Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Horváth Tamás Educatio Kht. programvezető 2008. november 26. Diplomaszerzés és pályakövetés.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Horváth Tamás Educatio Kht. programvezető 2008. november 26. Diplomaszerzés és pályakövetés."— Előadás másolata:

1 Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Horváth Tamás Educatio Kht. programvezető november 26. Diplomaszerzés és pályakövetés

2 Központi és intézményi program TÁMOP Központi DPR TÁMOP Intézményi DPR az intézményi fejlesztések előkészítése, szakmai támogatása központi szolgáltatások: adatgyűjtés, aggregálás, disszemináció Educatio Kht. (kiemelt program) 0,58 Mrd Ft május 15. (2009. március) intézményi fejlesztések: módszertan, szervezeti háttér, nyilvánosság felsőoktatási intézmények (nyílt pályázat) 4 Mrd (15 Mrd) december

3 TÁMOP DPR Központi DPR „erősség”: módszertan kidolgozás, központi adatbázisok, disszemináció Intézményi DPR „erősség”: kapcsolat a hallgatókkal, intézményi visszacsatolás, marketing Központi DPR ≠ központi pályakövetéses kutatás Cél: központi szolgáltatások, az intézmények „helyzetbe hozása”, központi támogatása, információk az államigazgatásnak

4 Általános, strukturális: képzési kínálat és munkaerő-piaci igények: kevés az információáramlás, nincs visszacsatolási mechanizmus a pályaorientációhoz; Hazai helyzet, gyengeségek: kevés jó intézményi DPR-alumni gyakorlat: nincs központi szakmai (módszertani) és anyagi támogatás végzettek együttműködési (válaszadási ) hajlandósága gyenge (intézményi kötődés) nincs informatikai háttere, ami más rendszerekkel (tanulm.-i nyilv. rendsz., FIR, AVIR) integrálható DPR fejlesztés indokoltsága

5 Pályakövetés Külső és belső kényszerek Belső „kényszerek” (intézményi érdekek): képzés-, szolgáltatásfejlesztés: munkaerő-piaci visszacsatolás marketing: versenyelőny, a felvételi versenyben minőségbiztosítás része pályaorientációhoz információ („mit ér a diploma?”) alumni programok, munkaerő-piaci kapcsolatok (szponzorációs lehetőségek később); végzettek: mesterképzés hallgatói bázisa Külső kényszerek: Ftv. 34. § (6): „A felsőoktatási intézmények ellátják a pályakövetés feladatait, amelynek keretében figyelemmel kísérik azoknak a munkaerő-piaci helyzetét, akik náluk szereztek bizonyítványt, oklevelet.” MAB intézményi akkreditáció 3 éves finanszírozási szerződés külső pályázati források: ROP, TÁMOP

6 1.Hatékony és fenntartható intézményi pályakövetés komplex modelljének kidolgozása és nyomon követése. 2. Adatok összegzését támogató központi rendszer és szolgáltatások kialakítása: -központi DPR adattár -módszertani segítség, tudástár -tájékoztatás, portál Központi DPR célja

7 1. Intézményi modell Szakmailag megalapozott és fenntartható DPR modell (TÁMOP 4.1.1) Módszertan hallgatói motivációs vizsgálat, Végzettek pályakövetése, kompetencia, ill. munkaerő-piaci kutatások Intézményi háttér szervezeti keretek, szabályozási környezet, minőségbiztosítás, informatika, fenntarthatóság, jogi-adatvédelmi háttér Kommunikáció belső és külső, formái, központi adatszolgáltatás

8 Igényfelmérő „road-show” Hazai gyakorlatok Nemzetközi gyakorlatok (OECD országok) Nemzetközi és hazai szakirodalom Helyzetfeltárás Empirikus kutatások 2. Nagymintás: végzettek, motivációs Intézményi DPR modell kidolgozás Kézikönyv, folyamatszabályozás TÁMOP (intézményi PÁLYÁZAT követelmény spec. tudástár - web jó gyakorlatok esettanulmányok konferencia DPR füzetek Intézményi DPR monitoring képzés, help-desk Intézményi fejlesztések szakmai támogatása monitoring, értékelés V XI IV X II V EGYSÉGES MÓDSZERTAN ALAPJÁN KÉSZÜLŐ („AUDITÁLT”) INTÉZMÉNYI DPR Központi DPR: egységes módszertan az intézményi modellekhez 1. Intézményi DPR modell kidolgozása Empirikus kutatások 1. (fókuszcs., pilot- regionális)-

9 DPR adattár Aggregált, anonim statisztikai adatok Végzés helye: -intézmény -kar -szak Pályakövetési adatok: -munkahely ágazata -munkahely nagysága -munkahely régiója -munkakör -kereset -munkanélküliség aránya Rektorok, dékánok, tanulmányi, gazdasági vezetők Szakértők, elemzők OKM, ágazati szereplők Felvételizők, hallgatók, végzettek OH-Edu. adatbázisok FIR, EUROPASS Központi adatbázisok AFSZ, APEH (OEP), DHK Munkaerő-piaci szereplők Intézményre, karra, szakra vonatkozó elhelyezkedési statisztikák Vezetői jelentések Mutatószám Rendszer (AVIR) Elemzések Tájékoztatás web-en Adatok összegzését támogató központi rendszer és szolgáltatások 2. Központi DPR adattár

10 Adatbázisok integrációja TANULMÁNYI NYILVÁNTARTÁSOK MUNKAÜGYI NYILVÁNTARTÁSOK (aggregált, anonim adatok) DPR

11 (eddig 17, döntően OECD ország tapasztalatainak vizsgálata) intézményi kezdeményezés vs. állami szerepvállalás, katalizátor szerep központi, országos rendszerek év, nincsenek intézményi DPR-ek alapján munkaerő- piaci beválás rangsorok felhasználása (funkciók): szereplők tájékoztatása, pályaorientáció, fejlesztés, marketing Nemzetközi gyakorlatok

12 (42 intézményben személyes látogatás, több mint 160 kar) Cél: igények, elvárások; kapcsolatépítés; szakértői erőforrás Kimenet: „DPR füzet”, Tapasztalatok: 80%-ban van DPR, „boom” 2005 ROP pályázat mit vizsgálnak: nem csak munkaerő-piaci sikeresség, hanem „szubjektív”, intézményi szempontok, elégedettség integrációs szindrómák; spontán alulról jövő kezdeményezés vs. integrált intézményesült formák, törvényi háttér minimális informatika, kevés információ kifelé aktív hallgatók megkeresése, alumni válaszadási arány %, válaszadók száma fő Hazai tapasztalatok

13 Fókuszcsoportok tapasztalatai Elhelyezkedés: középiskola – egyetem – munkahely: nem lineáris karrier utak, „bologna”!! a végzés után egy-két évvel már stabil munkaerő-piaci státus, „diplomás munkavállalói” identitás, a diploma szerepe egy-két év munkatapasztalat után erősödik fel – a fizetések és a munkavégzéshez szükséges kompetenciák terén is Kapcsolatok az intézménnyel Inkább informális – volt csoporttársakkal, tanárokkal, nem az intézménnyel a kapcsolat kialakítását a tanulmányi évek alatt kell kezdeni, „ki kell alakítani a jó belső kommunikációt, megteremteni a közösségi érzést, az egyetemi identitást”

14 Új szolgáltatás: DPR TUDÁSTÁR Magyar és nemzetközi szakirodalom Folyamatosan bővül „Nyílt”, közös fejlesztésű tudástár Szakirodalmi jegyzék bibliográfiai adatok Internetes elérés Alumni-rendszerek bemutatása (Szolgáltatások)

15 Kapcsolatfelvétel: DPR: További információk: KÖSZÖNJÜK A FIGYELMET!


Letölteni ppt "Központi Diplomás Pályakövető Rendszer Horváth Tamás Educatio Kht. programvezető 2008. november 26. Diplomaszerzés és pályakövetés."

Hasonló előadás


Google Hirdetések