Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében DPR-AVIR „Adatalapú döntéshozatal és stratégiaalkotás a felsőoktatásban” Zárókonferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében DPR-AVIR „Adatalapú döntéshozatal és stratégiaalkotás a felsőoktatásban” Zárókonferencia."— Előadás másolata:

1 A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében DPR-AVIR „Adatalapú döntéshozatal és stratégiaalkotás a felsőoktatásban” Zárókonferencia 2011.február 24. Veroszta Zsuzsanna vezető elemző

2 A DPR kutatási komponensei Hallgatói motivációs kutatás fő alapképzésben résztvevő hallgató Diplomás kutatás 2010 Kb fő, 2007-ben végzett friss diplomás személyes lekérdezése Országos központi Diplomás Pályakövetési Rendszer intézményi aggregált adatai 2010 Kb végzett adatai (2009-ben diplomát szerzettek), ebből kb BSc diplomás Államigazgatási adatbázisok integrációja 2011 FIR, APEH, OEP, ÁFSZ kb. 54 ezer fő (2009-ben diplomát szerzettek)

3 Hallgatói motivációs kutatás 2009 Alapsokaság: Államilag elismert felsőoktatási intézmények nappali tagozatos alap- osztatlan képzésben részt vevő hallgatói Minta: Képzési terület (szak)/évfolyam/nem szerinti, az egyes karokon arányos kvótás mintavétel, intézményi almintákkal. Szerepe a DPR-ben: – Az intézményi adatfelvételek megalapozása – Reprezentativitás – Vélemények, tervek átfogó vizsgálata (elhelyezkedés, jövedelem)

4 Hallgatói motivációs kutatás 2009 A várakozások alakulása az egyes képzési területeken Munka- nélküliség elkerülése Magas jövedelem Társadalom, környezet megbecsülése Vezető pozíció betöltése Kötetlen, szabadabb életmód Külföldi munka- vállalás Agrár -++ Bölcsészettudomány Gazdaságtudományok Informatika Jogi és igazgatási Műszaki Művészet Művészetközvetítés --++ Orvos- és egészségtudomány Pedagógusképzés +-+- Társadalomtudomány --+ Természettudomány --++

5 Diplomás kutatás 2010 Alapsokaság: Államilag elismert felsőoktatási intézmények alapképzésben, kiegészítő alapképzésben és diplomás képzésben (minden tagozaton és finanszírozási formában) 2007-ben diplomát szerzett hallgatói tíz képzési területen Minta: Nem, kar és képzési terület szerint reprezentatív intézményi alminták Szerepe a DPR-ben: – Az intézményi adatfelvételek megalapozása, validálása – Reprezentativitás – DPR mint kutatási program legitimálása (Frissdiplomások 2010) – Tudományos igényű feltárás (átmenet, sikeresség, mobilitás)

6 Diplomás kutatás 2010 Mi a siker – és mitől függ? Mi a siker? KözegKarrierStabilitásSzakmaiság Mitől függ? Demográfiai háttér főváros életkor, gyermek Társadalmi háttér család jó anyagi helyzete nem magas végzettségű szülők családi szakmai kapcsolódás Képzési háttér első helyes jelentkező, előírt idő alatt végez egyetem, érdeklődés alapú szakválasztó, előírt idő alatt végez Képzési többlet nyelvtudáskülföld, nyelvtudás nincs külföldi tapasztalat, nincs tanulmányi terv nyelvtudás, szakmai tapasztalat Szakterület informatikajog, orvos, pedagógus

7 Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835 Intézményi DPR kutatások 2010 Adatok: – 29 felsőoktatási intézmény adatai (hallgatók teljes köre, 2007-ban és 2009-ben legalább abszolutóriumot szerzettek teljes köre) – 53 ezer fős adatbázis (kb hallgató, végzett – dupla státusok is) Szerepe a DPR-ben: – Intézményi együttműködés, beépülés – Rendszeresség: tendenciák, összevethető adatok – Statisztikai adatok mellett vélemények, értékelések – Nemzetközi módszertani összehangolás – BSc végzettek első eredményei

8 Intézményi DPR kutatások 2010 Munkaerőpiaci kilépés 2009-ben végzettek kilépése a munkaerőpiacra (N=9464)

9 Forrás: Country Reports presented at: EMBAC 2010 Employability and Mobility of Bachelor Graduates in Europe. International Conference, Berlin, September 30-October 1. Intézményi DPR kutatások 2010 BSc - MSc átmenet BSc/BA végzettség megszerzése utáni közvetlen átmenet MSc/MA programokra

10 Intézményi DPR kutatások 2010 Végzettség szakterülete és a végzett munka illeszkedése Munkaerőpiacra kilépett 2009-ben végzettek adatai (N=6421)

11 Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835 Államigazgatási adatbázisok integrációja Az adatbázis: ben diplomát szerzettek teljes köre (kb. 50 ezer fő) - FIR, APEH, OEP, FH adatai Szerepe a DPR-ben: -Elvi teljes körűség (nem függ a válaszadási motivációktól) -Nagy elemszám (alcsoportok, pl. atipikus kilépők vizsgálati lehetősége) -Objektív, regisztrált, nehezen hozzáférhető adatok (FEOR, TEÁOR, jövedelem, cégméret) -Dinamika, átmenet

12 Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835 Átlagos bruttó havi bérjövedelem intézményi bontásban (a legnagyobb létszámú intézményekben) Foglalkoztatottak körében, Ft (N=12 860) Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH

13 Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835 Átlagos bruttó havi bérjövedelem szakos bontásban (a legnagyobb létszámú szakokon) Foglalkoztatottak körében, Ft (6639) Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH

14 Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835 Átlagos bruttó havi bérjövedelem képzési szint szerinti bontásban (mesterképzés nélkül) Foglalkoztatottak körében, Ft (17 171) Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH

15 Az egyes várakozások említési gyakorisága, százalékos megoszlás, N=7835 Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH-OEP A havi átlagos bruttó bérek alakulása a munkavállalói jogviszony típusa szerint OEP által rögzített munkavállalók körében, Ft (N=9930)

16 Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-OEP Államigazgatási adatbázisok integrációja FIR-APEH Frissdiplomások részmunkaidős foglalkoztatásának gyakorisága OEP által rögzített munkavállalók körében (N=9930)

17 Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak BSc/MSc átmenet, FIR Részmunkaidős foglalkoztatás, FIR-OEP

18 Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak Foglalkoztatási jogviszony*, FIR-OEP Cégméret: alkalmazottak átlagos száma, FIR-OEP *Egy személyre több státusz is vonatkozhatott.

19 Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak Bérből származó havi bruttó átlagjövedelem, FIR-APEH Foglalkoztatottak körében, Ft

20 Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak A foglalkoztató gazdasági ágazat szerinti besorolása, FIR-APEH Kommunikáció szakon végzett foglalkoztatottak körében (N=562)

21 Államigazgatási adatbázisok integrációja Kommunikáció szak Ügyintéző Irodai jellegű foglalkozás Kereskedelmi ügyintéző Eladó Irodai adminisztrátor, írnok Gazdasági ügyintéző Ügyféltájékoztató Piackutató, reklám- és marketingtevékenységet végző Ügyviteli (ügyfélforgalmi) jellegű foglalkozás Felszolgáló, vendéglátóipari eladó Rádióműsor-, televízióműsor-szerkesztő Leggyakoribb foglalkozások, FIR-OEP Munka FEOR besorolása a kommunikáció szakon végzettek körében, N=479 Könyv- és lapkiadó szerkesztője Asszisztens Egyéb segédmunkás (pl. alkalmi munkás) Újságíró Számítástechnikai foglalkozás Kulturális, sport-, szórakoztatási szolgáltatási foglalkozás Üzletkötő Általános titkár Biztosítási ügyintéző Irodai szaknyilvántartási foglalkozás Ügyviteli (ügyfélforgalmi) jellegű foglalkozás

22 Államigazgatási adatbázisok integrációja Kutatási lehetőségek Néhány, az integrált államigazgatási pályakövetési adatbázis révén vizsgálható kutatási probléma: Pályakövetés módszertani alapjai Pályakövetés-módszertani kutatások A felsőoktatás kibocsájtáson alapuló vizsgálata Felsőoktatási intézmények vonzás- és kibocsájtási körzete Munkaerő-piaci sikeresség képzési háttértényezői A felsőfokú képzés vertikális és horizontális munkaerő-piaci illeszkedése Az átmenet dinamikájának és jellemzőinek vizsgálata A munkaerő-piaci kilépés alakulása atipikus élethelyzetekben Munkaerő-piaci helyzet egyéni percepciója és objektív mutatói

23 Köszönöm a figyelmüket! Kapcsolatfelvétel:


Letölteni ppt "A diplomások helyzete Magyarországon a pályakövetési adatok tükrében DPR-AVIR „Adatalapú döntéshozatal és stratégiaalkotás a felsőoktatásban” Zárókonferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések