Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tömegrendezvények rendkívüli időjárás

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tömegrendezvények rendkívüli időjárás"— Előadás másolata:

1 Tömegrendezvények rendkívüli időjárás
„Ez is a főváros” Tömegrendezvények rendkívüli időjárás Tatorján István pv. ezredes

2 „Ez is a főváros” 2006. Augusztus 20. Tatorján István pv. ezredes

3

4 Becslések szerint a vihar ideje alatt a tűzijáték helyszínein mintegy 1 millió ember tartózkodott.
Az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása szerint Budára kor ért a vihar több mint 100 km/h sebességgel. Mintegy perc alatt vonult át a fővároson ez alatt 7-8 mm csapadék esett.

5 HÍR TV augusztus

6 Fel nem robbant pirotechnikai eszközöket keresnek a tűzszerészek
Fel nem robbant pirotechnikai eszközöket keresnek a tűzszerészek. A Lánchíd, Gellért-tér, az Alagút és a Hegyalja út egy része lezárásra került a keresés miatt. Nem 1, hanem több hajó is összeütközött és felborult a Dunán. A pánik miatt nagyon sok gyerek elsodródott szülei mellől. A Viharra az OMSZ már kora este figyelmeztetett. Vácról, Dunakesziről, Nógrád megyéből kellett a mentőszolgálatnak segítséget hívni a sérültek ellátására.

7 A Keleti pu. –nál több ablak a homlokzat elé zuhant
A Keleti pu. –nál több ablak a homlokzat elé zuhant. Sérülés nem történt. A mentővel kórházba szállított sérültek száma 90 főnél is több. Ebből 30 súlyos sérült, de többen „lábon” mentek be a kórházba, főleg fej- és koponyasérülésekkel. A tűzoltókhoz több 1000 riasztás érkezett, várhatóan reggelre végeznek a mentéssel. A tűzijáték megkezdése után kitört vihar több működésbe nem lépett bombát sodort a házak közé.

8 A kormányszóvivő nem tudott érdemben információt adni arról, hogy a kormánynak volt-e terve az ilyen katasztrófa esetére. Az OBSI- be 55 főt szállítottak be, főleg fej-és koponyasérülteket. A Péterfy kórházban közel 100 főt kezelnek, főleg súlyos sérülteket. A 104 Mentők, 105 Tűzoltók számát hagyják hosszan csörögni, felveszik. A főpolgármester összehívta a VÉB rendkívüli ülését.

9 A kialakult kaotikus állapotról sem a tűzoltók, sem a rendőrség nem tud pontos információval szolgálni. Hárman meghaltak, köztük egy gyerek, 240-en megsérültek. A viharban több kishajó összeütközött a Dunán. Hétfőn még közlekedési nehézségek várhatók.

10 Leszakadt a Népligeti autóbusz pályaudvar teteje is
Leszakadt a Népligeti autóbusz pályaudvar teteje is. Személyi sérülés nem történt, a várakozó gépjárművek megrongálódtak. Vihar miatt több helyen leszakadtak a felső vezetékek, ezért nem jár több villamos (3-as, stb.) 70, 74, 78-as trolibusz sem. Gyurcsány Ferenc holnap reggel a végleges információk ismeretében reagál az eseményekre.

11 A augusztus 20-án este kialakult rendkívüli időjárás okozta károk miatt Dr. Demszky Gábor főpolgármester órára rendkívüli Védelmi Bizottsági ülést hívott össze.

12 az életveszély elhárítása
Fő feladatként jelentkezett: az életveszély elhárítása esetleges sérültek kimenekítése közlekedési akadályok megszüntetése főútvonalak járhatóvá tétele tömegközlekedés zavartalanságának biztosítása

13 A Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság: A Budapesti Rendőr-főkapitányság:
több mint 200 fővel végezte az életveszély elhárítását, a sérült tetőszerkezetek megerősítését, a kidőlt fák elszállítását, darabolását. 86 gépjárműből 53 vett részt a mentésben, a többi ügyeletes tűzvédelmi feladatot látott el. A FKF RT.: több mint 400 fővel közel 60 gépjárművel biztosította a közlekedési útvonalak akadály-mentesítését, a nézők által hátrahagyott hulladék elszállítását. A Budapesti Rendőr-főkapitányság: megerősített szolgálat tevékenykedett, több mint 50 útkereszteződésben meghibásodott jelzőlámpák miatt rendőri forgalomirányításra volt szükség. A BKV Zrt.: 5 speciális gépjárművel állította helyre a sérült felsővezeték-szakaszokat.

14 TAPASZTALATOK Hiányos kommunikáció, riasztás Emberi felelőtlenség
Lakosság felkészítés, tájékoztatás Egyszemélyi felelős hiánya Pánik, kiszámíthatatlan helyzet A kihangosítás hiányossága Kiürítési tervek hiánya Határozott, operatív mentés, helyreállítás 2174/2006. (X. 17.) Korm. határozat

15 „Ez is a főváros” 2006. Szeptember 18.

16

17 „Ez is a főváros” 2006. Október 23.

18 2106/2005. (VI. 6.) Korm. határozat 1. A Kormány
a) a Magyar Köztársaság nemzeti ünnepei, hivatalos állami ünnepe (március 15-e, augusztus 20-a és október 23-a); b) a nemzeti és állami ünnepnek nem minősülő ünnepi megemlékezés (május 9-e és május utolsó vasárnapja - a Magyar Hősök Emlékünnepe, június 16-a és október 6-a - nemzeti gyásznap, november 4-e), valamint c) az Európai Unióhoz történt csatlakozás évfordulója és más kiemelkedő fontosságú esemény központi állami rendezvényeinek (a továbbiakban együtt: központi rendezvény) összehangolt előkészítése és lebonyolítása érdekében az érintett miniszterek feladatait a következők szerint határozza meg………

19 2174/2006. (X. 17.) Korm. határozat Az operatív irányító felelős a Kormány által jóváhagyott ünnepi rendezvény programjának a jogszabályok, az államirányítás egyéb jogi eszközei, valamint a hatósági előírások szerinti előkészítéséért és megvalósításáért, valamint az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető rendkívüli körülmény és más elháríthatatlan ok esetén a rendezvény helyszínének, programpontjainak módosításáért, továbbá - az érintett hatóságok hatáskörének sérelme nélkül - a rendezvény elhalasztására vagy megszakítására irányuló döntés meghozataláért.

20 OPERATÍV TÖRZS Tömegrendezvény szervezése esetén az operatív irányító munkáját operatív törzs segíti. Az operatív törzs feladata a program biztonságos megvalósításának előmozdítása, a vállalkozási szerződésben a rendezvény biztonságos lebonyolítására vonatkozó előírások betartása, tervek megfelelőségének ellenőrzése, és intézkedés a hiányosságok kiküszöbölésére. Az operatív törzs a lebonyolítás során folyamatos ügyeleti szolgálatot lát el, ennek során kapcsolatot tart a helyszínen közreműködő, a veszély megelőzésére és elhárítására hatáskörrel rendelkező szervekkel, elemzi és értékeli a helyszínről beérkező információkat és a kockázatokra vonatkozó jelzéseket, intézkedik a helyszínen nem rendezhető problémák megoldására, indokolt esetben a program egyes elemeinek vagy egészének elhalasztására, illetve megszakítására.

21 OPERATÍV TÖRZS MeH Operatív irányító Országos Rendőr-főkapitányság
Budapesti Rendőr-főkapitányság ORFK Köztársasági Őrezred ORFK Rendészeti Biztonsági Szolgálat Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Fővárosi Tűzoltó Parancsnokság Nemzetbiztonsági Hivatal Országos Mentőszolgálat Országos Meteorológiai Szolgálat In-Kal Security 2000 Kft. Vállalkozó képviselője

22 ELKÉSZÍTENDŐ TERVEK Az 1956 évi forradalom és szabadságharc 50. évfordulója alkalmából rendezendő állami ünnepségsorozat programterve Biztosítási terv Tömegközlekedési terv Egészségügyi és mentési terv Meteorológiai melléklet Tűzoltósági terv Evakuálási terv Polgári védelmi terv

23 AZ ÜNNEPI NAP PROGRAMJA
a biztonságért felelős szervek informálása céljából a rendezvény helyszínenkénti részletes programja és lebonyolításának pontos időbeli ütemezése

24 BIZTONSÁGI ÉS HELYSZÍNI KÖZLEKEDÉSI TERV
a rendezvény pontos helyszínrajza, a megközelítési és menekülési útvonalak megjelölése, útvonalbiztosítás, a rendezvény szektorai, a kordonok, a kordonokon nyitott áteresztő pontok, a színpad és a különböző programelemek elhelyezkedése, a rendezvényen résztvevők tájékoztatásának módja, híradóbiztosítás (a lebonyolításért és a biztonságért felelős szervek közötti kommunikációs csatornák, eszközök), a kiürítési terv (kiürítés-számítás, az egyes szektorok menekülési útvonalai, a szektorok kiürítéséért felelős biztonsági őrök elhelyezkedése)

25 HELYSZÍNRAJZOK Nyitott Múzeum ’56 — Városháza park
Állami lobogó felvonása

26 BIZTOSÍTÁSI TERV Biztosításban résztvevő szervek, szervezetek
In-Kal részéről biztosításban résztvevők Várható közönségszámok Kapcsolattartás rendje A biztosításban résztvevő tagállomások hívószámai Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a civil biztonsági szolgálat teendői

27 EVAKUÁLÁSI TERVEK

28 EGÉSZSÉGÜGYI TERV a mentőjárművek, 50 ezer főnél nagyobb létszámú rendezvény esetében pedig az oxyológiai ambulancia elhelyezése

29 EGÉSZSÉGÜGYI TERVEK Esemény Várható létszám Mentőügyelet
Vegyi bontású illemhely napi feltöltéssel és tisztítással db Lengyel térszínházi produkció okt Előadások naponta 19:00-20:15 1000 fő/nap 1 db esetkocsi 12 Budapest '56 Szabadság szalag okt 2000 fő/nap 1 db esetkocsi 1 db mentőkocsi 24 Nyitott Múzeum Corvin köz okt Nyitott Múzeum Városháza park okt. 21-nov. 3. Forradalmi Emlékpont Corvin köz okt.21-okt. 23. 500 fő/nap 1 db mentőkocsi 6

30 MENTÉSI TERV 16:00 – kb. 22:00 h–ig (Szabadság Fényei a Parlamentnél). A helyszínen lévő mentőegységek az alábbiakkal bővülnek ki. Kiállási helyüket a koordinátor határozza meg a szervezőkkel történt előzetes egyeztetést követően. 2 db rohamkocsi 5 db esetkocsi 8 db ONE 5x3 fős gyalogőrség Oxyológiai ambulancia: (TBE) Személyzet: 1 fő szakorvos (mentésvezető), 1 fő mentőtiszt (koordinátor), 4 fő ápoló. Felszereltség: oxyológiai ellátás biztosításához szükséges eszközök és műszerek. Elhelyezés: az egyeztetett terv szerint. Tömeges megbetegedések, balesetek ellátására 3 sebesült gyűjtőhely kerül kijelölésre. A betegek gyógyintézeti elhelyezése az érvényben lévő ügyleti kiírásnak megfelelően történik. A rendezvény szervezői és a mentésirányítás között folyamatos rádió és telefonkapcsolat biztosítandó.

31 TÖMEGKÖZLEKEDÉSI TERV
a rendezvény megkezdését megelőzően és a rendezvényről történő távozáskor a tömeg által igénybe vehető tömegközlekedési járatok elhelyezkedése, járatsűrűsége és kapacitása;

32 KÖZLEKEDÉSI TERV Rendezvény megnevezése Helyszín Tömegközlekedés
Kapacitás, férőhely (szükség esetén bővíthető) Magyar Köztársaság Lobogójának felvonása, koszorúzás Kossuth tér 2-es villamos 1680 Fő/ óránként irányonként 15-ös autóbusz 510 Fő/ óránként irányonként 70-es trolibusz 578 Fő/ óránként 78-as trolibusz M2-es Metró 16440 Fő/ óránként irányonként Koszorúzás Batthyány örökmécses

33 TŰZOLTÓSÁGI TERV

34 POLGÁRI VÉDELMI TERV Városligeti Műjégpálya Javasolt intézkedések:
lezárandó 600 méter sugarú kör a helyszínek, illetve a VFCS gépjármű –szél irányától függő- települési helyei. Javasoljuk a rendezvények lebonyolítása idejére a fent említett gépház biztonságos üzemeltetése érdekében rendőri erők kerüljenek bevonásra. Városligeti Műjégpálya A létesítményben összesen 5800 kilogramm veszélyes anyag (ammónia) található. Az ammónia tárolására szolgáló gépházban ammóniaérzékelők vannak telepítve, melynek segítségével egy esetleges ammóniaömlés esetén a vészszellőzés automatikusan beindul. A gépház felügyeletét három váltásban 2-2 fő hűtőgépész látja el. POLGÁRI VÉDELMI TERV ÖTM OKF KIG Települési hely: MEH parkoló, Kossuth tér 2. helyszín VFCS település 600 méteres kör VFCS település 1. helyszín

35 A polgári védelmi kötelezettségen alapuló polgári védelmi szervezetek közrendvédelmi feladatokban való részvételének szabályairól jogszabályok nem rendelkeznek. A polgári védelmi feladatokat a polgári védelemről szóló évi XXXVII. Törvény, a polgári védelmi szervezetek létrehozásának, anyagi-technikai ellátásának és alkalmazásának szabályait az 55/1997. (X. 21.) BM rendelet határozza meg. A Pvtv.-ben taxatív módon felsorolt polgári védelmi feladatok között nem található olyan feladat, amely a polgári védelmi szervezetek közrendvédelmi feladatokban való közreműködését határozná meg.

36 Az 55/1997. (X. 21. ) BM R. – hasonlóan a Pvtv
Az 55/1997. (X. 21.) BM R. – hasonlóan a Pvtv.-ben foglaltakhoz – nem rendelkezik a rendfenntartásban való közreműködés kötelezettségéről. Figyelemmel a R. 20.§-ára, a polgári védelmi szervezetek alkalmazása különösen akkor indokolt, ha más szervek erői, eszközei nem elegendőek a veszélyhelyzet felszámolásához, valamint a lakosság és az anyagi javak védelméhez. A R. konkrétan nevesíti, melyek a „más szervek”, azonban a rendőrséget, mint a közrendvédelemért és közbiztonságért elsődlegesen felelős szervet nem említi. A fentiekben foglaltak is alátámasztják, hogy a polgári védelmi szervezetek rendfenntartási feladatokban még közreműködőként sem vesznek részt.

37 az említett jogszabályok konkrétan meghatározzák a polgári védelmi szervezetek feladatait, valamint alkalmazásuk lehetőségeit. Mivel ezek között nem szerepel a rendfenntartásban való közreműködés, ezért a fenti szabályozás nem teszi lehetővé a polgári védelmi szervezetek e célokra való igénybevételét, valamint feladataik végrehajtásához szükséges és lebiztosított technikai eszközeik alkalmazását


Letölteni ppt "Tömegrendezvények rendkívüli időjárás"

Hasonló előadás


Google Hirdetések