Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Serdülőkori problémák. Serdülők problémás viselkedését meghatározó tényezők (Jessor és Jessor, 1977) Szocio-demográfiai háttér Szocializáció Személyiség.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Serdülőkori problémák. Serdülők problémás viselkedését meghatározó tényezők (Jessor és Jessor, 1977) Szocio-demográfiai háttér Szocializáció Személyiség."— Előadás másolata:

1 Serdülőkori problémák

2 Serdülők problémás viselkedését meghatározó tényezők (Jessor és Jessor, 1977) Szocio-demográfiai háttér Szocializáció Személyiség szerkezete Észlelt környezeti rendszer Viselkedés

3 Átmeneti hajlam életkori sajátosság serdülők önészlelése nagyon fontos Családi kontextus szerepe Steinberg és Barber ( ): pszichológiai és viselkedés kontroll

4 Agresszív viselkedés

5 Agresszív magatartási zavar: gyerek legalább fél éven keresztül agresszív magatartást tanúsít, mások ellen vagy tulajdonuk ellen agresszíven lép fel Szerepek, szabályok be nem tartása nem agresszív magatartási zavar

6 Agresszió és szocializáció Társadalmi hatások Értékváltozások Család Szülői nevelés Családi környezet Gyermekbántalmazás Iskola Iskolai zaklatás

7 Társadalmi hatások önmegvalósítás, versengés teljesítményközpontú szemlélet fiatalok önállósodása, egyre nagyobb szabadság (kettősség) generációs szakadék csökken a fiatalok feletti kontroll média szerepe egyre több erőszakkal szembesülnek

8 Növelik az agresszivitás esélyét: otthoni kommunikáció agresszív tartalmú elhanyagoló, fizikailag bántalmazó szülő parancsolgató szülői magatartás, primitív fogalmazás, fenyegető, bizonytalan kijelentések kritizálás, negativisztikus viszonyulás a gyerekhez anyai ellenségesség a gyermek irányába konzisztens határok, szabályok hiánya a nevelésben, főleg az agresszióval szemben Családi hatások

9 Iskolai zaklatás (D. Olweus) „ A diákot zaklatás vagy elnyomás éri akkor, ha ismétlődően és hosszú időn keresztül negatív cselekedeteknek teszi ki egy vagy több diák.” 3 feltételnek kell teljesülnie: agresszív viselkedés vagy sérelem okozása szándékosan ismétlődően, hosszú időn át hatalmi egyensúly hiánya

10 Mi jellemzi a tipikus áldozatot? 1. Passzív vagy meghunyászkodó áldozat: szorongók, kevésbé érzik magukat biztonságban gyakran elővigyázatosak, érzékenyek és csendesek támadás hatására sírás, visszahúzódás alacsony önbecsülés csődtömegek magányosak, viselkedésük nem agresszív

11 Mi jellemzi a tipikus áldozatot? 2. Provokatív áldozat szorongásos és agresszív viselkedésminták koncentrációs zavarok, viselkedésük irritálhatja környezetüket, feszültséget keltenek némelyikük hiperaktív, provokálják társaikat, negatívan viszonyulnak hozzájuk

12 Mi jellemzi a tipikus zaklatót? kortársak ellen irányuló agresszív viselkedés gyakran a felnőttekkel szemben is agresszíven viselkednek impulzivitás, erős késztetés az uralkodásra, kevés együttérzés alacsony szorongásszint, biztonságérzet hiánya nem figyelhető meg népszerűségük átlagos vagy átlag feletti

13 vágynak a hatalomra ellenséges érzelem a környezetük iránt

14 Az agresszív reakció kialakulása 1.Elsődleges gondviselők gyermek iránti alapvető érzelmei az első években 2. Megengedő viselkedés a gyermek agressziójával szemben 3. Autoriter gyermeknevelési módszerek, testi fenyítés, „Erőszak erőszakot szül” 4. Gyermek természete, temperamentuma

15 Intervenciós program Iskolai szintOsztály szintjeEgyén szintje fokozott ellenőrzés a szünetekben vonzó játszóhelyek segélyhívási lehetőség szülő-pedagógus találkozók pedagóguscsoportok tevékenysége az iskolai klíma javítása érdekében szülői vita- és beszélgető csoportok szabályok kialakítása a kegyetlenkedés ellen rendszeres osztályfőnöki órák kooperatív tanulás szülők-tanárok és diákok közös találkozói kellemes közös tevékenységek drámajátékok szépirodalom komoly beszélgetés a támadókkal és áldozatokkal érintett gyerekek szüleivel „közömbös” diákok segítése tanácsok a szülőknek vitacsoportok a támadók és áldozatok szülei között iskolaváltás

16 Bűnözés

17 Fiatalkorú bűnöző Meghatározói: 1.Egyéni különbségek A. Személyiség Comfort (1950): személyiség kategóriák  Inadaptált pszichopátiás személy  Agresszív egocentrikus  Erkölcsileg aberrált

18  fantázia bűnöző  „függő” pszichopátiás személy  paranoid pszichotikus személy

19 Miben különböznek társaiktól? óvodás korban felfedezhető jegyek longitudinális felmérések korai agresszivitás hasonló szociális problémák (kapcsolatteremtés)

20 B. Kognitív és erkölcsi fejlődés kevésbé intelligensek ahhoz, hogy a sikereket az iskolán belül megtalálják nem találtak öf. az agresszivitás és morális ítéletalkotás között C. Iskolai teljesítménybeli eltérések

21 Egészségügyi problémák

22 1.Alkohol fogyasztás Korán érés felnőttes tevékenység Inadaptív coping stratégia Kortársnyomás Szülői hatások

23 2. Dohányzás szülői és kortárs hatások kapcsolatteremtésben segít

24 Táplálkozási zavarok

25 Kóros alultápláltság (anorexia nervosa) serdülőkorban, lányoknál állandó fogyókúra, undorodik az ételtől elutasítja az étkezést, minimális fogyasztás egészségügyi problémák, életveszélyes állapot

26 menstruáció elmarad, másodlagos nemi jelleg nem fejlődik súlyos anya-gyermek konfliktus apa háttérben, anya domináns perfekcionista légkör

27 Bulimia nervosa kórosan sok evés általában normál testsúly kényszeres evés, utána önhánytatás, hashajtózás, testedzés súlyos eü. Károsodások anorexiás – bulimiás időszakok váltakozása gyakori


Letölteni ppt "Serdülőkori problémák. Serdülők problémás viselkedését meghatározó tényezők (Jessor és Jessor, 1977) Szocio-demográfiai háttér Szocializáció Személyiség."

Hasonló előadás


Google Hirdetések