Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Pászthy Bea PhD Semmelweis Egyetem I. Gyermekgyógyászati Klinika A gyermekek EGÉSZ sége.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Pászthy Bea PhD Semmelweis Egyetem I. Gyermekgyógyászati Klinika A gyermekek EGÉSZ sége."— Előadás másolata:

1 Dr. Pászthy Bea PhD Semmelweis Egyetem I. Gyermekgyógyászati Klinika A gyermekek EGÉSZ sége

2 Egyre nagyobb kihívás a társadalom és kormányzatok számára A gyermekek és az ifjúság testi és lelki betegségei önpusztító magatartása (drog, alkohol, dohányzás, internetfüggőség, kockázatkereső magatartásformák) agresszív viselkedése tudásának és képességeinek hanyatlása családon belüli és iskolai érzelmi/fizikai bántalmazása kiszolgáltatottsága, védtelensége (pl. abúzív média tartalmakkal és szélsőséges eszmékkel szemben) gyermekek szegénysége

3 Gyermekekkel való bánásmód Egy nemzet fejlettségét, közösségi mentalitását, összefogásra való képességét, jelenét és legfőképp jövőjét az határozza meg, hogyan bánik a legelesettebbekkel, a legkiszolgáltatottabbakkal, a gyermekekkel

4 Idősek száma emelkedik Fiatalkorúak száma csökken Fertilitási ráta csökken Minőségi mutatók hogyan alakulnak?

5 Hagyományos jóléti állam válsága 1. demográfiai okok tartós munkanélküliség társadalmi kirekesztés (roma, idős, leszakadók, pszichiátriai betegek) 2. Társadalmi biztonság három alappillére az állam a munkaerőpiac és a család kudarca

6 Kedvezőtlen társadalmi folyamatok Felnőttek világa (individualizmus, munkanélküliség, szegénység, társadalmi leszakadás) Család válsága Válások nagy száma (1000/536) Értékrendválság Társadalmi bizalom elsilányosulása Identitás krízis Virtuális valóság-média Fogyó társadalom Gyermekszegénység növekszik

7 Egész-ség „ Az egészség nem csupán a betegség hiánya, hanem a testi, lelki, szellemi, spirituális és szociális jól-lét állapota ” (WHO, Ottawai Karta, 1986)

8 Bio-pszicho-szociális szemlélet Biológia Pszichológia Család Gyermek Társadalom

9 Az egészség társadalmi meghatározói Egy társadalom fejlettségi szintjét meg lehet állapítani a népesség egészségi állapotából, illetve abból, hogy az egészség mennyire igazságosan és méltányosan oszlik meg az egyes társadalmi rétegek között.

10 Lisszaboni szerződés Elfogadta az egészség és jólét tiszteletben tartását, az egészség multiszektoriális megközelítését. El kell mozdulni a biomedikális paradigmától, -amely a felelősséget az egészségügyi szektorra teszi-, az egészség társadalmi meghatározóira alapuló interszektoriális modell irányába.

11 WHO előrejelzés utáni évtizedben az egészségügy legsúlyosabb problémái pszichiátriai, pszichológiai megbetegedések és következményei lesznek2000 utáni évtizedben az egészségügy legsúlyosabb problémái pszichiátriai, pszichológiai megbetegedések és következményei lesznek 2020-ra 50%-al emelkedik a lelki beteg gyermekek száma2020-ra 50%-al emelkedik a lelki beteg gyermekek száma

12 16 é feletti népesség 30,5%-a panaszkodik depressziós tünetekről (Hungarostudy, 2003 Kopp Mária és mtsai )

13 „Depression: Social and Economic Timebomb” 2003 októberi konferencia WHO, Royal Society of Medicine, IFHF Ma a világon a éves korosztályban a depressziós megbetegedések a járulnak hozzá a legnagyobb mértékben a betegségben eltöltött életévek számához (DALY) -WHO, World Bank adata

14 Hungarostudy 2002 A magyar nők 19%-nál fordul elő szorongásos zavar. Egészségkárosító magatartásformák 29%-ban fordultak elő.

15 Új morbiditás

16 Mentális problémákkal küzdő gyermekek száma USA N agy Britannia Magyarország 976 : 10% 1997: 11-25%1993: 23,4% 1976 : 10% 1997: 11-25%1993: 23,4% 1989 : 18% 1989 : 18% (Rutter et al.) (Vetró és mtsai) 2000 : 24% 2004:16-25% (Padget, Cohen) (Wright et al.) (Padget, Cohen)

17

18 2008

19 HARLEKIN KATICA

20 Agresszió

21 Bio-pszicho-szociális iskolapélda

22 Gén-környezet modell Retz et al, Int J Law Psychiatry, 32, , 2009

23 Mi befolyásolja a fiatalság testi/ lelki fejlődését? Gyermek Család BarátokInternet Iskola

24 A gyermekekkel való bánásmód része annak a konkrét társadalmi gyakorlatnak, mely elválaszthatatlan a gazdasági, társadalmi és szellemi környezettől. A gyermekkor, a nevelés, a szülői bánásmód, és a gyermekbántalmazás e társadalmi gyakorlat által meghatározott.

25 Gyermekszegénység Életre szóló hátrányok Segélyezési küszöb alatt: ezer gyermek Szegénységi ráta (0-16 év) 1992: 18 %, 2005: 32,2 % Leküzdésére erőteljes kormányzati akaratra van szükség Civil kezdeményezések fontosak

26 Zavart pszichoszociális és szomatikus fejlődés Tartósan alacsony jövedelmű családok Többszörösen hátrányos helyzetű családok Csökkent mobilitási esélyek Társadalomban normaszerűnek tekintett tevékenységektől való megfosztottság Kiegyensúlyozatlan családi és kortárs kapcsolatok Negatív megküzdési stratégiák

27 RC7: child and adolescent poverty and well-being in EU UNICEF 2006

28

29 n) Az átlagos helyzetű gyerekek és a legrosszabb helyzetű gyerekek közötti különbségek mérése Mérési dimenziók:  Anyagi jólét  Oktatás  Egészségi állapot AZ UNICEF jelentése szerint Magyarország a családtámogatásra fordított direkt pénzbeli juttatások (GDP százalékában) tekintetében ötödik az OECD országok rangsorában.

30 Diploma Középfok 8 osztály 0-7 osztály Országos Forrás: Kovács K. –Hablicsek L. (2006) Férfiak 30 éves korban várható élettartama Magyaror- szágon iskolai végzettség szerint (5éves mozgó átlagok ) év

31

32 Mi befolyásolja a fiatalság lelki fejlődését? Gyermek Család BarátokInternet Iskola

33 Internet a XXI.század játszótere?

34 A GYERMEKEK közel agresszív cselekedet/gyilkosságot látnak 0-18 éves korban

35 Következmények Szorongás Alvászavar Iskolakerülés Iskolai teljesítményromlás Hazudozás Kortárs és családi kapcsolatok megromlása Morális hanyatlás Gátlástalanság Droghasználat

36 Az intenet átformálja a hagyományos értelemben vett gyermekkort

37 Veszélyes oldalak Pornográf oldalak Pro suicide site Pro ana Pro mia Hate sites (faji, etnikai, nemzeti előítéletek) Neo náci és militáns közösségi oldalak Net suicide

38

39 Öngyilkosságok közvetítése Öngyilkosságok közvetítése On-line közvetítés kortárs bántalmazásokrólOn-line közvetítés kortárs bántalmazásokról(cyberbullying) On-line közvetítés háborús övezetekbőlOn-line közvetítés háborús övezetekből Kegyetlenkedések, fajtalanság, szex, malacságok, lét alatti állapotok, halál közvetítéseKegyetlenkedések, fajtalanság, szex, malacságok, lét alatti állapotok, halál közvetítése

40 Pornográfia

41 Pornográf tartalmak 9-17 éves gyerekek 77%-a kapcsolatba kerül pornográf tartalmakkal az interneten - 38 % hirdetés (banner) - 36 % véletlenül bukkant rá - 25 % üzenetben kapott pornográf oldalakról hírt - 10 % konkrétan pornográf oldalakat keresett Livingstone and Bober (2006)

42 6 éves kor előtt a fiúk 5 %-a, a lányok 4 %-6 éves kor előtt a fiúk 5 %-a, a lányok 4 %- 12 éves kor előtt a fiúk 70, a lányok 53 %-a12 éves kor előtt a fiúk 70, a lányok 53 %-a 15 éves fiúk 100 %-a15 éves fiúk 100 %-a a találkozik pornográf tartalmakkal

43 Pedofília

44

45 Net suicide Net öngyilkosság

46 Öngyilkos oldalak Kollektív öngyilkosságra buzdítKollektív öngyilkosságra buzdít Bátorságra sarkallBátorságra sarkall Iszonyú képanyag- trauma!!!!Iszonyú képanyag- trauma!!!! Öngyilkosok, haldoklók, öngyilkos merénylők részletes ábrázolásaÖngyilkosok, haldoklók, öngyilkos merénylők részletes ábrázolásaABÚZUS

47 Cybersex

48

49 Facebook, Twitter, MySpace

50 Alberto Giacometti ( ): A kutya

51 Kedvezőtlen társadalmi folyamatok következményei Egészségmagatartás zavarai gyermekkorban (WHO-OGYEI é) 25-33% drog (14,3 év) 33% dohányzás Alkoholhasználat emelkedik Boldogtalansági ráta 25% Pszichoszomatikus betegségek aránya emelkedik 4-5 óra/nap TV (internet játékok, chat stb) magány vagy kedvezőtlen kortárs kapcsolatok mozgásszegény életmód táplálkozásbeli kilengések szexuális élet korai és felelőtlen elkezdése Gyermekkori öngyilkosság száma emelkedik Családon belüli erőszak, fiatalkori bűnözés, kockázatkereső magatartás - emelkedő tendencia

52 Gyermekközpontú társadalom gyermekközpontú jogalkotás; szülők foglalkoztatásának növelése; hatékony és valóban a gyermeket támogató segélyezési/családtámogatási programok; mindenki számára hozzáférhető gyermekegészségügyi programok; gyermekbarát egészségügyi intézmények; teljeskörű iskolai egészségfejlesztési programok családi életre nevelés, az önismeret és konfliktuskezelés az iskolában; gyermekek szellemi fejlődését leginkább elősegítő oktatásmódszertan és iskolai nevelés hatékony korai fejlesztő és felzárkóztató programok a hátrányos helyzetű gyermekeknek és szüleiknek

53 „Én egy olyan országban szeretnék élni, ahol jó gyereknek lenni”

54 A gyermekek jóléte nemcsak a társadalom erkölcsi értékeinek indikátora, a gyermek emberi tőke is. Jövőnk legfontosabb forrása.


Letölteni ppt "Dr. Pászthy Bea PhD Semmelweis Egyetem I. Gyermekgyógyászati Klinika A gyermekek EGÉSZ sége."

Hasonló előadás


Google Hirdetések