Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

CLLD - IKSZT Közösségi Irányítású Helyi Fejlesztés (CLLD) és az IKSZT Gelencsér Géza.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "CLLD - IKSZT Közösségi Irányítású Helyi Fejlesztés (CLLD) és az IKSZT Gelencsér Géza."— Előadás másolata:

1 CLLD - IKSZT Közösségi Irányítású Helyi Fejlesztés (CLLD) és az IKSZT Gelencsér Géza

2 Végre leesett a tantusz… Európában (sic!) felismerték a felülről építkező (top – down) fejlesztéspolitika hatékonyságzavarait: – nincs társadalmi elfogadottsága; – hatékonysága (találati pontossága) kétes; – fenntartható eredményekre ritkán képes, stb. Új irány: LOKALIZÁCIÓ alapeszköze: Közösségi Irányítású Helyi Fejlesztés (CLLD) (a LEADER gyakorlatának kiterjesztése – „LEADER V.”)

3 LEADER (minimum!) elvek 1.Területspecifikus helyi fejlesztési stratégiák 2.A közszféra és a magánszféra (civil, üzleti) együttműködése 3.Alulról építkező megközelítésmód önálló döntési jogkörrel a tervezésben és a projektkiválasztásban 4.Multiszektorális jelleg 5.Innovatív megoldások 6.Együttműködési projektek 7.Helyi együttműködések hálózatosodásának segítése

4 „multi-funding” Az elhatárolások erőltetése romboló hatású („demarkációs sivatagok”), egy támogatandó fejlesztést nem torzíthatnak adminisztratív elvárások… (pedig ez ismerős…) Gazdasági, társadalmi és környezeti dimenzióban egyszerre kell tervezni (ESZA, ERFA, EMVA, stb). Az IKSZT-nek is „multi-dimenziósnak” kell lennie!

5 Az IKSZT missziója: „community”közösségfejlesztés „led”helyi érdekartikuláció, érdek- érvényesítés, közösségi kommunikáció, helyi párbeszéd megerősítése „local”identitás erősítés (kultúra) „development”szemléletformálása, szakmai, tervezési, irányítási kompetenciák erősítése

6 SAJÁT PÉLDA: HANGYA HÁZ egy IKSZT Külső-Somogy belső perifériáján…

7

8

9

10 Adottságok Törökkoppány – 450 lakos (körjegyzőségi településekkel 2000 fős lakosság) „dél dunántúli szocio-demográfiai csomag” „roncstársadalom” kicsi, zsúfolt tér Egy bevált trükk: a kisposta „behúzása” a közösségi térbe

11 Egy forrásból nehéz lenne… előzmény:LEADER+ „KÖREINK” ÚMVP-ből:élettelen ingatlan a kezdeti lelkesedés segítése: - 1,5 mFt TÁMOP-ból:HR + tevékenységek (5.1.3.) Fenntartás:5 kw napelem, fűtés helyi faaprítékkal (közmunka – szociális vállalkozás)

12 KAPACITÁSAINK: 80 m2-es közösségi terem (kiállítótér), könyvtár, kávézósarok, hírfal, Internet-pontok, „civil híd”, ügyfélszolgálati helyiség (családsegítő); „kistárgyaló” (környezeti műhely) A szomszédban kiegészítésképpen: - oktatóterem; - közösségi lekvárműhely; - iskolai tornaterem.

13

14

15

16

17

18 Példa egy új dimenzióra a multi-funding jegyében: Környezeti (ökológiai) műhely eszközpark (fotótechnika, mikroszkóp, infra- fotócsapda, precíziós GPS, távcsövek, vízlabor, sátrak, talajfúrók, stb) Tevékenységek: ökológiai felmérések, aktív élőhely-rehabilitáció, erdei iskola, iskolai foglalkozások és vetélkedő, Koppány-patak monitoring, tudományos kutatás Fókuszban: FENNTARTHATÓSÁG – KLÍMA ADAPTÁCIÓ

19 A tevékenységekről… gyerekeknek: REAL, „tanulni jó”, környezet- tudatossági foglalkozás és vetélkedő, kézműves foglalkozás, vizuális kultúra nevelés, helytörténet, íjászat, paprikázás. fiataloknak: „Internet”, mozi, menyecskekórus időseknek: vallási programok, helytörténeti – „múzeumi” foglalkozás felnőtteknek: mozi, civil taggyűlések, agrárfórumok hátrányos helyzetűeknek: szociális munka (csoportos és egyéni), képzések, családsegítés civil szervezeteknek: animáció, mentorálás, szervíz

20

21 A KÖVETKEZŐ GENERÁCIÓÉRT… REAL program: célcsoport: felső tagozatos általános iskolások cél:vállalkozói szemlélet kialakítása tevékenység:elméleti alapozás (2h / téma) gyakorlati tevékenység (4-8h / téma) „feldolgozás” (2-4h / téma) témák:lekvár, savanyúság, kolbász, gyertya, aszalvány

22

23

24

25

26

27

28 KEZDEMÉNYEZÉSEK GAZDASÁGI DIMENZIÓBAN IS…

29 KERTÉSZKEDÉS

30 FELDOLGOZÁS

31 ÜZENETEK Profi humán erőforrás kell! „új oviban ovis legyen a pedagógus is?” Szélessáv – alapvető szükséglet, de az e-pontokon jelenleg kétes a haszna (függők!) Pályázati „hendikepp” – IKSZT vs. közművelődési int. Komplex kompetencia központokra van szükség!

32


Letölteni ppt "CLLD - IKSZT Közösségi Irányítású Helyi Fejlesztés (CLLD) és az IKSZT Gelencsér Géza."

Hasonló előadás


Google Hirdetések