feldolgozási sebesség: (MIPS) CPU jell. Tárkapacitás: OM mérete, tárolható byte-ok száma (32 MB - 1GB) Szóhosszúság: (32, 64,) CPU-ban egyidejűleg feldolgozott bitek száma Csatlakozó perifériák köre: kiegészítők, ezek munkájának sebessége Adatátviteli sebesség: (baud - bit/sec) 1 átviteli vonalon szg. - szg. szg. - periféria között

17 Szoftver alapismeretek

18 Állomány - File, fájl Definíció logikailag összefüggő adatok halmaza, bájtok sorozata (Kb,Mb,Gb) (utolsó bájt: EOF) háttértéron való tárolás alapegysége Analógia - könyv Azonosítása: egyedei azonosítóval Típusok: ASCII fájl - ASCII kódolt bináris fájl - más módon kódolt info.

19 Fájlnevek Általános forma: alapnév.kiterjesztés ~ tartalom~ típus pelda.c, test.txt, stb. Konvenciók, példák kiterjesztésre:.BAT - parancs fájl.XLS - Excel fájl.PPT - PowerPoint fájl.HTML hipertext.ZIP,.ARJ - tömörített fájl.TXT - ASCII fájl.DOC - Word dokumentum.EXE - végrehajtható fájl.WAV - hang.JPG,.GIF,.TIF,.BMP - kép.AVI - mozgó kép

20 Könyvtárstruktúra Adathordozón fizikai elhelyezés - felhasználót nem érinti, (FAT) logikai felépítés - hierarchikus struktúra, (fa struktúra) katalogizálva Főkönyvtár, alkönyvtárak, fájlok ~ könyvtár főkönyvtár, directory, gyökérkönyvtár, root ~ terem, doboz alkönyvtár, subdirectory, directory, folder, mappa ~könyv FAT - fájl allokációs tábla -foglaltság adminisztrálása az adathordozón

21 Példa directory-struktúrára WinCommander tree-ből fájlok mappák

22 Egyedi azonosítás (file, directory) 1. Útvonal a strutúrába (gyökértől lefelé, ~ nagyobb egység -> szűkebb egység) abszolút, relatív útvonal kitüntetett könyvtárak 2. Állomány saját neve

23 Szoftver típusok BIOS Operációs rendszer Alkalmazói szoftverek Fejlesztőrendszerek Segédprogramok (utility-k)

24 BIOS Basic Input Output System PC-k operációs rendszereinek (l. később) közös alapját képezi Alaplapon ROM-ba égetve Perifériákat kezelő alacsonyszintű programok Feladatai:  Szg. egységek ellenőrzése  Alapfunkciók irányítása  Gépi szintű folyamatok vezérlése  Operációs rsz. keresése

25 Operációs rendszer Számítógép felhasználó kapcsolat Programrendszer Funkciói: Hardveregységek kezelése (klaviatúra, monitor, háttértárak, egyéb perifériák kezelése) Fájlkezelés Programok futtatásának biztosítása, felügyelete

26 Fájlkezelés katalógus kezelése adminisztráció katalógus listázása fájl törlése fájl másolása (copy) fájl áthelyezése, átnevezése (rename, move) új könyvtár létésítése könyvtár módosítása, törlése

27 Programok futtatásának felügyelete Program betöltése a memóriába Program elindítása Futás felügyelete (erőforrásigények kielégítése)

28 A kernel (mag) Az op. rsz. legfontosabb része Alapfunkciókat biztosít

29 Bekapcsolástól a munka kezdetéig 1. Gép bekapcsolása sorrend: perifériák, számítógép 2. BIOS 3. Kernel betöltődik a memóriába 4. Az operációs rendszer elvégzi az alapbeállításokat Boot

30 A Boot Az op. rendszer automatikus betöltése: 1. Memóriateszt pr. ( esc- vel megszakítható) 2. Setup beállítási lehetőség rendelkezésre álló hardver komponensek beáll. Del - lel aktualizálható vagy az előző beállítás él aktuális hardverkonfiguráció listázása 3. Op. rsz. betöltése keresés sorrendje: floppy, hard disk 4. Munkakörnyezet beállítása

31 Példa operációs rendszerekre DOS Unix Linux OS/2 Novel Windows3.1, Win95 WIN98 WinNT Win2000 WinME

32 Alakalmazói szoftverek Programrendszer jól meghatározott, komplex felhasználói igény kielégítésére Adott hardver-szoftver platformra Verziószám (lefelé kompatibilitás) Installálás (telepítés) kitömörítés a hard diskre segitség:  installáló segédprogram (párbeszédes)  readme fájl Indítás: op. rendszerből, pr. betölése a memóriába, Kilépés: memóriából törlődik, op. rsz. visszakapja a vezérlést

33 Példák alakalmazói szoftverekre Szövegszerkesztők Adatbáziskezelők Táblázatkezelők Grafikus rajzoló programok Mérnöki tervező rendszerek Orvosi képfeldolgozó rendszerek Ügyviteli rendszerek Oktató programok Zenei lejátszó programok Internetes böngésző programok

34 Meghajtóprogramok Eszközmeghajtó,driver adott perifériás eszköz vezérlését végzi pl. billentyűzet-driver, egér-driver installálni kell aktivizálni kell (elindítani) memóriarezidens pr.

35 Számítógépvírusok Rosszindulatú pr. Önmaga lemásolására képes (szaporodik) Rejtett működés Víruskereső program detektál vírusmentesít

36 Programok kezelési módjai Felhasználó és gép közötti kommunikáció módjai Parancsvezérlés parancsszó paraméterek Menüvezérlés fejléc menü (menü bar) helyi menü (gyorsmenő) dialógusablak (dialog box) Ablakos vezérlés (bezárás, minimalizálás, méretezés, mozgatás, gördítősáv, ikon)

37 Hypertext, multimédia Hypertext Számítógépes dokumentáció Hivatkozási kapcsolatokkal (kapcsolómező, link) Multimédia-elemek kép, hang, video Multimédia rendszer multimédia-elemeket kezelő hardver, szoftver Hypermédia dokumentum hypertext+multimédia pl. www

38 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Bevezetés az informatikába 3. előadás Hardver alapismeretek II Szoftver alapismeretek."

Hasonló előadás


Google Hirdetések