Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Médiapolisz lakói III. Dr. Antalóczy Tímea Dr. Szabó Andrea VII. Nemzetközi Médiakonferencia, 2013. IX. 25. Közélet, közérzet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Médiapolisz lakói III. Dr. Antalóczy Tímea Dr. Szabó Andrea VII. Nemzetközi Médiakonferencia, 2013. IX. 25. Közélet, közérzet."— Előadás másolata:

1 Médiapolisz lakói III. Dr. Antalóczy Tímea Dr. Szabó Andrea VII. Nemzetközi Médiakonferencia, IX. 25. Közélet, közérzet

2 Közélet, közérzet (fogalmak) Közélet Közélet = a társadalomban való közlekedés képessége és módja; Közélet Közélet ≠ politika  nem aktivitást, hanem attitűdöket, gondolkodásmódokat vizsgáltunk; Közérzet Közérzet = az, ahogyan megélem a körülöttem zajló eseményeket, változásokat, helyzeteket.

3 MÉDIAFOGYASZTÁSI ÉS AKTIVITÁSI CSOPORTOK A ÉVES TANULÓK KÖRÉBEN

4 Médiafogyasztási csoportok* KIMARADÓK 6% TV-FÜGGŐK 24% „MINDENEVŐK” 37% INKÁBB CSAK TÉVÉT NÉZŐK 10% „HÁLÓ-FÜGGŐK” 22% *Az internet és a televízió (rádió) hétköznapi és hétvégi használatának hossza alapján.

5 Médiafogyasztási csoportok 1.Kimaradók (szinte semmit se fogyasztók, használók): a évesek 6 százaléka: o Szinte soha vagy alig-alig tévézik és szinte vagy alig-alig internetezik; 2.Inkább csak tévét nézők: a évesek 10 százalék: o Legalább 120 perc tévénézés, de alacsony internetezés (hétköznap legfeljebb 10 perc); 3.Háló-függők: a évesek 22 százaléka: o Kevesebb mint 60 perc tévénézés, de minimum 120 perc internetezés hétköznap is; 4.Tévé-függők: a évesek 24 százaléka: o Legalább 120 perc tévénézés, közepes internetezéssel; 5.Mindenevők, „full” fogyasztók: a évesek 37 százaléka: o Legalább 240 perc internet és legalább 120 perc tévé

6 A médiafogyasztási csoportokra jellemző tendenciák lányok A lányok inkább a „kimaradók” között és a tévét nézők között találhatók; fiúk A fiúk inkább internetet fogyasztanak vagy „mindenevők”. legfiatalabbakidősebbek A legfiatalabbak inkább tévét néznek, míg az idősebbek körében nő az internetfogyasztás gyakorisága; fővárosiinternet A fővárosi fiatalok körében az internet a népszerűbb, relatíve legalacsonyabb körükben a „mindenevők” aránya; diplomás anyák háló-függők A diplomás anyák gyermekei körében a legmagasabb a „háló-függők” aránya; alapfokú végzettségű anyák 1,5-szer az alapfokú végzettségű anyák gyermekei 1,5-szer többen vannak a „kimaradók” között

7 Aktivitási csoportok* Passzívak 22% Offline* aktívak 32% Online** aktívak 23% Aktívak 23% *offline aktivitás: sportolás, újság és könyvolvasás, zenehallgatás, kártyázás, mozi és színház látogatás, barátokkal találkozás. **online aktivitás: az internet különböző szolgáltatásinak aktív használata.

8 Az aktivitási csoportokra jellemző tendenciák online offline A fiúkra jellemzőbb a több online, a lányokra a több offline aktivitás. nem inaktívjól beszélők online offlineaktív Az idegen nyelvet nem vagy alig beszélők között több a teljesen inaktív, a jól beszélők között pedig az online és offline is aktív. lányokáltalánosiskolások szakiskolások Az online és offline is inaktívak csoportjában felülreprezentáltak a lányok, az általános iskolások és a szakiskolások. diplomásjó anyagi A diplomás szülők gyermekei és a jó anyagi körülmények között élők aktívabbak offline, inaktívak A legalacsonyabban iskolázott szülők gyermekei és a rossz anyagi körülmények között felülreprezentáltak a mindkét térben inaktívak között. leggazdagabbaktív – A leggazdagabb gyerekek 41%-a online és offline is aktív. hátrányoshelyzetű44inaktív – A hátrányos helyzetű gyerekek 44%-a mindkét térben inaktív.

9 ETŰDÖK A ÉVESEK JÖVŐKÉPÉRŐL 1. MAGYARORSZÁG JÖVŐJE

10 Mit gondolsz, létezni fog Magyarország 200 év múlva? 2007*, 2009, 2011, 2013 (választ adók %) *2007-ben a pontos kérdés: Mit gondolsz létezni fog Magyarország 2500-ban?

11 Mit gondolsz, létezni fog Magyarország 200 év múlva? (a médiafogyasztás mértékétől függően) (%)

12 Mit gondolsz, létezni fog Magyarország 200 év múlva? (iskolai osztály típusa szerint) (%)

13 Mit gondolsz, létezni fog Magyarország 200 év múlva? (anya iskolai végzettsége szerint) (%)

14 Te hogyan látod Magyarország és a saját jövődet? (%)

15 Te hogyan látod Magyarország jövőjét? (iskolai osztály típusa szerint) (%)

16 Te hogyan látod Magyarország jövőjét? (anya iskolai végzettsége szerint) (%)

17 ETŰDÖK A ÉVESEK JÖVŐKÉPÉRŐL 2. SAJÁT JÖVŐ

18 És hogyan látod saját jövődet? (iskolai osztály típusa szerint) (%)

19 Te hogyan látod saját jövődet? (anya iskolai végzettsége szerint) (%)

20 A „MÚLT A JELENBEN, JELEN A JÖVŐBEN” 1. CSALÁD

21 Mindent egybe vetve, hová sorolnád családodat? (iskolai osztály típusa szerint) (%)

22 Mindent egybe vetve, hová sorolnád családodat? (anya iskolai végzettsége szerint) (%)

23 Mindent egybe vetve, hová sorolnád családodat? (település típusa szerint) (%)

24 Mennyire vagy elégedett a családod anyagi helyzetével? (osztály típusa szerint) (%)

25 Mennyire vagy elégedett családod anyagi helyzetével? (anya iskolai végzettsége szerint) (%)

26 A „MÚLT A JELENBEN, JELEN A JÖVŐBEN” 2. ELVÁNDORLÁS

27 El tudod képzelni, hogy a középiskola elvégzése után külföldön tanulj ? (iskolai osztály típusa szerint) (%)

28 El tudod képzelni, hogy a középiskola elvégzése után külföldön tanulj tovább? (anya iskolai végzettsége szerint) (%)

29 El tudod képzelni, hogy a középiskola elvégzése után külföldön dolgozz és élj? 2009, 2011, 2013 (%)

30 El tudod képzelni, hogy a középiskola elvégzése után külföldön dolgozz és élj? (médiafogyasztási csoportok szerint) (%)

31 El tudod képzelni, hogy a középiskola elvégzése után külföldön dolgozz és élj? (iskolai osztály típusa szerint) (%)

32

33 El tudod képzelni, hogy a középiskola elvégzése után külföldön dolgozz és élj? (település típusa szerint) (%)

34 ELSŐDLEGES EREDMÉNYEK 1.A évesek 6 százaléka vagy tudatosan elzárkózik a médiavilágtól, vagy nincs semmilyen lehetősége használni azt; 2.Legjobb helyzetben a nagyvárosi, értelmiségi családban felnövő, érettségit nyújtó intézménybe járó fiatalok vannak; 3.Nemcsak a jövőképük bizonytalan, hanem a múlt is (a múltról is kicsi a bizonyosság, pl. a család helyzetének alakulása);

35 ELSŐDLEGES EREDMÉNYEK 4.Egyáltalán nem tudnak perspektívában gondolkodni, sodródnak már a közvetlen jövőbe is, nincs határozott elképzelésük, „ahogy lesz, úgy lesz” hozzáállás; 5.Dinamikusan és tendenciájában nő a „kivándorlási” szándék - a diplomás anyák gyermekeinek egyharmada akár örökre elhagyná az országot; 6.Megjelent a szakmunkás kivándorlási szándék; 7.Az „internetfüggők” nyitottabbak az új lehetőségek iránt.

36 VÉGKICSENGÉS 1.Nagy a bizonytalanság a évesek között; 2.Már a évesek gondolkodása is társadalmilag determinált: körvonalazódni látszanak a „leszakadók” és a „perspektíva előtt állók” közötti különbségek – (szakiskolások ↔ gimnazisták); 3.Az iskolai esélyegyenlőtlenség kihat a közérzetre és a közéletről való gondolkodásra – Az oktatási rendszer nem betemeti, hanem mélyíti a szakadékot; 4.Nagy az elvágyódás – de a társadalom nyitottsága is hozzájárulhat ehhez (egyszerre + és – folyamat); 5.Racionális – posztmodern - lázadás© jelei a évesek körében.

37  Köszönet Danó Györgyinek a munkánkhoz nyújtott segítségért!


Letölteni ppt "Médiapolisz lakói III. Dr. Antalóczy Tímea Dr. Szabó Andrea VII. Nemzetközi Médiakonferencia, 2013. IX. 25. Közélet, közérzet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések