Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A rádiónavigációs rendszerek használata a helymeghatározásban, geodéziában, és a repülésben Számítástechnika I MFK Készítette: Rajnai Gábor PBDGM3.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A rádiónavigációs rendszerek használata a helymeghatározásban, geodéziában, és a repülésben Számítástechnika I MFK Készítette: Rajnai Gábor PBDGM3."— Előadás másolata:

1 A rádiónavigációs rendszerek használata a helymeghatározásban, geodéziában, és a repülésben Számítástechnika I MFK Készítette: Rajnai Gábor PBDGM3

2 Fontosabb Dátumok a repülésben 1903Wilbur és Orwille Wright Első repülés motoros géppel 1909Louis BleriotElőször repüli át a La Manche Csatornát 1919John Alcock Arthur Brown Először repülik át az Atlanti óceánt

3 A Wright fivérek első gépe Tévedés azt hinni, hogy ez volt az első embert szállító légijármű Wrighték már több mint két éve kísérleteztek sikeresen ugyanezzel a szárnykialakítással vitorlázógépeken

4 A XX. Század elejétől a II. Világháborúig A rádiós iránymérést eredetileg az Első Világháborúban a Franciaországban harcoló szárazföldi csapatok fejlesztették ki Az első repülőgépes rádiós irányméréseket kereskedelmi rádiók adásaira végezték Kezdetben nehézkesen működött a rendszer, mivel szükség volt egy navigátorral a fedélzeten, aki kezeli a hurokantennát Később 1929-től forgóantennás kimondottan repülőgépek számára fejlesztett iránymérő tornyokat telepítenek az Egyesült Államokban

5 A II. világháború: A Lorentz sugár A Lorentz Sugár hangvezérlésű műszeres leszállító eszköz, melyben a kifutópályától balra pontsorozatok, jobbra vonalsorozatok hallhatók. Ha a pilóta rajta van a pálya középvonalán, akkor folyamatos sípolást hall a fülhallgatójában

6 Rádióirányzék használata a II. világháborúban Knickenbein 1 transzmitter Knickenbein 2 transzmitter Célpont

7 A rádiós iránymérések céljai A fő cél egyben a navigáció célja is: hogyan jussunk el A pontból B pontba Légifolyosók kijelölése, melyeken a légiforgalom ellenőrizhetően halad Repülőtér környéki eljárások navigációs pontokkal történő elősegítése az irányítószemélyzet tehermentesítése céljából

8 Az első légifolyosó (1918) American Airmail Route

9 Navigációs rendszerek a GPS előtti időkből: Az RDF és az ADF RDF: Rádió Iránykereső: Az első rádiós iránymérési technika ADF: Automatikus iránykereső: A Rádiós Iránykereső továbbfejlesztett változata. Egy személy is tudja üzemeltetni. NDB: Irányítatlan Jeladó: Bármilyen alacsony frekvenciás adó, amire az ADF rá tud állni

10 A VOR VOR: Ultramagas frekvenciás irányítatlan jeladó Az irányt Egy rögzített MASTER antenna, és egy irányított másodlagos antennával küldi el az irányadatot a repülőnek, mely a két jel fáziscsúszásából számítja ki az abszolút irányt. A VOR óriási előrelépés az ADF-hez képest, mert képes abszolút földrajzi irányt mérni Pontosabb Két VOR-ral meghatározható a repülőgép helyzete

11 Az ADF és a VOR Rendszer összehasonlítása ElőnyeHátránya VOR Abszolút földrajzi iránymérés, Abszolút helyzet meghatározás Csak 200 tengeri mérföldön belül működik. Drága fenntartás ADFA Föld görbületén túl is tud jelet küldeni Olcsó fenntartás Időjárás és domborzatérzéken y Csak relatív irányt tud megadni a torony felé

12 A DME DME: Távolságmérő eszköz A másodlagos radar elvén működő transzponder, mely visszhangokat küld vissza a repülőhöz Nem önálló navigációs eszköz, mert nem képes irányt adni Az NDB-k kivételével (néha ott is) minden irányjelzésre képes földi telepítésű rádiónavigációs eszközbe beépítik

13 Leolvasó Műszerek Az univerzális kijelző(OBS) Rádiómágneses kijelzó (RMI) Távolságmérő (DME) kijelző


Letölteni ppt "A rádiónavigációs rendszerek használata a helymeghatározásban, geodéziában, és a repülésben Számítástechnika I MFK Készítette: Rajnai Gábor PBDGM3."

Hasonló előadás


Google Hirdetések