Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

- „A gyógyító szakemberek …azt tapasztalják, hogy elvárás a betegek részéről, hogy az orvos mindig mindenki számára rendelkezésre álljon, elérhető legyen,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "- „A gyógyító szakemberek …azt tapasztalják, hogy elvárás a betegek részéről, hogy az orvos mindig mindenki számára rendelkezésre álljon, elérhető legyen,"— Előadás másolata:

1 - „A gyógyító szakemberek …azt tapasztalják, hogy elvárás a betegek részéről, hogy az orvos mindig mindenki számára rendelkezésre álljon, elérhető legyen, tökéletesen teljesítsen, és mindazért is vállalja a felelősséget, amiről esetleg nem tehet. A beavatkozások kockázatát is sok esetben az orvos hibájaként értelmezik a betegek, és sokszor azonnal műhibának tulajdonítják azt.” - „…betegjogi képviselő mintájára orvosjogi képviselőre is szükség lenne. A doktorok kiszolgáltatottnak érzik magukat, nem tudják eldönteni, mikor mondhatnak nemet a páciensek követelőzésének, és milyen esetekben kell külön erőfeszítéseket tenniük a beteg kiszolgálásáért.” - „Összességében az orvosok úgy érzik: csökkent a betegek bizalma és hite a gyógyítókban. Azt tapasztalják, hogy a betegek leellenőrzik az általuk elmondottakat, más orvos vagy orvosok véleményét is kikérik, de az ismeretségi, hozzátartozói körből gyűjtött információkkal is kontrollálják őket.” (Dreissinger, Á. Egyre türelmetlenebbek és agresszívabbak a betegek orvosaikkal. Hírszerző, 2008. 11. 18. kiemelés tőlem)

2 2008.11.21Know & Pol szeminárium Laikus tudások az egészség- és az oktatásügyben Neumann Eszter ELTE Társadalomtudományi kar

3 2008.11.21Know & Pol szeminárium Párhuzamos történetek Szemléletváltás az utóbbi évtizedek során a politikában és a tudományban –Demokratizálódás, szerepek újraértelmezése; közös döntéshozatal koncepciója: a „felelős állampolgár” –A tudás mint legitimációs bázis A laikus szakértő megjelenése –’60-as évek - politikai mozgalmak felhasználói(„user”)–perspektíva (Lefebvre 1977) –Egészségügyben: páciens-gondozó/orvos kapcsolata (Prior, 2003) Az egyik modell: shared decision-making –Oktatásügy: iskolamenedzsment

4 2008.11.21Know & Pol szeminárium Mit is nevezünk laikus tudásnak? A laikus tudás… -…a hétköznapi élet gyakorlatából születik -…nem szakmai és nem tudományos tudás -Formális koherencia és logikai konzisztencia hiánya -Anekdotikus, csapongó elbeszélésmód -Praktikus, know-how jellegű -Részleges, korlátozott -Gyakran hibrid formában jelenik meg – pl. politikában

5 2008.11.21Know & Pol szeminárium Laikus tudások a döntéshozásban 1990-es évek eleje: Nagy-Britannia, Dánia, Hollandia (Stilgoe et al. 2006) –tudományos szakértelem megbízhatóságának megkérdőjeleződése, a döntéshozatal kiterjesztése Kergemarhakór Génkezelt élelmiszerek – GM Nation-vita (2003)

6 2008.11.21Know & Pol szeminárium Hogyan vonható be a nyilvánosság a politikai döntéshozatalba? E-demokrácia, részvétel, konzultáció Széles nyilvánosság bevonása nem képviseleti alapon Konzultáció, társadalmi viták – európai példák –Egyesült Királyság Dánia, Finnország Új médium - az Internet Vitahétvégék (Állampolgári tanács, konzultációk, konszenzus konferencia stb.) –EU (2004)

7

8 www.betterregulation.gov.uk

9 2008.11.21Know & Pol szeminárium Egészségügy -Belgium: e.colloques 2007; Dialogue Platforms (Vrancken et al. 2007) -Megkérdőjeleződik az orvosok kizárólagos kompetenciája (Ramsdal et al. 2007) A beteg fogalmának újraalkotása: a felhasználó partner, aki maga képes megállapítani, hogy mi a baja, ha ehhez megkapja a megfelelő segítséget Az orvos pedig a tudás forrása, aki ismeri az elérhető szolgáltatásokat, mediátor, aki segít a döntéshez szükséges ismeretek megszerzéséhez. –80-as évek: AIDS; –Internet: Cyberchondria vagy Patient Printout Syndrome; Expert Patients Programme (GB) (Powell, 2003)

10 2008.11.21Know & Pol szeminárium Kutatótársaink tapasztalatai a mentális egészségügy területéről Posztbürokratikus irányítás - integrált tudásfelfogás Belgium, Norvégia – Új páciensközpontú betegjogi törvények –Vö.: betegjogi képviseleti rendszer Magyarországon (2000) Egy skandináv példa – Norvégia (Ramsdal et al. 2007) –1999. A mentális egészségügy reformja –A kórházban ápoltak arányának csökkentése, prevenció –ambuláns gondozás, szolgáltatások átszervezése –Hagyományos biomedikális kezelés megkérdőjelezése, humanista-szociológiai felfogás térnyerése A páciens partner - középpontban a beteg és a család új szerepviszony szakértők, szakorvosok és páciensek közt; felhasználók bevonása a döntések minden pontján és szintjén Levelek a miniszternek (legitimáció eszköze)

11 2008.11.21Know & Pol szeminárium A „felelős szülő” az oktatásügyben Governance, neo-liberális politikai doktrína: „szülői fordulat” - a felelős szülő modellje (Farial, 2007) –Parent empowerment – a szülő mint partner –Korporatív érdekképviselet visszaszorulása –NCLB (USA) –Középosztály hangja Iskolaszék, diákönkormányzat, szülői szervezet Ugyanakkor az iskola a szociális gondoskodás terepévé válik –Gyógypedagógia, Inklúzív oktatás, (korai fejl.) –Iskolaotthon, egésznapos iskola

12 2008.11.21Know & Pol szeminárium Eltérő értelmezések az elvek gyakorlati átültetésében Társadalmi viták – reprezentáció problémája milyen szerepe lehet az „utca emberének” a döntés-előkészítő bizottságokban? Fordítás problémája 2 szektor különbségei

13 2008.11.21Know & Pol szeminárium Kérdés, hogy… …kinek a hangját halljuk? …hogyan valósul meg a részvétel? …milyen területeken lehet hasznos? …retorikai fordulat vagy valódi változás? Valóban új jelenségről van szó? … figyelembe veszik-e a laikus tudások korlátait, nem értékelik-e fel túlzottan ezeket? …és Magyarországon?

14 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "- „A gyógyító szakemberek …azt tapasztalják, hogy elvárás a betegek részéről, hogy az orvos mindig mindenki számára rendelkezésre álljon, elérhető legyen,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések