Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Különböző médiaelemek feldolgozása Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Különböző médiaelemek feldolgozása Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:"— Előadás másolata:

1 Különböző médiaelemek feldolgozása Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:

2 Médiumok Szöveg Kép Hang Videó Animáció

3 Szöveg bevitele 1.Hagyományos módon – begépeléssel 2.Már korábban elkészült szöveg beszerkesztése 3.OCR (karakterfelismerő program segítségével)

4 OCR karakterfelismerő algoritmusok Összehasonlítás Körvonalelemzés

5 Szövegfelismerés lépései 1.Feldolgozandó kép elérése 2.A kép előfeldolgozása 3.Felbontás, zónázás 4.Felismerés 5.Ellenőrzés, tanítás 6.Mentés

6 Szöveg elhelyezése a képernyőn 1.Legyen a szöveg megfelelően nagy méretű 2.Ne legyen túl sok betűtípus a képernyőn 3.Ne legyen túl sok szöveg egy képernyőn

7 Színmetrika - alapfogalmak Az elektromágneses sugárzás 1 nm és 1 mm közé eső részét hívjuk optikai sugárzásnak, ennek része a látható sugárzás. A színinger a látható színképtartományban sugárzott teljesítmény.

8 A szem szerkezete

9

10 Színlátási rendellenességek a protanópia, vagy vörös gyengeség. Ezen személyek a vörös színeket sötét árnyalatúnak látják „vörös” színészleletük nincs. Valószínű oka, hogy az L fotopigmensük hiányzik (vagy nincsenek L csapjaik, vagy az M csapokra jellemző fotopigmens van ezen csapokban is. a deuteranópia, vagy zöld gyengeség. Deuteranopok a zöld színeket látják viszonylag sötéteknek, ez a leggyakoribb színtéveszési forma. Valószínű oka, hogy az M fotopigmensük hiányzik (vagy nincsenek M csapjaik, vagy az L csapokra jellemző fotopigmens van ezen csapokban is. tritanópia, vagy kék-vakság: tritanopok a kék színeket nem látják (igen ritkán fordul elő, valószínű oka az S-csappigmens hiánya).

11 Színlátási rendellenességek

12 Láthatósági függvény

13 Színingermetrika – színinger egyeztetés

14 Színmetrika – Grasmann törvények Szimmetria törvény: Ha A stimulus megfelel B stimulussal, akkor B stimulus is megfelel A stimulussal. Transitivitás törvénye: Ha A megfelel B-vel és B megfelel C-vel, akkor A is megfelel C-vel. Proporcionalitás törvénye: Ha A megfelel B-vel, akkor aA megfelel aB-vel, ahol a tetszésszerinti pozitív tényező. Additivitás törvénye: Ha A, B, C, D négy színinger, akkor ha bármely két egyenlőség az alábbiak közül fennáll A  B, C  D, (A +C)  (B + D) akkor fennáll a következő egyenlőség is (A +D)  (B + C)

15 Színképi érzékenység L = 1,0000R + 4,5907G + 0,0601B.

16 CIE XYZ színingertér olyan színingerösszetevő függvényekhez vezet, melyeknek csak pozitív értékei vannak, melynél az egyik alapszíninger megegyezik a V( )- függvénnyel (az ezzel meghatározott színingerösszetevő fotometriai adatot szolgáltat), az equienergetikus színinger mindhárom színingerösszetevője azonos, és a lehető legszorosabban veszi közre a valós színinger vektorok által meghatározott színtérrészt

17 CIE XYZ színingertér

18 CIE (x,y,Y) diagram

19 MacAdam ellipszisek

20 CIE LUV

21

22 h uv = arctg[(v' - v' n ) / (u' - u' n )] = arctg (v* / u*) (színezeti szög) s uv = 13[(u' - u' n ) 2 + (v' - v' n ) 2 ] 1/2 (telítettség)

23 CIA LAB

24 További szín- koordinátarendszerek YUV szín-koordinátarendszer (PAL- SECAM) –Y = 0,3 R +0,59G + 0,11 B (luminancia) –U = (B-Y) x 0,493 (krominancia) –V = (R-Y) x 0,877 (krominancia)

25 További szín- koordinátarendszerek YIQ szín-koordinátarendszer (NTSC) –Y = 0,30 R + 0,59 G + 0,11 B –I = 0,60 R – 0,28 G – 0,32 B –Q = 0,21 R – 0,52 G + 0,31 B HSB szín-koordinátarendszer –Brightness = Y –Hue = arctg((R-Y)/(B-Y)) –Saturation = 1 – min {R, G, B}/Y

26 Számítógépes grafika Vektorgrafika –A program egy láthatatlan hálóra rajzolja ki a készülő grafikát –A grafikát utasítások halmazaként tárolja. (pl. pont, vonal, kör stb. helyét esetleg irányítását) –Megjelenítéskor ezek az utasítások hajtódnak végre –Előny: Kis méret (általában) –Hátrány: Bonyolult (foto-realisztikus) ábrákat nem, vagy nagyon nehezen lehet leírni vektorgrafikus állományként Alkalmazás: pl. CAD/CAM

27 Számítógépes grafika Bittérképes grafika –Kép függőleges és vízszintes irányban pontokra (pixel) van felosztva –Megjelenítéskor a képernyő pontjaiban megjelennek az adott pontról tárolt színinformációk –Előnye: Foto-realisztikus képek egyszerű megjelenítése –Hátránya: Nagyobb méret. Nem vagy nehezen lehet műveleteket végezni a képeken lévő alakzatokkal Megjegyzés: Vektorgrafikus=>Bittérképes konverzió egyszerű, Bittérképes=>Vektorgrafikus konverzió nagyon bonyolult

28 Képek jellemzői – színmélység Színinfromáció- mennyiség képpontonként Megjeneíthető színek száma 4 bit16 8 bit bit , 32 bit (True Color), 48 bit

29 Képek jellemzői - színmélység

30 Képek jellemzői - méret A képállomány mértét meghatározza: –Vízszintes felbontás –Függőleges felbontás –Színmélység Leggyakoribb monitorfelbontások (általában 4:3) –320 x 200, 320 x 240 –640 x 480 –800 x 600 –1024 x 768 –1240 x 1024 –1600 x 1240 Pl. 800 x 600 x 24 bit = Byte

31 Képek digitalizálása Lapolvasók fajtái: –Kézi szkenner –Asztali (lap) szkenner A kép digitalizálás folyamata: –Analóg kép (pl. fénykép) –Kvantálás (dpi=dot per inch) –Digitális kép Pl. 3 inch (7,62 cm) x 300 dpi x 2 inch (5,08) x 300 dpi x 24 bit = képpont x 3 Byte = Byte

32 Képek digitalizálása - szempontok Felbontás: –Kép esetén általában dpi elég. Ha túl magas dpi-n mintavételezünk, akkor egyrészt túl nagy lesz a kép másrészt a képen túl sok zaj jelenhet meg. –Szövegfelismerés esetén kb. 400 dpi Színmélység: –Lehető legmagasabb színmélységben mintavételezzünk, és ha szükséges a színek számát csak később a digitalizálás után redukáljuk.

33 Képek jellemzése - hisztogram Hisztogram: Adott színből (gradációs fokozatból) mennyit tartalmaz

34 Képfeldolgozás – különböző digitalizálási hibák kijavítása Leggyakrabban előforduló hibák –Nem megfelelő (relatív) világosság –Nem megfelelő kontraszt –Nem megfelelő élesség –Különböző zajok megjelenése a képen –Kicsinyítésből és nagyításból eredő hibák

35 (Relatív) világosság, kontraszt változtatása

36 Gamma karakterisztika, hisztogram kiegyenlítése

37 Elmosás, élkiemelés, éldetektálás – Diszkrét konvolúció segítségével

38 Különböző zajok szűrése a képen Mean Square Error (MSE) Jel-zaj arány (signal to noise ratio - SNR) Szórásnégyzet (variance): Átlag (mean):

39 Nagyításból és kicsinyítésből eredő hibák kiküszöbölése Kicsinyítésből eredő hibák –Elvesznek élek –Információ vesztés Nagyításból eredő hibák –„pixelesség”

40 Színes képek manipulálása A képfeldolgozó program esetében szükséges egy belső színtér, mely legyen: –Egyenlő közű –Legyen értelmezve rajta a: Világosság Színezet, vagy színezeti szög Telítettség, vagy a króma

41 Irodalom 1.CSÁNKY LAJOS: Multimédia PC-s környezetben, LSI Oktatóközpont, Budapest, RALF STEINMETZ: Multimédia Springer Hungarica Kiadó Kft., Budapest

42 Irodalom - Internet 1.http://www.adobe.com 2.http://www.matrox.com/mga 3.http://www.sysopt.com/reviews/matrox-g450 4.http://www.fontolo.hu/magazin/digivideo/digivid eo.html 5.http://www.mpeg.org/MPEG/audio.html 6.http://www.fraunhoffer.iis 7.http://www.intermedia.c3.hu/oktanyag/video/vid eotechgyak 8.http://www.movie-collage.de

43 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Különböző médiaelemek feldolgozása Összeállította: Kosztyán Zsolt Tibor honlap:"

Hasonló előadás


Google Hirdetések