Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, 2006. október 25.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, 2006. október 25."— Előadás másolata:

1 Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.

2 Pedagógusképzés – a mesterszak „árnyékában” Új cél – magasabb szint (színvonal) Új, korszerűbb tartalom Szakmai-társadalmi elfogadottság

3 Előzmények: Műszaki pedagógusképzés Magyarországon Kísért a „múlt” – Egy intézmény – egy vár szemlélet Diszciplináris elkülönülés, de(!) Kapcsolódás az alapdiszciplínákhoz –Műszaki területek –Neveléstudomány –Pszichológia - ergonómia

4 Alkalmazott Pedagógiai és Pszichológiai Intézet (APPI) Jelentős tanárképzési múlttal rendelkező szervezet Egymást kiegészítő diszciplínák Alapképzés és szakképzés, K+F lehetősége Hatékonyabb működés, több forrás, bővülő partnerkapcsolatok

5 Alapkérdések: Képzési szintek FSz gyakorlati oktató BSc műszaki szakoktató MA/MSc pedagógus, mérnöktanár, ergonómus PhD –Alkalmazott pedagógia és pszichológia –Szakképzés oktatáselmélete –Ergonómia

6 Alapkérdések: Bolognai Folyamat Cél az európai felsőoktatási térség kialakítása Európai kredit-transzfer – Mobilitás Képzési tartalom és idő kreditalapokra helyezése Képzési tartalom és képesítések kölcsönös elismerése – szakmai mobilitás, foglalkoztathatóság növelése

7 Szakmai kompetenciák a tudáselemek és a megszerzett ismeretek területén A képesítésnek megfelelő szakmai képzés tudományos hátterének, technológiai alapjainak, munkaeszközeinek és eljárásainak ismerete Jártasság technológiai folyamatok, eszközeik tervezésében, megvalósításuk, kivitelezésük irányításában A technológiai fejlődés követése

8 Szakmai kompetenciák a tudáselemek és a megszerzett ismeretek területén A biztonságtechnika mérnöki szintű ismerete, képesség a helyi sajátosságoknak megfelelő fejlesztési tervek, szabályok, előírások kidolgozására, a dolgozók betanítására, begyakoroltatására és a felügyeletre Környezetkímélő technológiák alkalmazásában való jártasság Tájékozottság az elektronikus információ-szerzés, - tárolás és - közlés ismereteiben, használatában

9 Sajátos ismeretkörök (példák) Gazdasági és humán ismeretek: a szakképzés és a gazdaság kapcsolatrendszere, mikro- és makrogazdasági környezeti feltételek, a felnőttképzéssel kapcsolatos sajátos ismeretek Horizontális kitekintés a szakmai képzéshez kapcsolódó NAT műveltségterületekre A szakmai törzsanyag ismeretkörei: a szakirányú szakképzés gyakorlati alkalmazást támogató műszaki alaptantárgyainak elmélyítése a mérnöki szak szerint

10 Problémák: Sokasodó jogi szabályok - „időnyomás” az oktatásban-képzésben Felsőoktatási Törvény Felnőttképzési Törvény Szakképzési Törvény Szakképzési hozzájárulásról szóló tv. Új akkreditációs keretek

11 Az új műszaki pedagógus képzési rendszer jellemzői Felnőtt-oktatók, mesterek,szakoktatók, szakmai tanárok BSc szakoktató be- és kimenet BSc és MSc ciklusos rendszere Pedagógus szerepek foglalkoztatási szempontból

12 Új dilemmák: Oktatás és/vagy tudásmenedzsment  Elsődleges alapok: informális oktatás-nevelés  Tradicionális fókusz: formális képzés  Új távlatok: LLL – informális tanulás


Letölteni ppt "Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, 2006. október 25."

Hasonló előadás


Google Hirdetések