Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlődési irányai Dr. Biró Miklós.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlődési irányai Dr. Biró Miklós."— Előadás másolata:

1 A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlődési irányai Dr. Biró Miklós

2 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 2 Tartalom A szoftverfejlesztéshez szükséges képességek, eszközök A szoftverfejlesztéshez szükséges képességek, eszközök Történelmi összefüggések más diszciplinákkal Történelmi összefüggések más diszciplinákkal A szoftver- és rendszerválság A szoftver- és rendszerválság CMMI és ISO/IEC CMMI és ISO/IEC Általánosan érvényes megközelítés Általánosan érvényes megközelítés Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon – A folyamatjavítás szükségességének felismerése (1993-…) – Folyamatjavítás és ISO 9000 tanúsítás – Vissza az üzleti szempontokhoz!

3 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 3 A szoftverfejlesztéshez szükséges képességek, eszközök TechnológiaMódszertanSzervezés TÁRGYI ESZKÖZÖK Hardver,Szoftver, CASE … TUDÁS Strukturált (SSADM), OO… Folyamatok, Érettség, Outsourcing… JÓL BEVÁLT GYAKORLAT (Best practice) Műszaki képességek Absztrakciós képességek Menedzselési képességek

4 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 4 Történelmi összefüggések más diszciplinákkal TechnológiaMódszertanSzervezés Egyéni tudás Szervezeti tudás Tárgyi eszközök Intellektuáli s eszközök

5 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 5 80% of the F-22 Raptor’s functionality is achieved by software, which comprised 30% of engineering and manufacturing development (EMD) costs. Software designed it, is helping build it, and will fly it. Lieutenant General Jim Fain, described software’s importance when he said, “The only thing you can do with an F-22 that does not require software is to take a picture of it” [and today even the camera is software-dependent!] A szoftver- és rendszerválság 1

6 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 6 Kilenc, összesen 9.5M DEM értékű szoftverfejlesztési szerződés tapasztalata Sources: Robert N. Charette: Software Engineering Risk Analysis and Management Átadott állapotában felhasznált szoftver Kifizetett, de át nem adott szoftver Használatba vett, de erősen átdolgozott,vagy használatból kivont szoftver Változtatások után használt szoftver Átadott, de sikeresen nem felhasznált szoftver 3% 47% 2% 19% A szoftver- és rendszerválság 2

7 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 7 YEARPROJECTRESULTS 1980’sInternational Telegraph &Telephone (ITT) - 4 switching systems 40,000 function point system $500 million lost Cancelled 1987California Department of Motor Vehicles, Automated Vehicle/Drivers License System 3 (5,000 function point size) switches $30 million lost Cancelled 1989State of Washington - Automated Social Service Caseworker System 7 years to build Failed to meet user needs $20 million lost Cancelled 1992American Airlines – Flight Booking System$165 million lost Cancelled [Gibbs, W. Wyatt, “Software’s Chronic Crisis,” Scientific American, September 1994.] Major Non-Military Software Failures A szoftver- és rendszerválság 3

8 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 8 A szoftver- és rendszerválság 4 Folyamat Egymással kapcsolatban vagy kölcsönhatásban álló tevékenységek olyan sorozata, amely bemeneteket kimenetekké alakít át. Termék Egy folyamat eredménye Általános termékkategóriák: – szolgáltatások (pl. az eladó használatra vonatkozó tájékoztatása); – szoftver (pl. vezérlőprogram, kézikönyv); – hardver (pl. egy motor mechanikai alkatrészei, gumiabroncs); – feldolgozott anyagok (pl. üzemanyag, kenőanyag). [ISO 9000:2000]

9 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 9 A szoftver- és rendszerválság 5 Egyre több termék tartalmaz különböző általános termékkategóriákba tartozó elemeket. [ISO 9000:2000] A válság forrása: – A különböző termékkategóriákhez különböző menedzselési és technológiai tudásra és képességekre van szükség + – A menedzseri és a fejlesztői szemlélet között jelentős az eltérés. A menedzserek nem látják át a technológiai területek közti különbségeket. A fejlesztők hajlamosak kizárólag a problémák technológiai aspektusait érzékelni. [Biró M., Tully C., The Software Process in the Context of Business Goals and Performance. Chapter 2 of the book Messnarz R., Tully C., (eds.), Better Software Practice for Business Benefit Principles and Experience, IEEE Computer Society Press, November [Biró, Miklós; Messnarz, R. (2000): Key Success Factors for Business Based Improvement. Software Quality Professional (ASQ~American Society for Quality) Vol.2, Issue 2 (March 2000) pp

10 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 10 CMMI és ISO/IEC A jól bevált gyakorlatot (best practice) foglalják – folyamatterületekbe, – képességi szintekbe.

11 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 11 A CMMI folyamat dimenziója Folyamat menedzselés Szervezeti folyamat-központúság Szervezeti folyamat-meghatározás Szervezeti képzés Szervezeti folyamat-véghezvitel Szervezeti innováció és terítés Projekt menedzselés Projekt tervezés Projekt követés és ellenőrzés Beszállítói megállapodások menedzselése Integrált projekt menedzselés Integrált csoportkialakítás Kockázat-menedzselés Kvantitatív projekt menedzselés Támogatás Konfiguráció menedzselés Folyamat és termék minőségbiztosítás Mérés és elemzés Döntéselemzés és megoldás Oksági elemzés és megoldás Szervezeti környezet és integráció Technológia Követelmény menedzselés Követelmény kidolgozás Műszaki megoldás Termék integráció Ellenőrzés Érvényesítés

12 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 12 ISO/IEC a SPICE folyamat referencia modellje

13 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 13 A SPICE/CMMI képesség dimenziója - szintek

14 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 14 SPICE/CMMI modell Folyamat dimenzió/Képesség dimenzió INCOMPLETE Process Evolution / Capability Dimension Improve to Higher Maturity OPTIMISING PREDICTABLE ESTABLISHED MANAGED PERFORMED Process Dimens i on Process E1 Practice E2.1 Process E2 etc.... Process Cluster Engineering Process Cluster Management Process Cluster Support Process Dimension Practice E Process Area 1Process Area 2…Process Area n Process area capability Specific Goals Generic Goals

15 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 15 Példa: Projekt tervezés PA 1 Specific Goals (Specifikus célok) SG 1Establish Estimates (Becslések meghatározása) Meg kell határozni és karban kell tartani. a projekt a projekt tervezési paraméterek becsléseit. SG 2Develop a Project Plan (Projektterv kidolgozása) Létre kell hozni és karban kell tartani egy projekttervet, amely a projekt vezetésének alapjául szolgál. SG 3Obtain Commitment to the Plan (Az emberek váljanak elkötelezetté a projektterv iránt) El kell érni, és fenn kall tartani a projektterv iránti elkötelezettséget. Generic Goals (Általánosított célok) GG 1Achieve Specific Goals (A specifikus célok elérése) A folyamat támogatja és lehetővé teszi a folyamatterület specifikus céljainak megvalósulását azáltal, hogy azonosítható bemenő termékeket azonosítható kimenő termékekké alakít. GG 2Institutionalize a Managed Process (Menedzselt folyamat intézményesíitése) GG 3Institutionalize a Defined Process (Meghatározott folyamat intézményesíitése) GG 4Institutionalize a Quantitatively Managed Process (Számszerű adatokra alapozott menedzselési folyamat intézményesíitése) GG 5Institutionalize an Optimizing Process (Optimalizáló folyamat intézményesíitése)

16 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 16 Példa: Projekt tervezés PA 2 Specific Goals (Specifikus célok) + Specific Practices (Specifikus módszerek) SG 1 Establish Estimates (Becslések meghatározása) SP Estimate the Scope of the Project (A projekt hatásterületének felmérése) SP Establish Estimates of Project Attributes (A projekt jellemzőinek becslése) SP Define Project Life Cycle (A projekt életciklusának meghatározása) SP Determine Estimates of Effort and Cost (Erőforrás és költség becslések) SG 2 Develop a Project Plan (Projektterv kidolgozása) SP Establish the Budget and Schedule (Költségvetés és ütemezés) SP Identify Project Risks (Kockázatazonosítás) SP Plan for Data Management (Adatkezelési terv) SP Plan for Project Resources (Erőforrásterv) SP Plan for Needed Knowledge and Skills (Tudás és képességek tervezése) SP Plan Stakeholder Involvement (Érdekelt felek bevonásának terve) SP Establish the Project Plan (Projektterv) SG 3 Obtain Commitment to the Plan (Az emberek váljanak elkötelezetté a projektterv iránt) SP Review Subordinate Plans (Alárendelt tervek áttekintése) SP Reconcile Work and Resource Levels (A feladatok és erőforrások összeegyeztetése) SP Obtain Plan Commitment (A terv iránti elkötelezettség biztosítása)

17 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 17 Példa: Projekt tervezés PA 3 Generic Goals (Általánosított célok) + Generic Practices (Általánosított módszerek) GG 2 Institutionalize a Managed Process (Menedzselt folyamat intézményesíitése) GP 2.1 Establish an Organizational Policy (Szervezeti politika) GP 2.2 Plan the Process (Folyamatterv) GP 2.3 Provide Resources (Erőforrások biztosítása) GP 2.4 Assign Responsibility (Felelősségi körök kijelölése) GP 2.5 Train People (Képzés) GP 2.6 Manage Configurations (Konfiguráció-kezelés) GP 2.7 Identify and Involve Relevant Stakeholders (Érdekelt felek azonosítása és bevonása) GP 2.8 Monitor and Control the Process (Folyamat követése és ellenőrzése) GP 2.9 Objectively Evaluate Adherence (Megfelelőség objektív értékelése) GP 2.10 Review Status with Higher-Level Management (Helyzet-szemle a felső vezetéssel) GG 3 Institutionalize a Defined Process (Meghatározott folyamat intézményesítése) GP 3.1 Establish a Defined Process (Meghatározott folyamat létrehozása) GP 3.2 Collect Improvement Information (Javítási információk gyűjtése) GG 4 Institutionalize a Quantitatively Managed Process (Számszerű adatokra alapozott menedzselési folyamat intézményesíitése) GP 4.1 Establish Quantitative Objectives for the Process (Mennyiségi célok meghatározása) GP 4.2 Stabilize Subprocess Performance (Részfolyamatok végrehajtásának stabilizálása) GG 5 Institutionalize an Optimizing Process (Optimalizáló folyamat intézményesíitése) GP 5.1 Ensure Continuous Process Improvement (Folytonos folyamatjavítás biztosítása) GP 5.2 Correct Root Causes of Problems (Problémák eredendő okainak kiküszöbölése)

18 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 18 GG 2 Institutionalize a Managed Process (Menedzselt folyamat intézményesítése) GP 2.1 Establish an Organizational Policy (Szervezeti politika) GP 2.2 Plan the Process (Folyamatterv) GP 2.3 Provide Resources (Erőforrások biztosítása) GP 2.4 Assign Responsibility (Felelősségi körök kijelölése) GP 2.5 Train People (Képzés) GP 2.6 Manage Configurations (Konfiguráció-kezelés) GP 2.7 Identify and Involve Relevant Stakeholders (Érdekelt felek azonosítása és bevonása) GP 2.8 Monitor and Control the Process (Folyamat követése és ellenőrzése) GP 2.9 Objectively Evaluate Adherence (Megfelelőség objektív értékelése) GP 2.10 Review Status with Higher-Level Management (Helyzet-szemle a felső vezetéssel) Akarjuk-e? Tudjuk-e? Jól csináljuk-e? Azt csináljuk-e?

19 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 19 Általánosan érvényes megközelítés Az ISO/IEC szabvány címéből kihagyták a szoftver szót, mivel tetszőleges folyamatok felméréséhez alkalmazhatóvá vált. Más jól bevált gyakorlatot szorgalmazó megközelítések kapcsolódnak a CMMI-hoz – ISO 9000:2000 – COBIT ( Control Objectives for Information and related Technology ) – ITIL ( Information Technology Infrastructure Library ) – COSO ( Committee of Sponsoring Organizations of the Treadway Commission )

20 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 20 iNTACS

21 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 21 CMMI v szeptember CMMI v szeptember

22 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 22 CMMI v1.2 Megjelent augusztus 25-én. Az egyik legfontosabb változtatás, hogy a lépcsős és folytonos megközelítést egyetlen dokumentumban mutatják be. – Equivalent Staging: 61.oldal, számozás: 49.oldal

23 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 23 CMMI v1.2 Equivalent Staging

24 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 24 Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon 1 1. A folyamatjavítás szükségességének felismerése (1993-…)

25 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 25 Magyar tagság az európai Bootstrap Institute-ban

26 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 26 ERCIM NEWS: Decision Making Perspective

27 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 27 ESSI-SCOPE: Szoftvertermék minőség

28 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 28 Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon 2 2. Folyamatjavítás és ISO 9000 tanúsítás 1996 – Az ISO 9001:1994 magyar kiadása MSZ EN ISO 9001:1996 – Megalakul az NJSZT Szoftverminőség Menedzselés szakosztálya

29 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 29 NJSZT Szoftverminôség Menedzselés Szakosztály

30 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 30 Az első magyar ESSI/ESPRIT projekt

31 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 31 Az első magyar ESSI/ESPRIT projekt

32 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 32 European Software Institute (ESI) 1997 Members' Forum

33 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 33 ESI&ISCN’1997 Budapesten

34 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 34 Folyamatjavítási mérföldkövek a világon és Magyaroszágon 3 3. Vissza az üzleti szempontokhoz! – Az ISO 9000:1994 kritikája: Túlzott ISO bürokrácia. Nem alkalmas a folyamatok, a technológia, és az ügyfél igények állandó változásának befogadására. – ISO 9001:2000 – A tudás elismertté válik mint intellektuális tőke. (Tudás menedzsment ISO/IEC )

35 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 35 IEEE Computer Society publikáció

36 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 36 INSPIRE EU folyamatjavítási kezdeményezés (1998)

37 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 37 American Society for Quality: Üzleti siker tényezők

38 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 38 IEEE Computer Society könyvfejezet

39 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 39 Az első hivatalos Introduction to the CMM képzés Közép-Kelet Európában (2000)

40 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 40 CMMI Briefing Budapesten

41 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 41 American Society for Quality: Nemzeti kultúrák hatása, a harmadik dimenzió

42 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 42 Transition from CMM to CMMI

43 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 43 EU Software & Service Technologies

44 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 44 EurosSPI’2005 Budapesten

45 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 45 Springer Lecture Notes in Computer Science

46 ©Dr. Biró Miklós Budapesti Corvinus Egyetem A CMMI és az ISO/IEC terjedése és fejlôdési irányai 46 Wiley Software Process: Improvement and Practice Folyamatjavítás a MemoLuX-nál 3


Letölteni ppt "A CMMI és az ISO/IEC 15504 terjedése és fejlődési irányai Dr. Biró Miklós."

Hasonló előadás


Google Hirdetések