Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Marketing-lehetőségek vállalati információs szolgáltatásokra Mikulás Gábor, GM Consulting www.gmconsulting.hu/inf www.gmconsulting.hu/inf MKE – Műszaki.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Marketing-lehetőségek vállalati információs szolgáltatásokra Mikulás Gábor, GM Consulting www.gmconsulting.hu/inf www.gmconsulting.hu/inf MKE – Műszaki."— Előadás másolata:

1 Marketing-lehetőségek vállalati információs szolgáltatásokra Mikulás Gábor, GM Consulting MKE – Műszaki Könyvtáros Szekció, okt. 25.

2 Tartalom 1. Vállalati célok 2. Könyvtári stratégia 3. Portfolió felmérése 4. Akciózzunk! 5. Finomszabályozás 6. Térítés ügye

3 1. Vállalati célok A cél és az eszköz tisztázása (a belső szolgáltatási lánc tudatosítása) A cél és az eszköz tisztázása (a belső szolgáltatási lánc tudatosítása) Az egységek számára (így a könyvtár és információs központ, forrásközpont stb.) számára is a vállalati cél támogatása jelenti a minőséget Az egységek számára (így a könyvtár és információs központ, forrásközpont stb.) számára is a vállalati cél támogatása jelenti a minőséget Reengineering vagy TQM (lenyesni, ami nem a célokat támogatja, vagy folyamatos ésszerűsítés) Reengineering vagy TQM (lenyesni, ami nem a célokat támogatja, vagy folyamatos ésszerűsítés)

4 2. Könyvtári stratégia Cél: „Managing information to people” (M.B.Line) Cél: „Managing information to people” (M.B.Line) „Vevőismeret” csiszolása (látens igények is!), proaktivitás, tudatos integrálódás a cégstratégiába; Felejtsünk el könyvtárként gondolkodni! „Vevőismeret” csiszolása (látens igények is!), proaktivitás, tudatos integrálódás a cégstratégiába; Felejtsünk el könyvtárként gondolkodni! Folyamatos innováció szoros visszacsatolásokkal (minőségirányítás) Folyamatos innováció szoros visszacsatolásokkal (minőségirányítás) L. Fuld: „A főnök kedvenc számai”

5 Könyvtár, mint eszköz Megkerülhetetlen forrásként működni Megkerülhetetlen forrásként működni Taktika: rutinműveletek egyre kisebb fajlagos költséggel, az egyedi projektek állandó reálértékben, portfoliófejlesztésre növekvő források Taktika: rutinműveletek egyre kisebb fajlagos költséggel, az egyedi projektek állandó reálértékben, portfoliófejlesztésre növekvő források Alternatív szolgáltatók, szolgáltatások feltérképezése (mi számoljunk velük először) Alternatív szolgáltatók, szolgáltatások feltérképezése (mi számoljunk velük először)

6 3. A portfólió felmérése Könyvtári tőkék: Materiális: „vasak”, fizikai és virtuális dokumentumok, berendezések stb. Immateriális: ügyféltőke, humántőke, szervezeti tőke Könyvtári tőkék: Materiális: „vasak”, fizikai és virtuális dokumentumok, berendezések stb. Immateriális: ügyféltőke, humántőke, szervezeti tőke A meglévő képességek (költség) kompetenciává (lehetséges bevételi forrássá) fejleszthetők A meglévő képességek (költség) kompetenciává (lehetséges bevételi forrássá) fejleszthetők

7 4. Akciózzunk… „Menjünk oda”, ahol a szakemberek vannak „Menjünk oda”, ahol a szakemberek vannak Kérdezzünk az igényekről, együttkávézás :-) Kérdezzünk az igényekről, együttkávézás :-) Állítsuk elő a „főnök” kedvenc számait és szállítsuk neki(k) Állítsuk elő a „főnök” kedvenc számait és szállítsuk neki(k) Adjunk rendszeresen ajánlatokat, ne mi várjuk a megkeresést (esetleg nem jutunk eszükbe) Adjunk rendszeresen ajánlatokat, ne mi várjuk a megkeresést (esetleg nem jutunk eszükbe) A belső térítéses rendszer körültekintő bevezetése A belső térítéses rendszer körültekintő bevezetése Legyünk vizuálisan is azonosíthatók (saját arculat, intranetes megjelenés, rendszeres hírlevelek stb.) Legyünk vizuálisan is azonosíthatók (saját arculat, intranetes megjelenés, rendszeres hírlevelek stb.)

8 Akciózzunk! Folyamatosan további lehetőségek kínálata (vö.: M.E.Bates javaslata) Folyamatosan további lehetőségek kínálata (vö.: M.E.Bates javaslata) Használóképzés, bemutatók, részvétel más belső képzésekben, mint információszállító—értékhozzáadó Használóképzés, bemutatók, részvétel más belső képzésekben, mint információszállító—értékhozzáadó Alkalmanként részvétel könyvtártól távol eső tevékenységekben is (imázsformálás) Alkalmanként részvétel könyvtártól távol eső tevékenységekben is (imázsformálás)

9 5. Finomszabályozás Az ügyfelek informális reakcióinak megfigyelése (nem a „szöveg” kell) Az ügyfelek informális reakcióinak megfigyelése (nem a „szöveg” kell) Formális reakciók rögzítése pr-célból Formális reakciók rögzítése pr-célból Belső könyvelés, vagyon figyelése (IAM) és gazdálkodás velük a vevői szükségletek szerint, folyamatszabályozás esetleg minőségirányítás bevezetése Belső könyvelés, vagyon figyelése (IAM) és gazdálkodás velük a vevői szükségletek szerint, folyamatszabályozás esetleg minőségirányítás bevezetése Költségtudatosság erősítése (a könyvtárosokban és ügyfelekben egyaránt) Költségtudatosság erősítése (a könyvtárosokban és ügyfelekben egyaránt)

10 6. Belső térítés hosszabb távon Növekvő forgalom és munkaminőség Növekvő forgalom és munkaminőség A könyvtárosok könyvtári (információs) feladatokat látnak el A könyvtárosok könyvtári (információs) feladatokat látnak el A cég kevesebbet költ könyvtárra, mert az megtanult gazdálkodni A cég kevesebbet költ könyvtárra, mert az megtanult gazdálkodni Elszakadás a központi költségvetéstől? Elszakadás a központi költségvetéstől? Az osztályok máshonnan is vásárolnak információt, a könyvtár másnak is szolgáltat Az osztályok máshonnan is vásárolnak információt, a könyvtár másnak is szolgáltat Three years experience with fee-based services is corporate library / P. Ratliff, T. J. Weeks. In: Special Libraries 86 (1995) 1 p

11 Kritikus sikertényezők Tempós intézkedések (cselekvés jóval az elvonás és bezárás előtt) Tempós intézkedések (cselekvés jóval az elvonás és bezárás előtt) Kultúra: hatalom- és szerepkultúra helyett feladat- vagy személykultúra az ideális Kultúra: hatalom- és szerepkultúra helyett feladat- vagy személykultúra az ideális Tanulási képesség, szakismeret és jó menedzsment-gyakorlat Tanulási képesség, szakismeret és jó menedzsment-gyakorlat Eredményes belső kommunikáció Eredményes belső kommunikáció

12 Gyakori veszély A könyvtárvezető nem funkcionális (használatból eredő elégedettségen alapuló) biztonságot igyekszik megteremteni (helyette kapcsolatépítés) A könyvtárvezető nem funkcionális (használatból eredő elégedettségen alapuló) biztonságot igyekszik megteremteni (helyette kapcsolatépítés) Emögött szakmai gyengeség és / vagy gyors karrier vágya, kisebbrendűség(?) a gyakori motívum Emögött szakmai gyengeség és / vagy gyors karrier vágya, kisebbrendűség(?) a gyakori motívum Eredményesség, hatékonyság nélkül Eredményesség, hatékonyság nélkül Hosszú távon nagy veszély (országosan is!) Hosszú távon nagy veszély (országosan is!)

13 Értéklánc, értékrend Könyvtár Szervezeti egységek Igazgatóság

14 Tehát: Nem dokumentumok szolgálata! Nem dokumentumok szolgálata! Nem információ szolgálata! Nem információ szolgálata! A releváns tudás előállításának, vállalati értékteremtésnek a támogatása! A releváns tudás előállításának, vállalati értékteremtésnek a támogatása! Nem ügyfél-időt lekötni, hanem ügyfél- időt megtakarítani (plug-and-play termékre összpontosítani). Nem ügyfél-időt lekötni, hanem ügyfél- időt megtakarítani (plug-and-play termékre összpontosítani). Nem lesz időnk félni a bezárástól. Nem lesz időnk félni a bezárástól.

15 Kérem, osszák meg tapasztalataikat! Mikulás Gábor

16 Marketing infobrókereknek, TMT, 2004/12. Marketing infobrókereknek, TMT, 2004/12. Ez az előadás: marklehetosegek.ppt Ez az előadás: marklehetosegek.ppt marklehetosegek.ppt marklehetosegek.ppt KIT Hírlevél ( címre küldve) KIT Hírlevél ( címre küldve)


Letölteni ppt "Marketing-lehetőségek vállalati információs szolgáltatásokra Mikulás Gábor, GM Consulting www.gmconsulting.hu/inf www.gmconsulting.hu/inf MKE – Műszaki."

Hasonló előadás


Google Hirdetések