Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A költségvetési politika a fenntartható növekedés szolgálatában Török Ádám Az MKT alelnöke A Költségvetési Tanács tagja.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A költségvetési politika a fenntartható növekedés szolgálatában Török Ádám Az MKT alelnöke A Költségvetési Tanács tagja."— Előadás másolata:

1 A költségvetési politika a fenntartható növekedés szolgálatában Török Ádám Az MKT alelnöke A Költségvetési Tanács tagja

2 Adósságválságok és növekedés Az adósságválságok megelőzése nemcsak a pénzügyi károk miatt fontos OECD (Furceri-Zdzienicka, 2010) ország, –Növekedési veszteség: a GDP 3-5 százaléka 1 év múlva, 6-12 százalék 8 év múlva –A háromfajta válság közül az adósságválság rövid távú növekedési hatása a legsúlyosabb Adósságválság: -5.0% Valutaválság: -2.8% Bankválság: -2.0% –A 3 válság együtt: kb. -10% –Reinhardt-Rogoff (2010): további %p-os GDP-csökkenés várható, ha az államadósság/GDP arány 90% fölé kerül

3 A magyar fiskális politika hitelességi problémája óta sorozatos fiskális politikai hibák, folyamatos államadósság/GDP növekedés A régióban legmagasabb államadósság/GDP arány A magyar állampapírok kockázati prémiuma csökkenő pályán a választások első fordulójáig, de: –kommunikációs meglepetések június elején; –a költségvetés transzparenciájának csökkenése pl. állami vállalatok veszteség-elszámolása; –mindezek miatt ismét meggyengül a befektetői bizalom A magyar állampapírok kockázati felára újból a legmagasabb a régióban

4 4 Bruttó államadósság (maastrichti mutató)

5 5

6 6

7 Szakmai érvek a szabályalapú magyar fiskális politika mellett között markánsan jelentkező 4 éves politikai költségvetési ciklusok mind a központi, mind az önkormányzati alrendszerben Befektetői bizalom: – az állampapírhozamok a tényekre és a kommunikációra is reagálnak A közlegelő problémája a fiskális politikában – gyorsulva emelkedő adósságráta a „fiskális alkoholizmus” miatt Fenntarthatósági problémák: – egyre nagyobb deficitek mellett lassuló növekedés (pedig növekedési ígéretek) Átláthatósági problémák: – költségvetési elszámolási trükkök, nehezen követhető költségvetési prezentáció (egymás követő években nem összehasonlítható költségvetési és zárszámadási dokumentumok)

8 A nemzetközi környezet 2010-ben (GR!) a piac sokkal érzékenyebbé vált – a kommunikációs hibákra – a gyenge fiskális teljesítményre Több eurozóna-tag figyelőlistán (SP, PT, IRL) Egyes új EU-tagokban (H, LV, RO) kisebb bizalom Az intézményi szereplők érzékenysége is nőtt –az SGP reformját követelik –az EU szigorúbban veszi a 60%-os szabályt független figyelőrendszer! –új EU-s szankciórendszer lehetősége –nemzeti fiskális szabályrendszerek iránti igény

9 Intézményi reformok A fiskális politika független ellenőrző intézménye még csak néhány EU-országban működik (eltérő méretek és hatáskörök): – B, NL, S, H Szabályrendszerek erősítése: – D, PL, RO Független ellenőrző intézmény felállítása (magyar tapasztalatok!) : –UK, SLO, RO Ilyen irányú tervek: –CZ, IRL, SK, FIN, CY, PT Összesen: 15 EU-tagállam

10 Az EU stratégiája a tagországokkal szemben A potyautas fiskális politikai viselkedés visszaszorítása A transzparencia és a számonkérhetőség növelése A tagországok „ösztökélése” a fenntartható fiskális politikára – a fenntarthatóság visszaállítására A nemzetközi piacok, a befektetői közösség bizalmának tartós visszaszerzése

11 Nemzetközi jövőkép A nemzetközi befektetői hangulat javulhat, de mindenképpen igen érzékeny marad –kommunikáció –transzparencia –fenntarthatóság, világos és egyenes irányvonal Az EU-n belül nem enyhül a nyomás a fenntarthatóság iránt A tagállami költségvetések/fiskális politikák szigorúbb ellenőrzése/követése Kettős ellenőrzés: –Bizottság (esetleg külön EU-s intézmény is) –független nemzeti intézmények

12 Magyar kilátások Fokozott nemzetközi figyelem a magyar fiskális teljesítmény és átláthatóság iránt –több irányból: EU, nemzetközi piacok, hitelminősítők Első próbatételek: 2011-es költségvetés középtávú fiskális stratégia (reáladósság-szabály!) –hihetőség/hitelesség, megalapozottság, fenntarthatóság A szabályok következetes betartása tartósan csökkenő adósságpályára állíthatja a gazdaságot

13 13 Gazdasági alapfolyamatok ben Forrás: MKKT technikai kivetítés, augusztus

14 14 A költségvetési szabályrendszer érvényesülése Forrás: MKKT technikai kivetítés, 2010 augusztus

15 15 A központi költségvetési alrendszer bruttó adósságának alakulása a GDP %-ában Forrás: MKKT technikai kivetítés, augusztus

16 16

17 Kormányzati lehetőségek („angyali kör”) Érdemes figyelni a fiskális politika fenntarthatósága és átláthatósága érdekében végzett független elemzésekre és javaslatokra –Ez támogatja a nemzetközi tárgyalási pozíciókat és segíti a költségvetési tervezést A független „intézményi horgony” léte és működése növeli a hitelességet –A reáladósság- és a PAYGO szabály tartós elfogadása Kedvező következmények (önmagukat és egymást erősítik): –gyorsabb és fenntartható növekedési pálya –nagyobb KMT-beáramlás –alacsonyabb kockázati kamatfelárak –kamatszint-csökkenés (a Monetáris Tanács közreműködésével) –csökkenő adósságteher az új EU-követelmények szerint

18 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "A költségvetési politika a fenntartható növekedés szolgálatában Török Ádám Az MKT alelnöke A Költségvetési Tanács tagja."

Hasonló előadás


Google Hirdetések