Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A MATEMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA EGY KÉRDŐÍV TANULSÁGAI Koncz Levente 2014. április 9.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A MATEMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA EGY KÉRDŐÍV TANULSÁGAI Koncz Levente 2014. április 9."— Előadás másolata:

1 A MATEMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA EGY KÉRDŐÍV TANULSÁGAI Koncz Levente április 9.

2 AKIK KITÖLTÖTTÉK 752 fő (legtöbb a 11 vizsgatárgy közül)

3 A TANULSÁG EGY MONDATBAN A matematika érettségi vizsga jelenlegi szabályai széles körű elfogadottságot élveznek. Finomhangolásra természetesen szükség van!

4 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 36. kérdés: Az emelt szintű szóbeli vizsga időtartamának változtatása nem indokolt.

5 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 35. kérdés: Az emelt szintű írásbeli vizsga időtartamának változtatása nem indokolt.

6 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 13. kérdés: A középszintű írásbeli vizsga időtartamának változtatása nem indokolt.

7 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 25. kérdés: A középszintű szóbeli vizsgán a számológép használatának engedélyezése indokolt.

8 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 14. kérdés: A középszintű szóbeli vizsga időtartamának változtatása nem indokolt.

9 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 45. kérdés: Az emelt szintű szóbeli vizsgán a számológép használatának engedélyezése indokolt.

10 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 43. kérdés: Az emelt szintű írásbeli vizsgán a számológép használatának engedélyezése a teljes feladatsornál indokolt.

11 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 27. kérdés: A vizsga összpontszámában a középszintű írásbeli vizsgára adható pontszám arányának változtatása nem indokolt.

12 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 44. kérdés: Az emelt szintű írásbeli vizsgán a függvénytáblázat használatának engedélyezése a teljes feladatsornál indokolt.

13 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 22. kérdés: A középszintű írásbeli feladatsorban a kihagyható feladatok számának változtatása nem indokolt.

14 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 28. kérdés: A vizsga összpontszámában a középszintű szóbeli vizsgára adható pontszám arányának változtatása nem indokolt.

15 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 41. kérdés: Az emelt szintű írásbeli feladatsorban az indoklást nem igénylő feladatok bevezetése nem indokolt.

16 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 42. kérdés: Az emelt szintű írásbeli feladatsorban a kihagyható feladatok számának változtatása nem indokolt.

17 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 26. kérdés: A középszintű szóbeli vizsgán a függvénytáblázat használatának engedélyezése indokolt.

18 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 18. kérdés: A középszintű vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyiségének változtatása nem indokolt.

19 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 37. kérdés: Az emelt szintű írásbeli feladatlapokra vonatkozó tartalmi szabályozás részletezettségének változtatása nem indokolt.

20 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 46. kérdés: Az emelt szintű szóbeli vizsgán a Képlettár használatának engedélyezése indokolt.

21 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 49. kérdés: Az emelt szintű szóbeli vizsga értékelésére vonatkozó szabályozás részletezettségének változtatása nem indokolt.

22 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 15. kérdés: A középszintű írásbeli feladatsorokra vonatkozó tartalmi szabályozás részletezettségének változtatása nem indokolt.

23 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 47. kérdés: A vizsga összpontszámában az emelt szintű írásbeli vizsgára adható pontszám arányának változtatása nem indokolt.

24 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 30. kérdés: A középszintű írásbeli feladatsoron belül az első feladatlap súlyának változtatása nem indokolt.

25 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 29. kérdés: A középszintű szóbeli vizsga értékelésére vonatkozó szabályozás részletezettségének változtatása nem indokolt.

26 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 48. kérdés: A vizsga összpontszámában az emelt szintű szóbeli vizsgára adható pontszám arányának változtatása nem indokolt.

27 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 17. kérdés: A középszintű szóbeli tételsorok összetételére vonatkozó tartalmi szabályozás részletezettségének változtatása nem indokolt.

28 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 38. kérdés: Az emelt szintű szóbeli tételekre vonatkozó tartalmi szabályozás részletezettségének változtatása nem indokolt.

29 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 16. kérdés: A középszintű szóbeli tételekre vonatkozó tartalmi szabályozás részletezettségének változtatása nem indokolt.

30 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 39. kérdés: Az emelt szintű szóbeli tételsorok összetételére vonatkozó tartalmi szabályozás részletezettségének változtatása nem indokolt.

31 EGYETÉRTÉS A JELENLEGI SZABÁLYOZÁSSAL 20. kérdés: A középszintű írásbeli feladatsor két feladatlapra való bontásának megszüntetése nem indokolt.

32 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 24. kérdés: A középszintű írásbeli vizsgán a függvénytáblázat használatának engedélyezése a teljes feladatsornál indokolt. 20%: csak a II. részben 1%: egyáltalán nem

33 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 32. kérdés: Az emelt szintű tartalmi követelmények részletezettségének változtatása nem indokolt. 20%: növelése indokolt 3%: csökkentése indokolt

34 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 40. kérdés: Az emelt szintű vizsgával kapcsolatos nyilvánosságra hozandó anyagok mennyiségének változtatása nem indokolt. 24%: növelése indokolt

35 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 23. kérdés: A középszintű írásbeli vizsgán a számológép használatának engedélyezése a teljes feladatsornál indokolt. 24%: csak a II. részben 1%: egyáltalán nem

36 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 12. kérdés: A középszintű részletes követelményekben a bizonyítások megjelenése nem indokolt. 25%: indokolt

37 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 9. kérdés: A középszintű tartalmi követelmények részletezettségének változtatása nem indokolt. 19%: növelése indokolt 6%: csökkentése indokolt

38 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 19. kérdés: A középszintű érettségin szóbeli vizsgát csak az írásbelin 12 és 24% között teljesítő vizsgázóknak indokolt tennie. 17%: mindenkinek 13%: senkinek

39 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 54. kérdés: Az emelt szintű szóbeli tételekhez tartozó értékelési útmutatók részletezettségének változtatása nem indokolt. 30%: bővítése indokolt (4%: jelentős) 2%: csökkentése indokolt (0%: jelentős)

40 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 31. kérdés: Az emelt szintű tartalmi követelmények változtatása nem indokolt. 7%: bővítése indokolt 2%: szűkítése indokolt 27%: átalakítása indokolt

41 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 21. kérdés: A középszintű írásbeli feladatsorban az indoklást nem igénylő feladatok számának változtatása nem indokolt. 32%: csökkentése indokolt 6%: növelése indokolt

42 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 53. kérdés: Az emelt szintű írásbeli feladatsorokhoz tartozó javítási útmutatók részletezettségének változtatása nem indokolt. 41%: növelése indokolt (4%: jelentős) 2%: csökkentése indokolt (0%: jelentős)

43 MARKÁNS KISEBBSÉGI VÉLEMÉNY 52. kérdés: A középszintű írásbeli feladatsorokhoz tartozó javítási útmutatók részletezettségének változtatása nem indokolt. 47%: növelése indokolt (5%: jelentős) 3%: csökkentése indokolt (0%: jelentős)

44 VÁLTOZTATÁSI IGÉNY 8. kérdés: A középszintű tartalmi követelmények változtatása nem indokolt. 5%: bővítése indokolt 10%: szűkítése indokolt 39%: átalakítása indokolt

45 VÁLTOZTATÁSI IGÉNY 55. kérdés: Az emelt szintű feladatsorok javításához a központi javítás- vezetői képzés csak a tavaszi vizsgaidőszakban szükséges. 69%: mindig szükséges 16%: nem szükséges 52%: nincs tapasztalata

46 AZ EGYES TÉMAKÖRÖK ARÁNYA KÖZÉPSZINTEN Csökkentené Növelné I. Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok16%23% II. Aritmetika, algebra, számelmélet 8%37% III. Függvények, az analízis elemei13%17% IV. Geometria, koordinátageometria, trigonometria34%18% V. Valószínűségszámítás, statisztika32%12%

47 AZ EGYES TÉMAKÖRÖK ARÁNYA EMELT SZINTEN Csökkentené Növelné I. Gondolkodási módszerek, halmazok, logika, kombinatorika, gráfok12%12% II. Aritmetika, algebra, számelmélet 3%23% III. Függvények, az analízis elemei 7%23% IV. Geometria, koordinátageometria, trigonometria14%15% V. Valószínűségszámítás, statisztika26%12%

48 AZ EMELT SZINTŰ SZÓBELI ÉRTÉ- KELÉSI SZEMPONTJAINAK SÚLYA Csökkentené Növelné I. Tartalmi összetétel, szerkezet11%24% II. Definíció helyes kimondása III. Tétel helyes kimondása és bizonyítása 5%28% IV. Feladat helyes megoldása11%20% V. Alkalmazások27% 9% VI. Matematikai nyelvhasználat, kommunikáció19% 9%

49 ÉRDEKESSÉGEK Az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása csak minimális eltéréseket mutat a tanítási tapasztalat szerinti osztályokban. 12. kérdés: Legyenek-e bizonyítások középszinten? 0-10 év év >21 év igen14%24%29% nem86%76%71%

50 ÉRDEKESSÉGEK Az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása csak minimális eltéréseket mutat a tanítási tapasztalat szerinti osztályokban. 16. kérdés: A középszintű szóbeli tételekre vonatkozó tartalmi szabályozás részletezettsége év év >21 év megfelelő75%82%86% növelendő25%16%11%

51 ÉRDEKESSÉGEK Az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása csak minimális eltéréseket mutat a tanítási tapasztalat szerinti osztályokban. 29. kérdés: A középszintű szóbeli vizsga értékelésére vonatkozó szabályozás részletezettsége év év >21 év megfelelő76%86%87% növelendő23%12%10%

52 ÉRDEKESSÉGEK Az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása csak minimális eltéréseket mutat a tanítási tapasztalat szerinti osztályokban. 52. kérdés: A középszintű írásbeli feladatsorokhoz tartozó javítási útmutató részletezettsége év év >21 év megfelelő43%44%57% növelendő55%54%40%

53 ÉRDEKESSÉGEK Az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása csak minimális eltéréseket mutat a tanítási tapasztalat szerinti osztályokban. 53. kérdés: Az emelt szintű írásbeli feladatsorokhoz tartozó javítási útmutató részletezettsége év év >21 év megfelelő52%53%60% növelendő47%45%38%

54 ÉRDEKESSÉGEK Az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása csak minimális eltéréseket mutat a tanítási tapasztalat szerinti osztályokban. 10. és 33. kérdés: A részletes követelményekben a valószínűség- számítás, statisztika témakör súlya csökkentendő 0-10 év év >21 év középszinten27%27%36% emelt szinten20%23%30%

55 ÉRDEKESSÉGEK Az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása csak minimális eltéréseket mutat a tanítási tapasztalat szerinti osztályokban. 50. kérdés: Az emelt szintű szóbeli vizsgán a tétel kimondása és bizonyítása értékelési szempont súlya év év >21 év csökkentendő10% 5% 3% növelendő19%26%31%

56 ÉRDEKESSÉGEK Az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása csak minimális eltéréseket mutat a tanítási tapasztalat szerinti osztályokban. 50. kérdés: Az emelt szintű szóbeli vizsgán az alkalmazások értékelési szempont súlya év év >21 év csökkentendő19%20%33% növelendő18%10% 7%

57 ÉRDEKESSÉGEK Az egyes kérdésekre adott válaszok megoszlása csak minimális eltéréseket mutat a tanítási tapasztalat szerinti osztályokban. 46. kérdés: Az emelt szintű szóbeli vizsgán a Képlettár használatának engedélyezése év év >21 év indokolt81%85%89% nem indokolt19%15%11%

58 ÉRDEKESSÉGEK Akadt néhány furcsa ellentmondás és kérdés: A részletes követelményekben egy adott témakör súlyának csökkentése és növelése is indokolt: 12 válaszadónál 15 példa.

59 ÉRDEKESSÉGEK Akadt néhány furcsa ellentmondás kérdés: Az emelt szintű szóbeli vizsgán valamely értékelési szempont súlyának csökkentése és növelése is indokolt: 13 válaszadónál 17 példa.

60 ÉRDEKESSÉGEK Akadt néhány furcsa ellentmondás és kérdés: A vizsga összpontszámában az írásbeli és a szóbeli pontszám arányának egyaránt a csökkentése (vagy egyaránt a növelése) indokolt: 16 válaszadó szerint. (További 51 válaszadó szerint az egyik vizsgarész aránya csökkentendő/növelendő a másik arányának változatlanul hagyása mellett.)

61 AZ UTOLSÓ KÉRDÉS... (150 db válasz) „A kétszintű érettségi rendszer követelményrendszere alapjaiban nem kompatibilis az iskolákban hagyományosan működő faktrendszerrel.” „A német nyelvű matematika érettségi sokkal nehezebb, mint a magyar nyelvű. Ezt már évek óta megfigyeltük.” „A modern témakörök (valószínűségszámítás, kombinatorika) túl nagy súllyal kerülnek elő a középszintű érettségin.”

62 AZ UTOLSÓ KÉRDÉS... „Sokszor úgy tűnik, hogy nem lektorálják a kiadott feladatsort, és a javítókulcsnak a javítása is rendszerint megérkezik. Ezt sokkal pontosabban kellene megírni.” „Évről évre fejlődött a feladatsorok színvonala, majdnem teljesen elégedett vagyok vele.” „Kicsit nonszensz az, hogy minden évben a javítási útmutató javított változatának a javított változatából kell dolgozni. Nem igaz, hogy egy év alatt nem lehet egy olyan útmutatót készíteni, amiben nincs hiba.”

63 AZ UTOLSÓ KÉRDÉS... „2005 óta folyamatosan egyre nehezebbek a középszintű írásbeli feladatsorok.” „A matematika érettségi feladatokat nehezíteni kellene.” „Az első részben lévő feladatok egy része nevetségesen egyszerű, általános iskola 7. osztályos tudással megoldható.” „Szóbeli vizsgát nem javaslok matematikából középszinten, mert nem tud teljesen objektív maradni a rendszer.”

64 AZ UTOLSÓ KÉRDÉS... „A középszintű érettségi vizsga időtartamának eloszlását meg kellene változtatni. Az eddigi perces felosztást ra módosítanám.” „Az emelt szintű szóbeli vizsgánál a feladatmegoldást feleslegesnek tartom, hiszen az írásbeli vizsgán mást sem csinál a jelölt, mint feladatot old meg.” „Emelt szinten a mátrixokra fordítanék több időt és a komplex számokra.”

65 AZ UTOLSÓ KÉRDÉS... „Középszintű érettségi vizsga ne legyen elegendő felsőoktatási intézménybe való bejutáshoz.” „A felsőoktatásba való bejutást csak olyan érettségivel lehessen elérni, amelyet a jelentkező független bizottság előtt tett.” „Hasznos lenne, ha az érettségi vizsgán a szakközépiskolások és a gimnáziumban érettségizők részére külön-külön kétféle feladatsor készülne.”

66 AZ UTOLSÓ KÉRDÉS... „Digitális világunkban elengedhetetlen a számítógépes vizsgarészek bevezetése az érettségi vizsgán.” „Papír pocsékolás helyett digitális alkalmazásokat kellene használni nagyobb mértékben az érettségin (pl. feladatok kihirdetése).” „Egységes számológép az esélyegyenlőség miatt.” „Túl nagy a szintkülönbség: az emelt szintű érettségi sokkal nehezebb, mint a középszintű.”

67 AZ UTOLSÓ KÉRDÉS... „A matematika szóbeli vizsgán, ha a tanuló 12-24% között teljesít, akkor póttétel húzása nélkül megbuktatható, de ha az első tételből 12% alatt teljesít, akkor ő még jutalomból kaphat esélyt a póttételre, ez nagyon igazságtalan.” „Információim szerint a szakközépiskolákban csak szabálytalanságok árán tudják leérettségiztetni a 12. évfolyamos tanulók egy részét. Érdekes eredmények születnének akkor is, ha egy évben a magániskolák érettségi vizsgáját komolyan felügyelnék.”

68 AZ UTOLSÓ KÉRDÉS... „A vizsgarendszer kevéssé rendelkezik prediktív validitással.” „Szerintem jó, ahogy van.”

69 KRITIKUS PONTOK avagy szerény javaslatok a beszélgetésre  Számológép-használat szabályozása  Középszintű dolgozatjavítás szubjektivitása  Középszintű szóbeli vizsga szubjektivitása  Javítási-értékelési útmutatók részletezettsége  Tartalmi követelmények átalakítása  Folytatható...

70 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!


Letölteni ppt "A MATEMATIKA ÉRETTSÉGI VIZSGA EGY KÉRDŐÍV TANULSÁGAI Koncz Levente 2014. április 9."

Hasonló előadás


Google Hirdetések