Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja 2007. február 8. Felsőoktatás külső és belső minőségirányítási rendszerének kapcsolata és lényeges.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja 2007. február 8. Felsőoktatás külső és belső minőségirányítási rendszerének kapcsolata és lényeges."— Előadás másolata:

1 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február 8. Felsőoktatás külső és belső minőségirányítási rendszerének kapcsolata és lényeges argumentumai Dr. Szintay István intézetigazgató, egyetemi tanár

2 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február 8. 2 I.Előzmények 1.Történeti háttér 2.EFMD 3.Bergen II.A felsőoktatási intézmények belső minőségirányítási modellje HEFOP-3.3. pályázat eredményeire alapozva III.Külső-belső minőségirányítási rendszer kapcsolata

3 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február 8. 3 Minőségellenőrzés – Minőségbiztosítás – Minőségirányítás Ipari tömegtermelés. Minőségellenőrzés Minőségre vonatkozó ágazati szabványok USA QS TQM Deming Japán 1960-as évek BS 700 Rendszerszabvány Minőségbiztosítás 1970-es évek ISO 9000-es Rendszerszabvány sorozat Minőségbiztosítás EU és nemzeti szabványok I/1. Történeti háttér

4 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február 8. 4 I/1. Történeti háttér Minőségellenőrzés – Minőségbiztosítás – Minőségirányítás 1970-es évek közepe TQM USA Minőségirányítás 1980-as évek közepe TQM Európa Minőségirányítás EFQM 14 vezető cég, ma több ezer (~4000 cég) Minőségirányítás, önértékelési rendszer ISO 9000/2000 követelmény szabvány, önértékelési rendszer után speciális Díj Modellek pl. CAF és ágazati mutánsok a közszolgálati területen (oktatás, rendvédelem, közigazgatás … stb.)

5 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február 8. I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS Misszió Menedzsment tudományok oktatása és fejlesztése Nemzetközi hálózatosodás 500 tag 65 országban Elsősorban business school-ok Szakmai fórum „Európai nagykövet“ Önfinanszírozás a tagsági- és a konferenciadíjak által Tevékenységi kör Események és szemináriumok hálózatban történő összefogása Információszolgáltatás Speciális projektek Minőségirányítással kapcsolatos szolgáltatások

6 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február 8. 6 Az EQUIS céljai: A nemzetközi elismerés, akkreditáció előnyei Nemzetközi összehasonlítás és benchmarking –Iskolák összemérése nemzetközileg elismert kritériumrendszeren alapuló nemzetközi sztenderdek alapján Középpontban a minőség áll a stratégia szabadságának megtartása mellett –A “good practice” felé való elmozdulás a sokszínűség feláldozása nélkül A minőség fejlesztésének felgyorsítása a nemzetközi menedzsment képzésben –Az iskolák számára egyénileg, illetve menedzsment oktatási rendszerek számára –Az intézményi stratégiai fejlődés egy eszköze –Egy agenda, forgatókönyv a változtatásra Piaci információk nyújtása –A pályázók, hallgatók, résztvevők, vállalatok, stb. számára –Hazai reputáció vs. nemzetközi minőség Megkönnyíti a nemzetközi közösségbe való integrálódást Akkreditációs folyamat kialakítása az EQUIS Quality Label „díjon” keresztül I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS

7 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február 8. 7 Az EQUIS keretrendszere VISZONYOK ÉS KÜLDETÉS HALLGATÓK ÉS RÉSZTVEVŐK Executive oktatás KAR FIZIKAI ERŐ- FORRÁSOK Program- minőség Közösséghez való hozzájárulás NEMZETKÖZI JELENLÉT Kutatás & Fejlesztés VÁLLALATI KAPCSOLATRENDSZER Személyes fejlődés I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS

8 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február 8. 8 Az EQUIS Akkreditációs folyamat Nem befejezett Befejezett Nem Igen 0. Tájékozódás 1. Jelentkezés 2. Alkalmasság 3. Önértékelés 4. Peer Review 5. Díjazó/ Értékelő Testület 5. Díjazó/ Értékelő Testület 6. Irányított fejlesztés 6. Irányított fejlesztés Nem jelentkezik Stratégiai tanácsadás EQUIS akkreditáció Nem Igen I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS

9 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február 8. 9 Program-akkreditáció (EPAS) Az EPAS létrehozásának okai… A Bologna harmonizációs folyamat felgyorsulása, sok intézményben a 3+2 képzési programok bevezetése Az intézmények a reformok és átalakulások idején gyakran vezérfonalra, irányításra szorulnak A piac igényli az átláthatóságot a hallgatók vertikális mobilitásának elősegítése végett Az EPAS kielégíti azt a szükséges és felismerhető igényt, mely egy páneurópai vagy nemzetközi program-akkreditációs minta kialakítását célozza meg. I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS

10 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február EPAS – Akkreditációs kritériumok Nemzeti és nemzetközi viszonyok Nemzeti felsőoktatási rendszer Szabályozás és törvényi, jogi keretrendszer Európai Felsőoktatási Térség (Bologna) – ha megfelel… Inputok Intézményi célok Programok típusa, szintjei Programcélok Célpiac Megcélzott profil Megcélzott tanulási kimenetek Program- tervezési folyamat Kar Erőforrások/felszereltség Folyamatok Hallgatók toborzása Program terjedelme és tartalma Előadásmód, oktatási módszer Pedagógia Előadások, tananyagok minősége Személyes fejlődés, beleértve a munkaalapú tanulást Értékelési módszerek Nemzetközi lehetőségek Vállalati interakció Outputok Értékelési output Végzett hallgatók minősítése Elhelyezkedés Alumni Reputáció Programértékelés és felülvizsgálat PROGRAM ÉRTÉKLÁNC I/2. European Foundation for Management Development (efmd ) EQUIS

11 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február I/3. Bergen Bergen „E4” csoport javaslata külső minőségbiztosítási rendszer belső minőségirányítási rendszer Az európai felsőoktatási tér nemzetközileg egységes elvek és sztenderdek alapján harmonizált minőségirányítási rendszerének létrehozása (képzési rendszerek konvergenciája – oktatási rendszer tömegszerűsége – menedzsment módszerek).

12 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február Felsőoktatási minőségbiztosítási alapelvek A külső minőségbiztosítási rendszer működtetése független (állami vagy magán) testületek/ügynökségek által; Az ügynökségeket rendszeres, „peer-review“ (egymással történő összevetésen alapuló) akkreditációnak kell alávetni egy EU-szintű regisztrációs listának megfelelően. I/3. Bergen

13 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február A regisztráció lehetséges struktúrája „Peer-reviewed“ ügynökségek –Európai nemzeti ügynökségek 1 (felülvizsgálat + minden külső minőségbiztosítási ügynökség számára előírt európai standard teljesítése) – Európai nemzeti ügynökségek 2 (felülvizsgálat, de nem minden külső minőségbiztosítási ügynökség számára előírt európai standard teljesítése) –Nem-nemzeti és extra-európai ügynökségek 1 (felülvizsgálat + minden külső minőségbiztosítási ügynökség számára előírt európai standard teljesítése) –Nem-nemzeti és extra-európai ügynökségek 2 (felülvizsgálat, de nem minden külső minőségbiztosítási ügynökség számára előírt európai standard teljesítése) „Not-reviewed“ ügynökségek (nem „akkreditált”) I/3. Bergen

14 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február Irányelvek, standardok a felsőoktatási intézmények BELSŐ minőségirányítási rendszerére vonatkozóan (MAB szervezeti önértékelési útmutató ezt veszi át) Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások. Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése. Hallgatók értékelése. Oktatók minőségének biztosítása. Tudástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások. Belső információs rendszer. Nyilvánosság. I/3. Bergen

15 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február II. A felsőoktatási intézmények belső minőségirányítási modellje HEFOP 3.3. pályázat eredményére alapozva A konzorcium tagjai A konzorcium tagjai Konzorcium vezető: –Miskolci Egyetem Tagok: –Berzsenyi Dániel Főiskola –Budapesti Corvinus Egyetem –Debreceni Egyetem –Eszterházy Károly Főiskola –Pannon Egyetem –Szolnoki Főiskola

16 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február A projekt célelemei szervezeti kultúra fejlesztése a működési változások megvalósításának támogatására; minőségirányítási folyamatok fejlesztése a kétszintű szervezeti önértékelési modell megalkotásával és felhasználásával; a működés folyamatokon keresztüli korszerűsítés; informatikai támogatás fejlesztése. II. A felsőoktatási intézmények belső minőségirányítási modellje HEFOP 3.3. pályázat eredményére alapozva

17 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február EFQM-MODELL INNOVÁCIÓ, TANULÁS Rendőrségi stratégia Stratégia Munkatársak irányítása 90 p Erőforrások 90 p Munkatársak megelégedettsége Munkatársi elégedettség 90 p Hallgatói elégedettség 200 p Társadalmi hatás 60 p Vezetés 100 p Kulcs- folyamatok eredményei 150 p Folyamatok 140 p ADOTTSÁGOK 500pEREDMÉNYEK500 p 80 p

18 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február A szervezeti önértékelés típusa Szervezeti önértékelés Szabványos modell Szabványos súlyozás Hagyományos audit Az EFQM-modellben „balról-jobbra” haladó megközelítés Nyitott modell Megfontolt súlyozás Az EFQM-modellben „jobbról-balra” haladó: diagnosztikai megközelítés Bővíthető szempontok Probléma és kapcsolatelemzési technikák alkalmazása Összehasonlító (a kiválóság demonstrálása) Diagnosztikai (tökéletesítésorientált)

19 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február A szervezeti önértékelés típusa Értelmezési terület Értékelés Szöveges önértékelés Önértékelési teszt Adottságelemek (A)1. Vezetés X X 2. Stratégia X X 3. Munkatársak irányítása X X 4. Er ő források X X 5. Folyamatok X X Eredményelemek (E)6. Munkatársak megelégedettsége X X 7. Hallgatói elégedettség X 8. Társadalmi megítélés X 9. Szervezeti eredmények X

20 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február UNI-EFQM Kari/szaki szervezeti önértékelés modellje MUNKATÁRSAK IRÁNYÍTÁSA kompetencia követelmény teljesítmény követelmény érdekeltség, motiváció teljesítményértékelés személyfejlesztés karriertervezés szervezeti kultúra FOLYAMATOK (működési és változtatási) ISO és/vagy FOI intézmény- fejlesztési folyamatok (stratégiai tervezés, kultúraváltás, szervezetalakítás, probléma- megoldás …) alapfolyamatok (képzés, kutatás) támogató folyamatok (beszerzés, munkaügy, hallgatói kapcsolatok …) ERŐFORRÁSOK, PARTNERKAPCSOLATOK erőforrások kulcskompetenciák tudás kapcsolati rendszerek VEZETÉS (Stratégiai és operatív) a vezetés értékrendje a küldetés és az értékrendek meghirdetése, érvényesítése belső kommunikáció példaadás konfliktuskezelés participáció szervezeti struktúra STRATÉGIA politika, küldetés, célok stratégia ismerete változtatási akciók megvalósítás támogatása stratégia monitorálása, korrigálása hazai/nemzetközi kapcsolatok bontása, fejlesztése befolyásolási övezetek MUNKATÁRSAK ELÉGEDETTSÉGE participáció belső kommunikáció munkával való elégedettség megbecsüléssel való elégedettség szervezeti kötődés érdekérvényesítés támogatás SZERVEZETI EREDMÉNYEK képzés: A kiadott diplomák száma és az azokhoz köthető mutatók hallgatói létszámváltozás TDK eredmények kutatás Kutatási teljesítmények, illetve publikációk Doktori iskola gazdálkodás személyi költségek dologi költségek projekt költségek … TÁRSADALMI HATÁS irányító és társszervezetek értékelése civil szervezetek véleménye önkormányzati értékelés kamarák értékelése vállalatok/intézmények értékelése környezeti kultúra társadalmi szervezetek kapcsolattartása hátrányos helyzetűek véleménye HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉG kurzus értékelés számonkérés értékelés szervezeti lehetőségek értékelése végzett hallgatók értékelése ADOTTSÁGOKEREDMÉNYEK JAVÍTÓ, FEJLESZTŐ AKCIÓK

21 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február Önértékelési teszt Vezetés13 kérdés+3 Munkatársak irányítása13 kérdés+2 Intézményi stratégia13 kérdés+2 Erőforrások16 kérdés+4 Folyamatok34 kérdés+7 Munkatársak elégedettsége14 kérdés+2 Hallgatói elégedettség177 kérdés –kurzus értékelés64 kérdés –képzés értékelés50 kérdés –záróvizsga értékelés12 kérdés –Végzett hallgatók elégedettsége51 kérdés társadalmi hatás76 kérdés

22 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február Szöveges önértékelés kritérium rendszere MezőAlkritériumok jele Alkritériumok száma 1.Vezetés1.a; 1.b; 1.c; 1d;4MAB 2. Stratégia2.a; 2.b; 2.c; 2d;4MAB 3. Munkatársak irányítása3.a; 3.b; 3.c; 3e; 3.f;5MAB 4. Erőforrások, partnerkapcsolatok 4.a; 4.b; 4.c; 4d; 4.e;5MAB 5. Folyamatok5.a; 5.b; 5.c; 5d; 5.e;5MAB 6. Munkatársi elégedettség6.a; 6.b; 6.c;3 9. Szervezeti eredmények9.a; 9.b; 9.c;3MAB

23 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február FELSŐOKTATÁSI KIVÁLÓSÁGI MODELL ADOTTSÁGOK -vezetés -stratégia -munkatársak irányítása -erőforrások -folyamatok EREDMÉNYEK - munkatársi elégedettség - hallgatói elégedettség - társadalmi megítélés - szervezeti eredmények Kari EFQM ADOTTSÁGOK -vezetés -stratégia -humán erőforrás -partner kapcs. -folyamatok és változás EREDMÉNYEK - ügyfélk. eredm. - dolgozói elégedettség -társadalmi hatás -kulcsfontosságú eredmények EFQM CAF

24 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február Kar 1. szervezeti önértékelés indítása Intézményi szintű szolgáltató folyamatok szervezeti önértékelés indítása Kérdőíves felmérés végrehajtásaSzöveges önértékelés végrehajtása Kérdőíves felmérés végrehajtása Szervezeti önértékelés indítása RADAR értékelésKérdőívek statisztikai feldolgozása Szak 1. szervezeti önértékelési eredményeinek összefoglalása Javító akciók megfogalmazása Kari 1. szintű szervezeti önértékelés elkészítése Intézményi szintű UNI-CAF szervezeti önértékelés Fejlesztési területek, akciók megfogalmazása Kari M. szintű szervezeti önértékelés elkészítése ADOTTSÁGOK ÉS EREDMÉNYEK VIZSGÁLATA Kar M. szervezeti önértékelés indítása ADOTTSÁGOK Vezetés Stratégia Munkatársak irányítása Erőforrások, partnerkapcsolatok Folyamatok EREDMÉNYEK Munkatársi elégedettség Szervezeti eredmények ADOTTSÁGOK Vezetés Stratégia Munkatársak irányítása Erőforrások, partnerkapcsolatok Folyamatok EREDMÉNYEK Munkatársi elégedettség Hallgatói elégedettség Társadalmi hatás Szak 1. szervezeti önértékelés indítása Szak N. szervezeti önértékelés indítása Képzési program szerve-zeti önértékelés indítása

25 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február EGYETEM, FŐISKOLA KAROK, SZOLGÁLTATÓK UNI-CAF KAR, INTÉZET PROGRAM, SZAK UNI-EFQM UNI-CAF UNI-EFQM Adatbázis MFAB akkreditáció 8 évente Felsőoktatási Minőségi Díj eseti (évente) (221/2006. XI.15. Korm.rend.) Minőség- fejlesztési terv 1-2 évente Intézmény- fejlesztési terv 4-5 évente Intézményi output dokumentumok Kapcsolati mátrix III. Külső-belső minőségirányítási rendszer kapcsolata

26 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február SZTENDERDEK SZERVEZETI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ELEMEI VezetéstesztXXX szövegesXXXXX StratégiatesztXX szövegesXXXXX Munkatársak irányításatesztXX szövegesXXXX Erőforrások, partnerkapcsolatok tesztXXXX szövegesXXXXX Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése Hallgatók értékeléseOktatók minőségének biztosítása Tudástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások Belső információs rendszer Nyilvánosság Az európai sztenderdek és a felsőoktatási szervezeti önértékelési modell kapcsolati mátrix III. Külső-belső minőségirányítási rendszer kapcsolata

27 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február Az európai sztenderdek és a felsőoktatási szervezeti önértékelési modell kapcsolati mátrix SZTENDERDEK SZERVEZETI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ELEMEI FolyamatoktesztXXXX szövegesXXXXX Munkatársi elégedettségtesztXX szövegesXX Hallgatói elégedettségtesztXXXXX Társadalmi hatástesztXXX Szervezeti eredményekszövegesXXXXXX Minőségpolitika, stratégia és minőségügyi eljárások Programok indítása, követése és rendszeres belső értékelése Hallgatók értékeléseOktatók minőségének biztosítása Tudástámogatás, eszközök és hallgatói szolgáltatások Belső információs rendszer Nyilvánosság III. Külső-belső minőségirányítási rendszer kapcsolata

28 MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja február Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "MISKOLCI EGYETEM Gazdaságtudományi Kar Pannon Egyetem Napja 2007. február 8. Felsőoktatás külső és belső minőségirányítási rendszerének kapcsolata és lényeges."

Hasonló előadás


Google Hirdetések