Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék HAJTÁSOK-ÁTTÉTEL.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék HAJTÁSOK-ÁTTÉTEL."— Előadás másolata:

1 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék HAJTÁSOK-ÁTTÉTEL

2 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Teljesítményátvitel súrlódással (dörzshajtások) (2) (1) FNFN FNFN 22 11 F k =F s =  ·F N

3 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Teljesítményátvitel súrlódással (dörzshajtások) (2) (1) F k =F s =  ·F N u 1 =u 2 ideális esetben u 2

4 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Teljesítményátvitel súrlódással (dörzshajtások) (2) (1) F k =F s =  ·F N valóságos esetben

5 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Teljesítményátvitel súrlódással (dörzshajtások) (2; hajtott) (1; hajtó) F k =F s =  ·F N A csúszás növeli az áttétel értékét!

6 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Teljesítményátvitel súrlódással (szíj- és kötélhajtások) FNFN FNFN Laza ág Feszes ág 11 22 T1T1 ToTo Hajtó kerék Hajtott kerék

7 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Teljesítményátvitel súrlódással (szíj- és kötélhajtások) FNFN FNFN Laza ág Feszes ág 11 11 T1T1 ToTo

8 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Dörzshajtások Egyszerű és olcsó Extrém nagy áttétel lehetősége Kevés karbantartás Kis zaj Nincs túlterhelés Nem sebességtartó Általában kis áttétel Korlátozott teljesítmény Nagy hajlító igénybe- vétel a tengelyen ElőnyökHátrányok

9 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Kényszerhajtások Fogaskerék Lánc Csiga-csigakerék

10 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Kényszerhajtásoknál A kerületi sebesség a kényszerkapcsolat miatt azonos. Az áttétel a geometriai méretekkel egyértelműen adott. A fogazott elemek egymáson csúszással gördülnek le, a csúszás közben keletkező súrlódási hő a veszteség.

11 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Kényszerhajtások Sebességtartó Nagy teljesítmény Nagy áttétel Változtatható áttétel Kis hajlító igénybevétel a tengelyen Költséges Bonyolult a gyártás Karbantartásigényes Zaj és rezgés ElőnyökHátrányok

12 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Egyszerű csigasor (kinematikai törvények, súrlódás nélkül) G F=G/4 ill. G/n v G =v F /4 ill. v F /n a csigasor áttétele i=n P F =F·v F =G·v G =P G F

13 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék F G F>G/4 ill. G/n v G =v F /4 ill. v F /n a csigasor áttétele i=n P F =F·v F >G·v G =P G Oka: a csigakerekek csapsúrlódása és a kötél merevsége Egyszerű csigasor (kinematikai törvények, súrlódással)

14 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék F G v G =v F /4 ill. v F /n a csigasor áttétele i=n F·F· F·2F·2 F·3F·3 F·4F·4  = feszültségi viszony (  <1) G=F·  ·(1+  +  2 +  3 ) Egyszerű csigasor (kinematikai törvények, súrlódással)

15 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Az egyszerű csigasor hatásfoka Ez a tényező elmarad, ha az állócsigák száma egyel kevesebb, mint a mozgó csigáké! ‘n’ a kötélágak száma.

16 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Meddig érdemes növelni a csigasorban lévő csigák számát? Végtelen sok mozgócsiga esetén az F erő egy határértékhez tart! Például  =0,9 esetén a teheremeléshez szükséges kötélerő a súly 11%-ához tart!

17 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Meddig érdemes növelni a csigasorban lévő csigák számát? Végtelen sok mozgócsiga esetén a v F sebesség a végtelenhez, a teheremelés sebessége pedig zérushoz tart!

18 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Végtelen sok mozgócsiga esetén a hatásfok egyre romlik, zérushoz tart! Például  =0,9 és n=6 (három mozgócsiga) esetén ez 0,7, n=10 (öt mozgócsiga) esetén 0,59! Meddig érdemes növelni a csigasorban lévő csigák számát?

19 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ellenőrző kérdések (1) 1.Hogyan valósul meg a teljesítmény-átvitel dörzshajtás alkalmazása esetén? 2.Mi az áttétel? 3.Mit értünk egy dörzshajtás esetén szlip alatt? 4.Mi a veszteség forrása a súrlódó hajtásoknál? Miért? 5.Igazolja, hogy a súrlódó hajtás hatásfoka és a szlip közötti összefüggést? 6.Van-e hatással a szlip a súrlódó hajtás áttételére? Miért? 7.Mit kell érteni egy szíj- vagy kötélhajtás esetén laza és feszes ág alatt? 8.Milyen előnyös tulajdonságai vannak a dörzshajtásoknak?

20 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ellenőrző kérdések (2) 9.Milyen kedvezőtlen tulajdonságai vannak a dörzshajtásoknak? 10.Mik a jellemzői a kényszerkapcsolaton alapuló hajtásoknak? 11.Mi a veszteség forrása a kényszerkapcsolaton alapuló hajtások esetén? 12.Milyen előnyös tulajdonságai vannak a kényszerhajtásoknak? 13.Milyen kedvezőtlen tulajdonságai vannak a kényszerhajtásoknak? 14.Mit értünk egy csigasor áttételén? 15.Milyen kinematikai törvényei vannak az egyszerű csigasornak? 16.Mi a veszteség forrása egy csigasor esetében?

21 Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék Ellenőrző kérdések (3) 17.Mi a veszteség forrása egy csigasor esetében? 18.Hogyan értelmezhető a csigasor hatásfoka és hogyan határozható meg? 19.Mi az oka annak, hogy a gyakorlatban 2-3 mozgócsigánál többet csak ritkán alkalmaznak egy csigasorban?


Letölteni ppt "Általános géptan Dr. Író Béla SZE-MTK Mechatronika és Gépszerkezettan Tanszék HAJTÁSOK-ÁTTÉTEL."

Hasonló előadás


Google Hirdetések