Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Rövid élelmiszerláncok és helyi termék rendszerek Az európai kutatások tanulságai Balázs Bálint Environmental Social Science Research Group.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Rövid élelmiszerláncok és helyi termék rendszerek Az európai kutatások tanulságai Balázs Bálint Environmental Social Science Research Group."— Előadás másolata:

1 Rövid élelmiszerláncok és helyi termék rendszerek Az európai kutatások tanulságai Balázs Bálint Environmental Social Science Research Group

2 vázlat az élelmiszerláncok kutatásáról értékek, előnyök és sikertényezők a fogyasztói attitűdvizsgálatok tapasztalatai intézményes támogatás

3 Élelmiszer ellátási rezsimek

4 A globális élelmiszer ellátás jellemzői

5

6

7

8

9

10 A rövid élelmiszerlánc megközelítés jellemzői

11 Fogyasztói attitűd- és viselkedés változás zajlott, de a kutatások elsősorban a gazdálkodói oldalra vonatkoznak Milyen társadalmi folyamatok hozzák létre a minőségi élelmiszert? RÉL/SFSC: értéktöbblet elsajátítás és közvetlen kapcsolat - az élelem társadalmi és térbeli újra fogalmazása fogalmi keretek bizonytalansága: a rövid élelmiszerlánc a kutatás számára precízebb, de a fogyasztó számára érthetetlen; míg a helyi élelmiszer pozitív jelentéssel bír

12 RÉL típusok 1. Hogyan jut el a fogyasztóhoz a termék információ ? ha az információ értékes, akkor többet ér a fogyasztónak – minél több efféle információ tapad a termékhez, annál ritkább a piacon Szemtől-szembe, személyes kapcsolat személyes interakció hozza létre a bizalmat gazdaudvar, szedd magad, termelő saját boltja, piac Térbeli közeliség földrajzi eredethez köthető termékek – helyi terméknek számítanak az eladáshelyen helyi termék bolt, pékség, hentes, zöldséges, turisztikai és éttermi vállalkozások, szupermarketek regionális beszállító programokkal Térben kiterjesztett a fogyasztónak nincs személyes kapcsolata a termék eredetével, csupán a termék csomagolás tartalmazza az információt, ami földrajzilag körülhatárolt régióra vonatkozik

13 RÉL típusok kapcsolat típusapélda partneriCSA / AMAP közvetlen értékesítés egyénileg termelői piac gazdaudvari értékesítés vendégasztal szedd magad házhozszállítás internetes értékesítés fesztiválok termelői szövetkezetek közvetlen értékesítés kollektív/közösségi marketinggel termelői szövetkezetek eladásai szupermarketeknek, vendéglátóknak regionális termékek: élelmiszer, kézműves termék, szállás termék utak

14 Társadalmi hatások 1 interakció, bizalom, társadalmi tőke személyesség, az egyedi tapasztalat ereje létezik, de nem ez a fő motívum 2közösségi érzés sok helyen azért inkább csaka gazdagok privilégiuma, pénzügyi és fizikai akadályok 3tudásátadás / viselkedésváltozásúj ismeretek viselkedésváltozást is eredményezhetnek: több helyi, szezonális, tápláló élelem vásárlása, egészségesebb étrend, környezeti szempontokat érvényesítő táplálkozási szokások

15 Gazdasági előnyök 4 vidékfejlesztés, helyi gazdaságélénkítés a termőhely, a tradicionális tudás, a tájfajták felértékelődése miatt többletjövedelem továbbgyűrűző hatás a szomszéd vállalkozásoknál: 2,5-szeres hatás a helyi gazdaságban, turizmusban, foglalkoztatásban 5Üzemszintű gazdasági hatásoknő a gazdálkodók jövedelme: ártöbblet, alacsony a jövedelmezősége, de élvezetes; a fogyasztók támogatni szeretnék a gazdákat, piacin túlmutató előnyök: szolidaritás

16 Környezeti előnyök 6helyi, szezonális, környezetkímélő gazdálkodás kevesebb ÜHG a szállításnál, a tárolásnál, a termelésnél – a szállítási távolságtól függ, hogy jobb lehet-e a helyi. a konvencionálist nem biztos hogy legyőzi, de fontos a gazdálkodási rendszerek sokfélesége nem lehet kimutatni olyan valós környezeti előnyt, amelyet jelenleg egy versenyképes minőségkritérium rendszerbe lehetne foglalni

17 Fogyasztói attitűdök A helyi élelmiszer érthető, a rövid élelmiszerlánc nem A szolidaritás fontos érték és magasabb minőséggel is párosítják A szimpátia még nem jelent vásárlást Védjegyek kavalkádja

18 Intézményi támogatás az élelmiszer már nem a mezőgazdasági és vidékfejlesztési politika területe, hanem egyre inkább egészség és környezetpolitika - városi szintű élelmiszer stratégiák eleme csökkenteni kell az adminisztratív és pénzügyi terheket a szektorban, higéniai és kereskedelmi szabályok könnyítésével civil társadalom válik egyre inkább a változások hajtóerejévé - gyakorlatközösségek a kockázatmegosztásra, technológiafejlesztés megnövekedett értékesítésért, csomagolásmentes termékek

19 Civil helyi élelmiszer hálózat

20 ingyenes tréningek, kistermelői érdekérvényesítés segítése, marketing, logisztikai segítség

21 mintaprojektek kialakítása közös tanulás céljával, ingyenes szaktanácsadó hálózattal, sikeres támogatási formák kiterjesztése, megszűntetésük helyett támogatás a kezdeményezések kialakítási fázisában és a későbbi működés könnyítése elérhető támogatás a védjegyezéshez, terméktanúsítás és minőségtanúsító kritériumok fejlesztése kifejezetten a kisléptékű és kézműves gazdálkodókra kidolgozva

22 Köszönöm szépen! Balázs Bálint

23


Letölteni ppt "Rövid élelmiszerláncok és helyi termék rendszerek Az európai kutatások tanulságai Balázs Bálint Environmental Social Science Research Group."

Hasonló előadás


Google Hirdetések