Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

„Ez is a főváros” Tömegrendezvények rendkívüli időjárás Tatorján István pv. ezredes.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "„Ez is a főváros” Tömegrendezvények rendkívüli időjárás Tatorján István pv. ezredes."— Előadás másolata:

1 „Ez is a főváros” Tömegrendezvények rendkívüli időjárás Tatorján István pv. ezredes

2 „Ez is a főváros” Augusztus 20. Tatorján István pv. ezredes

3

4 Az Országos Meteorológiai Szolgálat tájékoztatása szerint Budára kor ért a vihar több mint 100 km/h sebességgel. Mintegy perc alatt vonult át a fővároson ez alatt 7-8 mm csapadék esett. Becslések szerint a vihar ideje alatt a tűzijáték helyszínein mintegy 1 millió ember tartózkodott.

5 HÍR TV augusztus

6  Fel nem robbant pirotechnikai eszközöket keresnek a tűzszerészek. A Lánchíd, Gellért-tér, az Alagút és a Hegyalja út egy része lezárásra került a keresés miatt.  Nem 1, hanem több hajó is összeütközött és felborult a Dunán.  A pánik miatt nagyon sok gyerek elsodródott szülei mellől.  A Viharra az OMSZ már kora este figyelmeztetett.  Vácról, Dunakesziről, Nógrád megyéből kellett a mentőszolgálatnak segítséget hívni a sérültek ellátására.

7  A Keleti pu. –nál több ablak a homlokzat elé zuhant. Sérülés nem történt.  A mentővel kórházba szállított sérültek száma 90 főnél is több. Ebből 30 súlyos sérült, de többen „lábon” mentek be a kórházba, főleg fej- és koponyasérülésekkel.  A tűzoltókhoz több 1000 riasztás érkezett, várhatóan reggelre végeznek a mentéssel.  A tűzijáték megkezdése után kitört vihar több működésbe nem lépett bombát sodort a házak közé.

8  A kormányszóvivő nem tudott érdemben információt adni arról, hogy a kormánynak volt-e terve az ilyen katasztrófa esetére.  Az OBSI- be 55 főt szállítottak be, főleg fej-és koponyasérülteket. A Péterfy kórházban közel 100 főt kezelnek, főleg súlyos sérülteket.  A 104 Mentők, 105 Tűzoltók számát hagyják hosszan csörögni, felveszik.  A főpolgármester összehívta a VÉB rendkívüli ülését.

9  A kialakult kaotikus állapotról sem a tűzoltók, sem a rendőrség nem tud pontos információval szolgálni.  Hárman meghaltak, köztük egy gyerek, 240-en megsérültek.  A viharban több kishajó összeütközött a Dunán.  Hétfőn még közlekedési nehézségek várhatók.

10  Leszakadt a Népligeti autóbusz pályaudvar teteje is. Személyi sérülés nem történt, a várakozó gépjárművek megrongálódtak.  Vihar miatt több helyen leszakadtak a felső vezetékek, ezért nem jár több villamos (3-as, stb.) 70, 74, 78-as trolibusz sem.  Gyurcsány Ferenc holnap reggel a végleges információk ismeretében reagál az eseményekre.

11 A augusztus 20-án este kialakult rendkívüli időjárás okozta károk miatt Dr. Demszky Gábor főpolgármester órára rendkívüli Védelmi Bizottsági ülést hívott össze.

12 az életveszély elhárítása Fő feladatként jelentkezett: esetleges sérültek kimenekítése közlekedési akadályok megszüntetése főútvonalak járhatóvá tétele tömegközlekedés zavartalanságának biztosítása

13 A Fővárosi Tűzoltó-parancsnokság: több mint 200 fővel végezte az életveszély elhárítását, a sérült tetőszerkezetek megerősítését, a kidőlt fák elszállítását, darabolását. 86 gépjárműből 53 vett részt a mentésben, a többi ügyeletes tűzvédelmi feladatot látott el. A FKF RT.: több mint 400 fővel közel 60 gépjárművel biztosította a közlekedési útvonalak akadály-mentesítését, a nézők által hátrahagyott hulladék elszállítását. A BKV Zrt.: 5 speciális gépjárművel állította helyre a sérült felsővezeték- szakaszokat. A Budapesti Rendőr-főkapitányság: megerősített szolgálat tevékenykedett, több mint 50 útkereszteződésben meghibásodott jelzőlámpák miatt rendőri forgalomirányításra volt szükség.

14 TAPASZTALATOK Hiányos kommunikáció, riasztás Emberi felelőtlenség Pánik, kiszámíthatatlan helyzet A kihangosítás hiányossága Kiürítési tervek hiánya Egyszemélyi felelős hiánya 2174/2006. (X. 17.) Korm. határozat Határozott, operatív mentés, helyreállítás Lakosság felkészítés, tájékoztatás

15 2006. Szeptember 18. „Ez is a főváros”

16

17 2006. Október 23. „Ez is a főváros”

18 2106/2005. (VI. 6.) Korm. határozat 1. A Kormány a) a Magyar Köztársaság nemzeti ünnepei, hivatalos állami ünnepe (március 15-e, augusztus 20-a és október 23-a); b) a nemzeti és állami ünnepnek nem minősülő ünnepi megemlékezés (május 9-e és május utolsó vasárnapja - a Magyar Hősök Emlékünnepe, június 16-a és október 6-a - nemzeti gyásznap, november 4- e), valamint c) az Európai Unióhoz történt csatlakozás évfordulója és más kiemelkedő fontosságú esemény központi állami rendezvényeinek (a továbbiakban együtt: központi rendezvény) összehangolt előkészítése és lebonyolítása érdekében az érintett miniszterek feladatait a következők szerint határozza meg………

19 2174/2006. (X. 17.) Korm. határozat Az operatív irányító felelős a Kormány által jóváhagyott ünnepi rendezvény programjának a jogszabályok, az államirányítás egyéb jogi eszközei, valamint a hatósági előírások szerinti előkészítéséért és megvalósításáért, valamint az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető rendkívüli körülmény és más elháríthatatlan ok esetén a rendezvény helyszínének, programpontjainak módosításáért, továbbá - az érintett hatóságok hatáskörének sérelme nélkül - a rendezvény elhalasztására vagy megszakítására irányuló döntés meghozataláért.

20 OPERATÍV TÖRZS Az operatív törzs a lebonyolítás során folyamatos ügyeleti szolgálatot lát el, ennek során kapcsolatot tart a helyszínen közreműködő, a veszély megelőzésére és elhárítására hatáskörrel rendelkező szervekkel, elemzi és értékeli a helyszínről beérkező információkat és a kockázatokra vonatkozó jelzéseket, intézkedik a helyszínen nem rendezhető problémák megoldására, indokolt esetben a program egyes elemeinek vagy egészének elhalasztására, illetve megszakítására. Tömegrendezvény szervezése esetén az operatív irányító munkáját operatív törzs segíti. Az operatív törzs feladata a program biztonságos megvalósításának előmozdítása, a vállalkozási szerződésben a rendezvény biztonságos lebonyolítására vonatkozó előírások betartása, tervek megfelelőségének ellenőrzése, és intézkedés a hiányosságok kiküszöbölésére.

21 OPERATÍV TÖRZS MeH Operatív irányító Országos Rendőr-főkapitányság Budapesti Rendőr-főkapitányság ORFK Köztársasági Őrezred ORFK Rendészeti Biztonsági Szolgálat Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság Fővárosi Tűzoltó Parancsnokság Nemzetbiztonsági Hivatal Országos Mentőszolgálat Országos Meteorológiai Szolgálat In-Kal Security 2000 Kft. Vállalkozó képviselője

22 ELKÉSZÍTENDŐ TERVEK Az 1956 évi forradalom és szabadságharc 50. évfordulója alkalmából rendezendő állami ünnepségsorozat programterve Biztosítási terv Tömegközlekedési terv Egészségügyi és mentési terv Meteorológiai melléklet Tűzoltósági terv Evakuálási terv Polgári védelmi terv

23 a biztonságért felelős szervek informálása céljából a rendezvény helyszínenkénti részletes programja és lebonyolításának pontos időbeli ütemezése AZ ÜNNEPI NAP PROGRAMJA

24 a rendezvény pontos helyszínrajza, a megközelítési és menekülési útvonalak megjelölése, útvonalbiztosítás, a rendezvény szektorai, a kordonok, a kordonokon nyitott áteresztő pontok, a színpad és a különböző programelemek elhelyezkedése, a rendezvényen résztvevők tájékoztatásának módja, híradóbiztosítás (a lebonyolításért és a biztonságért felelős szervek közötti kommunikációs csatornák, eszközök), a kiürítési terv (kiürítés-számítás, az egyes szektorok menekülési útvonalai, a szektorok kiürítéséért felelős biztonsági őrök elhelyezkedése) BIZTONSÁGI ÉS HELYSZÍNI KÖZLEKEDÉSI TERV

25 HELYSZÍNRAJZOK Nyitott Múzeum ’56 — Városháza park Állami lobogó felvonása

26 BIZTOSÍTÁSI TERV In-Kal részéről biztosításban résztvevők Várható közönségszámok Kapcsolattartás rendje A biztosításban résztvevő tagállomások hívószámai Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a civil biztonsági szolgálat teendői Rendkívüli esemény bekövetkezése esetén a civil biztonsági szolgálat teendői Biztosításban résztvevő szervek, szervezetek

27 EVAKUÁLÁSI TERVEK

28 EGÉSZSÉGÜGYI TERV a mentőjárművek, 50 ezer főnél nagyobb létszámú rendezvény esetében pedig az oxyológiai ambulancia elhelyezése a mentőjárművek, 50 ezer főnél nagyobb létszámú rendezvény esetében pedig az oxyológiai ambulancia elhelyezése

29 Esemény Várható létszám Mentőügyelet Vegyi bontású illemhely napi feltöltéssel és tisztítással db Lengyel térszínházi produkció okt Előadások naponta 19:00- 20: fő/nap 1 db esetkocsi 12 Budapest '56 Szabadság szalag okt fő/nap 1 db esetkocsi 1 db mentőkocs i 24 Nyitott Múzeum Corvin köz okt fő/nap 1 db esetkocsi 12 Nyitott Múzeum Városháza park okt. 21-nov fő/nap 1 db esetkocsi 12 Forradalmi Emlékpont Corvin köz okt.21-okt fő/nap 1 db mentőkocs i 6 EGÉSZSÉGÜGYI TERVEK

30   16:00 – kb. 22:00 h–ig (Szabadság Fényei a Parlamentnél). A helyszínen lévő mentőegységek az alábbiakkal bővülnek ki. Kiállási helyüket a koordinátor határozza meg a szervezőkkel történt előzetes egyeztetést követően. 2 db rohamkocsi 5 db esetkocsi 8 db ONE 5x3 fős gyalogőrség Oxyológiai ambulancia: (TBE) Személyzet: 1 fő szakorvos (mentésvezető), 1 fő mentőtiszt (koordinátor), 4 fő ápoló. Felszereltség: oxyológiai ellátás biztosításához szükséges eszközök és műszerek. Elhelyezés: az egyeztetett terv szerint.   Tömeges megbetegedések, balesetek ellátására 3 sebesült gyűjtőhely kerül kijelölésre.   A betegek gyógyintézeti elhelyezése az érvényben lévő ügyleti kiírásnak megfelelően történik.   A rendezvény szervezői és a mentésirányítás között folyamatos rádió és telefonkapcsolat biztosítandó. MENTÉSI TERV

31 a rendezvény megkezdését megelőzően és a rendezvényről történő távozáskor a tömeg által igénybe vehető tömegközlekedési járatok elhelyezkedése, járatsűrűsége és kapacitása; TÖMEGKÖZLEKEDÉSI TERV

32 KÖZLEKEDÉSI TERV Rendezvény megnevezése HelyszínTömegközlekedésKapacitás, férőhely (szükség esetén bővíthető) Magyar Köztársaság Lobogójának felvonása, koszorúzás Kossuth tér2-es villamos1680 Fő/ óránként irányonként 15-ös autóbusz510 Fő/ óránként irányonként 70-es trolibusz578 Fő/ óránként 78-as trolibusz578 Fő/ óránként M2-es Metró16440 Fő/ óránként irányonként KoszorúzásBatthyány örökmécses 2-es villamos1680 Fő/ óránként irányonként 15-ös autóbusz510 Fő/ óránként irányonként 70-es trolibusz578 Fő/ óránként 78-as trolibusz578 Fő/ óránként M2-es Metró16440 Fő/ óránként irányonként

33 TŰZOLTÓSÁGI TERV

34 2. helyszín 600 méteres kör VFCS települé s 1. helyszín ÖTM OKF KIG Települési hely: MEH parkoló, Kossuth tér Javasolt intézkedések: lezárandó 600 méter sugarú kör a helyszínek, illetve a VFCS gépjármű –szél irányától függő- települési helyei. Javasoljuk a rendezvények lebonyolítása idejére a fent említett gépház biztonságos üzemeltetése érdekében rendőri erők kerüljenek bevonásra. Városligeti Műjégpálya A létesítményben összesen 5800 kilogramm veszélyes anyag (ammónia) található. Az ammónia tárolására szolgáló gépházban ammóniaérzékelők vannak telepítve, melynek segítségével egy esetleges ammóniaömlés esetén a vészszellőzés automatikusan beindul. A gépház felügyeletét három váltásban 2-2 fő hűtőgépész látja el. POLGÁRI VÉDELMI TERV

35 A polgári védelmi kötelezettségen alapuló polgári védelmi szervezetek közrendvédelmi feladatokban való részvételének szabályairól jogszabályok nem rendelkeznek. A polgári védelmi feladatokat a polgári védelemről szóló évi XXXVII. Törvény, a polgári védelmi szervezetek létrehozásának, anyagi-technikai ellátásának és alkalmazásának szabályait az 55/1997. (X. 21.) BM rendelet határozza meg. A Pvtv.-ben taxatív módon felsorolt polgári védelmi feladatok között nem található olyan feladat, amely a polgári védelmi szervezetek közrendvédelmi feladatokban való közreműködését határozná meg.

36 Az 55/1997. (X. 21.) BM R. – hasonlóan a Pvtv.-ben foglaltakhoz – nem rendelkezik a rendfenntartásban való közreműködés kötelezettségéről. Figyelemmel a R. 20.§-ára, a polgári védelmi szervezetek alkalmazása különösen akkor indokolt, ha más szervek erői, eszközei nem elegendőek a veszélyhelyzet felszámolásához, valamint a lakosság és az anyagi javak védelméhez. A R. konkrétan nevesíti, melyek a „más szervek”, azonban a rendőrséget, mint a közrendvédelemért és közbiztonságért elsődlegesen felelős szervet nem említi. A fentiekben foglaltak is alátámasztják, hogy a polgári védelmi szervezetek rendfenntartási feladatokban még közreműködőként sem vesznek részt.

37 az említett jogszabályok konkrétan meghatározzák a polgári védelmi szervezetek feladatait, valamint alkalmazásuk lehetőségeit. Mivel ezek között nem szerepel a rendfenntartásban való közreműködés, ezért a fenti szabályozás nem teszi lehetővé a polgári védelmi szervezetek e célokra való igénybevételét, valamint feladataik végrehajtásához szükséges és lebiztosított technikai eszközeik alkalmazását


Letölteni ppt "„Ez is a főváros” Tömegrendezvények rendkívüli időjárás Tatorján István pv. ezredes."

Hasonló előadás


Google Hirdetések